Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Samma gäller ju för Uthopia faktiskt, nada övertramp.. jämför det med Klimkes ökade trav.

Nu har jag kollat i slowmotion på Klimkes ökade trav och jag vete sjutton om det är ett sådant jätteövertramp där :confused:. Kan det sägas vara ett "... så att den med ett tydligt övertramp ..."? Är det så jättemycket mer än Totos på det klippet jag lade in??? Om man enbart fokuserar på övertrampet? Kollade även Uthopia i slowmotion och där tycker jag man ser tydligt att bakhoven är lång efter.

Klimkes första ökade trav från filmen ovan ... http://www.youtube.com/watch?v=1MY0iVKZlNU&feature=youtu.be .
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Menar du den avstannande piaffen? :angel:

Snarare den extremt överenergiske ryttaren - hästens piaff må avstanna, men ryttaren piafferar för allt han är värd med både händer och fötter. ;)

Alltså, hade en modern ryttare ridit piaff sådär, så skulle folk reagera.

Lite intressant att när man tittar ordentligt på den ökade traven, så är det inte mycket till övertramp där heller. Jag undrar om hästens begränsade gångarter kanske lurar ögat lite?
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Tänkte pissa ner mig av skratt! Hästen står nästan still men ryttaren hoppar omkring, bankar med skänklar och ser rätt arg ut. Svansen piskar ilsket:laugh:
Lite som om ryttaren tänker "om jag fortsätter guppa så märker ingen att hästen stannat"
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Jag är också barnslig förtjust i Klimke, men jag väger in alla hans fantastiska instruktionsfilmer också - jag har väldigt svårt att hålla mig neutral. :o

Jag kommer ihåg att jag var väldigt tagen av Weltall en gång i världen. (Ökad trav vid 0:30 t ex)

I världscupen var jag mest fängslad av Damon Hill. Han hade en väldigt kraftfull ökad trav, tyckte jag.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Den här kanske? . Fast det är framförallt för övergången ner till skritt som jag "gjorde" klippet :).

Men annars är väl just Totilas ökade trav något av det sämsta han gör? Den har väl aldrig varit mer än benvift, eller? Han är en fantastisk häst på många sätt, men just den ökade traven är väl inget bra exempel om man ser till rubriken väl? Tycker du det?
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Lite som om ryttaren tänker "om jag fortsätter guppa så märker ingen att hästen stannat"
:rofl::rofl::rofl:
:bow:

Man nästan hör han sila "tacht, tacht, tacht, tacht" (på tyska) strängt mellan tänderna och då blir det sådär kanske?
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Ja det är mycket bättre utan en massa tjafs om takt eller hur? Så mycket enklare liksom? Han borde gå en kurs hos Bent och lära sej lite om piaffer tycker jag. :idea:

eller så är det inte så lätt som man tror ens om man är en skicklig ryttare? ;)
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Jag är också barnslig förtjust i Klimke, men jag väger in alla hans fantastiska instruktionsfilmer också - jag har väldigt svårt att hålla mig neutral. :o

Jag kommer ihåg att jag var väldigt tagen av Weltall en gång i världen. (Ökad trav vid 0:30 t ex)

Jag håller med i båda fallen! :D

Fio: Är det inte sprattelfaktorn som ställer till det? Svårt att sprattla lika spektakulärt fram med mycket påskjut bak? Totilas har ju lite PRE över sej och dom kan ju sprattla men ökad trav är dom inget vidare på...Så det är kanske inte TR utan att domarna måste se igenom sprattel. Annars blir det spansk skritt i ökningarna snart?
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Ja det är mycket bättre utan en massa tjafs om takt eller hur? Så mycket enklare liksom? Han borde gå en kurs hos Bent och lära sej lite om piaffer tycker jag. :idea:

eller så är det inte så lätt som man tror ens om man är en skicklig ryttare? ;)

Nånstans kan jag inte låta bli att läsa in viss ironi i ditt inlägg, med en viss syrlig smak. Har jag fel? Ursäkta att jag gjorde mig lite lustig över en stor favorit, jag bara inte kunde låta bli. Jag borde ha tänkt mig för.

Takt i all ära, men vad innebär det att rida med takt? Och om man missar, kan man då tvinga in hästen i den takt som var tidigare utan att fånga upp förts? En dansare som leder sin partner på det sättet skulle iaf jag tycka var lite "dryg" att dansa med. Men det är os och det är press, kanske han skulle gjort annorlunda på hemmaplan, något man får hoppas.

Jag har sett elever till Bent göra exakt samma sak, så jag håller nog inte med dig om att en kurs för honom nödvändigtvis skulle hjälpa.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Du får skoja om precis vad du vill:confused:

Jag bara reflekterade lite. :)
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Weltall hade en riktigt bra ökad trav, väldigt flott :)
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Ja det är mycket bättre utan en massa tjafs om takt eller hur? Så mycket enklare liksom? Han borde gå en kurs hos Bent och lära sej lite om piaffer tycker jag. :idea:

eller så är det inte så lätt som man tror ens om man är en skicklig ryttare? ;)

Jag tror ärligt talat inte ens han själv hade just den piaffen med på listan över "mina lyckade piaffer" eller "hur jag önskar att jag alltid red".

Det är självklart inte lätt, och även duktiga kan fela ibland. Men så som just den piaffen såg ut - nej, piaffen var inte bra, och ridningen var inte bra. Så ska det inte se ut när man rider piaff, vare sig hos häst eller ryttare.

Åter till ämnet - håller med om att Weltalls ökade trav var riktigt fin, vilken spänstig häst!
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Apropå ditt inlägg, som jag citerade. Även om det inte är så lätt, så lär väl inte det där vara ett av ekipagets mer lyckade ögonblick. Så det beror nog mindre på att piaff är så svårt, än på att det blev fel för både ryttare och häst just då, vanligen lyckades de väl rimligen bättre än sådär, båda två.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp