Men alltså du ställer bara frågor? Vill du jag ska svara på dom? Jag köper ett hus. Huset är en tillgång som kommer öka i värde över tid. Jag köper en tavla min dotter har målat för 2000:- ,mest för att stödja henne med nya färger och duk. Så placerar jag lite pengar varje månad på aktier i ett bolag. Hur tänker du att dessa tillgångar ska beskattas ihop med inkomst och ackumulerade tillgångar för att inte vara på ett skatteparadisnivå? Den dag min dotters verk blivit så kända att de blir värda så mycket att jag inte kan tänka mig att ha så mycket pengar på väggen och säljer den. Då får jag betala 30% (tror jag) i skatt på de pengar jag säljer tavlan för. Du tänker det är absurt skatteparadisiskt?
Det här huset jag köpte efter många år har jag gnetat av en bra bit på lånen och tänker att jag säljer det när jag går i pension och köper en lgh istället. Helt plötsligt bestämmer miljöbaggarna i kommunen att i min närhet blir det perfekt att bygga en vindkraftspark. Helt plötsligt har min tillgång förvandlats till något mycket negativt att äga. Vad blir derivatan av det? Om jag i alla år har betalat en viss % av fastighetsbranschens ökning varje år eftersom alla hus ökar i värde. Och sedan inte ens kan sälja och flytta längre?
Alltså jag ber verkligen om ursäkt om jag helt har missförstått det här med Derivata och ackumulerade tillgångar.
Om du vill får du gärna förklara närmare hur du tänker att Sverige skatteregler är ett absurt skatteparadisiskt när det kommer till beskattning av tillgångar.