"Rika människor", vilka är de?

Avkastningen absolut.
Men själva förmögenheten och fastigheter då?
Skall den ihopsparade förmögenheten beskattas?
Som jag skrev, vi har ingen förmögenhetsskatt och jag önskar inte någon.

Fastighetsskatt är rimligt åtminstone om fastigheten är en del av samhället. Det är alltifrån att du ska kunna dra nytta av vägnätet som få hjälp att släcka bränder eller subventionerat bredband.
 
Ja, dåligt med uppdateringar har jag hört om och så slutar olika appar att fungera efter några år osv. Därför har det alltid känts värt att köpa begagnad samsung framför billig ny telefon. En riktigt kvalitetstelefon till ett billigt pris som varar i många år ändå. Det verkar tyvärr inte vara lika vanligt för de som köper billiga telefoner i min närhet. Å andra sidan- jag har skärmskydd och plånboksfodral alltid, kan vara skillnad.
Jag hade min förra, tämligen billiga, Motorola mellan 2017 och 2023.
Från 2022 så fungerade inte BankID längre på Android 7 så då fick den bli reservtelefon.
Eftersom att den inte har VoLTE, samtal på 4G, så ersattes den med en ny billig Motorola.
Att 2G och 3G stängs ner har inget med det ursprungliga priset på telefonen att göra.
 
Jag hade min förra, tämligen billiga, Motorola mellan 2017 och 2023.
Från 2022 så fungerade inte BankID längre på Android 7 så då fick den bli reservtelefon.
Eftersom att den inte har VoLTE, samtal på 4G, så ersattes den med en ny billig Motorola.
Att 2G och 3G stängs ner har inget med det ursprungliga priset på telefonen att göra.
Vad har du för lagringsutrymme på den telefonen då?
Ganska många i min närhet använder sina telefoner som arbetsredskap och behöver kunna ladda ner stora filer, program mm.
 
Det är min erfarenhet med. Sambon har en billig telefon, vi har samma abonnemang osv osv, men det är rätt ofta som hans telefon bara inte ringer när jag ringer. Sms som inte kommer fram. Det blir väldigt störande väldigt fort när man ringer och ringer och det bara inte går fram någon signal för honom...
Det har faktiskt aldrig hänt med någon av mina billiga Motorola.
Men de är ju inte lämpade att spela spel på och leka med, för då kan de bli upptagna i processorn och oförmögna att ta emot samtal.
Så frågan är där hur mycket nytta telefonen gör jämfört med hur mycket leksak som den är?
 
På vilken nivå är det ok för fattiga människor att leva för att inte anses som slösiga på något vis av dig?
Alltid på en nivå som uppfyller basala behov eller högre om pengarna räcker till det.
Men inte på högre nivå om pengarna inte räcker.
Slösa gör man bara om det ekonomiska valet ger problem.
 
Men om du jämför med en som jobbar och som får bara 25 000kr. Vem är rik, den som inte jobbar men får bidrag 30 000-40 000kr eller den som jobbar och får bara 25 000kr.
Det är omöjligt att svara på utan att veta bakgrund och omständigheter.
Men jag skulle säga ingen.
 
Jag hade min förra, tämligen billiga, Motorola mellan 2017 och 2023.
Från 2022 så fungerade inte BankID längre på Android 7 så då fick den bli reservtelefon.
Eftersom att den inte har VoLTE, samtal på 4G, så ersattes den med en ny billig Motorola.
Att 2G och 3G stängs ner har inget med det ursprungliga priset på telefonen att göra.
Och här har du en bra anledning att inte skaffa sig billigast möjliga mobil- den kommer troligen snart att behöva bytas ut då den förmodligen inte stödjer senaste OS och därmed är mindre säker. Själv köpte jag en för knappt 4000., jag vill gärna ha kvar den ett tag.
 
Då så. Då är det ju helt okej för någon som bor i tält och har noll kronor på banken att köpa sig en iphone för 11000:- för att den vill.
Ja så länge som den är tillfreds med sin övriga situation.
Men inte om den samtidigt klagar på trasiga skor och att det är kallt i tältet.
Och kanske till och med tycker att någon annan skall lösa den biten.
Man måste ju stå för sina val och ta konsekvenserna av dem.
 
Det har faktiskt aldrig hänt med någon av mina billiga Motorola.
Men de är ju inte lämpade att spela spel på och leka med, för då kan de bli upptagna i processorn och oförmögna att ta emot samtal.
Så frågan är där hur mycket nytta telefonen gör jämfört med hur mycket leksak som den är?
Han använder den inte som leksak alls. Har exakt noll spel på den. Har inte appar som facebook eller liknande på den. Så noll lek. Han klarar sig därav på att ladda den 1-1,5 gång/vecka. Allt som inte konstant behövs är avstängt. Så den biten lär det inte heller bero på. Och förra billiga telefonen var samma sak. Då trodde vi att det var abonnemanget, för det var något superbilligt... Men nu har han telenor på samma abonnemang som mig (familjegrejj), och det är samma problem fortfarande, trots en annan telefon, billig sådan.
 
Om nu valet är mellan att investera pengar eller ge barnen mat och köpa en begagnad vinterjacka? Det gäller liksom att vara på nivån att rimliga behov är täcka innan man kan diskutera att investera. Åtminstone om det ska vara summor att räkna med och att de ska kunna förbli investerade?

Man måste liksom vara lite mer än fattig för att ens kunna investera. Det är orimligt att säga till barnen. Vet ni vad ungar. Det blir ingen frukost denna veckan - ni får äta lite extra på skollunchen. Mamma ska investera 100 kr i en indexfond denna veckan så hon kan få en bättre pension....
Men då är det väl ännu viktigare att inte köpa en iPhone för 10 000:- ?
I stället för en Motorola, en vinterjacka och mat till barnen.
Det är det dyra valet som är det egentliga problemet.
Eller i alla fall en del av det.
 
Ja så länge som den är tillfreds med sin övriga situation.
Men inte om den samtidigt klagar på trasiga skor och att det är kallt i tältet.
Och kanske till och med tycker att någon annan skall lösa den biten.
Man måste ju stå för sina val och ta konsekvenserna av dem.
Men varför utgår du ifrån att folk är missnöjda?
Du själv klagar över skatter som du viste skulle medfölja dina val. Utgår du ifrån att andra är missnöjda för att du själv inte är nöjd?
 
Alla har inte problem med att ha en arbetsgivare. Det finns folk som tycker om sitt jobb :)
Att vara fri att välja om man vill jobba eller inte ger en större möjlighet att välja ett jobb som man tycker om.
Jag hade ju inte kört buss om jag inte hade tyckt om det.
 
Men då är det väl ännu viktigare att inte köpa en iPhone för 10 000:- ?
I stället för en Motorola, en vinterjacka och mat till barnen.
Det är det dyra valet som är det egentliga problemet.
Eller i alla fall en del av det.
Vad jag menar är att det är ett idiotiskt exempel. Den fattiga har varken råd att spara eller att köpa en iphone om de får 10 000. Att sen en del lever över sina tillgångar, även rika är ett annat problem.
 
Eller så hade de inte gjort det.

Menar du att endast de med stora skyddsnät som inte kan fallera och samtidigt kan sia in i framtiden om hur deras partner är om 5-19 år ska skaffa barn? Fortfarande är det 0 som klarar kraven. Du kunde inte veta alltså borde du inte enligt din egen åsikt ha barn.

Varför kräva av andra det som du inte själv levde upp till? Ja med facit i handen gick det ju bra, men du kunde inte veta i förväg. Ingen kan veta.
Det var vad jag behövde för att känna mig trygg mig för att skaffa barn.
Men en viss planering är väl lämplig?
Inte att det liksom bara händer helt oplanerat?
Eller att den andra föräldern är en hopplös, egoistisk slarver?
 
Det var vad jag behövde för att känna mig trygg mig för att skaffa barn.
Men en viss planering är väl lämplig?
Inte att det liksom bara händer helt oplanerat?
Eller att den andra föräldern är en hopplös, egoistisk slarver?
Jag tror det är ganska vanligt att barn oplanerat blir till.
Mitt barn var inte planerat men ändå väldigt välkommet och älskat. Pappan och jag separerade tidigt. Är vi dåliga föräldrar för det?
Tycker jag inte. Sonen har blivit en fin och lyckad människa och vi föräldrar har bra kontakt men skilda liv.

Jag tycker faktiskt det är kvalificerat skitsnack allt tugg om planering. Ser inte att många av dedär välplanerade barnen och förhållanderna är speciellt framgångsrika. Livet förändras, människor förändras, planer förändras. Ibland är det bättre att inte ha en massa uppstyrda planer utan leva i nuet och lösa saker efter hand. Det kan bli minst lika lyckosamt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 754
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 634
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 310
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp