Ridskolor utvecklar inte elever?

Sv: Ridskolor utvecklar inte elever?

jag tror vi försöker säga samma sak fast olika.

Tyvärr får ju ridskolor drivas utan kvalitéssäkringen, kanske det vore bättre om man inte fick göra det?

Jag hoppas kunna köpa en egen häst om ngt år för att utvecklas :D

Nu kanske jag svarar precis som någon annan reda gjort, men hade inte ork att titta igenom allt.
Jag har ridit på ridskola i 11 år innan jag skaffade min första häst, man kommer till ett visst stadie på ridskolan, det blir inte mycket mer än sluta och öppna. Man får en viss balans i ridningen och en grundutbildning. Vill man komma längre ska man nog försöka skaffa egen häst/foderhäst/medryttarhäst, som man kan träna med för (helst isf) A-tränare. Det kanske innebär att man rider för en ridlärare som tränar ryttare på elitnivå eller dylikt? vill man komma någonstans får man satsa lite grann, annars är det ridskolan som gäller. Ridskolans hästar är heller inte alltid utbildade så högt som man satsar, hästar på en ridskola av olika storlek kanske i genomsnitt hoppar 90 cm? Och mycket ovanligt ifall en häst som går piaff och passage går på ridskolan för de på en nivå under t.ex p8/p9.

Beror nog lite på ridskolan. Min gamla ridskolan hade ett bra system med träningsgrupp. Vi red 2ggr/vecka och hade en och samma häst hela tiden som vi även fick åka ut och tävla, rida på träningar för elitryttare osv. Har hoppat upp till 140 på träning och tävlat reg. 110 på ridskolehäst. Vi hade hästar som tävlades i MSV dressyr osv.

När jag flyttade och bytte ridskola var det dock lite annorlunda. Hästarna fick inte hoppa så högt, de fick inte ens gå med på klubbtävlingar. MEN, flera av hästarna hade stor potential, ffa i dressyren. En av dem tävlades i MSV av ridskolechefen. Han kunde Piaff och Passage också...inte så fint att han kunde hävda sig mot "riktiga" tävlingshästar, men han fick ju inte samma träning som de heller. :)

Min gamla ridskola är i alla fall bra på att utveckla ryttare :bow:

Jag har aldrig ridit på ridskola, och är oerhört tacksam för det. Har en mor som tävlat fälttävlan som jag lärt mig grunderna av.

Men jag har nu funderat på att rida på ridskola, prova liksom. Men då ska jag banne mig veta exakt vad för mål som sätts för mig. Och jag ska kräva att ridläraren genast säger till mig om det minsta fel jag gör. Annars är det fel marknadsföring, jag är där för att lära mig rida. Inte motionera deras hästar.
Att rida på ridskola är att slänga bort pengarna, enligt mig. Bättre att betala dyra privatlektioner ett år.

Jag har flera trauma bakom mig när jag sett ridskolelektioner, jag är ärrad för livet och kommer aldrig kunna acceptera fullt ut att ridskolor finns. Tycker så jäkla synd om hästarna. Synd inte alla kan ha det "i blodet".

Vilket mkt moget inlägg:eek:

Först skriver du att du funderar på att prova på att rida på ridskola. I nästa mening skriver du att du aldrig kommer att acceptera ridskolor och att det är så synd om hästarna. Hur ska du ha det egentligen???:devil:

Förresten, synd om hästarna??
De hästar som jag har träffat på som har blivit mest vanvårdade, felridna mm har ALLA varit privatägda:eek:.

Om det är någon som har ögonen på sej när det gäller hästarnas välbefinande så är det väl ridskolorna??

Hästar på seriösa ridskolor får bra foder, veterinärvård, motion, regelbunden hovvård mm. Det är mer än man kan säga om en del (många?) av Sveriges privatägda hästar.

Jag tycker synd om den ridskola/ridlärare som kanske kommer att råka ut för din attityd.

Jag antar att du anser dig själv "ha det i blodet" ....:cool:

läs igen och med ett öppet sinne. Dina inlägg är ganska aggressiva så jag bryr mig inte så mycket om din attityd denna gången.

Jag kan förklara i långsam takt för dig.

Jag vill utvecklas och hålla igång ridningen, men har ingen egen häst nu. Alltså kanske rida på ridskola. Ridkolan här har ganska bra hästar vet jag efter att ha sett lektioner. Tålmodiga :)
Jag tänkte inte plåga hästarna som jag sett flera på ridskola göra, jag tänkte avbryta en övning om jag studsar eller drar den i munnen till skillnad mot andra elever, påmanade av ridläraren. Jag tänkte till skillnad mot andra elever som inte vet vad de kan kräva, kräva just att lära mig rida. Är inte det bra om fler hade gjort så, då hade hästarna sluppit harva runt med obalanserade ryttare år ut o år in tills de går sönder och blir döva för hjälperna?

Som svar på trådskaparens fråga: Nej, helt rätt. Ridskolor utvecklar inte eleverna. De underhåller dem en timme. Men, det kunde varit annorlunda, föräldrarna kunde kräva mer, och att ridlärarna som förhoppningsvis är utbildade, ska sätta upp klara regler för vad man får och inte får. Vad man ska lära sig och inte lära sig.

Det krävs egen häst för att utvecklas, krass verklighet. Det hör på namnet: Rid SKOLA. dvs förberedande utbildning. När jag gick ut högstadiet hade jag bara en aning om vad matematik var. Men jag trodde kanske jag kunde massor. Föga anade jag vad matte B skulle bjuda på :) och C!!
Det finns även bra saker med ridskolor som jag missat i min utbildning. Rida många hästar tex.

läs igen och med ett öppet sinne. Dina inlägg är ganska aggressiva så jag bryr mig inte så mycket om din attityd denna gången.

Jag kan förklara i långsam takt för dig..

Undrar vem som har attityd och är dryg och aggressiv:crazy:.

Jag tänkte inte plåga hästarna som jag sett flera på ridskola göra, jag tänkte avbryta en övning om jag studsar eller drar den i munnen till skillnad mot andra elever, påmanade av ridläraren. Jag tänkte till skillnad mot andra elever som inte vet vad de kan kräva, kräva just att lära mig rida. Är inte det bra om fler hade gjort så, då hade hästarna sluppit harva runt med obalanserade ryttare år ut o år in tills de går sönder och blir döva för hjälperna? .

Men om du tycker att ridläraren understödjer felaktiga saker på lektionen hur kan du då ens tänka dej att rida där??
Du tycker också att dina framtida ridkamrater är värdelösa och djurplågare, eller??
Tror du att alla privatägda hästar har en ryttare som är i balans och är känslig för hjälperna?
Det är inte bara ridskolehästar som går sönder:o.

Det krävs egen häst för att utvecklas, krass verklighet. Det hör på namnet: Rid SKOLA. dvs förberedande utbildning.När jag gick ut högstadiet hade jag bara en aning om vad matematik var. Men jag trodde kanske jag kunde massor. Föga anade jag vad matte B skulle bjuda på :) och C!!.

Oj, matte B och C måste ha varit en utmaning :angel: ( ja, nu är jag dryg och ironisk!!) Du tror nog fortfarande att du kan "massor" om det mesta.:cool:

Det finns även bra saker med ridskolor som jag missat i min utbildning. Rida många hästar tex.

Ja, just det!

Antagligen kommer du nog också mogna, få fler perspektiv, bli ödmjukare och trevligare när du blir lite äldre och har varit med lite längre och kan se saker från flera håll.

Hoppas att du hittar en bra ridskola där du kan trivas och få ut det du vill från lektionerna.

Lycka till!

Kanske är det så att när man har ridit ett tag och börjar bli rätt duktig så börjar man ställa högre krav på ridskolorna, och då når inte så många ridskolor som man skulle kunna önska upp till det måttet som krävs? När man är nybörjare så kan ju de flesta ridskolor lära en det man behöver kunna för att ta sig vidare, men när man ska lära sig lite svårare saker så krävs det ju en duktig ridlärare och välutbildade hästar.

Betalar ni verkligen 8000-10000 per år för att rida på ridskola? För en lektion gång per vecka? :o Uj, så dyrt! Så mycket betalar då inte jag..

Jag fick varken lära mig att sitta korrekt eller inverka utav 11år på ridskola. Jag känner mig väldigt bitter över det idag, är rätt rejält med pengar och tid som känns bortslösat utav att jag då inte visste bättre och nu får jag dras med att motarbeta det jag fått lära mig och bli av med det.
Jag anser inte att jag fått lära mig grunderna i att rida ens.

Och det jag sett på andra ridskolor häromkring är inte mkt att hurra över heller får jag väll säga :(

På många diskussionssidor, är det tusentals småflickor som tycker synd om sina sköthästar. Andra ryttare sparkar och rycker, viftar med spöna och vill BARA galoppera(Det har de säkert aldrig gjort själva...). Nybörjarna skumpar och har dålig balans (Det gjorde säkert aldrig skötarna själva när DE var nybörjare. De var ju GP-ryttare från start).

Sen för att inte tala om hästarna, hur magra och vanskötta DE är. De får säkerligen gå 3-4 lektioner om dagen... varav två halvtimmes lektioner och två femtiominuters lektioner. De får dåligt med mat, frukosthö klockan 6, kraftfoder klockan halv åtta, lunchhö klockan 14, kraftfoder klocan 14.30, middagshö 18.30, natthö och nattkraft 22.00.

Och för att inte tala om, de får ju aldrig gå i hagen... GÅr ute måndag-fredag 8-14 och lördagar går de som inte går ordinarie lektion ute 8-12.30 och de som går lektion förmidadg går ute 13-16. Och de som inte går lekion alls i veckorna pga utbildning, konvalescens eller liknande går ute 8-16 alla dagar.

Hästarna är outbildade... HÄR kan jag nog till viss del håla med, att en del ridskolor inte har full koll på att det är hästarna som ska utbilda eleverna, inte eleverna som ska utbilda hästarna. Men många ridskolor har hästar som är utbildade LA/LA och det räcker väldigt långt, för att ge elever en god grundutbildning. Men vill man komma längre sen, ja. Då får man nog försöka hitta en medryttarhäst eller liknande vid sidan om.

Det som de små skötarna inte tänker på, är att hästarna får betydligt mer noggrann visitering, kontroll, ridutbildning, veterinär- och hovslagarvård, än många av dagens buskhästar får... De hästar som inte passar in i verksamheten, lämnas tillbaka efter prövotid, eller säljs av efter hand. Många av de gamla hästskötarna blir kvar med åren och utbildar sig till ungdomsledare och ridledare, ridinstruktörer. På sin väg dit, kan de ta unga inköpta hästar på halvfoder och utbilda dem på väg in i ridskolelivet. Det systemet har jag sett på ridskolor och det har fungerat väldigt bra.

De här ridskolorna FINNS!!! Jag lovar. Och de är INTE så sällsynta, som i stort sett hela hästsverige tror.

En ridskola som ligger under ridsportförbundets paraply HAR dessa krav. Jag tror tyvärr att många ridskoleelever, bara är i stallet, just när de dammar av sina hästar, sadlar på och rider, alternativt rider färdigklädd häst, sköter av, alternativt rider färdigklädd häst och lämnar över till nästa ryttare och inte SER vad som händer i övrigt i stallet.

Jag har varit i ridskolestall i stort sett all min lediga tid, när jag gått arbetslös och sett vad som sker i stallarna från klockan sju på morgonen, till 22 på kvällen.

Jag skulle vilja säga att man som hästintresserad ridskoleelev, själv till stor del kan styra sin utveckling via ridskolans hjälp om man vågar ge tips och idéer, fråga om man inte kan ha en föreläsning om dittan och dattan, eller en dressyrclinic med någon av de duktiga instruktörerna på ridskolehästarna, eller en hóppclinic med någon av de duktiga instruktörerna på ridksolehästarna, där instruktörerna visar vad hästarna egentligen kan om nu eleverna tror att hästarna inte kan saker och ting.

Om jag någon gång skaffar mig skötare eller medryttare, är minimikravet att ryttaren ska ha grundutbildats på ridskola. Det har knackat på tjejer vid stallet ett par gånger och en av stallkompisarna har frågat om inte jag vill ha hjälp. - NEJ tack, om inte tjejerna har varit på ridskola och då även deltagit på TEORIlektionerna och inte bara säger... "Jag vill itne betala för att rida i skogen eller sitta och glo på ett papper. Jag betalar för att rida och lära mig något." Man lär sig på ridskolan, både uppsuttet och avsuttet. Kom ihåg det!

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Hoppning Som rubriken säger så undrar jag helt enkelt om jag är bra nog! Jag är en 15 årig tjej, som har en lite komplicerad ridvana. Det är så...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 938
Senast: Ezme
·
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 940
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter