Är jag verkligen bra nog?

Ok, tack så mycket! Jag håller på att kolla efter en ev. medryttarhäst nu, men hittar ingen som passar, då jag är väldigt orutinerad och helst(till en början i alla fall) nog skulle behöva en tränare ellernågon som tittar på. Jag bor i Stockholm, Bromma och om någon har tips eller så på en inte allt för dyr eller sprallig medryttarhäst, så skulle jag bli jätteglad! Och på så sätt skulle jag få möjlighet att rida fler gånger i veckan och som du säger; få mer timmar i sadeln.
Jag menar inte att du ska ha en medryttarhäst utan vara skötare. Om du har tur får du rida lite då helt gratis som 'betalning'. Att bli en bra ryttare handlar om att förstå hästar och då måste man ju umgås med dem! Du kan säkert sätta upp lappar i stall eller lägga ut en annons.

Jag menar inte att du ska ha en medryttarhäst utan vara skötare. Om du har tur får du rida lite då helt gratis som 'betalning'. Att bli en bra ryttare handlar om att förstå hästar och då måste man ju umgås med dem! Du kan säkert sätta upp lappar i stall eller lägga ut en annons.

Tyvärr är det ganska kört där TS bor. Jag bor själv i närheten och det vore ytterst osannolikt att någon skulle ha en gratis-ridare här i trakten. Folk sköter sina hästar själva och de dagar som de inte kan så har de en betalande medryttare.

Tyvärr är det ganska kört där TS bor. Jag bor själv i närheten och det vore ytterst osannolikt att någon skulle ha en gratis-ridare här i trakten. Folk sköter sina hästar själva och de dagar som de inte kan så har de en betalande medryttare.

Ok, men man kan väl iaf kolla?

Jaha, men jag gjorde ett skötarprov i stallet där jag går på ridskola och jag klarade det!:banana:
Så frånomed igår så är jag skötare på måndagar och tisdagar!:D

Oj!! Misstänker att du bor i en storstad? Här kostar en privatlektion 200kr för 30 minuter ;) Lillerud ligger i Värmland!

Jaha ojdå...haha, visste inte att lillerud ligger så långt bort, alla bra ridskolor ligger visst långt bort från sthlm...:banghead:

Jaha, men jag gjorde ett skötarprov i stallet där jag går på ridskola och jag klarade det!:banana:
Så frånomed igår så är jag skötare på måndagar och tisdagar!:D

Vad roligt!
Då kommer du få lite mer erfarenhet i att sköta häst.

Lillerud är inte en ridskola det är ett gymnasium.

Det är vanligt med betalande medryttare här (Helsingfors) också. Så tjejen i vårt stall hade tur. Men nu har ju TS blivit skötare!

När jag gick där var det ganska många som var från stockholm. Är internat så nästan alla elever bor på skolan :)

Ja, jag har tittat lite på internat och sådär, men jag vet dock inte om jag skulle trivas att bo någon annan stans än hemma permanent...Det är lite synd annars vore det perfekt!:cry::crazy:

Fundera lite på det där med internat ändå. Många tyckte att det var lite jobbigt i början men väldigt få på min skola slutade. De flesta stormtrivs, alla kommer ju nya och är i samma sits så det är väldigt lätt att hitta kompisar. Jag gick Bollerup i Skåne och de var flera som ridit väldigt lite, en hade bara kört häst innan men det gick bra ändå. Om du kan så åk på "prova på dagar" och se hur det känns, då får du en känsla för hur det kan vara och om det passar dig. Man har ju dessutom en hel del lov som man kan åka hem på.

Som rubriken säger så undrar jag helt enkelt om jag är bra nog! Jag är en 15 årig tjej, som har en lite komplicerad ridvana. Det är så att när jag var 9-11 så red jag shettisar på mitt landställe men bara på sommaren. Jag gick även på ett ridläger/år. När jag var 12 gick jag bara på ett läger. Sedan tog jag ett uppehåll helt på 2 år. Förra året gick jag på ett ridläger och sedan började jag på ridskola(1ggr/veckan) och har gått där sen dess. Många har sagt till mig att jag är väldigt duktig i tanke på min korta ridvana, men jag känner inte riktigt det. Jag var bra på det senaste ridlägret och hoppade bana osv. Men nu känner jag att pressen är stor. Jag har börjat tävla lite i dressyr l:C 1 2015, det gick sämst(6/8 & 7/11). Men i alla fall. Min fråga är: Kommer jag någonsin att bli en bra tävlingsryttare jämfört med de andra(de andra i min grupp har ridit i typ 8år)? Hur ska jag göra för att uppnå det? Jag tror nämligen att mitt självförtroende är i botten efter tävlingarna och jag är rädd för jag inte kommer tävla något mer(jag vill liksom inte skämma ut mig)... Men iaf jag kmr ha gymnasieval snart men vet inte om jag är bra nog. Detta känns bara lite hopplöst just nu... Någon som har tips, och sry att det blev lite långt!

Ta kontakt med Sveriges ridgymnasium enligt min vänninas dotter som har gått där så har de flera i klassen som inte var så duktiga i början nån elev fick privatlektioner hela första terminen istället för att rida i grupp. Där kan man söka in på naturbruk. De ordnar så att man kan skugga en elev också på någon av deras skolor om man är intresserad. Läs mer på deras hemsida. Du behöver inte vara superduktig på ridning för att gå där men du behöver ha vilja att lära och utvecklas. Sen är det ganska höga betyg i de teoretiska ämnena för att komma in så att plugga ordentligt är en bra grund för att öka dina chanser.

Det låter löjligt och klychigt men du MÅSTE få upp självförtroendet, annars funkar det inte. Man kan inte tävla om man inte tror på sig själv, din kropp känner det och din häst känner det och det blir pannkaka av alltihop.
Var inte rädd för att skämma ut dig! Om du fortsätter tävla så kommer det helt klart gå dåligt ibland, så är det bara! Jag ramlade av mitt i ett hinder på en tävling en gång på gräsbana. Då ställde sig hästen och käkade gräs och bajsade samtidigt, och speakern säger något om att hon var nog lite hungrig... En annan gång red vi in på dressyrbanan innan hon var så van vid att åka ut och tävla. Jag lyckades få henne att trava omkring lite halvt om halvt i rätt riktning, samtidigt som hon gnäggade förtvivlat i sin ensamhet inne på banan... En vän till mig skulle tävla och hade tränat inför tävlingen i det ridhus där den sedan skulle hålla plats. Men hon hade tränat hela banan upp och ner och allt blev pannkaka. Tänk på det om du är rädd att göra bort dig, du kan inte göra något nån annan inte redan har gjort ;)
Jag var också tjejen i ridgruppen som inte hade ridit lika länge som de andra. Tiden spelar inte så stor roll, du kan absolut bli både lika bra och bättre än de andra! Mycket handlar om viljan. Allvarligt, man kommer så sjukt långt med bara lite glöd och vilja - men då måste du ha självförtroende för annars försvinner glöden! Tro på dig själv, spela in dig själv, skriv upp allt du gör som är BRA och försök göra just de sakerna ännu bättre.

Ta kontakt med Sveriges ridgymnasium enligt min vänninas dotter som har gått där så har de flera i klassen som inte var så duktiga i början nån elev fick privatlektioner hela första terminen istället för att rida i grupp. Där kan man söka in på naturbruk. De ordnar så att man kan skugga en elev också på någon av deras skolor om man är intresserad. Läs mer på deras hemsida. Du behöver inte vara superduktig på ridning för att gå där men du behöver ha vilja att lära och utvecklas. Sen är det ganska höga betyg i de teoretiska ämnena för att komma in så att plugga ordentligt är en bra grund för att öka dina chanser.
Det ska jag göra! Tack så mycket, men vad jag har sett så är det inte alls så höga antagningspoäng, då efterfrågsn inte är så hög...

Fundera lite på det där med internat ändå. Många tyckte att det var lite jobbigt i början men väldigt få på min skola slutade. De flesta stormtrivs, alla kommer ju nya och är i samma sits så det är väldigt lätt att hitta kompisar. Jag gick Bollerup i Skåne och de var flera som ridit väldigt lite, en hade bara kört häst innan men det gick bra ändå. Om du kan så åk på "prova på dagar" och se hur det känns, då får du en känsla för hur det kan vara och om det passar dig. Man har ju dessutom en hel del lov som man kan åka hem på.
Ja, ok tack jag ska tänka lite på det! Jag har ju inte jättemycket till val här i Sthlm...

Det ska jag göra! Tack så mycket, men vad jag har sett så är det inte alls så höga antagningspoäng, då efterfrågsn inte är så hög...

Tror det har sjunkit en del, det finns fler skolor än elever just nu. När jag gick så var det skyhöga intagningspoäng. Men plugga ändå, det är alltid bra med bra betyg det ger valmöjligheter oavsett om vad man vill läsa. Du kan ju också tänka att du ska söka gymnasium som ger bra möjligheter till jobb sedan så du kan betala för mer ridlektioner och/eller skaffa häst.

Tror det har sjunkit en del, det finns fler skolor än elever just nu. När jag gick så var det skyhöga intagningspoäng. Men plugga ändå, det är alltid bra med bra betyg det ger valmöjligheter oavsett om vad man vill läsa. Du kan ju också tänka att du ska söka gymnasium som ger bra möjligheter till jobb sedan så du kan betala för mer ridlektioner och/eller skaffa häst.
Ja, precis: jobba, sedan spara till egen häst! Det låter bra det!;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 770
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hästmänniskan Min häst är som en del vet, till salu. Efter som att han står och kostar både pengar och tar tid hos utbildaren (är 17.2 mil enkel resa)...
Svar
10
· Visningar
1 889
Senast: Monifa
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka