Ridskolor utvecklar inte elever?

Sv: Ridskolor utvecklar inte elever?

Mycket bra läsning här!

På den första ridskolan så lärde jag mig typ ingenting och trots jag vann flera LC dressyr på klubbtävlingar fick jag aldrig rida LB, jag var inte bra nog sa de. Hoppade typ 2 ggr/termin (därför är jag lite feg inför högre hinder, inte hoppat tillräckligt mkt i mina yngre dagar)
Red där i hmm 7 år tror jag. Bytte ridskola och fick höra skitsnack från de populära idioterna därifrån. Brydde mig inte och jag är jätteglad att få byta ridskola, fick en riktigt bra ridlärare och vi hoppade ofta, fick lära oss göra en massa saker.
Åkte upp till en ridskola på praktik, alla där var duktiga (Och de är ännu bättre idag).

Kan säga att det beror på ridskolor och om ridlärarna är tillräckligt rättvisa. Jag hoppade väl 50 cm och hade dålig stilpoäng när jag var 12. Kanske var det för de inte satsade på sitsen? ;)

Slutade rida på ridskola helt när jag var 14 och blev medryttare. När jag var 18 fick jag min foderhäst och nu som 19 åring har jag en egen häst.

Nu idag är jag privatryttare och har en egen häst som jag utvecklas enormt mkt. Jag känner att jag har missat mkt på den första ridskola. Min lillasyster rider där nu och hon får förmåner av personalen där, så hon utvecklas betydligt snabbare än mig. Jag och mamma red där förr så de känner till oss och jag tror/hoppas att de känner lite press för jag går på gymnasiet i Strömsholm o när jag hälsar på så är de smörigt trevliga ;)

Mycket spelar in tycker jag, vem som styr ridskolan, om man är en omtyckt elev m.m och så förstås ridlärarna.

Intressant tråd här.

Jag red väl nästan 6 år på ridskola, Varav en termin med egen ponny, Slutade då jag upptäckte hur lite jag kunde, detta upptäckte jag när jag köpte ponnyn (min första). Hade inte lärt mig rida en häst på tygeln, hade ingen bra sits, Kunde väl rida en häst i alla gångarter men vi höll fortfarande på med skänkelvikningar i skritt för de mesta, men även lite trav. På ridskolan lärde jag mig inte vad en halvhalt är o känns, framdelsvänding, ryggning o.s.v. Jag kunde bara de jag tidigare räknat upp, dessutom hoppa vi aldrig högre än ca 50cm. Men nu rider jag ungefär 1 gång i månaden för hopptränare, nån gång för dressyrtränare (borde rida mer för dressyrtränare, jag vet :P). Men den som jag har lärt mig mest av de är min egna ponny. Jag har även läst i böcker för att lära mig och min ponny dressyrens olika rörelser (ryggning, framdelsvändning m.m.) Jag tyckte helt enkelt att min utveckling i ridningen stod stilla, så jag slutade. Dessutom kostar de ju, o när de inte är till någon hjälp.......

Ren nyfikenhet, hur skulle man göra för att stanna :p

Menar du hur man skulle stanna min travare?

Sitter ner djupt i sadeln, luta dig lite lite grann bakåt. Ta ett mjukt tag i tygeln och ge sedan dirket eftergift. Blir man hängandes i tygeln går han bara fortare. Stannar han inte på detta så får man ta ett lite hårdare tag i tygeln med direkt eftergift igen.

Oftast typ 98% av gångerna så stannar han bara han känner att man sitter ner ordentligt och lutar sig lite bakåt.

Men denna tjejen började såga honom i munnen och drog skitmycket i honom vilket resulterade i att han gick fortare istället. Att han dessutom till 95% av gångerna stannar självmant vid denna vägen för att han lärt sig att alltid stanna där har ju en stor betydelse också.

Tycker det är lite sorligt att läsa endel inlägg om er som ridit 7-8 år och ännu inte lärt er tex öppna och sluta.

Samtidigt som man då läser om de som blivit jätteduktiga på betydligt kortare tid.

Och jag vill åter igen förtydliga att jag tycker det är kanon att ridskolor finns om de är bra. Jag har haft turen att lära mig på en bra ridskola.

Även om ridläraren kanske inte alltid var så pedagogisk så fick vi lära oss varför vissa saker var viktiga inte bara att de var viktiga.

Menar du hur man skulle stanna min travare?

Sitter ner djupt i sadeln, luta dig lite lite grann bakåt. Ta ett mjukt tag i tygeln och ge sedan dirket eftergift. Blir man hängandes i tygeln går han bara fortare. Stannar han inte på detta så får man ta ett lite hårdare tag i tygeln med direkt eftergift igen.

Jo det var det jag menade ;) tänkte jag skulle få ett tips (till hästen jag med lite tur rider idag, hon har myror i hovarna). Men det är så jag är lärd med modifikationen sitt tungt istället. (suck det är lite olika, vissa ridlärare säger jag gör fel och borde "hålla i" tills hästen stannar. Får förmoda att hästarna är tränade lite olika). Lite OT men tack.

Jag red väl nästan 6 år på ridskola, Varav en termin med egen ponny, Slutade då jag upptäckte hur lite jag kunde, detta upptäckte jag när jag köpte ponnyn (min första). Hade inte lärt mig rida en häst på tygeln, hade ingen bra sits, Kunde väl rida en häst i alla gångarter men vi höll fortfarande på med skänkelvikningar i skritt för de mesta, men även lite trav. På ridskolan lärde jag mig inte vad en halvhalt är o känns, framdelsvänding, ryggning o.s.v. Jag kunde bara de jag tidigare räknat upp, dessutom hoppa vi aldrig högre än ca 50cm. Men nu rider jag ungefär 1 gång i månaden för hopptränare, nån gång för dressyrtränare (borde rida mer för dressyrtränare, jag vet :P). Men den som jag har lärt mig mest av de är min egna ponny. Jag har även läst i böcker för att lära mig och min ponny dressyrens olika rörelser (ryggning, framdelsvändning m.m.) Jag tyckte helt enkelt att min utveckling i ridningen stod stilla, så jag slutade. Dessutom kostar de ju, o när de inte är till någon hjälp.......

Ja, på tal om det, HUR ska egentligen en halvhalt kännas? =p Jag har aldrig lyckats fatta det riktigt. Visst, rent teoretiskt så vet jag hur man gör, men jag vet inte om jag gör rätt på riktigt..

Och ja, jag skulle gärna också ha kommit lite längre med min ridning. Efter 7 år på ridskola så skulle jag gärna vilja vara duktigare på både framdelsvändningar och öppna (bakdelsvändning och sluta har jag aldrig ens provat på). Trots det måste jag säga att jag tycker att min ridlärare har bra övningar o.dyl, synd bara att hon inte tar reda på mer vad vi själva tycker att vi vill lära oss mer om.

Jag har ridit på 4 olika ridskolor. De två första red jag på när jag var nybörjare och sen lite mer men jag minns inte så mycket. Dock vet jag att alla ridlärare sa att jag hade talang. O det var ju alltid kul att höra. Dessutom red jag privathästar varje dag och då är det ju inte konstigt att det går framåt fortare än att rida en gång i veckan.

Jag slutade sedan och höll uppe med ridningen i ca 4 år. Började på en ridskola i Sthlm som jag gillade. Mycket fina hästar och bra personal, även om folk sa att den var bland de dyraste. Det var en ridskola med mycket ambitioner dock stannade jag inte så länge så jag kunde börja rida på "allvar" eftersom jag flyttade.

Jag började jag rida där jag bor nu och hamnade i en grupp där ingen har ambition att komma ngnstans. Det spelar ju ingen roll för mig eftersom undervisningen är ändå individanpassad. Jag älskade att rida i den gruppen för alla var så underbara där.
MEN jag lärde mig inget. I början lärde jag mig mycket såklart och på vissa hästar men det gick utför. Att vi sedan red 10 elever i ett miniridhus gjorde ju inte saken bättre. Ridlärarna är inte utbildade lärare eller instruktörer (tror 50%, alltså 2 av 4 är utbildade) utan på sin höjd ridledare. Man behöver ju inte vara en dålig lärare för det förvisso men det underlättar nog när man ska försöka förmedla en känsla om man gått utbildning, pedagogik o dessutom ridit mycket.

Efter 2 år typ började folk fråga mig (bla en b-tränare som jag känner lite) varför jag rider så jävla dåligt? :eek: Jag tänkte att så hemskt kunde det inte vara. Så jag blev filmad på en lektion på ridskolan. Vilken chock! Jag började nästan böla. Varför sa inte ridläraren ngt? Jag frågade per mail och fick svar att "det gör du ju inte" Men jag hade ju bevis på det.

Jag red en lektion för en annan lärare. Hon bekräftade mina farhågor. Hon sa att jag kunde börja i en grupp 2 (nyböjare-gr1-gr2-gr3-gr4-gr5). jag red då i en grupp 3. Jag kände också att 2 var bättre då jag kunde gå tillbaka och lära mig RIDA, inte åka och fippla med handen. "Min" ridlärare tyckte dock jag skulle börja i grupp 4. Jag avstod.

Jag slutade. Jag kände mig sämst i världen och gör det fortfarande. Jag har inte ridit lektion på länge och ärligt talat så saknar jag inte det. För varför betala 9000 kr om året o inte fixa det? Jag vill lära mig men vet inte hur. Jag funderar på att skaffa en egen häst om ngt åt och faktiskt satsa på att lära mig rida bra.

Jag tror att lärarna måste vara mer öppna för olika inlärningssätt. Vissa förstår instruktioner, vissa andra måste se, de tredje måste kanske "känna". Jag är en sån som vill se ofta. att titta på andra hjälper mig mycket.

Sen funderar jag lite på vad man ska lära sig. Jag fröstår inte vitsen av att lära sig öppna när man inte kan rida hästen i form. Man kan ju inte göra samma sak varje lektion, men just öppna o sluta tycker jag är lite krångligt att hålla reda på mig själv o hästen och är då hästen lång som ett ösregn blir det ju inte bättre :angel:

(Jag har inte läst hela tråden, lat?:))

Jag känner igen det du berättar från en ridskola jag gått på! Vi fick efter några år hela tiden byta lärare och vi utvecklades inget, då slutade jag.
Nu rider jag på en annan ridskola där jag haft samma lärare i flera år och nu har jag utvecklats! Jag tycker att det är hög kvalitet på "min" ridskola men det är nog väldigt olika mellan ridskolor!
Man betalar ju dyra pengar och vill väl vad jag tror gå vidare i sin ridkunnighet.

alltså.. nu har jag inte läst hela tråden men mkt av den.

Nu måste jag faktiskt försvara ridskolorna lite... För det första om man rider 1 g/vecka i ca 40 effektiva minuter i en grupp med 4-8 elever så får man alltså ca 5-10 minuter "egen" tid med ridläraren=inte mkt. Det går inte att jämföra med någon som tar 1 privatlektion á 40 min/vecka, självklart utvecklas den personen otroliogt mkt mer och snabbare + att den även kan öva de andra dagarna i veckan om man har egen häst.

Ett räkneexempel:

Rider 1h/ vecka 40v/år i 8 år = 320 h
Lägg sedan till att du får ca 10min individuell undervisningstid/h. Då får du ca 53h på 8 år:o:crazy:.

Man rider på hästar som i många fall är väl grundutbildade men av förklarliga skäl aningens avtrubbade pga av att de måste selektera blan alla signaler de får.

Sedan är faktiskt det ortoligt mycket en känsla att rida hästen i form mm och det är otroligt svårt att lära ut.

Sedan om vi går till hoppningen så är det faktiskt väldigt slitsamt för hästen att hoppa mkt/högt flera gånger i veckan. Därför håller sig de flesta ridskolor på höjder runt 50-60 cm för vanliga ridskoleryttare.

Det finns ridkolor som är så stora att de kan ha olika typer av hästar för olika elever dvs mer känsliga hästar för de duktigaste eleverna, men de absolut flesta ridskolorna måste ha hästar som kan gå med i princip ALLA elever. De ska vara viktbärande, snäll, lagom framåt, utbildade, lydiga, kunna hoppa mm mm. Inte konstigt att det är näst intill omöjligt att hitta riktigt bra lektionshästar idag.

En genomsnittlig lektionshäst går ca 3h/dag 6 dagar/vecka i ca 40 veckor/år vilket i runda slängar är 720h på ett år!! De flesta hästar hoppar/markarbetar ca 1h/dag.
Jag tycker att ridskolehästarna är våra stora hjältar...

Vill man mera får man nog försöka ordna det utanför ridkolornas regi tex medryttarhäst, foderhäst eller egen häst. Kan man inte det så får man nog bli lite ödmjuk inför ridskolorna och hålla tillgodo eller sluta.
Sen är det ju så att alla som rider på ridskolor inte är intresserade av att bli "bra" utan ser det som motion och har inga höga ambitioner, dessa ryttare måste ju också få finnas.

Tycker att det är fel att lägga allt ansvar på ridlärarna. Vi har otroligt många och välutbildade instruktörer, ridlärare och tränare i Sverige (givetvis finns det undantag) om man jämför med många andra länder. Även eleverna har väl ett ansvar att utvecklas tex se på ridning, gå på clinics, läsa böcker mm mm

Opps, blev lite lång och rörigt, hoppas ni förstår

En lärare kan vara bra även om hästarna är "ridskolehästar" . Det måste ligga i skolans intresse, som ändå drivs som ett företag och vill ha vinst, att ha bra lärare, duktiga hästar och elever och personal som trivs.

Betalar jag 8-10 000 kr per år vill jag ha ngt för det. Även om det inte betyder att jag ska vinna OS vill jag ju faktiskt lära mig ngt.

har inte läst hela tråden...

...men,

jag började rida på ridskola en g/v när jag var sju.
hade väl en del sköthästar jag fick rida oxå.

började tävla i hoppning och dressyr på riskoleponnyer när jag var typ 12 och gick över till häst när jag var 14.
tävlade lok 90 direkt och som 15 åring tävlade jag regional 110 hopp (de fick inte gå högre klasser)och msv dressyr på ridskolehästar. och det var jag verkligen inte ensam om på min klubb.
efter det gick jag vidare med egna hästar, men valde att utöver träningen på egen häst fortsätta rida på ridskolan då jag tyckte jag utvecklades så mycket av det!

hur man utvecklas beror på vilken ridskola man väljer.
punkt.
och hur mycket man vill, vilka ambitioner man har.

har arbetat som instruktör (både på den ridskolan och andra) och upplever att elevens motivation och talang avgör til stor del hur mycket de lär sig på ridskola. en del "tanter" har ridit i 30 år och kan knappt galoppera...för att de inte vill! de tycker det är heltrevligt att bara åka runt, medan en del suger åt sig all kunskap de kan, ser till att skaffa tex medryttarhäst eller sköthäst att träna hemma på och blir hur duktiga som helst på ingen tid alls!

alla har inte samma känsla för ridning så klart, det tar olika tid för alla, och det går givetvis fortare om man rider privat lite oftare, men vill man och väljer man en bra ridskola, med bra rykte, fina hästar och välutbildad personal med lite tävlingsinriktning så ska det absolut inte vara några problem att lära sig rida (bra)!

tycker ts är orättvis mot tjejen i exemplet. lite grann iallafall.
det är klart hon är lite fumlig i den ovana situationen i ett annat stall?
och rida en gammal travare (inget ont om dom) är en hel del skillnad mot att rida en välutbildad ridskolehäst?
de allra flesta tycker nog att det är svårt första gången.
däremot kanske hon skulle satsa på en ngt äldre häst som sin första.
hur duktig var du, ts, innan du köpte din första häst?
alla är vi barn i början....

Ja, på tal om det, HUR ska egentligen en halvhalt kännas? =p Jag har aldrig lyckats fatta det riktigt. Visst, rent teoretiskt så vet jag hur man gör, men jag vet inte om jag gör rätt på riktigt..

som du vet gör man en halvhalt för att förbereda hästen för ngt, öka uppmärksamheten och samlingen.
hur man gör i korta drag: "sitt till" i sadeln, gör en förhållning, håll om med skänkeln.
det ska kännas som om hästen ett ögonblick stannar upp i steget och höjer ryggen samtidigt som bakbenen kommer i kapp.
för att en halvhalt ska gå igenom bör hästen vara lösgjord mot tygeln, men havhalter är också ett bra sätt att kolla av lösgjordheten och även en väg mot att rida hästen lösgjord i kombination med övergångar och annat lösgörande arbete.

va?? Har jag sagt att lärarna inte kan vara bra om man rider på ridskola?? Jag skrev väl snarare tvärt om....att de oftast är väldigt bra men att utveckingen för ryttaren går långsammare på ridskola än om man rider privat pga av ovan nämnda anledningar.

Du betalar ca 8000kr/år för att rida.
Att ha egen häst (stallhyra ca 2000 - 6000 kr/mån) och kanske träna 1 g/vecka (100-300kr/g) och tävla varannan helg (400 - 1000kr/dag) kostar alltså ca 36 000 - 104 000kr/år. Sedan kommer det även till en mängd olika kostnader om man har egen häst + att man riskerar att stå där med alla (nästan) kostnader utan att få rida om hästen blir sjuk eller skadad:crazy:

Om du tycker att du inte lär dig något och inte utvecklas så är det väl fritt val att bara byta ridskola till någon som bättre kan tillfredställa dina behov.

Nej, du skrev att man rider så få timmar och att du måste försvara ridskolorna som jag fattade det som.

O även om det är sant så menade jag att lärarna kan vara bra ändå. Eftersom det är där det oftast det brister. Att lärarna inte kan förmelda ut kunskaper. En ridskola kan inte utveckla elever om lärarna är dåliga. Klart att utvecklingen går långsamt när man rider sällan. Men man vill ju utvecklas och det finns ridskolor som är bra på det.

Ja, jag har slutat pga att min utveckling backade många år.

Jag håller med till viss del.
Men många ridlärare är faktiskt riktigt dåliga. Varför vet jag inte, kanske har de helt enkelt tappat motivationen att lära ut. De kanske blir lite som ridskolehästarna; avtrubbade av att se lika ''dåliga'' elever hela tiden? (menar givetvis inte att alla ridskoleelever är dåliga, men de flesta har nog inte kommit så jättelångt än).
Andra ridlärare verkar fortfarande ha energi till eleverna och är väldigt trevliga och duktiga.

Måste bara tillägga att vissa helt enkelt har en talang för att lära ut. Pedagogiska av naturen liksom. Vissa kan lära eleverna flera nya saker på en enda lektion, medan andra behöver en hel termin för att få sina elever att öht förstå vad t.ex. en skänkelvikning är.

Tråden handlar om varför en ryttare inte har utvecklats mer än hon har på 8 år på ridskola.

Det jag har försökt förklara är varför det kanske är så, anledningar som många kanske inte tänker på.

Självklart finns det dåliga ridskolor, ridlärar, ridskolehästar, elever:o mm mm. Men jag tror inte att det finns så många andra länder som har så hård kontroll på sina ridskolor som Sverige, kvalitetsmärkning mm

Man ska inte generalisera:crazy:.

Det är ju tråkigt att du har slutat (helt?) att rida. Hoppas du hittar ett alternativ som passar dej.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Hoppning Som rubriken säger så undrar jag helt enkelt om jag är bra nog! Jag är en 15 årig tjej, som har en lite komplicerad ridvana. Det är så...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 938
Senast: Ezme
·
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 940
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter