Ridskolor utvecklar inte elever?

Sv: Ridskolor utvecklar inte elever?

Delvis KL..

Den ridskolan där jag red som barn/tonåring var väl sådär på att utveckla ryttarna - de erbjöd i alla fall märkestagning och olika kurser och sedan berodde det nog ganska mycket på ridläraren hur mycket man utvecklades i sin ridning. Men det kan jag säga att jag lärde mig inte då att rida hästen i korrekt form och jobba med bakben och rygg i alla fall!

Nu rider jag ju som vuxenryttare på ridskola och det är ganska stor skillnad. Vår grupp består väl av ett antal "mammor" som börjat rida (somliga återfallsryttare) eftersom barnen har börjat rida, ett antal motionsryttare som mest rider för att det är kul men som är absolut utan ambitioner med sin ridning, och några stycken som verkligen vill lite mer, inkl. jag själv. (Vi är 6-12 ryttare i gruppen). Ridläraren är ganska bra på att ta tag i de som har lite vilja och ambitioner och hjälpa oss framåt medan de som rider mest på skoj inte får så mycket specifik hjälp. För mig är det okej (jag får ju en del uppmärksamhet!) men jag begriper ju att det är jättesvårt när vi är 12 st på en lektion att se till att alla får lika mycket hjälp med ridningen! Att jag egentligen vill byta grupp nästa termin är en annan historia men det beror just på min egen ambitionsnivå.

/Pernille

Hmm håller med lite här. Tycker vissa ridskolor jag ridit på faktiskt låtit en "åka med" lite väl mycket, som om ridläraren trodde man inte vill lära sig. Det är hur frustrerande som helst (speciellt om man jämför med hur pojkar blev coachade i sportaktiviteter till att få tävla osv trots att de bara är med i en vanlig klubb). Inte så där jag rider nu dock :bump:.

Kanske borde det finnas "åka" och "lära sig" grupper :p så att man kan få rida i en grupp där ridläraren inte är så förbaskat pedagogisk utan är brutalt ärlig och rak. (ridit för en sådan, det är perfekt!).

Men jag håller också med ovanstående med röd/grön text att jag tror det är vi elevers eget kollektiva fel i mångt och mycket! Absolut inte ridskolornas.

Förresten ni som är ridlärare, lär man sig att man måste vara väldigt snäll och försiktigt uppmuntrande gentemot eleverna?

Det är väldigt olika från ridskola till ridskola och det är svårt att diskutera rent generellt vad man får ut av att rida på ridskola. Jag har ridit på ridskolan här hemma i flera år. Jag har också varit på två läger som bedrivit ridskola som sin "ordinarie verksamhet" s.a.s .

Men om jag tittar på den ridskolan här hemma så har jag ridit där i kanske 6 år totalt då jag hade uppehåll under någon termin. Jag lärde mig väll grunderna s.a.s men hade önskat att jag fick lära mig mycket mer om sits och inverkan osv. Då har jag ridit för 4 olika instruktörer under den här tiden såväl utbildade/som outbildade.

När jag senare först kom att börja få rida en privathäst som hade tävlat LA med flera placeringar och vinster samt startat MSV dressyr så insåg man ju vad lite man egentligen kunde. Den här hästen vart nog vändningen för min ridning och jag lärde mig rida på ett annat sätt. Fick möjligheten att få lite hjälp av hästägaren någon gång ibland och det var visserligen bra men framför allt så såg jag när Hon red och för de instruktörer hon red.

Att jag har varit med ut och Sett så mycket ridning är framför allt det som gör att jag kan vad jag kan idag.

Sedan kom jag att köpa en importhäst från den vars häst jag tidigare hade ridit. Hon var bara 3 och jag hade i princip ingen unghästvana ffa. inte ridmässigt. Det jag suttit på förut var ju mest vuxna hästar, någon 6 åring ibland på ridskolan kanske.

Första året med egen häst var väll sådär. Mycket tid gick åt att lära känna varandra. Efter ca 1½ år med egen häst bytte jag anläggning vilket gjorde att jag fick bättre träningsmöjligheter (jag har inget körkort) . Har även varit hos min nudvarande träning dels under en helg förra sommaren som var mycket givande och en hel vecka i somras för intensiv träning. Det har gett otroligt mycket och hos henne har jag sett mycket bra träning. Ju mer man lär sig desto mer inser man ändå vad lite man egentligen kan och hur mycket mer man har kvar att lära sig.

Fortfarande återstår mycket jobb framför oss men nu så kan jag rida min häst i skritt och trav så att hon spårar, gör bra övergångar däremellan, vi har trampat lite, gör skänkelvikningar osv.

Även om vi skulle rida skänkelvikning på ridskolan så är det en helt annant skillnad i form av kvalitén nu även om den är långt från perfekt. Jag har fått en mycket bättre sits och hållning nu med men fortfarande är det mycket, mycket kvar att jobba på.

För ca två år sedan strukturerades också klubbens lektionsverksamhet om pga. dålig ekonomi. Mycket beror på otroligt dåliga hästköp som gjordes när vi hade verksamhet med stor hästar. Idag har vi bara ponnyridskola och ingen utbildad instruktör överhuvudtaget. Vi har endast ca 45 elever i veckan. Jag hade lektion här regelbundet under ett års tid, både för helt gröna ryttare i 4-5 års åldern upp till ryttare i ca 12-13 års åldern som hade ridit i flera år. En del hade ju då ridit för utb. instruktör tidigare. Men jag kände att det för mig inte var hållbart att kunna ha lektioner där i längden. Vi var så många som hade lektion, nästan lika många instruktörer som det var grupper och jag tycker inte att det på den ridskolan idag finns något bra strukturerat system för vad eleverna ska lära sig. De pratar om en röd tråd men jag kan inte se att den finns där. När jag jobbade där köde jag mig mitt utifrån vad jag ansåg att de skulle lära sig och de andra insturktörerna körde "sitt race" s.a.s .

På mina lektioner kunde vi gå igenom yttertygelns betydelse t.ex. och att man bara fick leda lite försiktigt och visa vägen men endast göra ytterst ytterst lite på innertygeln, vi gick igenom poängen med att hästen skulle vara rak osv..

tittade jag på vissa andra lektioner så kunde instruktörerna stå och uppmana om att "dra i innertygeln för att få hästen att svänga" , varpå hästen forsätter dit den vill, med en unge som drar och sliter i inner och häten skjuter ut bogen.. :smirk:

Sedan har hästarna inte några bra sadlar, en ponny gick inte rent, kunde inte fatta galopp i ena varvet och jag är övertygad om att hon inte är fräsch. Trots detta så görs ingenting åt det för ingen har tid, ork att bry sig och det finns ingen ekonomi. Till en ponny (som jag gock gillar väldigt mycket) lånades det fondpengar för det fanns just då inga andra pengar att ta av.
Alla problem skylls i stort sett på dålig ekonomi, visst ekonomin är dålig men på något vis måste man göra någonting för det är ingenting som är hållbart i längden. Jag slutade att ha lektioner på ridskolan med hänsyn till hästarna. För jag tycker inte att det är okej att ha det så här. Det är ändå de individerna som råkar illa ut.

Men jag kan tillägga att jag också varit på två ridläger som haft mycket bra och utbildade hästar. En del har haft utbildning och åtminstone kunnat hoppa eller kunnat utföra rörelser motsvarande MSV. De har haft ett bra, välstrukturerat system och upplägg för att kunna uppnå en bra utveckling för sina elever och för att i längden ha bra, hållbara och friska hästar.

Därför anser jag att det är svårt att diskutera vad man lär sig på ridskolorna, man kan inte generalisera eller dra alla över en kam. Jag tycker dock att det borde finnas hårdare bestämmelser och ett mer utpräglat system för vad man borde lära sig, men det är ju liksom upp till ridskolan själv att avgöra vad eleverna ska lära sig och vad de inte ska lära sig.

Våran förening vars ridskola jag ändå tycker är riktigt dålig just nu är ändå ansluten till ridsportförbundet t.ex. .

Jag har sagt att hon får rida min häst så ofta hon vill men hon vägrar för han är typ livsfarlig har hon sagt till både mig och sina kompisar. Och detta efter att ha skrittat 800 meter och sedan inte fick stopp på honom vid vägen. Trots att jag sagt precis hur hon skulle göra för att stanna.

Men gjorde hon så??? NÄ.

Tack alla för era svar och intressanta diskussion utan att någon blir arg.

Ingela H: Jag håller med om att det måste finnas ett intresse och engagemang från eleven också annars spelar det ingen roll hur bra läraren är. Kan vara så att jag helt missbedömt denna tjej och hon inte alls är så villig att lära som det låter.

Till alla: Jag vet att det är skillnad på att rida privathästar och ridskolehästar. Det är ju därför jag försöker få denna tjej att förstå att en pigg, snabb, het och ivrig häst inte är lämplig som förstehäst. För att en sådan privathäst oftast är dubbelt så pigg och het som en pigg och het ridksolehäst.

Jag har ridit i närmare 7 år på ridskola, 1-2 ggr/vecka, och jag erkänner frivilligt att jag kanske inte är riktigt så duktig som man skulle kunna begära av en som har ridit såpass länge, och det beror till stor del på mig själv.

Förr var jag inte tillräckligt pådrivande och intresserad av att utvecklas som jag skulle kunna ha varit, och det tillsammans med det faktum att ridläraren inte heller gjorde några ansträngningar för att få min ridgrupp att avancera något gjorde att jag slutade rida efter dryga 5 år.

Drygt ett år senare ångrade jag mig dock, och har nu ridit i ca 1 ½ år. Nu är jag mycket mer intresserad av att komma framåt med ridningen. Jag har gått med i stalljouren och rider i en trimgrupp varannan vecka, men tycker ändå att jag inte utvecklas så pass mycket som jag skulle önska.

Rent kunskapsmässigt har jag utvecklats väldigt mycket, men till häst går det betydligt saktare då det är svårt med ridgrupperna (först red jag i en grupp där alla slutade en efter en vilket gjorde att gruppen "backade" kunskapsmässigt, sen i en grupp som var för lätt och nu i en vuxengrupp där nästan alla är rädda för att hoppa), särskilt då grupperna är stora (ca 10-12 ryttare oftast) och ridläraren har inte tid att hjälpa och framförallt FÖRKLARA för en vad man ska tänka på så att man faktiskt kan utvecklas.

Jag har dessvärre ingen möjlighet att rida privat, och någon mer lämpad grupp verkar inte heller finnas att tillgå, så jag får väl helt enkelt stå ut. Lite framåt har jag trots allt kommit i år; jag har börjat lära mig öppna, hoppa hinder uppåt 1 m samt fått en något misslyckad lektion i att få hästen att gå på tygeln. :p

*kl*

Det är när jag läser sånt här som jag blir glad att jag rider på en bra ridskola med bra hästmaterial och duktig ridlärare. Jag tycker att alla ridskolor borde ge ryttaren en chans att utvecklas , sedan om eleven tar den chansen eller inte är ett eget val.

Det beror ju helt på vad det är för ridskola, vilken nivå ridläraren är på och en egen vilja att utvecklas. Jag har ridit på flera olika ridskolor genom åren och kvaliten skiftar...men då kan man tala om själv hur man vill ha det och vad man förväntar sig av utbildningen. Har inte upplevt att det varit nåt problem.

Det är ju individuellt vad man vill ha ut av ridningen. I sista gruppen jag red (1995...:o) så fanns det några som red där för umgänget och nöjet medan några av oss ville mer och det var ridläraren införstådd med och kunde hantera. Upplevde inte att man blev tillbakahållen av de som inte hade samma ambitioner...

Efter 1995 började jag rida westernridning och har egen häst och rider regelbundet för instruktör.:cool:

KL
Jag red på ridskola när jag var ''liten''.. lärde mig inte alls mycket. Sen red jag för en annan ridlärare privat (hon jobbade på ridskola), på privat häst.. lärde mig lite mer men inte ärskilt mycket då heller. Hade kanske gjort det om jag stannat längre, men som det var flyttade vi därifrån.
Efter det läste jag mycket, speciellt om dressyr. Det jag saknat från ridskolorna var att veta varför något var viktigt och hur det påverkade. Inte bara ''korta tygeln''. Är ingen dressyrmänniska, men dressyr verkade svårast.. hoppning var ju mest att rida på och hålla sig kvar.. :angel: Under den tiden red jag allt jag kunde komma över, från kameler till elefanter i thailand :rofl: men mest då bekantas och släktingars hästar. Fast det blev inte mycket ridning då direkt. Provade på westrn första gången vid den tiden.
Sen gick jag hästhållningslinjen.. det blev 3 svåra ridår. Nu fick jag visserligen förklarat en del om varför vissa saker är viktiga, men sen kändes det helt fel när jag skulle rida! Instruktionerna passade inte alls med teorin jag hade i huvudet, både efter teorin på skolan och den egna efterforskningen :confused: De här tre åren bråkade jag mest med mig själv, försökte följa instruktionerna men såg mest hoptryckta hästar runt mig, och satt och försökte tänka ut om det bara var jag som var knäpp, om jag hade fel eller om ridning verkligen ska se ut så här... Försökte göra rätt men det blev mest halvhjärtat för jag var inte alls säker på att jag ens ville lära mig detta. Annars hade jag kanske lärt mig något mer. Även min ridlärare gav upp sista året..
Min räddning blev praktikerna.. rida islandshästar och haflinger på tur och motionsridning m.m. Fick höra att jag var duktig, inte på ridningen men med hanteringen av hästarna. Det betydde mycket.
Eftersom tråden handlar om ridskolor ska jag berätta om min treveckors praktik på en ridskola; det var i 3:an och första gången jag fick berättat och visat hur jag skulle arbeta ner hästen i en bra form, utan att dra och banka. Var ju inte alls så himla svårt! Visst, fick kämpa men det gick ändå bra. Tänk om någon tagit sig tid att bara berätta det för mig tidigare, då hade jag kanske kommit mycket längre i ridningen.
Efter skolan började jag och pappa på ännu en ridskola. Inte ansluten till SRF och skicket på hästarna kunde ha varit bättre.. :3 Anledningen till att jag slutade där. MEN det var roligt! Vi red ut regelbundet, trots att det var en stor grupp på en liten ridbana så hittade vi på roliga saker. Dressyren var kanske inte den tekniskt rätta, lite mer kunskap hos instruktören där hade varit bra. Å andra sidan blir formen sällan rätt på ridskolor heller. Det här stället var iaf bra för människan; det var roligt och iom att man gjorde roliga (farliga i ridskoleögon) saker så lärde man sig lite iaf. Hade det nu bara varit lite bättre för hästarna där hade det varit min favoritridskola nr 1, men jag orkade inte se på dem på vintern.. heeh..

Efter allt det här hade jag tröttnat rejält på dressyr och såg mig runt efter andra vägar. Western var kul i början men inte heller min grej. Och nu har jag börjat med AR, äntligen verkar jag ha hittat nåt som passar mig! Jag får förklarat saker på ett bra sätt och det jag gör verkar logiskt. Jag kan inte rida för fem öre trots flera år på olika ridskolor och för instruktör, kan knappt ens åka häst. Men nu vet jag varför jag gör som jag gör.

OK, detta blev långt.. och mer om mitt ridliv än om ridskolor..
Men det förklarar iaf varför jag tycker som jag gör om ridskolor i allmänhet; de förklarar för dåligt även om man frågar, det de ber en göra passar inte ihop med teorin och det blir väldigt lätt jättetråkigt. Säkerhetstänket på vissa saker är jättebra, på andra så är det kanske lite mycket. När man inte får galloppera på 2 år för att man kanske trillar av.. :3

Vart har jag skrivit att det handla om en stor häst? Dessutom är tjejen klart längre än mig så längden hänger det inte på.

Men efter 8 år borde man åtmisntone veta hur man "kräver" arbete av en häst eller?

Om det är så att man inte kan begära det så är det i så fall jag som ahde en väldigt hård ridlärare som ung.

Du skrev i första inlägget att det var på en för stor häst hon red på, så det var nog det hon menade.

Vill bara säga som så många andra redan har gjort att det beror på vart man rider. Jag började rida när jag var sju år på en ridskola i centrala sthlm. Där red jag i ca 7 år och visst lärde jag mig grunderna men jag slutade att utvecklas pga. ridläraren inte var tillräckligt duktig. När jag bytte ridskola utvecklades jag enormt, har ridit där i snart 3 år och mina ridkunskaper har verkligen blivit mkt bättre. Bättre hästar och bättre ridlärare,rider nämligen för en kille som själv är ute och tävlar och är superduktig är nyckeln till utveckling, och jag måste säga att vissa ryttare som rider på ridskola rider bra mycket bättre än vissa privatryttare, absolut inte alla men vissa. Så det beror helt på vilken ridskola man går på tycker jag:)

Förklaringar kan jag också sakna lite ibland.
Jag har aldrig haft ambition att tävla, men jag vill ändå lära mig och tycker att dressyr är skitkul när jag förstår.
Man vill ha konstruktiv kritik istället för "det var inte bra, försök mer nästa gång".

Ibland har vi en super vikarie som går tillbaka till grunderna också och ger jättebra kritik, verkligen tar sig tid för alla.
Vi kan öva på korrekta halter, övergångar eller runda, planerade volter t.ex. och får hela tiden veta hur de hjälper vi ger hästen påverkar den och hur vi skulle kunna förbättra oss.
Så önskar jag att alla ridlektioner såg ut!

*KL* tillägger att jag tycker att det är viktigt att instruktörerna vet vad eleverna har för målsättning med lektionerna (rimligtvis då) en del vill kunna tävla lite inom ett par år, andra har inga tävlingsambitioner men vill ändå utvecklas, vissa kanske rider för att förbättra t.ex. sin balans, andra rider enbart för att de tycker att det är kul att umgås med hästarna och vill lära sig det mest grundläggande för att kanske kunna ha en egen häst så småning om. Jag tycker att det är ganska viktigt att veta vad man har strävar efter eftersom var och ens målsättning är så individuell.

Vet man detta kan man ju också utefter det underlag man har lättare planera grupperna, inte bara efter vilket klockslag och dag det är i veckan, inte bara efter hur många antal år man ridit (det säger egentligen mig ingenting!) utan grupperna borde också planeras någerlunda efter vad ryttarna har för ambtioner. Med dressyr/hoppgrupp, tävlingsgrupp för de som har de ambitionerna,
uteridningsgrupp för de som bara vill rida ut i skogen en gång i veckan och nöjer sig med det. Vet att vissa ridskolor har sina ridskolor lite mer strukturerade efter det här hållet dock.

Jag tror det beror mkt på att man sällan går upp mycket höjdmässigt på ridskolehästar för att skona hästarna. Om de tävlar och tränar på högh höjd flera gånger i veckan och dessutom ska hålla för övrig ridskoleverksamhet blir det mkt slitage på hästarna. Svårt att komma upp i höjd om man håller nere höjderna på träning hela tiden så man aldrig riktigt får någon rutin i hoppningen på den nivån. Då får man nog gå över till privathäst eller söka sig till en ridskola som har råd och ambition att spara på hästarna så enstaka ryttare kan träna på lite högre nivå utan att slita ner hästarna totalt.

Jag är 13 år och har ridit på 3 olika ridskolor, den första ridskolan var liten och vi skiftade mellan 2 ridinstruktörer. Den ena var en dam typ 60+ som sa: långsamare nu, styr ordentligt. Den andra var en otålig 22åring som ridit galopphästar och alltid sa "Fortare, dom får inte gå och såsa. Men smäll till han på bogen om han inte går fram då!" (inget ont om galoppryttare nudå, men hon red faktiskt galopphästar och var van vid att det gick liiite fortare än på våra lektioner.) Vi hade ingen teori och jag gick där i ca 1 och ett halvt års tid. Jag fick inte prova galoppera och hoppa gjorde vi bara en gång, i trav :cool: här kommer det mesta jag fick lära mig:
Volta, volt tillbaks
Gå på volterna *dock inte inte mittvolten*
vända sett igenom
vända rakt upp
sitta ner och trava *gjorde vi typ 10 ggr*
rida utan stigbyglar gjorde vi en elr 2 ggr
Jag tror vi fick prova på framdelsvändning
Ni ser jag red där in nästan 2 års tid och detta var allt jag fick lära mig :mad::mad: Sen blev det ett uppehåll i ridningen på ett par månader, men sen började jag och grannarna gå på privatlektioner, där gick det livat till :angel: plus att jag fick lära mig en jäkla massa nyttiga grejer om man har bråkiga hästar o rida. Helt underbart ställe och jag rider där fortf. Det mesta av min ridkunskap * mer än hälften* har jag fått därifrån. Stallet sköts dock för JÄVLIGT rent ut sagt.
Nu går jag på mcr i malmö och det är väldigt roligt. stallet är riktigt välskött, riktigt fina ponnysar och teori innan ridningen. Ingen smygreklam nu men det är faktiskt bra där :d Man lär sig alltid nåt nytt eller repeterar man saker som man lärt sig innan och knappt kom ihåg.

Senast ändrad av en moderator:

Hej, har inte läst igenom hela tråden, men jag tycker att det låter lite som att det är en mindre bra ridskola du har kommit i kontakt med.
Vet inte exakt vad hon tjejen kunde och inte kunde.

Men jag då, som tidigare ridit runt 8 år på ridskola hann väl typ lära mig skänkelvikningar i skritt och trav, testade väl lite i galopp, men inte så att det satt lixom, testade mest på skoj. Sen lite öppnor och slutor i trav och skritt. Sen så när vi hoppade hoppade vi banor på kanske 1 meter och ibland fick vi hoppa lite högre hinder men bara enstaka, och då hoppade man lite olika beroende på vad hästen i fråga klarade av. Men jag tror att jag som högst hoppade ngn oxer på ca 120 när pollen va på humör. Jag red dessutom bara en dag i veckan...

Juste måste säga att detta var storhästgrupp. På ponny gjorde vi väl inga öppno och slutor men sen gick jag över till häst rätt tidigt pga. att jag e kille och rätt lång också.

Kan iof tänka mig att jag kanske låg lite före vad man borde kunna normalt sett efter drygt åtta år (dock inte supermkt) men sen så fick jag gå in i storhästgrupp redan när jag var typ 11 eller 12 lr något sådant. Och då red jag ju helt plötsligt med äldre ungdomar och vuxna och då blev det ju mindre lek och mer allvar.

Men men, man borde iaf. kunna jobba hästen i bra form, lite sidvärtesrörelser och kunna hoppa banor på mer än typ max 80 cm. Men jag kanske har fått det om bakfoten. Min ridskola var rätt bra, vi hade max 8 pers i varje grupp. Och det hända att vi bara var 4 i en grupp ett tag för att de inte ville kasta in folk som va sämmre bara för å görat mer ekonomiskt. Jättefina och välutbildade hästar dessutom! :)

Olika ridskolor-olika resultat. Det finns ridskolor som är duktiga på att ta eleverna framåt och de utvecklas väldigt bra. Sen finns det ridskolor där det inte händer någonting utvecklingsmässigt. Bra och pedagogiska instruktörer och ett bra hästmaterial är nödvändigt för utvecklingen av ryttare.
En stor det i ev utveckling har också ryttaren själv. De som redan tycker de är bra stannar i utvecklingen. Man måste vara öppen för förändring om någon utveckling ska ske.

Olika ridskolor-olika resultat. Det finns ridskolor som är duktiga på att ta eleverna framåt och de utvecklas väldigt bra. Sen finns det ridskolor där det inte händer någonting utvecklingsmässigt. Bra och pedagogiska instruktörer och ett bra hästmaterial är nödvändigt för utvecklingen av ryttare.
En stor det i ev utveckling har också ryttaren själv. De som redan tycker de är bra stannar i utvecklingen. Man måste vara öppen för förändring om någon utveckling ska ske.

Kunde inte ha sagt det bättre själv! :bow:

Jag lärde mig jätte mycket av att rida på ridskola.
Jag började igen som 19-åring och höll på tills jag var 25 år tror jag.

Min erfarenhet av att sätta mig på privat häst var snarare, wow den förstår vad jag menar. De flesta av ridskolehästarna var ju aningen sega och gjorde allt för att slippa jobba.
Men märkte som sagt var när jag red privathästar att jag lärt mig jätte mycket av att slita med riskolehästarna.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Hoppning Som rubriken säger så undrar jag helt enkelt om jag är bra nog! Jag är en 15 årig tjej, som har en lite komplicerad ridvana. Det är så...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 938
Senast: Ezme
·
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 940
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter