Ridskolor utvecklar inte elever?

Sv: Ridskolor utvecklar inte elever?

Jag var och titta på denna tjej när hon skulle hopptävla i september förra året. Hon hoppade 40-50 cm hinder på en (tyvärr) häst som var alldeles för stor för henne.

Jag kanske missförstod dig, men här beskrev du att hästen var för stor. Du satte också upp henne på en "privathäst" som hon inte kunde rida ihop med hela kroppen. Då antar jag att hon är en kort tjej.

Håller också med Nyrelsi. Antalet ridtimmar hos en riskoleelev som rider 2 ggr/v á ca 45 min/gång, är inte relevant att jämföra med en privatryttare med egen häst. Oavsett antal ridår. Även hästmaterialet har ju betydelse. De flesta ridskolehästar är bra utbildade, men mycket smarta för att slippa jobba och spara energi.

Det är ju samtidigt inte tjejens fel att hon inte har fått tillräcklig utbildning på ridskolan. Där ligger ju ansvaret på instruktören och ridskolechefen att ha ordentligt utbildad personal.

Hästen jag satte upp henne på¨var en liten häst på 150 av fullblodsmodell alltså otroligt smäcker osv.

Jag skyller absolut inte på tjejen att hon inte får mer utbildning. Jag funderar på om det generellt är så på ridskolor att de egentligen inte lär sig rida.

Och jag har aldrig jämfört henne med någon privatryttare i samma ålder.

jag håller med Mysaan, jag har en tjej som rider hos mig, hon har ridit på ridskola och rider i den högsta/bästa gruppen, men här hos mig skulle jag mer bedöma henne som osäker nybörjare. Jag begär inte att hon ska rida min häst i perfekt form,men jag vill kunna begära att hon säger ifrån när hästen går och drar i tyglarna, och slänger huvudet åt alla håll. Jag får varje gång påpeka åt henneatt ta lite mer bestämt i tyglarna så slutar hon direkt. Min häst är lite sur av sig emellanåt, och kan lyfta lite på frambenen 10cm när man tar tag i tyglarna för hon vill helt enkelt inte arbeta,men detta händer bara första gången sen är hon super, och min medryttare blir då superrädd. Och är man så högt uppe i en grupp på ridskolan tycker inte jag att man ska bli rädd för en sådan struntgrej.

Min andra häst tar kommandot på 5 röda om han märker att ryttaren är lite osäker, och det gör han med henne, det han då gör är att bråka, backa etc, och det är bara att driva på så slutar han, men det klarar/törs hon inte.

Jag har själv aldrig gått på ridskola,men som jag tycker verkar det som de flyttar upp eleverna i de högre grupperna för fort? rätta mig om jag har fel då jag har noll koll.

:bow: Det var lite detta jag menade och har upplevt.

jag har ridit många år på ridskola dock inte nu, sen för 2 år sen hade jag en foderhäst och där ölärde jag mig att rida bra innan hade det inte hänt så mycket.

Hon vill bli duktig. Eller ja hon tror redan att hon är nära nog ett proffs. Hon vill tävla och därför har det varit tal om att hon ska få en häst på foder som jag då ska hjälpa henne lite med.

Problemet är att jag skulle knappt våga sätta upp henne på de hästar hon själv vill ha.

Hon vill ha heta, snabba, vändbara tävlingshästar som har kapacitet för höga klasser. Helst ska de bara vara 4-5 år gamla också. Alltså en häst som jag själv inte skulle välaj till mina barn iom att vi inte har tillgång till så mycket paddock utan måste åka iväg för träning.

I detta kan man då betänka att hon inte lyckas få min varmblodstravare att stanna om han skrittar på lite raskt. Just för att han inte stannar om man bara säger :Halt! Och inte heller stannar om man sitter och segdrar honom i munnen.

*KL*
Jag drar inga ridskolor över en kam och jag tycker det är superbra att ridskolor finns. För jga vet att alla inte har råd att köpa egna hästar och ändå vill rida.

Jag är själv skolad på ridskola från början. Däremot så känner/upplever jag att jag lärde mig mer ridning och betydligt mycket mera hästhantering och hästvett när jag gick på ridskola än de gör åtminstone på denna ridskola.

NU vet jag att det är väldigt olika på olika ridskolor och det är bara att konstatera att denna ridskolan inte är särskilt bra.!

Senast ändrad:

Har inte läst hela tråden men i alla fall...

Jag har ridit på ridskola (2 olika i olika delar av landet) i halvamitt liv samt jobbat som instruktör. Det är nog väldigt olika från ställe till ställe men på "mina" ridskolor har jag lärt mig mkt och utvecklats fruktansvärt mkt både som ryttare och människa. Dock tror jag inte att det bara är själva ridskolan det beror på utan även på personen i fråga.
Jag har ridit på ridskola i ca 11 år. En gång i vecka till en början och de sista 4-5 åren 2 ggr/vecka. Jag anser mig själv vara relativt duktig...eller ja, en duktig medelmåtta, jag har MASSOR kvar att lära och utveckla, men ni förstår nog vad jag menar. I min grupp finns en kvinna som ridit fler år än mig samt tagit minst en privatlektion i veckan utöver de två ordinarie ridtillfällena, men fortfarande varken vet hur man ska få en häst att arbeta korrekt eller hur man ger en ordentlig eftergift över hinder för att inte rycka hästen i munnen. Jag är av den åsikten att alla faktiskt inte kan lära sig rida ordentligt. Ridning kräver viss känsla och förståelse. En instruktör på ridskolan kan ge dig verktygen för att få det att funka, men det är bara ryttaren själv som kan få poletten att trilla ner och överföra det i praktiken.:)

Har inte läst hela tråden, men lite av den.

Och det är inte så himla lätt att lära sig när man "bara" rider lektion. Lyckas man med något på en lektion, hinner man glömma bort det till nästa gång, innan man hinner repetera det, eller hur jag ska förklara. Sen om man rider olika hästar hela tiden så går ju halva lektionen åt att bara komma på hästen hyffsat.

Så, ska man utvecklas är det mycket lättare om man har en egen.

Dessutom kanske tjejen inte är så himla "tuff" att hon vågar gå på.

Har precis börjar rida lektion igen efter att ha sålt foderhästen för ett år sen. Haft två ridlärare nu i höst, och den första kollade hela tiden på MIG och inte bara på hästen. Alltså att jag skulle sitta rätt för att kunna påverka hästen korrekt. Det anser jag som en mycket bra, men ovanlig ridlärare. Tyvärr kollar inte vår nuvarande så mycket på vår sits, utan mer på hur man får hästen att gå.

Så, mycket beror oxå på hur ridläraren är. För jag anser att rider man lektion är det bättre att utveckla sig själv (med ex sistsen), än hästen att få hästen att gå bra, för det brukar komma av sig själv sen.

Har inte läst hela tråden.

Känner igen mig i din beskrivning. Har ridit lika länge som hon på ridskola, dock inte hoppinriktat utan allround två dagar i veckan för olika lärare. Jag hoppar runt 60-70cm (varit väldigt rädd tidigare) och rider en del av hästarna i en form som iallafall jag tycker är ärlig och "korrekt" med någorlunda bakbensaktivitet och inte bara en snygg krök på nacken. Rider hellre hästarna med halsen rakt ut när bakbena inte är med än att få det se snyggare ut än vad det är genom att veckla ihop halsen. Är långtifrån bland de bästa på ridskolan i förhållande till hur lång tid jag ridit.

Som ridskoleryttare hamnar man ofta i ett läge då man rider lektion efter lektion där det enda rimliga målet för lektionen är en "uppvärmd" häst. Bara det är ett så stort projekt att det där med form och korrekt arbete aldrig hinns med. Och nästa vecka är ju hästen tillbaka på ruta 1 igen och det är bara att börja om från början igen. Man får helt enkelt aldrig chansen att lära sig aktivera hästen bakifrån och få den till korrekt arbete, uppvärmningen tar hela lektionen. Med en egen häst så kan du ju bara plocka upp tråden där du lämnade den dagen innan och fortsätta.

Har precis börjar rida lektion igen efter att ha sålt foderhästen för ett år sen. Haft två ridlärare nu i höst, och den första kollade hela tiden på MIG och inte bara på hästen. Alltså att jag skulle sitta rätt för att kunna påverka hästen korrekt. Det anser jag som en mycket bra, men ovanlig ridlärare. Tyvärr kollar inte vår nuvarande så mycket på vår sits, utan mer på hur man får hästen att gå.

Så, mycket beror oxå på hur ridläraren är. För jag anser att rider man lektion är det bättre att utveckla sig själv (med ex sistsen), än hästen att få hästen att gå bra, för det brukar komma av sig själv sen.

Det där känner jag igen: att ridläraren ser för lite på ryttaren. Jag försöker komma på mig själv när jag kutar med axlarna eller drar upp knäna som jag vet att jag kan göra ibland, men det är inte ofta man fått kommentarer om sånt.

När jag köpte min häst, från ridskolan, fick jag en mindre chock.
Hästen var då 18 år, gått 12 av dem på ridskolan och jag började rida på honom som nybörjare när jag var 13 år.
Han är inte lätt att jobba i form, väldigt stel, och jag lyckades aldrig på ridskolan.
Första månaderna undrade jag vad jag gett mig in på när han drar iväg hemmåt i skogen och blir rädd för allt och bockar etc.
Jag visste inte hur det skulle hanteras...
Efter ca 6 mån med honom som min så kunde jag rida honom i form (i alla fall i slutet av ridpasset ;)) och rida ut själv barbacka utan incidenter och min sits var extremt mycket bättre efter att ha ridit för någon som tittade på mig också.
Jag visste t.ex. inte hur illa jag satt med tårna pekandes utåt innan jag såg en bild på mig och min pålle :crazy:
Men det har vi åtgärdat nu några år senare (när vi båda är kloka 24 åringar) ;)

Det beror ju vääldigt mycket på vilken ridskola man rider på. Man kan inte dra alla ridskolor över samma kam. På min förra ridskola slutade jag för att jag kände att jag inte utvecklades. Där jag rider nu känns det mycket bättre.
Jag kan säga att jag visst kan rida en privathäst utan problem. Hästarna på våran ridskola är inte som robotar som gör allt som de ska utan att man knappt behöver lyfta ett finger, utan där gäller det att rida.
Brukar använda min ridlärares tips och testa när jag rider min medryttarhäst, det tycker jag är bra.

JO men som jag skrev tidigare så drar jag inte alla över en kam och jag tycker själv att ridskolor är bra.

MEN jag trodde det fanns någon slags ram för hur själva instruktörerna skulle bete sig och det finns det uppenbarligen inte.

Jag trodde att man i ett ganska tidigt stadium fick lära sig att jobba hästen och inte åka häst. Kanske lite hemmablind för det var en grej som lades in väldigt tidigt i vår utbildning där jag lärde mig rida.

Jag tror det beror på lite vilken ålder man är i när man börjar rida, och hur lätt man har för att lära osv. Man ska inte skynda på en som lär sig lite långsamt, då blir man bara stressad och lär sig ännu mindre. Samtidigt som man inte ska bromsa en som har lätt för att lära.
Man har väl lite eget ansvar som elev också att se till att man utvecklas. Man får helt enkelt anta utmaningen! Ridskolehästar är också hästar.

(kan tillägga att jag inte har hunnit läsa igenom hela tråden så jag vet inte hur långt ni har kommit i diskussionen)

Jag tror det beror på lite vilken ålder man är i när man börjar rida, och hur lätt man har för att lära osv. Man ska inte skynda på en som lär sig lite långsamt, då blir man bara stressad och lär sig ännu mindre. Samtidigt som man inte ska bromsa en som har lätt för att lära.
Man har väl lite eget ansvar som elev också att se till att man utvecklas. Man får helt enkelt anta utmaningen! Ridskolehästar är också hästar.
(kan tillägga att jag inte har hunnit läsa igenom hela tråden så jag vet inte hur långt ni har kommit i diskussionen)

Här håller jag med dig helt och hållet. När jag red på ridskola så hade vi alla sorters hästar. Envisa, snälla, pigga, lata och givetvis dem med egen vilja. Så där var dte ingen häst som började volta bara för att ridläraren sa att man skulle det.

Detta hände däremot på en annan ridskola som jga red mycket kort tid på. Där lärde man sig bara åka häst. Hästarna gjorde som ridläraren sa så det var bara att hänga med.

Här håller jag med dig helt och hållet. När jag red på ridskola så hade vi alla sorters hästar. Envisa, snälla, pigga, lata och givetvis dem med egen vilja. Så där var dte ingen häst som började volta bara för att ridläraren sa att man skulle det.

Detta hände däremot på en annan ridskola som jga red mycket kort tid på. Där lärde man sig bara åka häst. Hästarna gjorde som ridläraren sa så det var bara att hänga med.

Så är det på min ridskola också, vi har också en bra blandning av olika hästar.

Tråkigt att det finns ridskolor som du berättar om, som inte utvecklar eleverna.. Slöseri med pengar och tid >_<

Sådana ridskolor är ju bra för då lär man sig rida olika sorters hästar.

Precis min åsikt. Något jag dock märkt av ridskoleelever (som hänger ihop lite med det du sa om att de inte kan rida en privathäst "ordentligt"), är att de inte vågar när de väl får chansen att rida en privathäst. De litar inte på att de kan. Egentligen tror jag många kan mer än de själva tror - bara de försöker.
Jag själv är lite så ibland när det gått lång tid sedan jag red privat senast. Då känns det som att man hade velat ha ridlärarens vakande öga närvarande. Men det går över när jag inser att jag faktiskt KAN rida själv utan att det blir total katastrof *s*

Ridskolor som är godkända av Svenska Ridsportförbundet, kan kvarlitetssäkra sina anläggningar och då kan man på olika skyltar uppsatta på anläggningen, se hur kvalitetssäkrade den och den ridskolan är.

Ridsportförbundet, har gått ut med ett måldokument, som syr Ridsportförbundets verksamheter även ridskolor. - Mål in i 2000-talet.

MEN ridskolorna kan inte tvinga sina elever att lära sig, om de som många säger här i tråden och andra trådar som skapats under hösten, bara är på ridskolan för att åka häst en gång i veckan och tror att de blir världsmästare på hästar och ridning den vägen.

För att lära sig om hästar och ridning, ska man vara med på ALLA lektioner, även teorilektionerna, "jag betalar för att rida, jag har ingen lust att betala 160 spänn för att sitta o titta på en film, eller fylla i ett papper eller prata en timme."

Första åren jag red på ridskola, kom jag till en färdigborstad, färdigklädd och ofta även varmriden häst. SÅ det var ju ganska lätt att rida och det var ju jättekul. Man kände sig som en världsmästare.

Sen var det mer och mer självständigt att göra i ordning hästenarna. Det var knöligt, tog tid och sen att vara tvungen att skritta fram och försöka få ihop en häst som kändes en km lång fram och bak... Då var det inte lika roligt. På med gummisnodd, så kunde man åka häst igen, även om bakdelen släpade efter... Men krökte på nacken gjorde hästen och det var ju det viktigaste...

Med tiden, kom jag ändå på att jag faktiskt HADE lärt mig något unde rlektionerna. Jag började rida privat vid sidan om och kom tidigare till ridskolan för att sitta på läktaren och även efter lektionen och lyssnade på andra lektioner och tittade när andra ryttare red. Man såg mer och mer, som man sen även kunde känna när man kom på lektion nästa gång.

Man kan faktiskt inte skylla allt på ridskolan och instruktörer. Eleverna måste också ha ett brinnande engagemang och önskan att faktiskt lära sig något. Då räcker det inte att komma till ridskolan två minuter före varje lektion, hoppa upp, åka häst, hoppa av, lämna över hästen till nästa ryttare, åka hem, duscha och gå ut på pio eller festa till nästa gång. Utan det gäller att hänga i stall, även om man kanske bara får sopa stallgången eller öppna stalldörr och grind när andra tar ut och in hästar. Lyssna på folk och hästar, lukta i stallen, läs lappar på anslagstavlor, information om kurser clinics och så vidare. TJATA på kompisar att följa med, sitt som klistrade på läktarna även mellan lektionstimmarna. Det kräver också lyhördhet, intresse och engagemang av föräldrarna, att inte bara skjutsa sönerna till hockey och fotboll och sitta på de läktarna och heja på. Utan även ställa upp för döttrarna och peppa dem att kämpa på.

Jag har inte ridit kontinuerligt på ridskola på 15 år tror jag, men jag sitter i cafét, eller på läktaren 2-3 gånger i veckan, för att uppdatera mig, få tips, tanka, idéer och utbyta egna tips, tankar och idéer med andra.

Anser ni att eran ridskola inte uppfyller Ridsportsförbundets mål, slå näven i bordet och kräv ändring. Men sopa först rent framför ryttarens egen dörr och kolla det egna "riktiga" intresset och engagemanget för hästar och ridsport innan ni klagar på att ridskolorna inte utvecklar eleverna. Det är kanske eleverna som inte vill/orkar utvecklas utan tror att man får kunskapen utan motprestation.

Senast ändrad:

Jag började på ridskola när jag var 6 år, jag red där tills jag blev 13.

Det enda jag lärde mig var att sitta kvar på hästen. (jag sågs som en av de sämsta i min grupp :angel:)

Men,

Jag hade turen att få börja rida en välutbildad ponny som jag senare fick ha på foder, kunde efter att ha tränat för tränare i några månader gå upp på regional nivå och tävla där med bra resultat.

Köpte en D-ponny i december 2004, som jag nu har ridit i ca 2 år (pga diverse skador) och vi har lyckats kvala nationellt med bra procent.

Jag tycker inte att ridskolor utvecklar sina elever bra, med tanke på att jag har lyckats går från - åka häst till FEI nivå på dressyren på 3-3,5 år, med hjälp av vettiga tränare.

Men det är klart att det finns bra ridskolor med, som kan utveckla sina elever.

Jag har också haft samma funderingar som du, då min systerdotter - 12 år gammal - efter tre års ridning ganska nyligen börjat galoppera ett ekipage åt gången.

Jag minns själv hur det var att rida på ridskola. Efter en timmes lektion tillsammans med 12 andra elever kanske man fått tre personliga kommentarer (sträck på ryggen, ner med hälarna, tänk på händerna), emellan dessa harvade man runt varv på varv på varv och fick "klara sig själv". Klart att man inte lär sig lika mycket som om man haft en privatlektion en gång i veckan där någon passar på en hela tiden.

Dessutom är det nog svårt att styra utvecklingstempot i en ridgrupp då eleverna utvecklas olika fort. Man får som ridlärare på något sätt alltid se till att "alla hänger med". Det är nog inte så lätt att alltid placera om en elev som blivit duktigare till en annan grupp heller...

svar, inte på detta inlägg utan på några av dina.

Hur många gånger hade hon ridit din privathäst när hon inte fick ihop den och inte red ordentligt?

Jag känner lite att oavsett att man har ridit på ridskola och är van vid många olika hästar så tar det ett par ridtillfällen innan man lär sig hur just den hästen föredrar att bli riden. Dessutom tror jag hästarna på en ridskola konformerar lite och blir lite lika varandra att rida. En ny ridskola eller en privathäst känns helt annorlunda. Nu har jag inte ridit så många privathästar, men när jag ridit någon så har den känts lite annorlunda än hästarna jag är van vid. Då tar det nog ytterligare lite tid att prova sig fram. Så jag skulle absolut inte förvänta mig att rida en helt ny häst på en annan ridskola, eller privat, så att den går ok första gången, eller ens andra.

På bara ngra ynka exempel så kan jag såklart inte generalisera, men det har känts ungefär såhär med de senaste privathästarna jag ridit. Betydligt mer energi att göra av med, mer stress, mer känslig, rider ihop för snabbt så gick hon mer under sig än hon orkade (gissar jag, bocksprång tills jag lät henne flacka ut lite). Fasansfullt lätta att få att gå under hand, så mindre hand än jag är van vid, men samtidigt krävs mer för en halt eller avsaktning. Dessutom är jag van att själv ta kontakten med hästens mun, inte att hon går bakom för att vid driv ta stöd på tyglarna (är van att när hästen går bakom hand så kryper den ihop mer ju mer jag driver). Så då kan det lätt bli för korta tyglar. (och som ni ser så vet jag att jag gör fel... men det är svårt att hitta rätt)

Kort sagt tjejen kanske visst rider och rider ihop hästarna på ridskolan, men inte hittat rätt på din häst. Sen är nog en ridskolehäst "luddigare" i uppfattningen av vad du vill. Man tar i för mycket och en ovan häst blir stressad för att man/ryttaren inte lärt sig vara exakt.

Att gilla lite känsligare och livligare hästar när man rider på ridskola är bara normalt. Om lektionen är tråkig har man i alla fall något att göra. Men du har helt rätt i att det inte alls är den häst man vill äga! inte som första häst i alla fall. Det finns ju ingen som kan rätta till/rida till henne och på en häst som är på gränsen till vad man klarar gör man väl obevekligen misstag. (men inte hade jag insett det när jag var 17 :) )

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Hoppning Som rubriken säger så undrar jag helt enkelt om jag är bra nog! Jag är en 15 årig tjej, som har en lite komplicerad ridvana. Det är så...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 938
Senast: Ezme
·
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 940
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Avstå jobbresor
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur