Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras
Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har nu mer och mer börjat försöka komma ner till några hästraser som skulle passa mina behov.
JA, självklart är det absolut i särklass viktigaste att det är rätt individ. Oavsett ras. Jag är inte dum, jag har haft egna hästar i många år. Jag vet. Det här är alltså inte på blodigt allvar, jag kommer inte springa iväg och köpa första bästa häst av den ras som får flest röster
Jag vill bara se om jag kan få upp ögonen lite för fler raser som rimligen borde "passa mig", än de för tillfället 2-3 raser jag själv framförallt tänker på.
Så vad är det för häst jag kommer att leta efter?
* En trevlig hobbyhäst. "Hobbyhäst" = uteritter, dressyr, lätt hoppning på nivån max typ 80-90 cm. Kanske 2-3 pass vardera dressyr och uteritter (även i oländig terräng så jag är alltså ute efter de raser som generellt är mer säkra på foten) och hoppning en gång i veckan.
* Tävling, kanske lite lokalt. Jag tycker om att tävla men är ingen högt satsande tävlingsryttare (iallafall inte med nästa häst).
* I dagsläget har jag hästar som går ute på sommaren, är uppstallade på vintern och som i stort sett bara utfodras med grovfoder. Det är något liknande jag vill ha, tror jag, alltså helst ganska lättfödd och överlag en okomplicerad häst. Mycket (det mesta) med hur okomplicerad en häst är har förstås med hanteringen att göra, men jag inbillar mig ändå att vissa raser ofta är mer lättsamma i sig själva.
* En stor ponny/liten stor häst (145-160 cm ungefär) av relativt längd- och viktbärande modell. Det vore kul om min mamma (ca 80 kg, halvdan ryttare, rider i skog och paddock i långsamt tempo) skulle kunna rida hästen någon gång emellanåt.
Därmed inte sagt att jag vill ha en dvärgardenner, jag vill trots allt ha en häst med exteriör som lämpar sig för ridning, så att man inte får större risk för problem med hållbarhet eller bara svårare med ridningen p.g.a. hästens exteriör.
* Tre gångarter vill jag ha, varken mer eller mindre.
* Stabilt temperament. Som generella riktlinjer vill jag hellre ha en häst som stannar och tittar än en som vänder och springer hem när den blir rädd. Hellre en som anses lite "tråkig" än en som är "spännande". Och hellre en "ridskole-familjehäst" än en "topptävlingshäst". Men absolut inte lat och oengagerad!
Vad har ni för förslag?
Jag har lite tankar själv, några raser som jag vet en del om och har egen erfarenhet av och som absolut är tänkbara raser, och några som jag inte vet så mycket om men som jag är lite nyfiken på. Jag tänker att jag inte skriver något nu om vilka raser jag själv kan tänka mig, utan jag är nyfiken på vad NI säger först och främst