Jaa det stämmer!Vänta minns jag rätt när jag tänker att det är du som är medryttare på den stora gula jag fick förmånen att rida gryningsritt på?
Tänkte precis på det när jag skulle få skriva om henne i den här tråden
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jaa det stämmer!Vänta minns jag rätt när jag tänker att det är du som är medryttare på den stora gula jag fick förmånen att rida gryningsritt på?
Hon är ju en sån där häst som man minns, gillade henne skarpt!Jaa det stämmer!
Tänkte precis på det när jag skulle få skriva om henne i den här tråden
Nu fick jag svar från min ridskola, dom har bara EN ledig grupp för min nivå vardagar kl 8 och jag jobbar kontorstider? Vad gör man då? Känns lite mycket begärt att be chefen att få komma in kl 10 varje måndag…
Vad bra! Jag tror du hittar lättridningen hyfsat snabbtNu har jag äntligen fått plats på en ridskola börjar i januari! Det enda jag är lite nervös för är min lättridning, den var horribel sist jag testade men jag hoppas jag hittar tillbaka snabbt
Lektion i går på Gosmotorn!
Länge sedan jag red Gosmotorn, så jag blev rätt glad, även om jag börjar känna riktigt sug efter Bullen igen.
Satt upp och skrittade iväg, hade lite handbroms i och lite känsla av att han var spänd och markbunden eller hur man ska förklara. Skrittade inte genom kroppen för fem öre.
Jag måste ha tajmat min skänkelhjälp precis exakt korrekt för ett varv senare skänklade jag typ exakt som jag gjort innan och helt plötsligt var Gosmotorn en ferrarri som definitivt skrittade genom hela kroppen, var som att sitta på en båt i en storm typ
Vi hade en av unghästarna som ska fasas in lite i verksamheten med oss så vi skulle göra ganska basic grejer. Började med att skritta fram dem så klart och Gosmotorn var en riktigt pigg en, jäklar vilket drag och rätt så svårstoppad. Jag red rätt mycket bågar och volter, han var lite fast på höger sida och jag fick verkligen rida för att hjälpa honom att riktigt kunna gå en korrekt båge. Han spände hela kroppen och backade nästan ur när jag bad honom om en högerbåge i början, men vi fick mer och mer ordning på det ju mer bågar och volter vi gjorde.
Vi gick sedan in på volterna och skulle öka och minska traven i dem. Varje kvart av volten ökade eller minskade vi. Gosmotorn var med på noterna framåt men inte så mycket bakåt, blev rätt så taggad och lite väl springig i bland. Det var så klart svårare i högervarvet för honom men jag tyckte ändå att det blev mycket bättre och lättare för Gosmotorn efter ett tag.
Efter ett tag lade vi till galoppfattningar i övningen på volten. Som vanligt var Gosmotorn en stjärna vad gäller galoppen. Han är så himla lätt att fatta rätt på och att galoppera på ett bra sätt på.
Till slut red vi bara i galopp och skulle öka och minska i kvartar precis som i traven. Tyckte det gick rätt bra för mig och Gosmotorn! Öka kunde han ju verkligen i alla fall...
Efter det blev han dock väldigt mycket mer taggad, nu i efterhand tror jag att jag blev lite väl bromsig, jag vet inte varför, jag brukar inte sitta och bromsa konstant, men det blev lite så att jag hamnade i bromsläge känns det som.
Vi travade dem en stund och skulle sedan trava in någon meter eller två innanför spåret och sakta av till skritt. Herrejesus vad jag fick kämpa där i vänster varv för att få Gosmotorn att dels gå rakt och dels att han inte skulle sugas tillbaka till spåret. Mycket nyttigt. Vi skänkelvikte därifrån tillbaka till spåret där vi kom fram i trav, gjorde det två gånger, och sedan fattade vi galopp i stället för trav när vi hade skänkelvikt ut.
Det gick bra det med, svårare i vänster varv helt klart att hålla honom rak innanför spåret, men det gav med sig efter ett tag. Sen blev han lite väl taggad och tog väldigt mycket egna initiativ med galoppfattningarna Men jag tog tag i det ordentligt och lät honom inte ta för mycket sådana beslut själv. Fick till ett helt gäng jättetrevliga fattningar där det kändes som att hela hästen laddade järnet och sedan fattade fint och rakt. Kul!
Efter några sådana skänkelvikningsfattningar skulle vi fortsätta galoppera och rida in på en lång och jättesvag båge på långsidan, bara en sisådär 2-3 meter innanför egentligen. Det var svårt här i vänstervarvet men vi lyckades rätt fint ändå, högervarv var mycket enklare.
Sist travade vi av dem. Tyckte Gosmotorn var rakare, mjukare och mindre spänd där men jag hade gärna velat få honom att länga kroppen och halsen litegrann. Det blev så kort åt alla håll och kanter och lite "krafsigt" på något vis.
Ingen wowlektion direkt. Ridläraren var förvånad över att han var så pigg och tyckte jag hade ridit bra dock. Jag känner att jag kunde gjort det bättre. Dels kunde jag varit "strängare" med bromsen så det verkligen gick igenom, och dels inte hamna i sånt bromsläge - men de två hänger nog ihop.
Ja precis, jag är van vid att han visserligen har egen motor (därav GosMOTORN) men att man får underhålla den och att han är rätt enkel att få att "vänta" på wroomwroom signal. Det var icke fallet i gårJag tycker det är svårt med bromsen när man är van vid att hästen normalt inte är så pigg. Jag är dessutom inte jättevan vid att rida hästar med egen motor, så jag behöver helt klart träna på att bromsa på rätt sätt/vid rätt tillfälle.
Måste ta med skänkelvikning - övergång galopp till ridhästen hemma, hon gillar ju skänkelvikning och jag tror den övningen passar oss. Gjorde nåt liknande på ett läger en gång, men då blev det fel i min hjärna för vi gjorde skänkelvikning för vänster skänkel och skulle sen fatta höger galopp. För mig blir det lättare att först göra skänkelvikning för vänster skänkel och sen fatta vänster galopp, iom att hästen är ställd åt rätt håll redan.