Där jag rider har de hästar som är obekväma, men då jobbar de ju för att hästarna SKA bli bekväma.Efter att ha fått ta bort min häst som inte varit ridbar på flera år så var jag sugen på att börja rida igen. Vill ha en liten paus i hästägandet. Så jag anmälde mig till en ridskola. Första lektionen igår. Trevlig häst, bra ridlärare men allt runt omkring. Hur kan man acceptera detta?
Jag var på plats en timme innan men fick inte häst tilldelad förrän 20 minuter innan lektionen. Hur ska man göra i ordning en häst på den korta tiden, han var märkbart irriterad vid sadling. Han bet i gallret när jag drog sadelgjorden så försiktigt jag kunde. Alla andra hann göra klart sina hästar. På 20 minuter, hur hinner man ens hälsa på hästen?
Benskydden bak var bajsade och det fanns ju naturligtvis inte tid att fixa det. Såg ut som lösbajs som att han hamnat i stressituation tidigare och därmed lösbajsat på skydden, och att det torkat fast.
Under lektionen var det en annan häst som var mycket strulig, vi fick inte rida nära och han kickade mot väggarna och var helt enkelt inte bekväm. Varför går den på ridskola?
Personen som tog över min häst efter mig hade både ridspö och sporrar!, på en ridskolehäst av cobmodell. Varför ens tillåta sporrar. Jag kunde inte stanna kvar och titta hur hen red då det ingick att vi skulle mocka stallet efter lektionen. Vilket ju är bra att eleverna deltar i skötseln.
Jag känner mig så beklämd, hur ska jag göra. Jag måste ju meddela att jag inte kan fortsätta. Vill ju på något sätt förmedla varför men vill inte vara otrevlig.
Ni som rider på ridskola, ser det verkligen fortfarande ut så här?
Sporrar får man använda på de lektioner där man ska öva på det(2 gånger per termin för ett fåtal av grupperna).
20min för att göra iordning hästen är oftast inga problem. Men vi får hästarna några timmar tidigare och de vill att man är där minst 30min innan.
Benskydd finns alltid rena. Så är något smutsigt så lägger man det i tvättkorgen och hämtar rena
Prova något annat ställe?
Men det är ju en enorm skillnad på ridskola och privat. Som jag saknarmin egen häst och relationen vi hade