Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad spännande! Välkommen till tråden!Jag har precis hittat, och kontaktat en ny ridskola. Sa som det ser ut nu sa ska jag borja dar i borjan av November, tva ganger i veckan. Ar sa himla glad att komma tillbaka till ridningen efter nastan ett ars paus. Ska bli kul att kunna hanga i den har traden.
Har ställt mig i kö till en ridskola idag äntligen efter alla dessa år! Satsiken vad dyrt bara tur att lite går på friskvårdsbidraget!
En fråga till er som rider på ridskola - hur ofta får ni göra uteritter? Jag red på ridskola när jag var typ 14, då minns jag att vi red ut en del under vår och sommaren
Det är olika på olika ridskolor. Bästa är nog at fråga den ridskolan du står i kö till.Har ställt mig i kö till en ridskola idag äntligen efter alla dessa år! Satsiken vad dyrt bara tur att lite går på friskvårdsbidraget!
En fråga till er som rider på ridskola - hur ofta får ni göra uteritter? Jag red på ridskola när jag var typ 14, då minns jag att vi red ut en del under vår och sommaren
Ledade stigbyglar. Hjälpt mina fotleder och blivit så mycket bättre för mig.Nu har jag varit och haft min forsta lektion pa nya ridskolan. Bara jag och en till kvinna som red samtidigt. Perfekt! Det kanndes att det var, nastan, ett ar sedan jag red. Tappade balansen lite emellan at. Eftersom det var forsta lektionen sa var det mest for att kolla vilken nyva jag ligger pa. Fick jobba mest med att forsoka fa henne pa tygeln. Lite trixig men fick henne i fin form i galoppen. Kandes valdigt bra. Sa glad att antligen vara tillbaka pa hast ryggen! Kan inte vanta tills nasta lektion (torsdag morgon)!
Jag har dock ett litet problem med mina fotleder. Nar jag blir trott (efter mycket latt ridning oftast, eller om vi star upp) sa borjar mina vrister varka och snart sa blir dom helt obalanserade och bara viker sig nar jag forsoker rida latt. Har stigbyglar med sadana har plattor, det hjalper en heldel, men nu nar jag ar sa otranad sa far jag anda ont ganska snabbt. Nagon som kanner igen mitt problem och har nagra tips pa vad jag kan gora? Visa bifogad fil 130960
Tack for tipset! Ska kopa mig ett par och se om det hjalperLedade stigbyglar. Hjälpt mina fotleder och blivit så mycket bättre för mig.
Annars också på lång sikt, träna fotlederna Om inte bara för ridandets skull även för resten av livet.Tack for tipset! Ska kopa mig ett par och se om det hjalper
Vänta minns jag rätt när jag tänker att det är du som är medryttare på den stora gula jag fick förmånen att rida gryningsritt på?Idag red jag alltså medryttarhästen på lektion
Bra kämpat av både Guldhästen och mig!
En del åsikter hade hon, särskilt när det blev jobbigt. Lite lätta fram, lite kickar, lite bakåttänk. Men vi kom över det!
Bytte dressyrspöt mot ett kort spö i varje hand och det fungerade faktiskt riktigt bra för att parera bogarna och ge extra hjälp i fattningarna.
Har nog aldrig ridit henne så länge, så intensivt så verkligen klapp på axeln till henne (och mig haha). Arbetade öppna/förvänd öppna, mellantrav, och galopp/förvänd galopp.
Vi fick till korta stunder av öppna, och fokuserade på att få ut henne i hörnen för innerskänkeln utan att bli obalanserade. Mellantraven på diagonalerna blev riktigt bra!
I galoppen hade vi våra diskussioner. Men genom att konsekvent inte ge henne så mycket uppmärksamhet på tjafs mer än ”framåt nu!” så blev det ändå bra. Ibland orkar hon inte och det är fine, då fattar vi ny galopp bara. Men man kan vara trött utan att bråka kära pålle
Är jättenöjd med vår insats, blev mer galopp än jag vågat hoppas och genom hörn och allt.
Dock är det en fin balansgång nu mellan att ge henne tillräckligt med stöd i munnen och balansera upp, och att inte låta henne bli framtung och hänga sig i bettet. Men det blir nog bättre med mer styrka också!
SÅ DUKTIG
Detta är en 8årig häst som tidigare mest gått i skogen på turridning eller mer ordentlig träning (men ändå inte på ridbana). Så jag är väldigt stolt, och det kommer få ta tid. Mycket muskler som ska byggas för ridhusjobb!