Dubbellektion idag - markarbete, här är min snygga skiss på övningen eller hur det stod uppställt på banan i alla fall. De två strecken i hörnen är låga krysshinder, solfjädrarna var bommar, som låg på böjt spår, tanken var att rida serpentin över dom och ta alla 3 på en gång.
Första gruppen fick jag det svarta ferrari stoet. Vi skrittade fram avsuttet, dels för att vi själva skulle komma igång och dels för att hästen skulle lyssna på oss. Tanken var att när vi stannade skulle hästen stanna och när vi gick skulle hästen gå osv. Ville de inte stanna fick man ta lite hjälp av tygeln, några av hästarna ville ju gå när kompisarna gick.
Sen fick vi sitta upp och skritta lite innan vi började med lite uppvärmning i trav, med fokus på bågar och volter, det rullade på, sen fick vi fatta galopp mellan C och H (vi börjar alltid i vänster varv). Ferrarin har svårt för galoppen så fick inte ens galopp de två första gångerna jag försökte blev bara snabb slängtrav, sen gick det knappt att få stopp. Fick till något galopp i alla fall.
I andra varvet gjorde vi samma sak, då fick jag till en klockren fattning ridläraren säger bra, men hon tog bara ett galoppsprång sen tillbaka ner i trav, sen blev det slängtrav in i galoppen...
Sen började vi med serpentinerna över bommarna i trav och på andra långsidan skulle vi få in så många övergångar som möjligt till skritt. Gick jättebra första varven, men sen var det knappt vi kunde sakta av till skritt hon bara rusade på.
Gjorde denna övningen i båda varven, sen delades vi in i två grupper, de som ville hoppa och de som inte ville hoppa. Då skulle vi rida serpentinerna, vi skulle bara rida de 2 fösta, rida utanför på den tredje, komma i trav mot krysset, hoppa och landa i galopp.
Allt gick jättebra fram tills vi skulle hoppa, då stack hon och så fick jag knappt stopp, så nästa gång när ja kom lät ja henne inte galoppera, men det blev ändå slängtrav. Tyckte det var riktigt obehagligt när jag inte hade någon kontroll och det känns som hästen bara springer fortare och fortare trots att jag gjorde allt jag kunde för att bromsa. Blev såpass rädd att jag faktiskt var gråtfärdig, tårarna var inte långt borta.
Sa detta till ridläraren när vi skrittade av sen, hon tyckte det var bra att jag sa att jag kan tänka mig ferrarin på dressyren men inte i hoppningen och att pga att hon rusar är det inte så många som kan hoppa henne.
Sen var det dags för hästbyte. Fick rida en brun flugskimmel (tror jag färgen kallas) ett sto.
Kändes väldigt lugn och stabil att rida, tittade dock lite på allt möjligt i ridhuset, tror inte hon är så van vid lektionerna riktigt än då det inte alls var längesen hon kom till ridskolan och skolas nu in långsamt.
Vi gjorde exakt samma övning som lektionen innan, det enda jag märkte av på den här damen var att när vi red serpentinbågarna, började hon rusa mellan, men hon var ändå lätt att få tillbaka. Hon fick massor av beröm när hon gjorde rätt. Enda jag störde mig lite var på att i två varv, blev hon som kola vid övergångarna och det gick knappt att få henne att trava, jag hade varken spö eller sporrar (rider jag ny häst vill jag inte rida med något om inte ridläraren uttryckligen säger att de behövs), hade nog åtminstone behövt ett spö, men då vet jag det till någon annan gång.
Det visade sig sen att hon var skitnödig, å så försökte hon stanna å skita å ja e ju den där "taskiga" typen som vill att hästen ska gå och skita, då jag är upplärd att man inte ska låta hästen stå still att skita, för när du sen är ute och tävlar kommer hästen stanna upp mitt i programmet/banan för att skita och det är inte bra.
Sen är det ett stör moment på lektion me när alla travar och hux flux stannar en häst för att skita, så det blir inte bra på det sättet heller.
Men när hon lättat på trycket gick det bättre. Hoppade verkade hon gilla och kände mig inte det minsta osäker på henne även om hon taggade till, då hon lyssnade fint på förhållningar.
När vi avslutade med att jogga av dom i trav, skulle jag lägga en volt i ena hörnet och rida innanför krysshindret. Hon fick syn på hindret och taggade till och försökte hoppa, jag var inte riktigt med på det så blev lite tokigt, så den volten blev inte särskilt snygg.
Hon kändes väldigt trevlig och hade väldigt snyggt "läppstift" runt munnen.
Så var rätt mör efter lektionen. Skrivit upp mig på extra hopplektioner, då det var en annan som redan skrivit upp sig på skimmeln, valde jag att skriva upp mig på flugskimmeln. Så får vi se vad som händer, kan ju va kul att ha någon annan häst att kunna känna mig säker på i hoppningen.