Ridlektion i går med drömhästen. Han gick lektionen innan så jag satt och spionerade lite på honom, rörelser och hur han verkade vara för dagen. Kom fram till att han verkade like ofokuserad och gick som en skadeskjuten giraff i början, innan tjejen innan fick någorlunda ordning. Han ser verkligen rolig ut när han går i "fri form". Halsen är lååångt därfram, bäckenet är vinklat omöjligt långt bakåt och benen sprattlar åt alla hörn.
Men sen rider man ihop honom lite och då är han läcker som få
Han hade fått ny sadel som var ungefär som att sitta på ett moln och som klickade fast mig i lodrät sits direkt, älskade den!
Vi började en stund i ridhuset, satt upp och skrittade fram medan vi spanade ut, vädret verkade ganska stabilt så ganska snart red vi ut i paddocken. Vi hade med oss en av ridlärarnas hästar, en ung liten ferrari som är sjukt känslig. Första gången den hästen varit med på lektion.
Herr drömhäst kändes som jag redan observerat, ofokuserad, nästan lite uttråkad? och var ganska svår att rida ihop. Han hade ganska mycket energi men den var lite för mycket framåt framåt, noll uppåt, och lyssnade rätt dåligt på både förhållningar och skänkel framåt.
Fick kämpa ganska rejält med att rida ihop honom och flytta fokus. Jag började med att befästa skänkel framåt iom att han är rätt sävlig och tänkte att den energin får jag flytta uppåt lite sen. Sen red jag igenom några förhållningar så att han började lyssna lite bättre. Försökte göra intressanta saker när vi joggade igång - Skänkelvikning men jag ångrar mig och gör en volt, bågar osv. Vi hade ganska bra kommunikation när övningen väl började, kände att han hade fokus lite mer på mig.
Vi gjorde en likadan övning som sist, skritt på små volter där vi skänkelvikte "som visarna på en klocka". Det gick rätt bra i vänster varv och han gick verkligen som visaren på en klocka i den lilla volten stundtals. Sedan skulle vi skänkelvika ut på spåret och fatta galopp i skänkelvikningstänk, och sen galoppera med lite skänkelvikningstänk på stora volten. Här någonstans förstod jag att jag rör onödigt mycket i sadeln. Den här sadeln kändes så himla fel när man hamnade fel i den, var verkligen tvungen att sitta rätt upp och ner i sadeln. Så himla nyttigt att få rida i den!
Här någonstans blev det något form av överslag i ridlärarens häst som galopperade och travade samtidigt i någon form av underlig hoppiskutt teknik och tappade ryttaren.
Självklart hamnade hästen med frambenet i tygeln och tygeln fastnade i benskyddet
Så jag hoppade av min, parkerade honom där han stod, och försökte få tag i stackars pållan som nu panikade av att det röck och slet i bettet när hon rörde sig. Lyckades knäppa av tygeln vid bettet och på så sätt få loss tygeln från benskyddet.
Det gick bra för tjejen som ramlade av men hon gick och hämtade en annan häst från stallet, ferrarin fick snällt vara ridlärarens handhäst under lektionen så att hon inte skulle förknippa tappa ryttare med att slippa lektion.
Vi red vidare på övningen i skritt och trav med några inslag av snett igenom, halvt igenom, ökad och minskad trav osv. Övningen på volten med skänkelvikningarna var mycket svårare i höger varv. Fick peta lite på rumpan för att verkligen få med mig honom där och tappade ytter hela tiden.
Någonstans i mitten av lektionen klickade det till för både häst och mig och jag satt som jag skulle i sadeln och gjorde det jag skulle, med resultatet att häst gick bättre, jag kunde påverka mer, och till slut blev det närapå perfekt. Ridläraren kommenterade till och med att hon tyckte han gick riktigt fint och hade väldigt fin form.
Jag tappade den där perfekta känslan lite då och då (mitt fel) men för det mesta var den där.
När lektionen tog slut red ridläraren igenom ferrarin i ridhuset för att ge henne en positiv upplevelse av det hela - jag gillar verkligen tänket på den här ridskolan när det gäller utbildning av hästar och hästvälfärd. Aldrig tvång och obehagliga upplevelser utan allt ska vara så positivt och trevligt som möjligt för hästarna.
Supernöjd med lektionen. Fick en aha upplevelse kring det där med sadeln och att jag rör mig för mycket och förmodligen stör hästarna lite. Det ska jag ta med mig till nästa ridlektion.