Markarbeteslektion idag med skimmeln. Vi skrittade fram länge ute i paddocken i blåsten, sen fick vi komma in i ridhuset och trava igång dom, vi travade en lång stud själva innan vi samlades i en gemensam övning.
Vi blev bara 3 i gruppen, normalt brukar vi vara 4, det var 2 borta från min grupp och sen gruppen efter var 3 borta så den sista tjejen där red med oss. Vilket gjorde att vi drog över tiden rejält då det inte var någon lektion efter, och troligen därför vi spenderade mycket tid på att värma upp.
Framridningsövningen var i trav, låg 5 galoppbommar på ena långsidan innanför spåret, vi skulle komma på spåret i trav, vända snett in från spåret och rida diagonalt över bom nr 2, sen direkt ställa om åt andra håller och rida diagonalt över bom nr 4 ut till spåret igen, och på andra långsidan skulle vi göra skänkelvikning i en stor båge över hela långsidan.
I skänkelvikningen var det fokus på att släppa fram yttertygeln och sitta på inre sittben för att hästen verkligen skulle böja tornutskotten i ryggraden och verkligen böja sig. Skimmeln var som en planka i början men efter ett tag lossnade det mer och mer och han blev riktigt trevlig, vi höll på med den här skänkelvikningsbågen väldigt länge och ändrade bara lite på andra sidan vilka bommar vi skulle rida diagonalt över.
Det var en där vi skulle rida diagonalt över bom 1, där vi vänt upp vid A, snett över bommen ut till spåret vända in igen, diagonalt över bom 3, vända tillbaka ut mot spåret igen och diagonalt över bom 5. Jag trodde aldrig jag skulle hinna få med skimmeln då han är så stel, men peppar peppar det gick även om det inte alltid blev så snyggt.
Sen skippade vi skänkelvikningsbågen och istället efter galoppbommarna (då red vi digaonalt över bom 2 och 4) sen när vi kom ut till spåret fatta galopp, första gången galopp ute på spåret, sen skulle vi hoppa ett litet kryss. Detta krysset höjder ridläraren upp lite på sidorna för att hästarna verkligen skulle hoppa mitt på. Det var en lite lurig väg då det var viktigt att komma i rätt linje och inte gena, vände upp strax efter A i höger varv, och så var det typ 3-4 galoppsprång sen kom hindret.
Vi gjorde samma i vänster varv, med enda skillnaden att då skulle vi bibehålla traven och travhoppa, landa i galopp och ett galoppsprång och sen hoppa ett räcke. Här märkte jag att skimmeln inte riktigt var med, då det blev pannkaka och han travade alltihopa, var inte riktigt så jag hade tänkt.
Vi rullade på och fick till sist till det på tredje gången vi kom, då hade vi lagt till att man skulle komma som på en båge ut mot spåret och sen hoppa det där krysset vi hoppade i höger varv. Vi rullade på och hoppade å hoppade, till sist tjuvhöjde ridläraren hindret då det var en tjej med som sa att hon var hopprädd och ridläraren höjde när hon inte såg. Så vi hoppade 75 cm och skimmeln han var så fin på slutet när vi joggade av dom.
Nu ska jag försöka ta med mig samma känsla till på lördag då är det hoppning igen så får vi se hur det går då om jag kan hitta samma känsla igen.
Fick lite aha-upplevelser idag. Red dock första halvan av lektionen med ojämna läder, tyckte lädret på högersidan kändes längre, sen när ja skulle korta till mina hoppläder (då när vi började hoppa fram) insåg jag att lädret på vänstersidan var redan på hopplädret och det på höger var på markarbetslädret. Inte undra på att det kändes konstigt, skiljde ett hål på dom också.