I går hämtade jag fyra stycken i min grupp som inte kunde ta sig till ridningen, det blev lite av en omväg men de blev så himla glada så det var värt det. De har dragit in bussen som går till ridningen så den går bara två gånger om dagen.
Fick rida ett skimmelsto jag inte ridit på väldigt länge. Mindes henne som slingrig och överrörlig. Har alltid tyckt att hon ser ut som om någon byggt en ponny av marshmallows.
Hon är inte tjock men allt är liksom kurvigt och runt.
Det blev ett riktigt dressyrpass med en supertydlig övning som gav mycket resultat. Hur kul som helst.
Först var det så klart uppvärmning, hästen var slingrig men jag är rätt bra på att sitta med lika vikt på båda sidorna och lika tryck på båda sidorna. Fick skärpa mig lite vad gäller tygelhjälper dock, det som vanligen är normala ställande tygeltag på andra hästar fick henne att böja sig som en ostbåge i halsen och liksom sidosteppa. Hon hade också någon form av konstig "falsk framåtbjudning". När jag skänklade gick hon liksom lite större med benen, några steg framåt snabbare, och sen tillbaka till att sega sig fram.
Börjar dock bli riktigt duktig nu på att peppa hästarna till mer bjudning
så det löste sig efter en kort stund.
Övningen bestod av två stora volter. I varje "hörn" (finns inte hörn i volter men ni fattar vad jag menar) fanns en kon. En i mitten på den öppna delen, en vid A/C, och en vid långsidorna. Så de bildade en fyrkant nästan.
Vi började med att bara ha hästarna mjukt böjda på voltspåret i trav och korta traven vid konerna, öka mellan. Här började pållan att verkligen bjuda framåt, och jag fick till en fin böj på hennes kropp utan att hon liksom ostbågade sig för mycket.
Nästa del kom ganska fort. Då skulle vi fortsätta korta hästarna vid konerna men det skulle bli lite framdelsvändningstänk, och vi skulle rida spikrakt till nästa kon, så volten blev en minifyrkant. Väldigt nyttigt för fröken överrörlig och både jag och hon fick kämpa med att fixa det. Vissa gånger blev det pannkaka, för det mesta gick det ganska bra, och några gånger fick jag en nice känsla av att jag verkligen hade henne rakriktad.
Del nummer tre blev galoppfattningar vid varannan kon, med fokus på att verkligen förbereda hästarna för galoppfattningen och avsaktningen. Det gick både dåligt och bra. Vid det här laget hade jag en riktigt speedy marshmallow pony
oj vad taggad hon var. Fick kämpa för att förklara för henne att nej, vi ska gallopera när jag lägger till galoppskänkel!
Det löste sig efter ett tag men däremot var det där med att förbereda avsaktning en katastrof jag inte kunde lösa. Ville ju väldigt gärna mjukt korta galoppen lite och sen ner i trav men så fort jag tog tyglarna fick jag slängtrav med tillhörande smågaloppsprång.
Här började hon också bli frustrerad på mig, och slängde ganska mycket med huvudet rätt upp - något jag verkligen ogillar efter att jag blev knockad av en häst på det sättet. Fick dock tips från ridläraren att vara jättenoga med att inte knorrhålla henne utan hellre korta förhållningar, och att hon gillar små kvicka skänklar bäst. Då blev headbangandet något bättre.
Del fyra var att galoppera på i mellangalopp/ökad galopp. Vid konerna som var vid långsidorna skulle vi korta galoppen några steg. Detta är något jag alltid haft jättesvårt för, att påverka galoppen och verkligen rida den. Men jag fick faktiskt till det två gånger och är ganska stolt över det! Speciellt med tanke på att lilla speedy marshmallow ponnyn var så vansinnigt taggad
Allt som allt en rolig övning! Lektionen gick okej, och jag kände att jag verkligen kämpade på. Klickade inte supermycket med ponnyn, hon är supertrevlig att rida, lite knepig men inget jag kände var omöjligt på något sätt. Behöver nog lära känna henne igen. För 3-4 år sedan var hon ponnyn jag lärde mig vad samling/gå i form betyder på. Första ponnyn jag kunde rida i form. Så hon har ändå en plats i hjärtat
så klart men 3 år är ganska lång tid.