Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo det är väl så, jag är min värsta domare. De andra har ju ridit varje vecka i minst två år och så kommer jag som en gracil järnspis efter nu 5ggr i sadeln. Ibland när jag får bryt på mig själv och rider in i mitten för två djupa andetag (motverka lusten att hoppa ur sadeln och skita i det) så kollar jag på de andra och i vissa fall är jag inte ens sämst. (Jag får ju till gångarterna osv vilket inte alla alltid får på alla hästar, vissa pållar är ju svårare).
Jag funderar på att ta en privatlektion för tränaren för att just få prova ruda typ som igår, galoppera på volter, rida lätt vid cavaletti etc för att få testa att göra allt utan att behöva ta all hänsyn till andra och kunna dra ner till skritt på spåret och börja från noll när vi ska galoppera osv. Då skulle jag nog också få se hur mycket jag själv rider och hur mycket hästen gör för den härmar de andra. Dock måste jag försöka få lite ner självförtroende och om inte annat tilltro till tränaren som efter att ha sett mig rida skritt och trav (de flesta hade aldrig ridit så jag fick trava runt dom som de var konor och tränaren ropade se på xx så ska det se ut, kändes mycket mysko att vara visningsobjekt efter 20min i sadeln) i en nybörjargrupp ynka två gånger ändå hade sån tilltro till mig att hon flyttade upp mig dit jag är och hon är nöjd med min grupplacering.
Jättebra att du peppar @Blimblom !
Jag red en rätt frustrerande lektion i tisdags. Vi hade vikarie och jag trivdes inte alls med hennes pedagogik. Framför allt hade hon väldigt många egna rutiner och sätt att göra saker på som vi inte alls är vana vid. Det gick således åt en hel massa tid till att förklara hur hon ville att vi skulle göra smågrejer som att hämta/lämna jackor, skritta fram, hålla avstånd etc. Jag förstår inte varför man som vikarie i en grupp på relativt hög nivå går in och petar i fungerande rutiner bara för att de inte görs exakt så som man själv är van?
Nåväl. Framridningen utgick från ridning på volterna där vi skulle rida i mellangångarter på en kvarts del av volten och sen tillbaka till arbetstempo på resten. I trav och galopp skulle vi även från ökningen kort samla hästarna ett par steg innan övergång till arbetstempo. Dagens huvudfokus skulle vara skänkelvikningar men då uppvärmningen tagit så lång tid så hann vi bara med två linjer i skritt i varje varv innan lektionen var slut. Vi red långa diagonaler med en väldigt lätta tvärningar där fokus skulle ligga på att hästarna klev på framåt.
Jag hoppas verkligen att vår ordinarie är tillbaka nästa vecka. Tanken med tisdagens övningar var säkert bra men det blev på tok för långa transportsträckor där det inte hände någonting och nötandes på volter varv efter varv efter varv. Instruktionerna var vaga och utan konkret substans: jag behöver ridlärare som säger åt mig hur jag ska göra saker, att hästen rinner iväg för mig känner jag så väl på egen hand. Den vanliga övergripande feedbacken vi brukar få i slutet av lektionen uteblev helt
Suck. Hästen var i varje fall trevlig. Hoppas på att få behålla honom nästa gång då vi förhoppningsvis är tillbaka i gamla spår igen.
Hallå vart är ni? Känns som jag spammar tråden...
Fick igår kväll mail från ridskolechefen (rsc) om lektion på tisdag morgon. Sedan innan jag hann svara kom hon på att hon måste på möte så typ 90min senare som tidigast. Jag räknade ut det jättefint och kommer få massor med tid att rykta och mysa med älskling och sedan typ 30min uppskritt om rsc är i tid vilket hon inte egentligen trodde så massa tid att jobba aktivt med sitsen och känsligheten innan rsc kommer och kör skiten ur mig ;-)
Typiskt nog rider dottern senare samma dag och som vi har typ 45min enkel väg till stallet kommer tisdagen delas rätt lika mellan stallet och bilen. Jag måste få sova en timme mitt på dagen om jag ska orka pga mitt handikapp