Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

5,5 är en liten kombination av två hinder med 5,5 meter emellan, det första hindret brukar vara ett litet kryss eller liknande. Man rider an i trav, och har ett galoppsprång mellan första och andra. Det är väldigt enkelt för hästen, varken häst eller ryttare behöver kunna taxera för att komma rätt på det andra hindret.

Åh, blir lite avis på ert upplägg i hoppgruppen. Är så sugen på att börja i den på min ridskola också men tyvärr blir det i stort sett aldrig någon ledig plats där. :( Dock får de inte åka iväg och tävla som ni utan får hålla sig på klubb och hemmatävlingar förutom de 4-5 som rider i div 3 laget.

*KL

Hann aldrig uppdatera hur det gick på klubbtävlingen jag var på för ett par veckor sen. Hade ju laddat och sett mig själv för mitt inre stila runt banan som ingen annan (klassen är en ren stilklass) och var super taggad på att rida snyggt som satan!

Kommer dit och möts av min ridlärare som tipsar lite om vilka hästar jag borde satsa på. "Men vad du gör välj inte ****, han stannade ut sig i båda klasserna på hemma tävlingen förra helgen med hen som ridit honom i hoppgruppen i flera år."

Tror ni inte att jag drar sista lotten och när det är min tur att välja häst så finns det bara han kvar :meh:

Fick snabbt ändra plan från stilig nolla (och vinst så klart :p hehe) till att bara satsa på att ta mig runt utan att bli utesluten. Hästen blir alltså väldigt spänd och tittig, men kan dock hoppa kanon (Han är en riktigt fin häst egentligen e:For feeling, bara psyket, framförallt i tävlingssammanhang som felar) så länge hindrerna inte är utsmyckade det minsta och det är på hemmaplan. Gärna med en hästkompis som stöd.
Det kan fungera på hemmatävling men då gäller det att inte slappna av en enda sekund! Tappar man ramen och trycket det minsta i närheten av ett hinder så är det kört, han stannar redan tio meter innan eller kastar sig förbi. Tänk "över eller igenom" som min ridlärare sa :D

Framhoppningen började sådär då det var alldeles för många hästar inne i miniridhuset samtidigt och min häst var minst sagt spänd. Han stannade redan tio meter innan hindret första gången vi skulle ta ett språng på "lilla" och jag var tvungen att gå upp i häcken på en annan och hänga på för att överhuvudtaget komma i närheten av hindret. Känslan in på banan sen var väll sådär :crazy:

Körde iaf med ridlärarens ord i bakhuvudet (över eller igenom) och det gick riktigt bra! lyckades låta honom titta lite på de värsta titthindrerna innan start och hade väldigt bra tryck i honom. Meen, jag gjorde det jag inte fick göra, när jag vände upp på näst sista hindret slappnade jag av för ett ögonblick, hade precis hoppat en oxer och lurades att tro att det fanns tryck bara för att vi hade lite fart och vi fick ett stopp. Gjorde om och tog mig över men vid nästa hinder tänkte han göra en repris, tio meter innan hindret kastade han sig åt sidan men på något sätt fick jag tillbaka honom och vi tog oss över utan fel :D Var ganska nöjd men oroade mig för stilprotokollet.

Men fick iaf 8or rakt igenom och kommentaren, "Tufft, vågat och följsamt ridet :)"

Det är alltid lite jobbigt det där om man blir tvungen att välja någon häst som är lite mindre kul på tävling :p

Jaha, och här trodde jag det var fem hinder på raken, se så fel det kan bli. :laugh:
Tror jag behöver lära mig mer inom hoppningen med allt vad det innebär. Mitt nya mål för 2014.

Vilken rolig utmaning det där låter som. Jag tycker alltid det är kul att få rida den där hästen som ingen vill ha för att den gör något som någon inte tycker om. I ditt fall stannar.
Det bästa är när man klarar av att rida den hästen, det är då man känner att man växer som person lite att jag kan faktiskt. :)

Starkt jobbat att du tog dig runt i alla fall. Jag skulle också vilja hoppa en stilhoppning, saknar bedömningen för det kan hjälpa en att bli bättre. :)

Kanske skulle rida någon lättare clear round/pay & ride dressyr klass bara för att få en bedömning. Får nog också bli ett mål till 2014. :up:

Visst är det kul att rida lite knepigare hästar, men inte vid utlottning på en tävling, tycker jag. Jag låg och tänkte på det igår. Jag tävlade ganska mycket via en klubb där det alltid var utlottning och nu såhär i efterhand kan jag tycka att det inte är ok av klubben att ha med tex osäkra hästar som stannar. Hur kul är det att komma med förväntningar att göra sitt bästa och ha en möjlighet att ta sig runt banan och få en häst som alla vet i stort sätt är omöjlig att få runt felfritt på första rundan. Det känns inte ok, du får inte det du betalar för eftersom du måste betala en hästhyra. Då bör isf hyran vara relaterad till hästens förmåga, fast det kan ju oxå vara svårt eftersom inte alla ryttare passar på alla hästar. Äh, vad mycket svammel :D
Jag tycker nog att ridskolan får ha med hästar som alla har en chans att få runt utan stopp! :)

Varför inte? Fast utlottning, får man inte välja/önska hästarna i förväg? Det får vi göra på våra tävlingar på ridskolan.

Fast å andra sidan, får du runt den där knepiga hästen så har du gjort en bättre prestation än om du skulle ridit t ex det där säkra kortet som alltid kommer runt. ;)

Själv slipper jag hästhyran då jag är stallvärdinna också, men kan tänka mig att det är sura pengar för en del ja. Hästhyran hos oss är 50kr om jag inte minns fel.

Jag har varit med om bägge, hos oss får man välja häst, men mitt inlägg var riktat till de som har utlottning, som i Jannis fall.

Det är olika, ibland hyr vi en lastbil, men oftast hyr alla en egen transport. Det är upp till oss, ridskolan lägger sig inte i hur vi ordnar det. Vi betalar allt själva: tävlingslicens, transporthyra, tävlingsavgift och hästhyra på 250 per klass. Så det är ett dyrt nöje att tävla! Hemma blir det förstås billigare, eftersom man slipper transportkostnaden. Och så brukar vi vara med på klubbtävlingar också, och då slipper man separat hästhyra också.

Oj, 250 i hästhyra, lite saftigt med tanke på att ni gör reklam för och med ridskolans hästar och pedagogik.

Jag kan väl tycka att utlottning är lite fel. Då handlar det bara om att ha tur och få välja först. Det kan bli lite orättvist, bättre att önska och sen ifall två önskat samma häst att det får lottas mellan dom, alternativt att man önskat två hästar så man har en häst i reserv ifall man inte får den man först önska.

Jag är glad att jag snart slipper tänka på sådant och bara behöva tänka på avgifterna för eventuell tävling. :)

--

Förresten till er alla, nu är jag nyfiken jobbar ni eller går i skolan? Själv jobbar jag (om någon missat det). :p

Bra jobbat! Men vilket knepigt upplägg, att välja hästar i lottordning först på tävlingsdagen, då har man ju ingen chans att förbereda sig. På våra klubbtävlingar och kurser brukar man få önska häst när man anmäler sig, och så ha en i reserv. Ridläraren gör klart startlistorna några dagar innan tävlingen/träningen, men det är väldigt ovanligt att inte alla får sitt förstahandsval. Är nån extra poppis får de gå två gånger i så fall om det är många starter. Då kan ju också ridläraren se till att alla hamnar på en lämplig häst och ingen väljer nåt tokigt.

När jag har varit med om utloppning då har ridskolan bestämt vilka hästar man får välja mellan, så om det är 10 starter har det varit 5 hästar som får gå 2 omgångar, i regel :)
Och ibland ingår hästar som inte tar sig runt utan att stanna.. :meh:

En häst som alltid stannar borde man väl inte ha med på en hopptävling, förhoppningsvis har man väl lämpligare hästar i stallet? På våra hopptävlingar är det absolut inte alla hästar som går med, utan folk väljer ju dem som de vill rida, och som man tror man kommer få ut nåt av att rida. En som inte vågar hoppa på tävling kanske man kan ha kvar i stallet en sån dag.

När jag har varit med om utloppning då har ridskolan bestämt vilka hästar man får välja mellan, så om det är 10 starter har det varit 5 hästar som får gå 2 omgångar, i regel :)
Och ibland ingår hästar som inte tar sig runt utan att stanna.. :meh:

Så om man vill ha en häst som inte är bland de fem så får man inte det? Det skulle jag nog bli lite sur på, man vill ju ha den hästen man har tränat på givetvis. Hur väljs de hästar ut som är med då, varför tar man med en som inte vill om det ändå bara är fem som ska med?

På våra tävlingar är det inte så att alla som är med skulle kunna rida alla hästar som är med, men eftersom man väljer häst innan behöver inte alla hästar kunna gå med alla, utan de rutinerade hästarna går med ovana ryttare, och popcornen går med de mer vana ryttarna.

Aa du, vet ej, jag antar att de ridskolorna tar med de hästar som är bäst lämpade och att tyvärr kanske de inte har investerat i bra hästmaterial.

Ja upplägget blir lite knepigt. Det är ju 5-6 hästar som är riktigt fina hopphästar (dvs de har tävlat allt från 120-150 tidigare av ägarfamiljen innan de gick in heltid på lektion) och det är ju dessa hästar som toppar resultatlistorna på varenda tävling. Då blir det ju så att dessa hästar alltid går först och kvar blir de rena ridskolehästarna som är av lite mer blandad kvalité så att säga :) Oftast får hästarna gå två gånger och då brukar det ju vara lugnt. Men denna gång var vi 15 starter och av någon anledning bestämdes det att hästarna bara skulle gå en gång.
En till sak med det är ju att man måste ha två placeringar i stilklassen för att bli kvalificerad till nästa klass och det är ju den som km osv går i, så då blir det ju trist om man har otur att få välja de svåra hästarna som blir över vid varje tävling eftersom chansen till placering minskar om man sitter på en häst man av olika anledningar har det svårare eller inte passar ridmässigt på. Nu var det ju iof en av de hästar som valdes sist (den jag tänkt välja eftersom jag hoppat den en del men den rök på den som valde precis innan mig) som vann så visst går det men iaf :)

På ponnysidan brukar dock ridlärarna styra hästvalet mer så att det inte blir tokigt.

På tal om kurser så fick jag på julkursen förra året en häst som verkligen är ren dressyrhäst. Dressyrstammad och nästan lite läskig att hoppa då han är ganska klumpig och väldigt svår att få ur sin dressyrgalopp. Han kan lika gärna springa rakt igenom hindret som att hoppa över. Dock fick jag byta till en av unghästarna sista dagarna så även om jag inte kunde hoppa några större höjder så blev det en lite roligare utmaning ändå.

Nästa tävling är i början av januari så jag hoppas på ett bättre lottnr då :)

Det beror på, finns det ingen annan häst att tillgå vad har man för val då? :confused:

I och för sig så har jag ridit hästar som stannar på tävling och tagit mig runt på något sätt, men det har bara varit klubbtävlingar (clear round och pay and jump) och då är det en kul utmaning att försöka med en "svårare" häst. Vet att det är skillnad när man kommer ut på en "riktig" tävling där man tävlar i placering osv. :)
Har faktiskt aldrig tävlat med placering tråkigt nog. :(

Men hur många starter brukar ni ha? Jag menar eftersom folk kan välja sina favoriter? Ofta så är det ju så att några hästar är mer populära än andra. Men ni kanske har ganska jämn nivå på hästarna? Tror iof att systemet med att skriva hästar man vill rida när man anmäler sig är bra då man då har större chans att förbereda sig mentalt och kanske få chansen att rida hästen man ska tävla på lektion innan så man hinner rida in sig lite och inte riskerar att få en häst som man knappt suttit på innan.

Delvis KL

Hos oss önskar man alltid 4 hästar vid anmälan och då blir ju chansen ganska stor att man faktiskt får någon av de hästar man önskat. Sen beror det lite på nivå och gren. Jag och de andra träningseleverna har oftast en eller två hästar som är lite mer "våra" i respektive gren vi deltar i.
Den som delar ut hästarna har också otroligt bra koll på vad hästarna klarar av och vad ryttarna klarar av för hästar så det brukar alltid bli bra i slutändan. Vi har vissa ponnyer/hästar som går i de lägsta klasserna och sen de som nästan bara går de högsta.

Hur ser era klubbtävlingar ut? Vilka får vara med och från vilken nivå?
Vi har:
- 2ggr om året klubbhoppning upp till ca 40cm + ridvägar och bommar. 100:-
Dessa är för våra nivåer P3-P5 samt S3-S5. Alltså totalt 3 klasser. "För-nivå" till klubbtävlingarna.

- 2ggr om året klubbdressyr RM:1, RM:2 + LC. 120:-
RM:1= P3/S3-P7/S7, RM:2= P5/S5-P7/S7, LC P7/S7. "För-nivå" till klubbtävlingarna.

- 4ggr om året klubbhoppning 40-60cm clear round, 70-110 A:0/A:0 för träningselever och privatekipage. 140:-
40cm= P6/S6, 50&60cm= P7/S7, 70cm= P8/S8, 80-110cm = träningselever

- 4ggr om året klubbdressyr LC-MSVB 140:-
LC/LB= P8/S8, LA= P9/S9, MSVB träningselever

- Klubbtävling i WE. LC-MSVB 250:-
LC= P7/S7, LB-LA Träningselever, MSVB Bara privatekipage.

Vi delar också in klasserna i junior, senior och träningselever+privatekipage för att få det så rättvist som möjligt. Träningselever får exempelvis (efter överenskommelse med instruktör) använda sporrar. Privatekipage får vara med i alla klasser, även om jag inte alltid skrivit ut det!
Utöver detta har vi även x-antal pay&jumps/pay&ride per år för olika nivåer.
Jag hoppas jag fått med allt, annars är det bara att fråga :)

Senast ändrad:

Va kul att ni har WE också! Skulle vara kul att testa någon gång.

Vi har först en debutant klass som alla måste börja med oavsett tidigare erfarenhet. Där är det respektive ryttares ridlärare som avgör om man är redo eller inte. Det går 2 eller 3 ggr per år i respektive gren och i hoppningen är det 60 cm för ponny och 75 för häst. Det är en CL med stilbedömning och man måste vara felfri i både grund och omkoppling samt ha tillräckligt bra stilpoäng. Dressyren är lc:1 som man måste klara på godkänd %.

Nästa klass är 90 för häst och 70 för ponny. À:0 À:0 med stilbedömning i båda omgångarna och högst sammanlagda stilpoäng vinner. För att få rida en klass högre än denna måste man placera sig 2 ggr i klassen inom 1 (eller 2?) år. Rids 3ggr/år.

Nästa klass är 80 för ponny och 100 för häst. Vanlig tidshoppning och rids 3 el 4 gånger per år.

I dressyr finns det klasser från LC:1 upp till LA:3 och man klassas upp enligt samma princip som hoppningen (på placeringar) varje klass går 2-3 ggr per år.

Förutom dessa så får man även starta utom tävlan i den klass man är kvalificerad för eller lägre för att få banhoppningsträning samt att lite p&j och p&r anordnas under året.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 739
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
673
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka