Sv: Ridskoleryttare 2013
Åh, blir lite avis på ert upplägg i hoppgruppen. Är så sugen på att börja i den på min ridskola också men tyvärr blir det i stort sett aldrig någon ledig plats där.
Dock får de inte åka iväg och tävla som ni utan får hålla sig på klubb och hemmatävlingar förutom de 4-5 som rider i div 3 laget.
*KL
Hann aldrig uppdatera hur det gick på klubbtävlingen jag var på för ett par veckor sen. Hade ju laddat och sett mig själv för mitt inre stila runt banan som ingen annan (klassen är en ren stilklass) och var super taggad på att rida snyggt som satan!
Kommer dit och möts av min ridlärare som tipsar lite om vilka hästar jag borde satsa på. "Men vad du gör välj inte ****, han stannade ut sig i båda klasserna på hemma tävlingen förra helgen med hen som ridit honom i hoppgruppen i flera år."
Tror ni inte att jag drar sista lotten och när det är min tur att välja häst så finns det bara han kvar
Fick snabbt ändra plan från stilig nolla (och vinst så klart
hehe) till att bara satsa på att ta mig runt utan att bli utesluten. Hästen blir alltså väldigt spänd och tittig, men kan dock hoppa kanon (Han är en riktigt fin häst egentligen e:For feeling, bara psyket, framförallt i tävlingssammanhang som felar) så länge hindrerna inte är utsmyckade det minsta och det är på hemmaplan. Gärna med en hästkompis som stöd.
Det kan fungera på hemmatävling men då gäller det att inte slappna av en enda sekund! Tappar man ramen och trycket det minsta i närheten av ett hinder så är det kört, han stannar redan tio meter innan eller kastar sig förbi. Tänk "över eller igenom" som min ridlärare sa
Framhoppningen började sådär då det var alldeles för många hästar inne i miniridhuset samtidigt och min häst var minst sagt spänd. Han stannade redan tio meter innan hindret första gången vi skulle ta ett språng på "lilla" och jag var tvungen att gå upp i häcken på en annan och hänga på för att överhuvudtaget komma i närheten av hindret. Känslan in på banan sen var väll sådär
Körde iaf med ridlärarens ord i bakhuvudet (över eller igenom) och det gick riktigt bra! lyckades låta honom titta lite på de värsta titthindrerna innan start och hade väldigt bra tryck i honom. Meen, jag gjorde det jag inte fick göra, när jag vände upp på näst sista hindret slappnade jag av för ett ögonblick, hade precis hoppat en oxer och lurades att tro att det fanns tryck bara för att vi hade lite fart och vi fick ett stopp. Gjorde om och tog mig över men vid nästa hinder tänkte han göra en repris, tio meter innan hindret kastade han sig åt sidan men på något sätt fick jag tillbaka honom och vi tog oss över utan fel
Var ganska nöjd men oroade mig för stilprotokollet.
Men fick iaf 8or rakt igenom och kommentaren, "Tufft, vågat och följsamt ridet
"
Det är alltid lite jobbigt det där om man blir tvungen att välja någon häst som är lite mindre kul på tävling