Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Oj, glömde säga att man även kan klassas ner igen en klass om man inte tar någon placering under ett år men då krävs det bara en placering för att gå upp i klassen igen. Så det gäller att va aktiv :)

Men tävlar ni olika hästar hela tiden då? Hur ska man kunna lära sig av tävlingen, när man inte får ta med sig erfarenheten till nästa tävling med samma häst? Hos oss har de allra flesta som tävlar, oavsett nivå, en eller två hästar som de rider när det är tävling och hoppkurser.

Våra klubbtävlingar är iofs inte så höga, 50-90 cm för storhästarna, och upp till 70 cm kan ju alla hästarna skutta runt utan större problem, det handlar mer om vilken häst man ridit innan och trivs med, och det är ju olika. 90 kanske inte alla hästar klarar, men då är det bara vi i hoppgruppen som är med, och tävlar de hästar vi tränar med. Ni kanske hoppar högre på era klubbtävlingar, då kan jag tänka mig att hästvalet blir mer avgörande, om ni är åtta som ska rida 1,10 t ex men ridskolan bara har fem hästar som klarar det?

Edit: såg nu att ni tävlar högre, 1 m har vi sällan, och bara för ekipage som redan tävlar riktiga tävlingar på den nivån. Vi har kanske bara en eller två hästar som man kan sätta sig på och nolla 1 m utan att ha tränat tillsammans innan, sen är det kanske 7-8 som tävlar på den höjden med ridskoleryttare, men då efter träning tillsammans.

Senast ändrad:

Ja det blir ju olika hästar varje gång så det blir ju lite svårt på det sättet.

Nej det var masqueradee som hade upp till 110. ;)

Nej vi tävlar ju inte heller på några höjder och de hästar som är med och tävlar ska ju klara höjden med en ryttare som vet att lotsa den runt på rätt sätt. En 90 bana bör väll i stort sett alla halvblod klara? Problemet blir ju att vissa hästar är inte lika självgående och enkla som dessa fem-sex som jag pratade om det finns ju ett gäng som är lite mer, tunga och svårhoppade tex dressyrhästarna som gärna river om man inte lägger dom perfekt, eller som den som jag red och någon till som ofta stannar osv...) och det gör ju att eftersom man inte har fått träna på den hästen man ska tävla i förväg, så som ni gör på din ridskola, så blir det ju oftast så att det är de lättridna, duktiga hopphästarna som går först, eftersom man i princip kan få hoppa upp och "tävla" på en häst man inte suttit på, på ett år eller liknande.

Det blir ju liksom ett smart drag om man vill vinna :D

Men alla väljer ju såklart inte så och oftast brukar ju hästarna gå två gånger och då brukar hästarna räcka till så man slipper välja de "värsta" hästarna. Vet inte varför de ändrade reglerna den här gången?

Hästen jag hade tänkt välja exempelvis tillhör inte någon av de bättre hästarna, men däremot så hade jag precis suttit och ridit, samt hoppat honom i flera veckor innan tävlingen så då kändes ju det som ett bättre val.

Vi verkar ha ett helt annat system än er men ryttarna i klubben verkar tycka att det är helt ok. Det är ju lika för alla och man får helt enkelt göra sitt bästa och hoppas på ett bra lottnr :p

Tror att man gjort systemet så för att det ska vara rättvist för alla. Precis som att alla får vara med och tävla ända upp i den högsta klassen utan att man måste vara med i en hoppgrupp för att tillåtas starta, bara man kvalar sig dit enligt reglerna. :)

Edit: Såg nu att jag kanske har sagt fel. klass två (stilhoppningen) är nog 80 och tidshoppningen 90. Sen går KM samt någon tävling om året i 1m. Så samma höjder som er ungefär :)

Senast ändrad:

Nja, alla våra hästar klarar inte en 90-bana, vår gammelgubbe som är 25 t ex, han hoppar inte 90 längre, utan högst 70. Det beror inte på att han hoppar illa, när han var yngre gick han 1,10 med ridskoleryttare, men med ålderns rätt är han numer trygg läromästare för mer orutinerade ryttare på lägre höjder. Generellt är det väldigt få av våra hästar som fortfarande tävlas högre än 70 när de börjar bli 19-20 år, och så kanske någon ung och orutinerad som inte är färdig för det än. På en ridskola finns det ju oftast hästar i alla åldrar, när man säger att alla hästar ska klara 90 menar man väl inte oavsett ålder?

Med rätt ryttare kan säkert alla halvblod klara 90, men alla klarar inte 90 med ridskoleryttare, som ju sällan är rutinerade tävlingsryttare på högre nivå.

Vårt system är ju också rättvist, som jag ser det, alla får tävla den häst de vill, och alla som vill och har kommit tillräckligt långt får börja i hoppgruppen och hoppa lite högre. Att man måste lära sig rida innan man kan tävla lite högre känns inte så orättvist tycker jag. Väldigt många är ju också fullt nöjda med att hoppa 70, de tycker det är kul att vara med och tävla lite, men har inga jätteambitioner att komma upp i klasserna.

Det jag tror är lite speciellt med vår ridskola, inser jag när jag läser i tråden, är att ryttare på alla nivåer kan bygga upp relationer med någon eller några hästar, man förväntas inte byta häst hela tiden och vara lika glad i alla, utan hästarna har i princip allihop några ryttare som tycker särskilt mycket om just dem, och återkommer till dem.

Senast ändrad:

kl på mig själv.

För övrigt hade jag för ovanlighetens skull någon som filmade med mig på lektionen i torsdags. Det var då dags att byta häst (vi har samma häst under en månad och sen byter vi) och jag fick en häst som jag passa lite si och så med :meh:

Han är inte den roligaste hästen att rida på marken då ha har två lägen, av eller på!

Börjar lektionen med att vara av, dvs seeg som en snigel med noll framåtbjudning. Jag har jätte svårt för såna hästar då jag är ganska svag i min sits och flaxar hit och dit med armar och överliv när jag inte får något svar framåt. Fick bära runt honom första halvan av lektionen, högerskänkeln låtsades han inte om över huvudtaget och jag hade blodsmak i munnen efter 30 min.

När man sakta men säkert börjar komma åt honom och han börjar gå fram för skänkeln så är han fin i ungefär tio min innan han sätter in nästa växel för att komma undan jobb. På!

Han förvandlas från snigel till en rally bil som likt en häger viker in näsan och travar iväg. Helt plötsligt blir hörnen han gått förbi utan problem första halvtimmen av lektionen extremt läskiga, han springer av, skyggar och piper likt en hundleksak och man får vara beredd på en 180 grader med bock när som helst. Men det betyder inte att han har blivit mer framme på hjälperna, bara att han hittar på ett annat sätt att komma undan :cautious:

Jag kände att jag red extremt dåligt och ville knappt kolla på filmerna efteråt.

Hur som helst är han fantastisk att hoppa så jag ser fram emot det iaf, men man får hålla i sig för då är det rally från start :D

Nej nej självklart. Jag trodde det var underförstått att jag menade en frisk och fräsch häst i en ålder och ett skick om fortfarande håller för tävling. Alltså "färdig" utbildad men inte för gammal. Vi har 2-3 st tror jag som är runt 20 och uppåt och dessa är inte med på hopptävlingarna alls längre. De kan ju dock få vara med på hoppning på lektion då och då men det är inte så ofta de är det heller.

Nej men jag svarade på att du sa att de inte klarar en bana på 90.

Hästarna som är valbara så att säga klarar alla en bana på 90 med hyfsad ridning, men vissa kräver såklart mycket mer ridning och då blir det ju just ganska trist när det är lottning eftersom de flesta inte är några super rutinerade ryttare som sätter sig på vilken häst som helst och hoppar runt felfritt.

Det är ju just det som gör att "alla" vill ha de populära 5-6 st som kan hoppa runt en 90 bana felfritt med i stort sett vem som helst på ryggen. Det är ju det som gör att alla inte kan få vilken häst de vill eftersom alla (i stort sett) vill ha samma hästar. Edit: på hopptävlingarna alltså, inte på de vanliga lektionerna.

Och ang hoppgruppen så låter det toppen att alla som vill kan vara med. Hos oss är det dock så att det bara finns 2 grupper med 8 pers i varjepå storhäst och eftersom hoppning just verkar vara super populärt på min ridskola, så blir det en lång kö till dessa grupper och de som går där stannar så det blir sällan en ledig plats.

Självklart ska man kunna rida, vad menar du? Vi har andra system för att se till att ryttarna som startar i högsta (90) klassen ska vara redo, och det är att ridläraren först och främst godkänner att man får testa på en debutant, och sen är det ju stilbedömning (inverkan) och 0+0 fel som gäller för att få börja tävla i nästa klass. Om man blir nolla men inte rider tillräckligt bra och balanserat så får man fortsätta i debutanten tills man är redo. I klassen efter gäller det också att vara 0+0 och med tillräckligt bra poäng för att bli placerad i två tävlingar inom ett år för att få gå vidare till nästa klass vilket ju gör att de ryttarna som kommer dit gör just det för att de visat sig redo. Det är ju inte fören då man ens får börja rida på tid...

Jag skulle också gärna vilja rida samma häst under en längre period men när jag pratade med de andra i gruppen så var dom väldigt nöjda med att byta häst då och då. Även fast de flesta ändå har en eller flera favoriter :)

Senast ändrad:

I mitt tycke verkar det bättre när folk får rida in sig på hästarna, och tävla de hästar de ridit mycket på lektion. Då blir det ju inte ett litet fåtal som alla vill ha, eftersom alla ridit olika hästar på sina lektioner.

Om det vore så att man var tvungen att tävla hästar man knappt ridit hos oss också skulle det säkert kunna bli rusning efter ett litet fåtal som man bara kan styra runt, men nu när man får välja den häst man haft på lektion vill såklart alla ha olika, eftersom alla inte har ridit samma hästar på lektion. Som idag t ex, så var det en av sex hästar i 90 som alla startande i klassen nog hade kunnat rida felfritt på - men det var bara en ryttare av de sex som ville ha den hästen, nämligen hon som haft den på lektion. Vi andra ville ha andra hästar, som vi var inridna på. Men hade vi varit tvungna att ta någon häst vi inte kände, så hade nog alla valt den hästen, eftersom hon är mest okomplicerad. Då hade ju fem ryttare varit lite missnöjda, och en nöjd - nu var alla sex helt nöjda, och hade inte velat haft någon annan häst än just den de satt på.

För övrigt håller jag med Arnold Assarsson om att alla, även privatryttare skulle behöva kvala sig in på tävling genom att rida en stilbedömning först, med tanke på hur illa många rider i de lägre tidshoppningsklasserna. Men det är en annan diskussion :)

Det har du nog helt rätt i och det låter ju väldigt bra.
Vi är dock ibland upp mot 15-20 starter (15 när jag var med) och då blir det ofta fler som vill ha samma hästar, även om de inte hade lottning. Även om Jag har ridit en häst på lektion så väljer jag kanske inte en häst som jag vet brukar stanna ut sig på var och varannan tävling eller gärna släpper ner ett ben i hindret då och då även om jag känner den ganska bra i träningssammanhang. Men det kanske skulle fungera bra om vi hade samma system som er, har ju inte ridit här så länge så har ingen aning om ifall de har haft något annat system förr som inte fungerade eller vad det var som gjorde att de valde att göra på det här sättet.

Men hur många starter brukar ni ha? Jag menar eftersom folk kan välja sina favoriter? Ofta så är det ju så att några hästar är mer populära än andra. Men ni kanske har ganska jämn nivå på hästarna? Tror iof att systemet med att skriva hästar man vill rida när man anmäler sig är bra då man då har större chans att förbereda sig mentalt och kanske få chansen att rida hästen man ska tävla på lektion innan så man hinner rida in sig lite och inte riskerar att få en häst som man knappt suttit på innan.

Det brukar väl vara en sex-åtta starter per höjd, är det åtta starter kan en häst gå två gånger om det är fler som vill ha just den. Vanliga ridskoleryttare tävlar max 70, och på den höjden är hästarna rätt jämna, det beror mer på vad man gillar som ryttare. Totalt har vi 15 hästar tror jag, så är det sex starter är det ju ganska stor chans att man väljer olika. Alla har ju inte ridit alla hästar heller, iom att de flesta grupper bara byter häst en eller två gånger per termin. Ofta väljer ju folk den dom har på lektion just då, eftersom det är den man är hemtam med. Så då blir det ju rätt stor spridning av den anledningen.

Sen i 90 o 1 m så har vi i hoppgruppen ju våra egna hästar, så att säga, så där är det aldrig fler som vill ha samma. Träningen där är väldigt ekipageinriktad, och det är sällan som nån byter häst, oftast blir det av naturliga skäl när nån blir knackig och inte kan gå med mer.

Det kan nog vara en stor anledning, vi har begränsat antal starter, iom att det är fyra klasser varje gång, två för ponny o två för häst. Det brukar vara fler starter på ponny, och där tror jag inte de alltid får sitt förstahandsval. Vi har ingen storhäst som brukar stanna ut sig, i 50 o 70 går normalt alla felfritt såvida inte ryttaren gör något grovt misstag. Vi har en del som kan vara lite popcorn, hoppa och fara, och de är normalt inte så poppis i lägre klasser. De hoppar å andra sidan bra allihop, så de är med när det blir högre istället.

Ja då blir det ju lite skillnad såklart :) vi har bara två klasser per tävling, alltså en för ponny och en för häst.
Vi har också en del såna hästar (popcorn) men då brukar de gå in och styra lite så att de hästarna går till de som klarar av dem och så ser de till att det blir några enklare hästar kvar om det är någon som är mindre rutinerad som har dragit ett sent lottnr.
Hoppgrupperna hos oss byter inte heller hästar särskillt ofta utan där är det mer lite samma system som hos er på lektionerna iaf.

Årets Lucia show var igår (söndag), Jag ramlade av :D
Jag var med på gymkhana mitt lag var med min hoppspecial grupp vi tävlade mot 2st ridlärare och en från personalen.
Vi hade B-ponnyn Taggen rätt så pigg ponny :) dom hade Michelle en D-ponny :D

När vi började körde min kompisar först och redan i början bockade Taggen men hon gav sig inte dom skulle i mål i galopp. Då bockade väl mest Taggen..

Sen kom min gren galoppera så snabbt bort sen slalom tillbaka..
dom kastade upp mig och jag fattar galopp direkt han bockar och hoppar åt sidan i en konstig galopp bockning och jag flyger rakt fram på marken reste mig snabbt för att fånga han och köra vidare men nej han sprang runt där och hade jätte kul bockade och sådant dära :D Tills vi fick tag i honom och nästa ryttare hoppade direkt upp på honom han gjorde exakt samma sak och hon höll på ramla av hon med, då ropar (domaren) i högtalaren att vi får trava i stället och lugna ner han. Jag lite lugnare blev han då såklart ;)

Sen min gren igen sockerbiten runda konan och tillbaka valfri gångart travade i genom då tappade aldrig sockerbiten :D Och höll mig kvar då :D

Allt var barbacka därför åkte jag av när han svängde i en galopp bockning :D

Personalen vann kul för dom tråkigt för oss förlårare :) hade ju varit kul at vinna över dom ;) Så det platerades redan en revansch sen får vi seom den sker eller inte i såffal skulle det kanske vara stafett hopppning och vi ska kanske då byta till en annan ponny som inte bockar :D

låter som ett väldigt jobbig att få en häst utlottad till sig, när jag gick på ridskola så fick man välja 3 hästar och sen valde ridläraren vilken man skulle ha. var endast klubbtävling då och man fick reda på vilken häst man skulle rida samma dag som tävlingen, om man enligt ridläraren valt en för svår/ för lätt/ för liten eller en häst man aldrig ridit innan så kom hon alltid och frågade om man inte ville ha den eller den istället.

(buck, ingen ridskoleryttare men snubblar in här ibland och läser :p)

*kl*

Sista ridlektionen för den här terminen avklarad. Vi hade önskelektion och de andra i gruppen hade önskat hoppning, så vi hoppade en liten bana där det var främsta att tänka på var "vända för ytterskänkeln". Jag fick "studsbollen" (skäck stoet med en stjärn som ser ut som ett hjärta) och hon var pigg som tusan, inte gått många lektioner och det var superkul att hoppa. Hon ville gärna välta inåt vilket gjorde att jag hade lite svårt att vända för ytterskänkeln då jag var tvungen att försöka hålla henne kvar med innerskänkeln också.

Börjar förstå "stödet" man ska ge för att få dom på tygeln, men är inte helt hundra på hur utan att bli hård i handen. Har jättesvårt för det. :(

Hoppningen i sig gick kanon och vi avslutade med att hoppa ett räcke på 80cm och språnget/anridningen osv var perfekt, så sen hoppa jag inte mer efter det, man ska sluta när man är på topp.

Nästa hopplektion är på torsdag och då ska det hoppas massor. :O

låter som ett väldigt jobbig att få en häst utlottad till sig, när jag gick på ridskola så fick man välja 3 hästar och sen valde ridläraren vilken man skulle ha. var endast klubbtävling då och man fick reda på vilken häst man skulle rida samma dag som tävlingen, om man enligt ridläraren valt en för svår/ för lätt/ för liten eller en häst man aldrig ridit innan så kom hon alltid och frågade om man inte ville ha den eller den istället.

(buck, ingen ridskoleryttare men snubblar in här ibland och läser :p)

Jo det är ganska jobbigt, beror ju som sagt på hur många starter det är. Man får ju inte hästen lottad till sig utan får en lott gällande i vilken ordning alla ska få välja. Lott 1 väljer först osv. Så ofta har man ju kanske tänkt ut ett par hästar man skulle kunna tänka sig att rida och sen hoppas man på att någon av dem finns kvar när det blir ens tur att få välja :)

Men helt klart hade det varit lättare om man fick välja mer i förväg.
Det är faktiskt det som har fått mig att avstå att vara med på dressyrtävlingarna på ridskolan än så länge.
I hoppning på den här nivån känner jag mig så pass säker att jag känner att jag kan lotsa runt de flesta hästarna på ett hyfsat sätt och där känns det mer som en utmaning om det blir någon lite svårare. Men i dressyren finns det ett par hästar som jag inte alls klickar med lika bra och som jag visserligen kan tycka vara ok att få på lektion (bra att öva på de hästar man har svårt med ridmässigt) men inte alls har lust att rida ett helt program på inför publik med tillhörande bedömning och allt. Jag är lite för mycket tävlingsmänniska för att inte bli besviken om jag får en häst som jag inte trivs med och vet att jag inte kommer kunna prestera något bra program på i tävlingssammanhang :o

KL

Har anmält mig som reserv på både hopp och dressyrkurser under jul och nyår men var ju så sent ute så de flesta grupper redan var fulla. Men fick ett samtal idag att någon hoppat av i dressyrgruppen så jag kom med :) Ska bli jätte kul med ett par dagars dressyrtrimmning och det är en jätte duktig ridlärare som har kursen. Hon tränar bl.a ett par av de andra ridlärarna i dressyr och verkar vara en väldigt duktig tränare. Hon har dessutom roliga lektioner och är väldigt pedagogisk i sina förklaringar, plus att hon jobbar väldigt mycket med sitsen på sina elever så det ska verkligen bli intressant att få träna för henne i ett par dagar :)

Åh va roligt, blir lite avis faktiskt. Jag skulle också vilja rida dressyr för någon som är väldigt duktig, men just nu måste jag nog försöka få bättre koll på mina grunder innan jag bör fortsätta. Drömma kan man. :P

Själv skulle jag egentligen på ett dagläger i mellandagarna, men fick säga att jag inte kunde då jag måste jobba och inte får ledigt.. tur det kommer fler läger till våren.
Hoppas du får kul och glöm inte skriva här hur det gick. :D

Ja det ska bli jätte kul :D

Men det är ju just det som den här ridläraren är bra på! Hon är noga med grunderna och förklarar allt väldigt utförligt så även om nivån i gruppen skulle vara lite ojämn så känns det som att alla kan få ut något av det :)

Synd att du inte fick ledigt :( Det är väl den enda fördelen med att vara timmis som jag, det är bara att tacka nej till jobb om man behöver ett par lediga dagar ;)

Ska försöka komma ihåg, och ska försöka få med mig någon med filmkamera! Fast vet dock inte om jag vågar lägga ut något här sen iallafall haha :o

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 739
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
673
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka