Sv: Ridskoleryttare 2013
Jag tycker inte heller att det är en ritt du behöver skämmas för! Du rider mjukt och fint
Jag säger som mabuse att galoppen skulle kunna vara lite bättre. Lite mer tryck och lite mer framme för skänkeln. Har hästen en bra galopp fram mot hindret så blir den modigare och det blir lättare för den att gå av lite större om ni inte ligger helt hundra.
Jag tror inte på att hålla på och måtta med avstånden på den nivån då hindrena är så pass små att hästen ska kunna fixa det även om ni ligger lite tokigt.
Såg att du skrivit det själv, men just det här att gå fram med överlivet stegen innan hindret och hoppa av lite före hästen kan göra att hästar som är lite osäkra känner sig övergivna och stannar.
Jag tävlade en ponny som det var väldigt noga med att man verkligen behöll hästen framför sig hela vägen fram till hindret då han just fegade ur om jag lättade ur i anridningen (genom att luta mig framåt eftersom man då gärna lättar i både drivning och hand, man hamnar lite i framvikt på hästen och hästen hamnar då "bakom" ryttaren) och då stannade han direkt. Jag fick lite samma känsla av din häst.
Öva på att vänta på hästen ända in i avsprånget, även om ni ligger fel och kommer för nära. Lita på att hästen tar sig över så länge du sitter kvar, behåller stödet och har en bra galopp med hästen framför skänkeln.
Jag övade jätte mycket på det och la helt ner att tänka avstånd i en period då det ofta var när jag såg att vi låg fel och då försökte få hästen att gå av tidigt eller liknande genom att gå fram själv som problemet uppstod. Ju fler gånger jag gjorde så, så att han stannade, ju mer osäker blev jag och skapade då ännu fler stopp genom att kasta mig framåt överdrivet mycket för att "hjälpa till" Det blev en ond cirkel! Och då hade jag ändå tävlat rätt mycket på den tiden men blev tvungen att gå ner i klasserna igen med min häst tills den onda cirkeln var bruten
När jag upptäckte det med att just sitta kvar och låta hästen lösa det fast med ett mjukt stöd från sits och skänkel HELA vägen fram till hindret så märkte jag att hästen då ofta löste problemet själv, även när hindrena var lite större.