Sv: Ridskoleryttare 2013
*kl*
Då var terminens sista ridlektioner avklarade, både ridskolan och hopplektionen.
Hade igenridning i måndags och var taggad som tusan för ett tufft dressyrpass (hade frågat ridläraren innan) och önskade häst därefter.. blev jättebesviken när jag fick reda på att vi skulle hoppa, typ markarbete.. Var inte alls kul med den hästen (han är bättre i dressyren) han har en helt unik hoppteknik..
(Ett benpar i taget?)
Så det sluta att jag bara fick honom på tygeln i skritten, ville helst fått till känslan i traven innan vi började hoppa, men det gick inte med dom övningarna vi gjorde. Hade hellre velat hålla på mer med öppna/sluta, skänkelvikningar osv. Nåväl, man kan inte få allt.
I torsdags hade jag hopplektion med den studsiga damen igen.
(så här kan hon se ut ibland efter hindren om man inte gör vad hon vill..)
Lektionen i sig gick inte sådär jättebra. Det regnade så det smällde på ridhustaket och prinsessan på ärten blev rädd när vi galopperade och ökade galoppen.
Sen när vi började hoppa, red and mot ett räcke och direkt efter skulle vi sakta av till trav och vid C vända upp och göra skänkelvikning ut mot fyrkantspåret (hörnlinjen) över några travbommar och sen skänkelvikning tillbaka mot A för att sedan rida hörnpassering och galoppera mot hindret igen.
När vi värmde upp i skritten på övningen (utan att hoppa då) så gick skänkelvikningarna bra, men något hände när vi kom till den riktiga övningen. Språnget och avsaktningen gick riktigt bra, men skänkelvikningen gick bara bra dom första gångerna.
Sen blev det en "kärring" jag satt på, hon ville inte gå fram i skänkelvikningen och jag försökte bara att få henne att gå framåt istället fick ge upp skänkelvikningen och sikta på att få fram henne. Hon tjura ihop och blev en riktig studsboll, hoppa på stället och lättade i framdelen (början till stegring). Så jag misstänker att det var någon protest mot något, provade att lätta på tyglarna ifall det var att hon tyckte jag var för hård i handen eller något men men..
Vidare är hon lite jobbig när hon lärt sig vart man brukar fatta galopp, hon brukar då vara lite före och fattar gärna galopp själv tidigare än där man egentligen ska fatta (hon är före helt enkelt) och när jag då tar tillbaka henne ner i trav för att hon ska fatta galopp när jag säger till henne att göra det och inte när hon själv vill, då blir hon lite upprörd. Känsliga häst.
Efter många om och men lyckades jag i alla fall få till den där skänkelvikningen i trav och då slutade jag och gav henne mycket beröm.
Lektionen avslutades med en tre kombination med ett språng emellan som gick jättebra, man ska ju sluta när det går bra sägs det.
Nu gäller det till att ladda om inför nästa termin.
God Jul & Gott Nytt År allesammans.