Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

*kl
Åhh vad det är roligt att rida när de går bra :D :love:
Två överlag bra lektioner igår på ridskolan på två trevliga hästar <3
Gjorde helt klart min måndag!
Nackdelen är dock att man får mersmak och att det nu kommer kännas långt tills på onsdag när nästa lektion är :) ( köpt lite extra lektioner på ridskolan) och sedan väntar även två dagar med bästa medryttarhästen :love:

Dock måste jag våga utmana mig själv lite och våga kräva ännu lite mer av hästarna och även arbeta lite mer med min egen sits och blicken framförallt :)

Blev lite långt men från en glad amatör som försöker bli bättre och har en mor som inte alls förstår tjusningen med hästar o ridning och att vara i stallet överlag.

Lite klipp från senaste tiden, vet ej vad jag har lagt upp eller inte så:

*CR hoppning på ridskolan, varit galet hopprädd tidigare så sitsen är inte den bästa.
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151836845593042&l=46456873540703648

* litet galoppklipp från en dressyrlektion för några veckor sedan
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151826573113042&l=601467768922401591

* La:1debuten (km finalen), var ett nervvrak och glömde bort o rida ordentligt men bjuder på den ändå:
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151819933738042&l=5714602508891349953

* Lb:1 km kval
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151757640753042&l=963048779132102196

* Programridning
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151741412943042&l=2482137666571424556

* Lektion på "liten" mörkmörkbrun ponny
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151737940358042&l=3099183991448880091

*Cr hoppning nr 1 för i år :P
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151714737258042&l=3594529394121120871

* Stor brun häst och liten ryttare på lektion :P
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151678950648042&l=4648109714989834309

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151678977433042&l=8943033423861043677

så nu ska jag hmm inte bomba med ngt mer ^^

Åh va roligt, själv kan jag inte rida så hästarna går så fint eller tja fått en av ridskolans hästar att gå fint.

Jag reflekterade dock över en sak och blir nyfiken om du själv är medveten om det. Jag såg i någon av dressyrfilmerna i den nedsuttna traven. Ditt huvud skumpar med, är inte det väldigt jobbigt? Tänkte på det då jag själv blivit tillsagd att hålla mitt huvud stilla.
Samtidigt så känner jag att det skulle va bra om man hade någon som kunde filma lite oftare när man rider så man upptäcker sina brister. Jag är säker på att jag har över tusen. :laugh:

Snyggt ridet, fortsätt så. :up:

*kl*

Lektion i måndags. Vi hade markarbete/hoppning fick samma häst som jag hade på torsdagslektionen, men nu hade jag sporrarna och han blev en helt annan häst och det gick att väcka honom och få igång galoppen. Var inte vid mina sinnens fulla bruk, är förkyld ordentligt och har precis återhämtat mig från febern, så jag var inte riktigt närvarande på lektionen men ändå där.

På nått sätt känns det som om jag lär mig mer när vi rider dressyr än hoppning. Åtminstone på ridskolans hästar.

Känner ni samma sak eller hur är det för er?

Hoppningen i min vanliga grupp ger kanske inte så mycket, det brukar vara väldigt lågt och enkelt och nästan omöjligt att göra fel. Den ridläraren rider dessutom dressyr själv, så hon är mycket tuffare på dressyrlektionerna. På hopplektionerna är hon nöjd om alla sitter kvar, i princip. Men i min andra grupp, där det är hoppning varje gång, där lär jag mig massor, det är nog sen lektionen som jag ser som den riktiga träningen, med mer långsiktiga mål och så. Den här hösten har det hänt massor där, iom att jag bytt häst och fått lägga om min ridning mycket.

Det är sant förstås. Det ÄR skillnad på hopplektionerna med ridskolan och de jag rider i "privatgruppen".
Tror det är ungefär samma som dig faktiskt att ridläraren är mer för dressyr.

Jag ser fram emot en egen häst att utvecklas med, hade ändå tänkt försöka fortsätta rida på ridskolan för att rida andra hästar också. Tror det är lärorikt att rida mer hästar än sin egen. :)

Alltid kul när det går framåt i ridningen i alla fall.

Jag har åkt på en riddepression. Har ridit hästen jag tävlade några gånger till nu och verkligen börjat kunna rida honom bättre.

Ibland har han till och med gått helt strålande för att vara riden av mig. Driv i steget, bra form, avslappnad länd ja, jag borde ha varit jättenöjd. I vanliga fall i det läget hade jag suttit och med ett brett leende på läpparna och bara njutit. Men på den här hästen känner jag ingenting. Jag blir nästan bara tom, inte glad eller energifylld av framgången.

Jag tror att jag har kommit fram till vad det är, jag får ingen kontakt med honom, det blir tekniskt bra men det där lilla extra bandet som man får, ett ekipage, en sammanhållen tanke, det finns inte mellan oss. Det känns inte som att vi kommunicerar annat än tekniskt mellan häst och ryttare, vi är bekanta inte vänner eller ovänner.

Jag måste sluta rida honom och sluta tjurleta efter den där "vi" känslan för annars kommer jag att tappa det roliga med ridningen. Fast samtidigt lockas jag av att försöka hitta det, nå fram till honom ännu mer.

*KL*

Ber om ursäkt för att jag presenterade mig och i princip försvann, men nu ska jag försöka bli bättre på att "uppdatera" lite :)
Igår hade vi gymnastikhoppning på lektionen trots att vi egentligen är en renodlad dressyrgrupp. Jag var som vanligt jättenervös inför lektionen då jag verkligen avskyr att hoppa, men nu i efterhand var det otroligt onödigt att vara så nervös!
Hästen jag hoppade är en 11 årig KWPN valack som jag inte ridit mycket alls (5 dressyrlektioner i somras + en lektion förra veckan) så jag visste inte alls hur han skulle vara, men som tur va var han hur snäll som helst!

Vi började med att hoppa fram på ett enkelt kryss. Första gången smöghåll jag honom + att han blev lite lat så vi liksom glömde bort bakbenen och försökte leka plockepinn med bommarna :D men sen gick det bara bra när jag märkte att ju mer jag drev på destå bättre blev sprången.
Slutet av lektionen hoppade jag en tre-studs på kanske 40-50-ish! Kan tilläggas att jag i början av förra terminen, alltså för ungefär ett år sedan har gått från att vara livrädd över tre bommar på marken till att hoppa tre-studs på 50. Har hoppat hinder kanske tre lektioner och olika former av bom-serier/galopp-bommar 3 lektioner!

Sen sist jag skrev har vi även haft teknik+speed-delen i vårt KM i WE. Hade några missar i båda delarna och speeden var allt annat än speed :o men jag är ändå hyfsat nöjd med min insats då det var min första KM-tävling, min första WE-tävling och första gången jag överhuvudtaget red en hel WE-bana och inte bara träna på de olika delmomenten. Resultatet blev i alla fall dressyr: 60.80%, teknik: 55.9% och speed: 3.13.03 och jag red LB-nivå

Kl

Lektion idag, fina fuxan :love: Rolig övning, vi tittade på varandra och jämförde hur hästarna hoppade stigsprång resp. oxer :)

Sen pratade vi om förra lektionen, jag hade fått allt om bakfoten det där om rollkuren :o Pinsamt! Det hade inget med rollkur att göra, precis som fler av er påpekade. Vet inte var jag var med min hjärna den dagen :crazy: Får skylla på att jag är en sönderstressad småbarnsmamma! Nja, ok, inte småbarn, men dom är 5 st iaf :cool:

Åh va roligt att det går framåt med din rädsla. Det måste kännas skönt att övervinna något man varit rädd för? :)
Har själv varit lite hopprädd, men kommit på att det inte är så farligt längre. Är fortfarande lite rädd, så tittar jag på hindret kan jag bli "shit va högt det är" men tittar jag inte på hindret utan över det, så tror jag nog att jag skulle våga hoppa, fast det måste va på rätt häst. :P

Prallan: Det är okej att va förvirrad, inte lätt att komma ihåg allt. Det är inte lätt att komma ihåg allt om man har mycket runt om kring sig också. :)

Nä, kan känna mig som en förvirrad höna imellanåt O_o

Åkte av med buller och bång igår, vi hoppade en ganska lång bana, och inför sista hindret tryckte jag på för mycket, så när vi landat for hon iväg och bockade av mig. Lite otäckt, jag slog en kullerbytta och landade på rygg framför henne, och hon galopperade över mig. Som tur var är hon kvick i fötterna, så hon trampade inte på mig. På söndag ska vi tävlingsdebutera, så det var kanske inte den bästa uppladdningen.

Välkommen till klubben! :laugh:

Känner igen det där lite väl mycket, men vi får försöka göra det bästa av vår situation. :up:
Stressar jag upp mig har jag märkt att det blir värre och jag vet knappt ut eller in, så jag försöker hålla mig lugn så gott det går mend et är svårt. :P

Usch då, sånt är inte kul. Hoppas det gick bra med dig och att du inte blev avskräckt. Lycka till på tävlingen, ska hålla tummar och tår mentalt för dig. :up:

Bara för att det är ni, så delar jag med mig av ett klipp (från maj i år) som jag inte alls är stolt över och jag vet att det är massa brister. Kan säga att efter att hon vägrade på den oxern och jag nästan flög av så blev jag lite rädd att hoppa oxrar med henne (för hon är en känslig häst, minsta fel och hon stannar). Nu hoppar jag dom igen med henne och har lärt mig vänta in tills hon hoppar av och inte hoppar av för tidigt.

http://youtu.be/IrKQog0fIJE?t=1m

Det var en Pay & Jump och mitt mål med sådana tävlingar är alltid att ta mig runt felfritt, fast när inte det går är nästa mål att ta mig runt. Så jag är nöjd att jag tog mig runt till slut. :)

Senast ändrad:

Aj då, det blåsiga vädret kändes på hästarna igår. Fast nu är du även beredd på detta så det går nog kanon på söndag!! :banana:

Kl
Min dotter var med igår så för första gången i mitt liv har jag sett film på när jag hoppar! Jätteroligt!! Tyvärr lyckades jag radera det bästa klippet :(

Vidare, hur funkar det rent praktiskt när ni tävlar? Åker alla från ridskolan i en lastbil eller kör var och en "sin" häst? Vem bekostar transport och tävlingsavgifter?

Vidare, hur funkar det rent praktiskt när ni tävlar? Åker alla från ridskolan i en lastbil eller kör var och en "sin" häst? Vem bekostar transport och tävlingsavgifter?

Det är olika, ibland hyr vi en lastbil, men oftast hyr alla en egen transport. Det är upp till oss, ridskolan lägger sig inte i hur vi ordnar det. Vi betalar allt själva: tävlingslicens, transporthyra, tävlingsavgift och hästhyra på 250 per klass. Så det är ett dyrt nöje att tävla! Hemma blir det förstås billigare, eftersom man slipper transportkostnaden. Och så brukar vi vara med på klubbtävlingar också, och då slipper man separat hästhyra också.

Jo men det är det absolut! Har fått en mycket bättre balans och klamrar mig inte fast i manen längre utan kan faktiskt vara följsam och ge eftergift efter behov. Jag verkar inte heller längre tro att hindret kommer att bita mig i tårna om jag inte kollar på det :D
Planen är att rida några privata hopplektioner nästa termin för att få upp modet lite mer och verkligen få all fokus på mig och hur jag ska förbättra sits/blick ännu mer för att få bättre språng, och även kanske hoppa lite högre men då bara "singel-hinder" (mina gruppkamrater har en förkärlek för studsar och liknande :p)

Hos oss funkar det så att man betalar allt själv (licenser, avgifter under dagen etc) samt 75:- i hästhyra per klass. Hästhyra betalar man hos oss från KM och uppåt, alltså ej när det är klubbtävlingar.
Transport får man fixa själv, men klubben har 2 transporter som man kan hyra. Den som kör + den som tävlar (om denne ej kör själv) måste ha gått en lastningskurs innan.

Va roligt. Nu blir jag glad för din skull. :D
Privata hopplektioner låter inte helt fel det heller, ska jag nog också sikta på lite senare. Jag har inte alls bestämt mig än för hur jag ska göra. Får se efter nyår hur det blir.

Studsar är väldigt bra för följsamhet och de behöver inte va höga, vi har hoppat låga utan stigbyglar för att verkligen hitta balansen. Det är jättekul om man rider en häst man liter på. :up:

Förresten vad innebär lastningskurs? Jag har aldrig hört det förut. Är det bara något din ridskola har för att man ska få låna deras släp eller är det något allmänt som jag har missat? :S

Vi har egna lastningskurser, ingenting man måste ha egentligen. Man går igenom säkerhet kring själva lastningen, hur man kör på bästa sätt och sen får man både vara den som lastar och den som assisterar lastningen. Ofta tränar man att lasta de hästar man kommer att åka iväg och tävla med.
Det kan ju vara bra att de föräldrar som förväntas köra faktiskt vet vad det innebär att köra och i "värsta" fall även hjälpa till vid själva lastningen om det skulle hända någonting :)

---
Studs är verkligen bra för följsamheten, det märkte jag i torsdags! Men det skulle vara bra för mig att kanske hoppa 5.5or och lite linjer för att komma ihåg att driva på bättre efter hindret och sen "*hoppa, ladda om, *hoppa*" typ ;)

Ah, det låter i och för sig som en väldigt vettig kurs. Jag skulle vilja gå en sådan för att bli bättre på det här med lastning. Har hjälp en kompis att lasta två av hennes hästar och det är skillnad från häst till häst. Det jag insett är att det är bra att vara lugn och inte stressa upp sig.

Oh... nu garvar jag åt mitt förra inlägg. Det ska ju stå litar på inte liter på. :laugh:

När du säger hoppa 5, menar du fem hinder på rad med galoppsprång emellan? *nyfiken*

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 741
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
674
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30