Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Visst är det kul att hoppa något som man varit nervös för och inse "men hallå, det där var inte så farligt, det var ju JÄTTEKUL!!"? ;)

Jag jobbar också på min hopprädsla och även om den finns kvar i det undermedvetna då försöker jag att inte tänka så mycket på det utan bara rida. Just nu kan jag hoppa 80cm utan att känna att det är läskigt så mitt nästa mål är att få 90cm att kännas likadant, målet är att komma upp till 140 eller åtminstone ha provat på det.

Jag hoppas vi får uppdateringar om hur det går. :)

*kl*

Summering av ridlektionen igår..

Hade Camillo, själva lektionen i sig med övningen gick inte alls. Orkade inte rida, ögonen gick i kors, huvudet kändes som en stor sten och var väldigt trött. (vet inte om detta var en bi-effekt till att jag knappt sovit från söndag till måndagen och inte hunnit äta ordentlig lunch och jobbat mellan 7-17)..

Vi red dressyr och mitt högra knä och min höft gör lite ont i och har gjort under en period nu, trodde först det bara var träningsvärk, men tror dessvärre att det är relaterat till mitt yrke och att jag är svag i musklerna på den sidan. Ska kolla upp detta.

Så jag orkade inte rida ordentligt.. det var inte förrän på slutet av lektionen som jag tänkte. Nä, jag får försöka rida lite i alla fall och se om jag kan hitta den där känslan. Vilket resulterade i att när vi avslutade på de stora volterna, så fick jag ner honom på tygeln i skritt, trav och galopp utan att tappa vid övergångarna. Nästa måla på den hästen är att hitta den känslan tidigare på lektionen och bibehålla den.

Finns också en liten uppdatering om min häst, hon har ett litet sår på ett framben som måste läka innan jag kan ta hem henne, så det blir till att vänta ett tag till. :/

-kl-

Haft ett litet uppehåll här i tråden, men de två senaste ridlektionerna måste jag bara få berätta om! :love:

Det finns en häst på min ridskola, ett 14årigt sto, med en hel massa temprament. Gillar hon inte den som sitter på ryggen så går hon inte en meter rakt fram. PGA av gammal skada så hoppas hon inte så högt eller ofta, för det mesta går hon bara dressyr och cavalettilektionerna.

Men en kväll, en hopplektion, kom min ridlärare och frågade om jag kunde tänka mig att prova rida henne för att hästen jag skulle ha hade haltat och blivit utbytt från lektionen innan.
Jag som hoppar lågt eller helst inte alls gick med på det när ridläraren sa att hästen inte fick hoppa så högt heller.
I spiltan var hon nog på sitt suraste humör, i skritten gick hon mest på sniskan och traven gick hon inte fram en sekund. Hur jag skulle få denna häst att hoppa ett enda hinder var för mig en gåta. Men så började vi trava fram över några markbommar, så småningom markbom-kryss. Och då var det som att nånting vaknade till liv i hästen.
Andra gången vi kom mot markbom-kryss:et pep hon till, bockade och sen tog hon markbom och kryss i ett enda stort språng och avslutade med en serie bocksprång som jag än idag inte begriper hur jag lyckades hålla mig kvar igenom. Resten av lektionen förflöt i samma stil, fullt ös och glädjetjut. Hon blir stark som en jädra oxe, och med hackamore, så du har noll behållning av att dra i tyglarna, här är det säte, säte, säte som gäller om du vill behålla nån slags kontroll alls.

I den stilen har vi fortsatt, hästen älskar att hoppa, ingen får/vågar göra det = jag har nästan alltid första tjing på henne när vi har hoppning/cavaletti.

Så igår.
Var det dags igen, hopplektion!
Vi började med att värma upp, efter det skulle vi vända in på medellinjen vid C, trava över typ 8 cavalettibommar och vid A skulle vi vända varannan gång vänster, varannan höger. Sen blev cavalettibommarna till en trestuds. Och eftersom man naturligt måste bromsa sig lite när man hoppar studs, så bockade vi av oss det värsta i hörnen precis innan C ;)

Sen skulle vi hoppa en mindre bana. Med långa vägar mellan hindren.
Och det gick så klockrent. Vi gick ner i trav mellan hindren, för att behålla lite kontroll över tempot, vi bockade bara lite efter varje hinder och det var svårt att avgöra vem av oss som var lyckligast efter lektionen.

Hade det varit vilken annan häst som helst hade jag grinat av rädsla så fort den ökat farten utan att jag sagt till eller av minsta bocksprång, men inte på denna dam. Oavsett vad hon gör känner jag mig så fullständigt trygg på hennes rygg.

Att få dela en sån glädje med en häst, det är nästan lite magiskt!

Va roligt att det gå framåt och att du hittat en häst du litar på. :up:

*kl*

Hade hopplektion idag, fick Gracja igen. Hon var väldigt känslig, studsig och pigg idag. Sen har hon svårt för att ställa höger och viker gärna huvudet inåt och fuskar i ställningen. När ridläraren skulle förklara hur jag skulle göra för att reda ut det där blev det lite mycket i mitt huvud, fick göra halt för att kunna ta till mig all information.
Skulle ställa lite utåt och lägga till högerskänkeln och sen när hon inte motarbetade försöka ställa lite åt "rätt" håll.

I galoppen blev hon studsig och vid ett tillfälle sparkade hon med bakhoven mot sargen, vet inte om det var skänkeln för galopp eller om den hästen hon inte gillar kom för nära.

Hopplektionerna är kul, men det är lite synd när den hästen som Gracja inte gillar har problem (t ex vägrar gå över bommar och hoppa hinder) och blockerar då oss andra som vill göra övningen. Tycker det är synd att det snor så mycket tid från oss andra och det har varit så här sen tidigt i somras. Upplever inte att det blivit bättre, jo kanske lite, men sådana problem bör inte lösas under en grupplektion, snarare en privatlektion i så fall. Så jag vet ärligt inte hur länge jag kommer va kvar.. har en period nu när ridningen känns som den inte ger någonting.. :/

-kl-

Att få dela en sån glädje med en häst, det är nästan lite magiskt!

Det låter helt tokigt underbart, men jag tror jag förstår känslan lite, totalt trygg och med enbart glädje.

RedHyuuga
Vad tråkigt att du måste vänta lite till på hästen. Hoppas att hon blir bra snart!

Fick tillfälle att rida knephästen för klubbens externa dressyrtränare. Lite hjälp i starten hade jag, ridläraren var den som ridit hästen sist så det satt en helt annan ridning i honom än vad jag är van att starta med. Han låg redan i början där jag brukar vilja få honom till i slutet av lektionerna. Vilket gjorde att jag kunde rida på bättre. Var jättenöjd med träningen.

I veckans lektion fick jag en liten rultig sak med stort huvud. En av klubbens nya inlånade hästar. Under uppvärmningen var hon pigg och hade lite tics med huvudet, så jag fick lite uppfattningen om att detta var en häst som ville lägga tungan över bettet och dra i väg. Så fel jag kunde ha, denna lilla dam visade sig vara en av de mest ambitiösa som jag har suttit på. Hon kunde inte mycket, voltarbete kändes helt främmande för henne, tydligen var hon mest skogsriden, men ack vad hon kämpade och ville förstå. En lite hjältehäst som med lite utbildning kommer att bli en jättetillgång för ridskolan.

Aww, det är så roligt med hästar som verkligen vill och försöker göra sitt bästa. Måste ha känts underbart. En sådan häst med rätt ryttare kommer gå långt. Kul med nytillskott som verkar lovande. :up:

Jo, det är lite tråkigt men samtidigt hinner jag spara ihop mer pengar så jag får tillbaka min buffert. Hon kommer nog bli bra snart, vad jag förstod så är det ett litet skärsår, och det har inte stängt sig. Troligen har det blivit sårskorpa och blivit tätt, men så rör hon på sig så att det spricker upp och gör att läkningen tar längre tid. Det är min gissning. Lite svårt att tala om för en häst att den måste stå still för att den ska läka fortare. :P

KL

Har varit borta ett tag men hittade tillbaka till tråden nu. Kul att läsa att många verkar haft riktigt roliga lektioner.
Är lite nyfiken hur det ser ut för vuxenryttare runtom i landet.
Vilka dagar har Ni lektioner? Sent eller tidigt? Vad är det för typ av ridskolor ni rider på?

På min lilla ort upplever jag att det för det första är dåligt utbud på vuxenlektionerna. Antingen är det lektioner för den totala nybörjaren eller special/tävlingsgrupper för dom riktigt duktiga som inte kan/vill ha egen häst.
Jag hade en hiskelig tur som hittade "min" grupp med lite "mittimellan" nivå. Ridläraren vill egentligen byta grupp på mig till en som kör lite svårare övingar och hoppar mer vilket jag känner kunde vara lagom till nästa termin. Men då blir det till att rida med tonåringarna och mja... Jag är lite rädd för tonårstjejer.... :o Dom verkar också så himla duktiga, och orädda! En annan har ju blivit lite feg efter man insåg att man inte är odödlig ^^
Vuxengrupperna verkar rida väldigt sent också, jag rider 19.30-20.30. Vi är klara i stallet tidigast 20.00 och sen ska man hem också, jag är alltså hemma ca 20.45. Då ska hunden ut, jag ska duscha, få i mig kvällsfika(man blir så hungrig av ridningen!)och sen tar det 1-2 timmar innan jag kan somna... Jobbar jag tidigt dagen efter blir det inte många timmars sömn... Jag hade gärna ridit ett par timmar tidigare.
Jag fattar ju att barn och tonåringar behöver vara hemma tidigare än mig som är vuxen förstås. Och jag rider på en väldigt liten ridskola vilket säkert påverkar. Jag är ju så nöjd i övrigt att det gärna får bli lite sent men bra kan bli bättre ;)

Tips, ta med fika till ridningen :D, är både trevligt och uppskattat av alla. Ni kan ju ha ett rullande schema om vem som tar med sig fika.
Och hunden kanske Ian sitta i bilen medans du rider och sen efteråt så promenerar ni en sväng, en liten kiss runda före är nog också bra.(hundar kissar ju mycket mer på bortaplan = ni behöver inte gå lika länge för att hunden ska vara färdig rastad ^_^ sen är det roligt för hunden att komma ut och nosa på nya ben och grästuvor :).)
Så då kan du bara ducha och gå och lägga dig så fort du kommer hem :)

God idé :)
Men jag har inte körkort utan samåker med en annan i gruppen och med den välstädade bilen vågar jag inte ens fråga om min hårande hund får sitta i den ^^
Fika hinner ingen av dom andra, dom har bråttom hem till man och ungar. Jag är den enda barnlösa singeln i gruppen(på hela orten börjar jag misstänka ^^)
Men annars hade det funkar fint!

Äsch barnen får vänta :p, min mamma började sin ridlektion kl 20 och var oftast inte hemma förens 22. När hon haft med fika så attackerade man alltid korgen när hon kom hem för att sno åt sig resterna ^_^.
Och jag kan lova dig att om du har med fika, så kommer de flesta att stanna kvar en halvtimme extra :).

God idé :)
Men jag har inte körkort utan samåker med en annan i gruppen och med den välstädade bilen vågar jag inte ens fråga om min hårande hund får sitta i den ^^
Fika hinner ingen av dom andra, dom har bråttom hem till man och ungar. Jag är den enda barnlösa singeln i gruppen(på hela orten börjar jag misstänka ^^)
Men annars hade det funkar fint!

Just när det gäller fika så skulle jag säga att de som har familj hemma uppskattar det ännu mer! ;) Det var ju det bästa nästan med ridlektionerna när vi fikade efter och pratade.

KL

Har varit borta ett tag men hittade tillbaka till tråden nu. Kul att läsa att många verkar haft riktigt roliga lektioner.
Vilka dagar har Ni lektioner? Sent eller tidigt? Vad är det för typ av ridskolor ni rider på?

Jag rider på tisdagar 19 och i min grupp är vi blandat gymnasieungdommar och vuxna, tycker inte det är några problem att rida med yngre (nu är jag iofs bara 26 själv), har i princip alltid ridit i blandade grupper. Är dock inte speciellt rädd själv och tycker det brukar vara rätt utspritt med "feghet" i åldersgrupperna och extremt vanligt öht. Kan själv (ursh vad hemsk människa jag är :o ) dra på smilbanden när folk efter en uteritt pratar om att hästarna skenade när vi red i högst ordinär lätt ökad galopp, hästen stack när hästen tog några steg åt sidan eller att den bockade/stegrade när baken /framdelen knappt lyfte öht. Men det är nu inte så att man blir irriterad på de som är rädda sålänge deras rädsla inte gör att de tar i princip hela lektionen i anspråk och man knappt kommer till övningarna.
Rider just nu på en mindre ridskola och gruppen är på väldigt blandad nivå. Men på ridskolorna jag ridit tidigare har alla grupper med äldre varit sent på kvällen (19, 20, 21) altenativt gubb/tantgrupp på fredag el lördag förmiddag.

Jag räknas som vuxen (närmare 30 än 20), och min ridskolegrupp på måndagar har väldigt blandad ålder i gruppen, allt från tonåringar upp till 50-åringar och det är så kul att vi peppar varandra. Ridlektionen börjar 18:15, vilket är lite tajt för min del, då jag inte slutat jobbet förrän 17:15 och kommer hem ca 17:30, måste äta, byta om, gå på toa och sen hinna komma i god tid innan lektionen börjar ifall jag har en häst att göra i ordning.
Annars har de två vuxengrupper efter min, 19:15 och vid 20:00. Den vid 19 är samma nivå som min nuvarande grupp och den vid 20 är nybörjare.

Sen rider jag i en hoppgrupp också varannan torsdag kl 19:00.

*kl*

Igår hade jag en väldigt jobbig dag på jobbet (nästan krockade med en personbil som körde ut rätt framför mig när jag kommer på en huvudled i samhället...) och fick stressa för att hinna i tid till stallet och ridningen.

Jag hann med 10 mins marginal innan lektionen började och jag hade tur då hästen jag skulle ha redan gick lektionen innan - Camillo. När vi kommer ner i ridhuset pratar jag lite med tjejen som haft honom innan mig och hon sa att han kändes seg. Han har i och för sig varit lite segare på sistone, men men tänkte jag och satt upp och red min troligen hittills bästa dressyrlektion för att jag omvandlade all frustrations som dagen haft till något positivt.
Fick ner Camillo på tygeln tidigt på lektionen och lyckades bibehålla den känslan hela lektion (förutom i galoppen, där tappade jag honom) men är så nöjd och fick höra efter lektion "åh, va du red honom bra, kände knappt igen honom" det enda jag kunda säga då att jag hade jätteont i mina ben - hej träningsvärk. xD

Mitt nästa mål är att överföra den känslan till en annan häst och jobba vidare, alltid lika kul att ta sig ett steg framåt i ridningen. :)

KL

På min lilla ort upplever jag att det för det första är dåligt utbud på vuxenlektionerna. Antingen är det lektioner för den totala nybörjaren eller special/tävlingsgrupper för dom riktigt duktiga som inte kan/vill ha egen häst.
Jag hade en hiskelig tur som hittade "min" grupp med lite "mittimellan" nivå. Ridläraren vill egentligen byta grupp på mig till en som kör lite svårare övingar och hoppar mer vilket jag känner kunde vara lagom till nästa termin. Men då blir det till att rida med tonåringarna och mja... Jag är lite rädd för tonårstjejer.... :o Dom verkar också så himla duktiga, och orädda! En annan har ju blivit lite feg efter man insåg att man inte är odödlig ^^
Vuxengrupperna verkar rida väldigt sent också, jag rider 19.30-20.30. Vi är klara i stallet tidigast 20.00 och sen ska man hem också, jag är alltså hemma ca 20.45. Då ska hunden ut, jag ska duscha, få i mig kvällsfika(man blir så hungrig av ridningen!)och sen tar det 1-2 timmar innan jag kan somna... Jobbar jag tidigt dagen efter blir det inte många timmars sömn... Jag hade gärna ridit ett par timmar tidigare.
Jag fattar ju att barn och tonåringar behöver vara hemma tidigare än mig som är vuxen förstås. Och jag rider på en väldigt liten ridskola vilket säkert påverkar. Jag är ju så nöjd i övrigt att det gärna får bli lite sent men bra kan bli bättre ;)

Vi har rätt mycket vuxenlektioner, på alla nivåer. Inte så mycket nybörjarlektioner dock, tror det finns en vuxen nybörjargrupp, de startar en vartannat år eller så.

Men inte är tonårstjejer så duktiga, de har ju inte hunnit rida så länge. Däremot tror de kanske att de är det . ;)

Våra vanliga vuxenlektioner är mellan 19 och 22 på kvällarna, så jag tycker du rider tidigt! :D Jag red till 22:15 många år, och det var rätt tungt, jag åker kommunalt från stallet, och var inte hemma förrän efter midnatt. Då var man inte pigg dagen därpå... Nu rider jag tidigare, på eftermiddagen och tidig kväll (rider två gånger i veckan), jag har ett flexibelt jobb, så det funkar.

Jag räknas som vuxen (närmare 30 än 20), och min ridskolegrupp på måndagar har väldigt blandad ålder i gruppen, allt från tonåringar upp till 50-åringar och det är så kul att vi peppar varandra. Ridlektionen börjar 18:15, vilket är lite tajt för min del, då jag inte slutat jobbet förrän 17:15 och kommer hem ca 17:30, måste äta, byta om, gå på toa och sen hinna komma i god tid innan lektionen börjar ifall jag har en häst att göra i ordning.

Kan du inte åka direkt från jobbet? Det gör jag alltid, det tar för mycket tid om man ska hem emellan också. Jag slänger i mig nåt att äta på vägen, eller äter efteråt, och så byter jag om i stallet.

Red idag, var en månad sedan sist då jag rider varannan veckOch kunde inte sist. Det är en hoppgrupp, under uppvärmningen testade vi rollkur, det kändes inte helt ok även om det funkar. Föredrar att värma upp hästen på vanligt vis :) hoppningen gick bra! :)

Rollkur? Att ni red hästarna bakom lod med flit, eller hur gjorde ni?

Har aldrig råkat på rollkur i ridskolesammanhang, så man blir lite nyfiken. :)

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 743
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
674
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka