Sv: Ridskoleryttare 2013
KL
Har varit borta från tråden ett tag och ägnat mig åt uppsatsskrivning(och lektionsridning
)
Rider ny häst sen tre lektioner, en som jag verkligen var nyfiken på och blev glad att få. Första lektionen på denna häst var markarbete över bommar/cavaletti och då gick det minsann kanonbra, glad och arbetsvillig häst och jag hade tydligen ett lyckligt leende hela lektionen enligt ridläraren.
Men dom senaste två lektionerna... Usch, jag och hästen hamnar genast i nån sorts viljornas kamp och det blir bara stressigt och fulridning av det. Ridläraren försöker verkligen hjälpa mig men jag lyckas inte följa uppmaningarna. Jag liksom sitter på massa energi i hästen men det blir inte mer av det än antingen tempo och en lång flack häst eller så trippar "vi" nästan på stället. Plötsligt känner jag mig som en talanglös nolla... Jag kan ju räkna ut flera bra sätt att hantera det i teorin men när jag sedan ska omsätta det i praktiken så låser det sig och blir pannkaka av det...
Inte blir det bättre av att en viss ryttare konstant rider ivägen
Mitt i en övning i trav saktar människan av till skritt så jag får tvärnita när jag äntligen fått lite kontakt med min häst, hon missuppfattar vart vi ska lägga volter och krockar med mig,´kan plötsligt skratta HÖGT så man nästan hoppar ur skinnet av förskräckelse och hennes häst verkar ha dålig koll på benen för den verkar snubbla och halvt gå ikull stup i kvarten.
När hon mitt i en galoppövning saktar av till skritt och rider in innanför spåret försöker jag passera på utsidan i kontrollerad galopp. Då styr männskan plötsligt in sin häst på spåret igen och trycker upp mig och min häst i väggen. Jag var redan frustrerad och tappade fattningen och fräste högt att "men va fan då!". Och nu skäms jag och vet fasen inte om jag vågar tillbaka på nästa lektion
Stora skavsår i ljumskarna hjälper inte heller till att lätta upp stämningen... "Kom ihåg att sitta ner ordentligt i galoppen" säger ridläraren, jo gärna, om det inte gjorde så förbaskat ont...
Slutgnällt! Håller tummarna att Ni andra har bättre flyt!