Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Nej, det är ju inget roligt att tävla om man vet på förhand att man inte har förutsättningarna att göra något vettigt av det. Även om man har distans så att man kan bjuda folk på en kalkonrunda, så är väl frågan hur kul det är, vad är poängen?

Finns det ingen möjlighet att rida nån häst du kommer bättre överens med, eller vänta med att tävla tills din häst är frisk igen?

Självklart så ligger alltid önskemålet om att kunna prestera i alla fall lite. Det finns egentligen ingen annan häst att tillgå, de som kan klara av den här nivån är redan upptagna av mina kamrater i ridgruppen och de som återstår framstår inte som några alternativ.

Helt enkelt ser jag det som ett tillfälle till lite extra söndagsridning.

*kl*

I dag var ingenting roligt. Jag har, sedan jag började om med ridningen, sagt att det ska vara roligt, jag ska se det positiva i varje lektion och jag ska inte lägga några andra krav på mig själv än att det ska vara lustfyllt och hästen ska se nöjd ut med tillvaron. I dag fanns inget av det där.

Jag känner igen det där, jag har också haft lektioner där det känns som om de inte ger någonting.
Men å andra sidan, så brukar nästa lektion kännas bättre istället. Det beror lite på vad lektionen går ut på och vad man har för mål själv tror jag.

Personligen har jag skyhöga krav på mig själv som är "perfekt", men jag når aldrig upp till dom då det alltid finns något att förbättra för att det ska bli perfekt. Dock är min egen nackdel att når jag inte fram till målet blir jag deprimerad och tycker att jag är urusel etc.
Fördelen är att jag är medveten om det och försöker bättra mig.

Vissa hästar behöver längre tid på sig för att bli lösgjorda, ibland räcker inte en lektion till. Ofta om det är två lektioner efter varann där båda lektionerna har samma tema med lösgörande övningar, som andra lektionen hästen går bättre om någon hade den lektionen innan och red igenom den osv.

*kl*

På tal om något helt annat, så är jag hemkommen igen från min Irlands resa, och även om jag missade två ridlektioner här hemma så var det lätt värt det.

Jag menar, det är inte varje dag du rider två 1,5 timmars pass på terrängbanan och en uteritt på en dag, två dagar i rad. Samt tredje dagen avsluta med Irländsk jakt.

1379482_638678416163008_429635952_n.jpg

Det är något jag rekommenderar skarpt för dom som gillar att hoppa. Älskar verkligen att åka dit då Irländarna som är där är så trevliga och man skaffar sig alltid nya vänner osv.

Nu måste jag dock ta tag i den tråkiga biten och kolla upp med ridskolan när jag kan rida igen mina missade lektioner. :/

*kl*

Jag fattar inte varför jag har varit ifrån ridlektioner och ridskolor så länge.

Jag har nu ridit 5 ggr, visserligen på samma häst men ändå.
När jag började rida där så var jag feg så det smällde om det när det gällde hästar jag inte känner. Jag var tvungen att rida dom minst 10 ggr för att våga slappna av och lita på hästen och då red jag ändå bara i skritt och trav, galoppen vågade jag mig inte på i feghet att misslyckas. Senast jag galopperade en okänd häst var för ca 2 år sen då stallägaren tvingade mig att galoppera, då var det dessutom på volt på en häst som var trög att få in i galoppen.

Nu har jag lärt mig slappna av, galopperar gärna med och har börjat arbeta med min rädsla. Och det känns sååå skönt, så här har det inte känts på flertalet år

Du skulle följa med till Irland, jag har varit hopprädd speciellt med hästar jag aldrig hoppat förut. Men grejen var med de Irländska hästarna så kändes det som man kunde göra allt med dem.

Fast tänk så här: vad är det värsta som kan hända?

När man kommer på att det inte är så farligt som man en gång inbillade sig så går det mycket lättare, kul att det går framåt för dig. :)

*kl*

Bah, en lektion som inte gav någonting. Har åkt häst en hel lektion, kändes så där lagom kul. Var inställd på att vi skulle ha ett rejält dressyrpass, men istället blev det kadrilj, som förvisso var kul, men inte kul när man försöker rida och den man är ihop parad med inte driver fram sin häst samt att de andra är mindre oseriösa och det kändes som om man bara åkte häst, även om vi red utan stigbyglar. :/

*kl*

Hopplektion, och nu kommer jag ihåg varför inte hopplektionerna ger så mycket som de egentligen borde. Det märktes att speciellt en fick mest uppmärksamhet och då hamnade vi andra i bakgrunden och kunde göra fel utan att det märktes samt göra fel utan att veta om det också för den delen.

Det märks att de som har egna privathästar får mer uppmärksamhet än oss som måste låna ridskolehästar, och tyvärr är det en tjej som har problem med sin häst. Men sådana problem ska inte lösas under vår hopplektion, det vore bättre hon tar en privatlektion för att lösa dem istället (även de andra i gruppen tycker det också). Kan köpa att om man har problem en lektion att man får jobba på det, men när det är samma problem lektion efter lektion? :confused:

Börjar bli lite less på det. Vi får se vad som händer.

programridning på ridskolan 12/10.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151741412943042&l=2482137666571424556
Kommentarer och så är med i klippet.
175p och 60,64%

Sedan samma häst och samma program 19/10 på km kval i dressyr
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151757640753042&l=963048779132102196
178p och 61,38%
detta ledde dock till att jag kvalade till finalen :o La:1 och sedan får man inte ha samma häst som i kvalet, så får se hur detta går och om jag kommer på någon häst och ta till finalen :o Trodde liksom aldrig att jag skulle lyckas kvala till final

dock olika domare iofs.

KL
Har varit borta från tråden ett tag och ägnat mig åt uppsatsskrivning(och lektionsridning;))

Rider ny häst sen tre lektioner, en som jag verkligen var nyfiken på och blev glad att få. Första lektionen på denna häst var markarbete över bommar/cavaletti och då gick det minsann kanonbra, glad och arbetsvillig häst och jag hade tydligen ett lyckligt leende hela lektionen enligt ridläraren.
Men dom senaste två lektionerna... Usch, jag och hästen hamnar genast i nån sorts viljornas kamp och det blir bara stressigt och fulridning av det. Ridläraren försöker verkligen hjälpa mig men jag lyckas inte följa uppmaningarna. Jag liksom sitter på massa energi i hästen men det blir inte mer av det än antingen tempo och en lång flack häst eller så trippar "vi" nästan på stället. Plötsligt känner jag mig som en talanglös nolla... Jag kan ju räkna ut flera bra sätt att hantera det i teorin men när jag sedan ska omsätta det i praktiken så låser det sig och blir pannkaka av det...

Inte blir det bättre av att en viss ryttare konstant rider ivägen:meh: Mitt i en övning i trav saktar människan av till skritt så jag får tvärnita när jag äntligen fått lite kontakt med min häst, hon missuppfattar vart vi ska lägga volter och krockar med mig,´kan plötsligt skratta HÖGT så man nästan hoppar ur skinnet av förskräckelse och hennes häst verkar ha dålig koll på benen för den verkar snubbla och halvt gå ikull stup i kvarten.
När hon mitt i en galoppövning saktar av till skritt och rider in innanför spåret försöker jag passera på utsidan i kontrollerad galopp. Då styr männskan plötsligt in sin häst på spåret igen och trycker upp mig och min häst i väggen. Jag var redan frustrerad och tappade fattningen och fräste högt att "men va fan då!". Och nu skäms jag och vet fasen inte om jag vågar tillbaka på nästa lektion :(
Stora skavsår i ljumskarna hjälper inte heller till att lätta upp stämningen... "Kom ihåg att sitta ner ordentligt i galoppen" säger ridläraren, jo gärna, om det inte gjorde så förbaskat ont...:crazy:

Slutgnällt! Håller tummarna att Ni andra har bättre flyt!

*kl*

Det har äntligen börjat hända lite saker! Stod ju helt still i utvecklingen kändes det som, men plötsligt var det som om allt föll på plats igen. Allt går mycket bättre, ridläraren ställer mer krav och...ja, det är roligare igen helt enkelt. Det ska nog ta sig så småningom.

Just nu har jag en häst som är lite för stor och stark för mig vilket leder till att jag blir stark tillbaks och rätt hård i handen, det är lite tråkigt. Har varken teknik eller bålmuskulatur nog för att bromsa tillräckligt "utan armar" så att säga. Men ändå. Det blir säkert bättre nästa hästbyte (vi har dem 3 ggr i rad).

I går var jag och två andra i min ridgrupp med på en liten klubbhoppning, det var roligt som sjutton. :)

I onsdags var det dags igen, sista lektionen innan tävlingen på söndag. Min favorit finns tyvärr inte mer :( Så tävlingen blir på ersättningshästen vilket innebar att jag ridit hästen 2,5 gånger jämfört med de andra i min grupp som hunnit med sex gånger i rad på "sina" hästar. Ridningen gick verkligen inte bra, jag red 3/4delar av lektionen i ingen form alls, jag började känna mig rätt kaotisk och panikslagen. Fick tips av ridläraren men jag klarade inte av att rida så, hjärnan gick på högvarv och jag försökte analysera läget. Tillslut kom jag på vad i grunden som inte fungerade och gjorde att vi hamnade i ett låst läge. Därefter började det gå bättre och jag blev lite lättad kan jag säga. Jag ska se till att värma länge och rida igenom honom ordentligt innan start. Är riktigt peppad att rida honom mer nu. Jag vägrar knövla ihop honom, ibland när jag har sett honom under andra så har han sett så bedrövad ut, i går när vi kom till vad jag kallar "vänteläge" dvs det läget där man har hästen mellan hjälperna och det går lika bra att öka på som att ta tillbaka så jag på oss i spegeln och han såg nöjd ut, det gjorde min dag :)

Såg inte ridläraren den där händelsen? Jag tycker du ska tillbaka även om det känns pinsamt, det är inte du som gjort fel. Det är den andre personen, hon borde ju kollat så det inte kom någon innan hon gav sig ut på spåret igen.

Somliga har lite dålig koll på det här med vett och etikett i ridning verkar det som. :/

Va kul att det börjar gå bättre, tråkigt med favoriten förstås. Sånt är aldrig kul oavsett. :/

Jag önskar dig lycka till när det väl är dags för tävling, förresten vad är det för tävling? Hoppning? Dressyr?

Blir jag av med smärtan från skavsåren så blir jag nog mindre retlig, har fått bra tips här från Buke så det finns hopp! :D

Och försöka haffa ridläraren för mig själv en stund innan nästa lektion, för jag fattar verkligen inte vad jag ska göra för att kunna samarbeta med den här hästen. Sist sa läraren att jag är "för snäll" mot honom och ställer för låga krav. Men så fort jag ställer mer krav så knökar ju hästen ihop sig och blir stel som en pinne... Dom sekunder vi lyckas samarbeta så känner jag att det är en urtrevlig häst men jag hittar inte dit...

Och GRATTIS RedHyyuga! Vad roligt med din häst! :)

Det tycker jag låter som en bra plan, alltid bra att få lite extra hjälp från ridläraren. Jag fick själv hjälp från min ena, så nu vet jag hur det ska kännas när man rider en häst på tygeln hur man ska hålla händer/armar osv. Problemet är bara att jag inte kan hålla mina armbågar still så jag tappar jämnt stödet. Men det kommer med envishet.

Sen är det svårt att rida olika hästar också, jag har själv märkt att jag klickar bättre med vissa hästar (av någon anledning dom mest svårridna eller dom som är mest "elaka"). Det bästa jag har varit med om var när jag praktiserade med min kusin i ett travstall där hon jobbade och hon hade berättat om en häst som var så elak att den stängde in dig i ett hörn i boxen och sen högg mot dig. Jag tänkte väl inte så mycket på det då, läser i den där pärmen om vilka hästar som ska ridas. Ser ett sto namn och hästen står inne, tar ut henne i gången och gör i ordning henne, borstar, sadlar osv.
När jag suttit upp och möter de andra så har alla det här uttrycket: :eek: och undrar hur jag kunnat göra i ordning den hästen (visade sig vara det här elaka stoet, men hon var ju hur snäll som helst).

Jag tror mycket beror på kemin mellan person och häst. Ridningen däremot vet jag inte riktigt, vill inte påstå att jag är någon bra ryttare. Tror i och för sig att jag kan hoppa bättre än jag rider dressyr. :o
Jag tror man kommer långt på att hitta något som funkar och sen utgå från det och jobba vidare.

Tack, har inte betalat än då vi ska slutföra det sista av affären, men det blir inte förrän i slutet av November. Åh, jag kan knappt bärga mig. :P

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 743
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka