Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

*kl*

Skulle någon tro på mig om jag sa att jag varit hopprädd en gång i tiden?

1379977_645739452123571_1316080880_n.jpg

För övrigt på bilden är det den hästen jag ska köpa. Hon är 167 cm i manken, så kan ni räkna själva hur hög den stenmuren troligen var (jag har ingen aning, jag bara red), förra året fick jag ett jättebra tips:

"titta framåt, titta inte ner på hindret"

och det funkar, för tittar man inte ner på hindret ser man inte hur läskigt det egentligen är, när jag en gång tittade ner på ett hinder så vägrade hästen hoppa också. :p

Så kanske till våren att jag börjar ta med henne till ridlektionerna om jag har tid efter jobbet vill säga.. jobbar som lastbilschaffis och dagarna kan ibland bli långa. Allt från 7-16 till 7-18 och min ridlektion börjar 18:15, behöver jag säga mer? :sneaky:

Titta dit du ska, brukar min ridlärare säga. Tittar man på hindret, så kommer man dit också - men inte över. Tittar man över hindret, så är det lättare att komma över. Blicken är verkligen otroligt viktig i hoppningen, att hela tiden ha blicken dit man är på väg.

Så har jag då genomfört tävlingen :D

På uppvärminingen ute fick jag honom riktigt trevlig och han var förvånansvärt lite spänd. Sedan kom vi in i collectingring och stackars orutinerade killen (som bara är 6 år ändå och gjorde sin andra dressyrstart) fick nästan spel av att se "sitt" ridhus så förändrat. Gick ändå hyfsat i collectingring där vi var några stycken. Sedan skulle vi in på den hemska banan. Dommarna var självklart potentiella hästmördare och de äckliga vita staketet kunde vara något som attackerade vilken minut som helst. Första momentent gick ändå hyfsade, sedan blev det lite stojigt på läktaren av några barn och det var droppen som rann över. Minsta lilla jag rörde mig blev det galopp på stället, gärna med byten. Allt jag fick koncentrera mig på var att sitta blickstilla och försöka lotsa honom igenom programmet i någon slags kamelform :nailbiting: Vi gjorde några levader över dressyrstaketet och jag fick verkligen vara lugn för att han inte skulle hoppa ut. Ridningen gick självklart åt skogen men jag gav mig fanken på att vi skulle ta hans nerver igenom banan så jag satt och log och försökte ge honom känslan av att "detta är ok du gör så bra du kan".

Kan nog tänka mig att tävla honom igen, men då väljer jag en LC där momenten är färre och längre, på en sådan här spänd och orutinerad häst blir det lite för mycket lägen att ackumulera stress på när övningarna byter mönster hela tiden.

Känner mig ändå nöjd med hur jag hanterade situationen även om det självklart hade varit roligt att kunna prestera tävlingsmässigt.

Vår procent blev inget jag vill prata om :o

Det är ju en stor bedrift i sig att kunna vara bekväm i att det får lov att gå "dåligt" och ändå kunna rida på och ge hästen en chans att vänja sig och vara lite duktig ändå. Istället för att bli frustrerad och låsa sig :)
Jag är djupt imponerad av alla som vågar tävla dressyr för den delen ^^

Det är ju en stor bedrift i sig att kunna vara bekväm i att det får lov att gå "dåligt" och ändå kunna rida på och ge hästen en chans att vänja sig och vara lite duktig ändå. Istället för att bli frustrerad och låsa sig :)

Verkligen!! :)

Kl

Jag har varit borta från tråden lite sen sist när det var mest gnäll och besvikelse från min sida.
Känns nästan som att ridläraren har antingen läst mina tankar eller den här tråden haha :)

Jag har ju tidigare tyckt att min ridlärare är kanon men det var som att hen tappade tråden ett tag. Ridlärare är ju också människor som kan tappa motivationen ibland men sen sist känns det verkligen som att hen är tillbaka i gammal stil med roliga övningar, hökögon på oss alla och massor av engagemang!

Lektionerna har börjat med massa lösgörande övningar som verkligen hjälpt hästarna att komma loss och helt plötsligt har svårigheterna varit så mycket lättare att genomföra!
Jag rider nu en stor och tung valack som verkligen kräver en stark och stabil sits för att gå bra och det är exakt det som är min största svaghet. Jag har ganska dålig bålstabilitet och de mer tungridna hästarna får mig lätt ur balans så den här hästen är perfekt för mig att öva min sits på. Ridläraren har också helt ändrat stil mot mig igen och är på mig stenhårt lektionen igenom när det gäller sitsen.

Ofta när man ska bryta ett felaktigt mönster som blivit en reflex så backar man ju gärna lite innan man vant sig med det nya så jag har känt mig ganska kass ett tag nu. Men sist fick jag verkligen till det i längre och längre stunder! Avslutade med diagonalslutor på korta diagonalen in mot medellinjen och för första gången så fick jag verkligen till det. Perfekt böjning och tramp utan att tappa takten eller att bakdelen hamnade före och när jag såg oss i spegeln så såg vi ut som ett riktigt dressyrekipage! Lycka!

På lördag är det klubbtävling i hoppning, andra gången jag "tävlar" sen innan uppehållet när jag fick barn och så, och jag är redan nervös för att jag inte ska komma ihåg banan eller göra bort mig på något annat sätt haha... Dessutom är det lottning om turordningen att välja häst så lite nervös över att inga av mina favvosar ska finnas kvar när det är min tur :/

Hur som helst ska det bli super kul! :D

Derivata & prallan: Tackar, lovar att ni ska få se bättre osuddiga bilder senare. ;)

Derivata: Det var väl inte så illa ändå, det är bra träning och jag är övertygad att nästa tävling går bättre. Precis som du säger är det en stor bedrift i sig att ta sig runt och jag tycker där är starkt av dig att hålla dig lugn och ändå försöka gå vidare. :up:

Janni: Åh va roligt att det känns kul igen, själv är jag nog inne i en svacka där det känns som att lektionerna kan kvitta. Jag hoppas det kommer en sån rolig topp som du verkar ha hamnat i. :)

Vad det gäller tävlingen så är jag övertygad att det kommer gå kanonbra, ta det bara lugnt och rid. Se det inte som en tävling utan mer som en vanlig träning, brukar hjälpa för mig.

Ska hålla tummarna mentalt att du får den hästen du vill ha, det underlättar för nervositeten lite.
Lycka till. :D

Ja det är verkligen kul igen :) tack! Ska försöka tänka att det kvittar hur det går, men det är svårt! När jag hade egen häst och tävlade så var jag sällan nervös. Kände att jag inte hade något att bevisa för någon annan än mig själv. Men här blir det jobbigare när man rider inför hela ridskolan. Vet inte varför och det är asfjantigt, men i allafall... :crazy:

Usch va trist, det är verkligen tråkigt när man har såna där down perioder, men det släpper ju oftast och helt plötsligt är motivationen tillbaka lika snabbt som den försvann :) Hoppas iaf att det vänder snart! Såg i en annan tråd att du kanske ska bli med egen häst. Kul, grattis! :)

Ja ibland är man lite fjantig, hahaha, känner igen det där. Bästa är väl att inte tänka på att man har publik och bara fokusera på banan, rida och ta det för vad det blir. Jag tycker det är mindre krav på ridskolehästar än en egen förstås, för på ridskolehästarna känns det som det kan gå lite hur som helst, men på en egen så bör du prestera bara för att det är din egen typ. :P
Hoppas det hjälper lite.

Förvisso, men å andra sidan hade vi inte haft svackor hade vi inte heller vetat när vi är på topp osv. ;)
Tack, det är både nervös och spännande och jag vet inte alls hur lång tid det kommer att sätta igång henne och om jag framför allt kommer ha tid att ta med henne på lektionerna. Första egna hästen också, så extra spännande. :nailbiting:

*KL*
Hoppar in här lite sent, hoppas att det är okej! :)
I dag hade vi klubbdressyr här på ridskolan och jag var med och red första omgången i vårt KM i WE (alltså dressyrdelen) och jag red LB programmet tillsammans med min "gamla trogna" WE-polle.

Gick in med verkligen inga förväntningar överhuvudtaget utan jag ville mest vara med och testa lite då jag inte "tävlat" på ett par terminer. Har inte heller ridit hästen speciellt mycket (bara i år) så det var debut för oss på dressyrbanan också. Dock borde jag inte ha "oroat" mig så mycket då vi klämde i med 60% vilket är 10% bättre resultat än när jag provade på programmet i somras, då med en annan häst.
Glad ridskoleryttare är man idag :D

*kl*

Nu måste jag komma in och bubbla av mig lite.
Är precis hemkommen från en hopplektion.
För 2 månader sen var jag helt säker att jag aldrig skulle hoppa mer efter min bilolycka för 6 år sen, kände att jag inte hade balansen för det och min hopprädsla blev värre och värre dessutom.

Idag var jag med aktivt och hoppade 50 cm och utmanade min rädsla genom målmedvetenhet och stadigt mantag och en guldstjärna till ridskolehäst.
Hoppade även bana på 5 hinder två gånger och vågade till slut även driva på mer mot hindrena.

50 cm låter som inget för vissa men för mig är det massor.
Har inte hoppat på över 6 år, har efter det blivit stelopererad.
Har varit rädd för att rida hästar som inte är mina egna och hoppa har sällan fallit mig i tanken. Och "största" häst jag hoppat är min fd arab som var 152.
Jag är så lycklig att jag bubblar! :D

*kl*

Hopplektion i måndags.. eller tja.. skulle ha varit hopplektion, nu blev det mer markarbete vilket i och för sig är kul. Dock inte när det blir en evighetsbana som är likadan hela lektionen och knappt några variationer. Enda hoppningen vi gjorde va på stora C-volten, ett litet kryss vid X och en upphöjd sned bom vid C. Krysset var knappt 30cm i mitten.

Så vi skulle galoppera varv efter varv i volten, sen sakta av, pusta och sen byta varv och likadant i det varvet.

För övrigt så red vi en liten bana som gick innanför fyrkantsspåret och på kortsidorna låg en böjd bomserie för att ställa hästarna och hamna mitt över bommarna sen en bom mellan dessa bomserier för att rakställa och hamn rätt över, ena långsidan hade serpentiner med en bomserie och den andra en rak bomserie.
Först skulle trava med avsaktningar emellan bomserierna på långsidorna. Så den övningen var rätt okej för det gäller att få hästarna lydiga och alerta. :)

Masqueradee: Åh va roligt att du lyckades rida 10% än förra gången och dessutom på annan häst. Starkt jobbat. :up:

MikaTela: Usch, bilolycka.. jag kan bara föreställa mig. Har bara varit på första parkett när en bil voltade ner i ett dike istället för att smälla i sidan på lastbilen jag satt i. :/

Men kul att du har hittat tillbaka och vågar, det är dom små stegen som räknas. Kan säga att det har tagit många år för mig innan jag vågat hoppa 70 och 80 utan att känna mig rädd. Mitt mål är att hoppa högre, då jag verkligen gillar att hoppa men dessvärre är lite hopprädd fortfarande.

Fick lära mig ett bra tips (som jag vet förstärkes tidigare i denna tråd) att inte titta på hindret utan över det och inte tänka på hur läskigt det är osv. :)

Jag hoppas vi kan fortsätta följa din utveckling, tycker det är kul med folk som övervinner deras rädslor osv. :D

Grattis! Jag vet själv hur otroligt svårt det är att komma över sin hopprädsla, jag jobbar fortfarande på min.
Det gäller att jobba upp självförtroendet igen. Jag började rida i våras efter ett uppehåll på ca 2 år och hade inte hoppat på kanske 3 men gick från att vara lite skakig över bommar i början av terminen och hoppade en 3-studs på ca 40-50cm innan sommaren. Precis som du säger, det är inga höjder för vissa här på forumet, men för oss är det a big deal :) Lycka till och ta det lugnt! :up:

Hej hej!! :D
Kommer in här lite ibland, vet att jag skrivit något inlägg här förut och så.
Men var sugen på att skriva om min ridning denna vecka på ridskolan! :):D

I tisdags var det hoppspecial för mig jag hade då en ponny vid namn Sarina, det var sista ridningen på henne nästa vecka byter vi hästar. Jag kan säga att förut tyckte jag knappast om Sarina men nu är hon en av hästarna som är mina favoriter!!

Vi värmde upp med att korta och öka traven samt i galoppen. Sen skulle vi hoppa fram på bara ett hinder och det gick suveränt det var ett räcke som blev tillslut på 90cm igen :D sen skulle vi hoppa bana 2 gånger var och två olika höjder första gången hoppade jag 50-60cm andra gången hoppade jag då 70-80cm kändes as bra!! inga tvärnitar på hela lektionen och vi hoppade även vattenmatta,det var koner under hindrena, sockerbitar och bågar och såna skräckhinder! :nailbiting: :D Det enda var att min ponny var extremt pigg så efter banan skulle jag sakta in och ridläraren pratade med mig prisis då så sparkade hon bakut :) gick bra och jag höll mig såklart kvar! Men det blev ett gott skratt i hoppgruppen :D Det mesta jag var nöjd med var hoppa 90cm igen eftersom jag är kan man säga hopprädd så fort hindrena höjs blir jag lite nervös.. Förut var det så obehagligt att man nästan mådde illa men det var länge sedan nu kan man bli lite mera nervös bara. :nailbiting: Älskar verkligen att hoppa och vill ha ett mål eter sommaren 2014 ska jag ha hoppat ca 1m.

En film finns på mig och Sarina detta var för dock två veckor sen och mina händer var där inte så bra och inte min följsamhet då.. :nailbiting::D

http://www.youtube.com/watch?v=yk6t2LZB0XU&feature=c4-overview&list=UUsE4SCNbzDeaSG0JWTpbEyg

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 743
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
674
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka