Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Nu vet inte jag om det är äkta rollkur, såsom förespråkarna gör exakt, men ridläraren hade varit på fortbildning och fått tagit del av detta :) Vi överställde inåt, stretchade ytterbogen, ca helt varv på fyrkantspåret för att sen rakställa genom att fånga upp på yttertygeln, först i skritt sen i trav, bägge varv.
Hästarna svarade fint på det och man fick en rakriktad häst med jämt stöd i bägge tyglarna.

Har ingen bil på jobbet, sambon har den på sitt jobb som är 10 min bort (för det är han som äger den). Sen finns det ingen mat på jobbet och så vet jag inte vart jag ska ha ridgrejorna när jag inte har bil eller omklädningsskåp. Funderade på att ta sportbehån till jobbet nästa gång i alla fall, så behöver jag bara slänga på mig ridbyxorna. :)

*kl*

Det löser sig bättre med jobbet när det är rätt person inne på trafikledningen som planerar. Idag fungerade det super och jag kunde i lugn och ro ta mig hem och byta om käka osv.

Tyvärr gick lektionen urkasst. Delvis beror det på att nu kommer minusgraderna och då tappar jag känseln i både fingrar och tår och blir stel som en pinne. Sen fick jag en häst jag aldrig ridit och hon krävde massa ben vilket jag inte kunde ge henne då jag inte har styrkan eller orken för det. I galoppen skulle vi stå upp i framridningen och det gick bara inte, kunde inte driva henne samtidigt som jag stod upp, var tvungen att driva varje steg och ändå kändes det som om hon skulle bryta av när som helst.

När vi skulle göra öppna/sluta så ville hon springa ifrån arbetet och när jag försökte göra halvhalter så sakta hon av osv. Det sluta med att jag gav upp då jag inte orkade rida, då hästen inte gjorde som jag ville och jag inte hade någon känsel i händer eller fötter, så prio ett för mig var att försöka återfå känseln.

Börjar inse att jag ska ha vinteruppehåll istället för sommaruppehåll från ridningen. Det är mycket lättare att rida antingen tidigt på morgonen eller sent på kvällen på sommaren om det är för varmt, än att vänta p att det ska bli varmt på vintern.. :/

Men du, ursäkta men jag hoppas att du har missförstått? En ridlärare skulle väl knasppast gå på utbildning i rollkur??? Och sedan dessutom lära ut det till ridskoleelever? Det låter helt vansinnigt. Rollkur är inte ens tillåtet av FEI då det är skadligt för hästarna!

Det var precis min tanke... Ridläraren har varit på fortbildning och ett moment var tydligen detta, hen sa Rollkur, sen om det är "äkta" rollkur kan en hoppnörd som jag inte uttala mig om då jag inte har satt mig in i Rollkursbegreppet eftersom det inte intresserar mig.

heter det inte typ flexa eller något när man ställer överdrivet... rollkur är väl när hästen typ biter sig själv i bringan?

Jaa du, vet ej om flexion är en del av rollkur, ingen aning. Jag bara återger vad ridläraren sa.

Det du beskriver låter inte som rollkur alls, då går hästen djup och låg, ordentligt bakom lod. Som jag fattat det är det något förespråkarna tycker är lämpligt för skickliga Grand prix-ryttare att använda, inget för amatörer. Och de som inte förespråkar det tycker inte ens det är lämpligt för Grand Prix-ryttare.

Vet du vad det var för fortbildning din ridlärare varit på? Det låter lite udda att a) lära ut en ifrågasatt metod som knappt ens anses lämplig för ryttare på den högsta nivån och b) kalla något vid fel namn.

Jag fick en ny häst idag, en jag inte ridit förut. Lite svår i munnen, gick och slog med huvudet upp och ner hela tiden, och rätt var det var körde hon bara fram huvudet och sprang. Ska prova med sporrar nästa gång, så att jag kan få mer fart på bakbenen och förhoppningsvis jämnare stöd i handen. Förmodligen kommer jag ha den här hästen fram till jul, så jag hoppas jag lyckas rida den bättre framöver, idag kände jag mig inte alltför duktig!

Om ridläraren säger sig ha varit på kurs i rollkur och vill lära ut det till ridskoleeleverna, så skulle jag byta ridskola. Omedelbart. Antingen är han/hon så okunnig att hon inte vet vad hon pratar om eller också är han/hon galen. Vet inte vilket som är värst.

Det du beskriver låter inte som rollkur alls, då går hästen djup och låg, ordentligt bakom lod. Som jag fattat det är det något förespråkarna tycker är lämpligt för skickliga Grand prix-ryttare att använda, inget för amatörer. Och de som inte förespråkar det tycker inte ens det är lämpligt för Grand Prix-ryttare.

Vet du vad det var för fortbildning din ridlärare varit på? Det låter lite udda att a) lära ut en ifrågasatt metod som knappt ens anses lämplig för ryttare på den högsta nivån och b) kalla något vid fel namn.
håller med fullständigt
Jag fick en ny häst idag, en jag inte ridit förut. Lite svår i munnen, gick och slog med huvudet upp och ner hela tiden, och rätt var det var körde hon bara fram huvudet och sprang. Ska prova med sporrar nästa gång, så att jag kan få mer fart på bakbenen och förhoppningsvis jämnare stöd i handen. Förmodligen kommer jag ha den här hästen fram till jul, så jag hoppas jag lyckas rida den bättre framöver, idag kände jag mig inte alltför duktig!
Det är ändå det som är fördelen att rida på ridskola, variationen! Eller hur? :)

Jag antar att hen fick något hjärnsläpp under vår lektion, att den mycket erkände fortbildaren skulle lära ut rollkur ser jag som så gott som omöjligt. Men, jag var inte med så jag vet faktiskt inte vad som sades.

Det är ändå det som är fördelen att rida på ridskola, variationen! Eller hur? :)

Nja, jag ser det nog mer som nackdelen. :p:D

Den här terminen har vi bytt häst stup i kvarten, var fjärde gång eller så, och det känns inte som jag kan rida en enda häst i stallet längre. O_o Nästa termin tror jag att jag ska be att få behålla hästarna lite längre, två eller absolut max tre känns mer lagom per termin, det här blir så hattigt! Det blir ju trevligare för hästarna också att bli ridna mer som de ska, och slippa få en ny klåpare på ryggen hela tiden.

Ju längre jag rider, ju längre tycker jag nästan det tar att hitta knapparna och riktigt förstå mig på hur jag ska göra med en häst, så att man har en färdig plan innan lektionen för hur man bäst rider fram just den hästen, vet hur den ska kännas, vilken ordning man ska ta saker, och hur man hanterar eventuella specialare (typ rädsla, istadighet, humör) på just den hästen.

Jo, det så klart, ni ska väl dessutom ut och tävla? Då är det A och O att det finns ett bra samspel. När jag red i "tävlinshoppgrupp" för 20år sedan :eek: så hade vi alltid samma häst.
Men nu när jag har varit hästägare länge är det är superkul att rida olika hästar :)

Ja, fast i tävlingsgruppen har vi förståss alltid samma häst, annars skulle det inte gå! Det här är i min andra grupp, jag rider två gånger i veckan.

Håller med om att det alltid är roligt att prova en ny häst, men det är ju sällan man får till det riktigt med ridningen på en gång.

Ah! :D
Jag rider ju bara en gång varannan vecka så det som satt då måste jag ändå hitta tillbaka till efter 14 dagar. Men jag har faktiskt bara ridit 3 av stallets 6 (7) storhästar, jag brukar mest rida en trevlig fuxa, funderar på att Pay n Jumpa henne vid nyår. Har inte tävlat på 9 år, så vi får se vilken höjd jag vågar mig på :crazy: Jag hade siktat in mig på 80, men den klassen finns inte, 70 känns för lågt och 90 för högt...
Det är lustigt hur hjärnan fungerar, har hoppat banor på svår nivå när jag hade hästar som yrke och nu så känns 90 cm högt :banghead:

Det som tar tid är också att göra en bra plan för framridningen, tycker jag, hitta vilken ordning man ska ta saker och vad man ska fokusera på i första hand. Det brukar vara en hel del trial and error tycker jag.

Ha ha, jaa! Jag tävlade ganska aktivt som student på studentävlingar och då åkte vi Sverige runt och man lottar ut hästarna så man fick helt enkelt improvisera eftersom man hade ingen aning om var svårigheten hos respektive häst låg :D
Fuxan är väldigt lättriden, så där gäller det mest att få henne mellan hand och skänkel, så kommer det mesta gratis :) Hon är en "dressyrhäst" egentligen så hon måste bara komma på att det ska hoppas, inte bensprattlas :p

Fast som prallan beskriver att de gjorde är inte alls likt hur de rider rollkur, att man säger fel är en sak, vilket det troligen endast rör sig om i detta fallet. Min ridlärare säger ibland att vi ska komma fram i skritt när vi redan skrittar, hon menar egentligen trav. Alla säger vi fel ibland och har man varit på kurs och kursledaren rört till det så är det inte lätt. Så varför byta ridskola bara för ett litet felvalt ord? :confused:

*kl*

Hopplektion idag och den lilla studsbollen jag brukar ha, hade trampat av sig en sko och var ömfotad. Å jag som lämnade mina sporrar hemma för att jag var inställd på att få henne, fick nu istället en häst där sporrar behövs (skänkeldöd typ). Hittade ett hoppspö som jag tog, hade nog behövt ett vanligt gav inte så mycket verkan ändå.

Han var seg och det var som att sitta på en gunghäst i galoppen, han vaknade dock till när vi galopperade/hoppade i höger varv. Han är dock väldigt trygg att hoppa och hoppar i nästan alla lägen. Var verkligen skillnad på att få honom på en hopplektion när jag är van vid studsiga damen. Nästa gång är sista gången för den här terminen och då blir det mycket hoppning och många hinder (är det alltid sista gången på vintern konstigt nog). :)

*kl*

Lektion i måndags. Vi hade markarbete/hoppning fick samma häst som jag hade på torsdagslektionen, men nu hade jag sporrarna och han blev en helt annan häst och det gick att väcka honom och få igång galoppen. Var inte vid mina sinnens fulla bruk, är förkyld ordentligt och har precis återhämtat mig från febern, så jag var inte riktigt närvarande på lektionen men ändå där.

På nått sätt känns det som om jag lär mig mer när vi rider dressyr än hoppning. Åtminstone på ridskolans hästar.

Känner ni samma sak eller hur är det för er?

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 740
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
674
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30