Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Problemet är dock att många av hästarna inte är på den nivån och inte är tillräckligt loss för det och då blir det gärna pannkaka. Lektionerna är jätte kul och givande om man sitter på någon av de typ fem hästarna som faktiskt är på den nivån (fina hästar som tävlas i antingen hoppning el dressyr av ridlärarna och bara går med på vissa lektioner) men det blir onödigt svårt om man rider på någon av de andra vilket alltså hälften av oss gör.

Fast jag tror nog att en stor del av gruppen skulle kunna rida godkänt i LA på de bättre hästarna och de bästa (tre-fyra st) skulle nog fixa det på msv nivå också men kanske inte på ridskolehästsrna.

Vi har bara ett par st från ridskolan som är ute och tävlar då de inte satsar på någon bred tävlingsberksamhet, men då främst i hoppning. Däremot så vet jag att en annan större ridskola där jag ridit lite som reserv innan har elever i en specialgrupp som ungefär motsvarar vår som är ute och presterar på LA nivå på ridskolehästsarna så jätte ovanligt tror jag inte att det är. LA är ju inte jätte avancerat och det krävs inga topphästar för ett godkänt program utan många ridskolehästar på bättre ridskolor ska väl ungefär ligga på den nivån utbildningsmässigt åtminstonde på träning?

Däremot hoppar vi på blåbärsnivå på lektionerna och det är nog 1: För att inte slita på hästarna, 2; gör man fel när man försöker rida en sluta så förstör man inte hästen för all framtid det värsta som kan hända är att slutan uteblir och man kanske i värsta fall får en spänd häst den lektionen, men sätter man hästen i skiten gång på gång på lite större hinder så kan den ju ganska lätt tappa självförtroendet i hoppningen för en lång tid framöver. Man vill nog inte chansa med de lite bättre hopphästar man faktiskt har.

Jag tänkte mer på ekipage-nivå, alltså att alla ekipage i gruppen var på LA-nivå tävlingsmässigt, och hälften av ekipagen på MSV-nivå. Det känns lite bakvänt att rida msv-övningar som några i gruppen kanske skulle klara ifall de satt på andra hästar - de sitter ju inte på andra hästar när de ska göra övningen, de sitter ju på ridskolehästarna. Så om ekipaget inte är på msv-nivå, så blir det fel att göra övningar på den nivån, tänker jag. Även om ryttaren skulle klara den på en annan häst, det hjälper ju inte där och då, så att säga.

Jag tycker det är väldigt stor skillnad att på träning kunna rida rörelser ur LA korrekt var och en för sig, och på tävling, när både man själv och hästen kanske dessutom är lite extra spända, kunna rida ett helt program korrekt. Ungefär som skillnaden mellan att kunna klara enstaka hinder på .90 på träning, och kunna hoppa en bana felfritt på tävling.

När det gäller hoppning så går det ju att lära sig, hos oss hoppar alla grupper var femte gång ungefär, och det gör ju att man lär sig hoppa såpass att man inte sätter hästen helt i skiten. Givetvis blir det inte så högt på vanliga lektioner, men hästarna blir ju vana att hoppa, och de som är lite osäkra får de säkraste hästarna där ryttaren i princip bara behöver styra, så löser hästen resten. De blir ju väldigt rutinerade när de får hoppa mycket, och än så länge har vi inte haft någon häst som tappat självförtroendet på det sätt du beskriver. Blir de lite osäkra nån gång så räcker det att de får en lite mer rutinerad ryttare på ryggen, så vågar de igen.

Jag menade ju då ryttarna och inte ekipage, och det är ju just där mitt problem uppkom, alltså att det inte är roligt att göra den sortens övningar på hästar som inte är där utbildningsmässigt, inte tillräckligt loss osv. Jag tycker ju att det är ett problem och det var ju precis där jag hamnade på förra lektionen. Jag skulle behövt göra helt andra övningar på den hästen och att då försöka göra förvända slutor osv på en häst som inte ens är på hjälperna ordentligt blir väldigt fel och skapar spänningar i hästen och hos mig som slutade i riktigt dålig ridning och ett riktigt trist pass.

Vi hoppar var fjärde gång och då hinder på Max 1m kanske. Jag menade din jämförelse mellan dressyr och hoppning på LA nivå och syftade då på att man skulle rida 120 banor (LA nivå) på lektionerna på ridskolan och att det DÅ på den höjden skulle kunna vara en risk att ryttarna sätter hästarna fel så att de tappar självförtroendet och att jag tror att det därför inte går att jämföra hoppning och dressyr på LA nivå på ridskolehästar. Detta skrev jag för att du, som en parallell till att jag beskrev min grupp på LA nivå dressyrmässigt, jämförde med att man sällan ser ridskolehästar ute på tävling på högre nivå än 110. :)

Kl*

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151714737258042
Lördagens träningshoppnings runda, på 60cm, har varit galet hopprädd tidigare så just nu är det mest fokus på att jag ska tycka det är roligt och våga, sedan får man fixa till det andra allt eftersom.
Har ganska nyligen börjat hoppa igen så vet att det är galet mycket fel o brister, som att rätta till galoppen osv.

Man kan inte se bilden. Men va kul! Det är alltid en härlig känsla att hitta tillbaka eller våga sig på något man har varit rädd för. :)

Nej, jag menade att det är ovanligt att se ridskolehästar som tävlar ens 1,10, vilket väl motsvarar LB, och att jag därför inte trodde det var så vanligt med ridskolor som kan sadla ut tio ridskoleekipage på en dressyrtävling, och allihop rider på godkända procent i LA. Det skulle i så fall innebära att man hade en grupp som red på LA-nivå, men jag känner inte till nån ridskola som kan det. Därför blev jag förvånad när du sa att din grupp var på den nivån. Vi menade nog olika saker med LA-nivå, helt enkelt!

Att däremot ha en grupp där flera av ryttarna skulle klara LA om de satt på andra hästar, det finns det nog flera ridskolor som har, så det kan vara värt att titta lite på alternativ om du inte riktigt är nöjd.

Senast ändrad:

Ja men det var ju ryttarnas nivå jag pratade om innan.

Dock ser jag inte att man måste kunna (som ekipage nu då) kunna prestera på höga procent i LA på tävling för att utföra rörelserna var för sig på träning? Det är ju nämligen träning det handlar om.

Om en häst är ordentligt grundutbildad och har förutsättningarna så kan ju en duktig ryttare börja känna på skolor med denna utan att det skadar även om den inte är 100 färdig för tävling än kan jag tycka. Där är det ju också ridlärarens uppgift att ha koll så att hon inte begär för mycket av ett ekipage som inte är "där" för dagen.

Vi har ovanligt många fina och kapabla hästar på ridskolan där jag rider men samtidigt så finns det ju de hästar som pga av utbildningsnivå, temprament eller annat är svårare att rida för oss som inte är några super proffs och då krävs kanske andra övningar, mer grundjobb eller längre uppvärmning innan man försöker sig på en massa svårigheter tillsammans med dessa hästar.

Tyvärr är det ofta då kanske ett par st av de 10 som inte kommer kunna utföra övningen på ett tillfredsställande sätt med den "vanliga" uppvärmningen som fungerar för de andra och då utförs det som var planerat ändå.
Ofta går dessutom de nya unghästarna som ska skolas in på ridskolan med på våra lektioner och även då så kan inte resten av gruppen anpassas efter dessa.

DÄR kommer det trista in. I de lägena skulle man kanske vilja ha andra övningar och kunna jobba på ett annat sätt men ofta går det inte då man i så fall kommer att vara i vägen för de andra som sitter på tillräckligt utbildade hästar för att faktiskt få ut något av den aktuella övningen.

Jag tycker att det är kul med dessa övningar när man sitter på rätt häst men inte annars. Det händer även att övningarna blir för svåra och att alla far runt i ren kalle anka stil men då brukar vår ridlärare backa rätt snabbt och ge oss enklare övningar.

I en mindre grupp inbillar jag mig att lektionen kan anpassas mer efter ekipagens dagsform och annat och att man då kan få ut mer av Varje lektion, oavsett vilken häst man sitter på eller vad man nu själv skulle behöva jobba på. Och dessutom tror jag att det är lättare att kommunicera mer grundligt med ridlärarna i en mindre grupp utan att stjäla tid från de andra som de skulle bli i min grupp om alla tio ville ha utförlig individuell hjälp och kritik i varenda övning.

Jag har inte bestämt mig helt än om jag ska byta, hästarna är verkligen ovanligt fina för att vara lektions hästar och folket där är väldigt trevliga, men jag tror att det finns andra ställen där man skulle kunna få bättre ridutbildning i någon annan form... Det finns möjlighet att rida privatlektioner här men det är så sjukt dyrt så det blir nog inget av det :p

Jag tror att det kan handla mer om hur ridläraren lägger upp det hela, och vad man fokuserar på. En bra övning, tycker jag, passar ofta ryttare på olika nivå - ekipaget som inte kommit så långt kan fokusera på att göra rätt sak på rätt plats, den som kommit längre kan fokusera på en helt korrekt sits, följsamhet och precision. Sen kanske inte alla övningar är klockrena för alla hästar, men att det åtminstone inte blir pannkaka.

Finns det någon annan ridlärare att prova kanske om du annars är nöjd med hästarna och stämningen?

Särskilt i en specialgrupp skulle jag nog vänta mig en individuell plan, även om man är tio stycken, att var och en har en egen grej att jobba med, även om man gör samma övningar. I en hoppgrupp kan det t ex vara att jobbar med att ändra handställning, en annan med att hitta den rätta galoppen, en tredje med att förbättra blick och vägar - och då kan ju ändå alla göra samma övning.

*kl*

Nu är jag död.

1381879_634999099864273_1399929944_n.jpg

Varit på mini-ridläger i helgen med 4st stenhårda pass, 2 dressyr och ett markarbete och ett hoppning. Sjukt lärorikt, vi avslutade lägre med att rida barbacka dressyr på ponnyer.

Jag hade träningsvärk sen lägret och jag kan ju säga att jag bättrade på den idag på den vanliga ridlektionen. Vi värmde nämligen upp i jockeyläder och jag kortade upp så mycket att jag hade mina fötter knappt nedanför sadeln och knäna långt fram över bossorna.

Sen skulle vi rida utan stigbyglar resten. Riktig bra balans träning och vi hoppade ett litet kryss och en studs också. Var riktigt kul att hoppa studsen utan stigbyglar, ingen annan i min grupp vågade dock, vilket jag tyckte va synd då det var riktigt bra balans träning.

Så nu laddar jag om inför Irland, dit bär det av på torsdag morgon. :)

*kl*

Nu har jag skummat igenom era kommentarer.

På min ridskola har vi haft några hästar som är rätt gröna när det gäller utbildning och jag personligen tycker det är en utmaning att bara rida dom och få dom att förstå lite grann, sen om resten av gruppen gör skänkelvikningar och jag barra lyckas göra bog in, så är det ändå ett positivt för mig. Man får anpassa övningarna lite till hästens nivå.

Min ridlärare är toppen, de som rider på hästar som kan får göra dom där lite svårare varianterna av övningar medan de som rider på grönare hästar för göra en mer simpel version, men som ändå är krävande.

Personligen tycker jag nästan att det är jobbigare att få en grön häst att göra bog in än att rida en erfaren häst som kan skänkelvikningar. Men det är förstås min personliga syn på det hela. :)

Fast nu är ju skänkelvikningar en mjukgörande övning som inte är något du måste lära en häst, har ridit skänkelvikningar nästan direkt när hästarna förstår skänkeln och då menar jag 3åringar. Ta en sluta tex kräver samling och bärighet som du inte bör kräva av en så pass ung häst.

Där håller jag med dig, det är där jag tror att vår ridlärare missar målet ibland. Tanken är att det ska vara just så som du säger i specialgruppen för att alla ska få ut mesta möjliga och så tycker jag att det var från början. Vet inte varför men det känns som att det blivit lite rörigare sista tiden med tätare hästbyten och lite tappat fokus. Det finns en special till men där är det fullt så det går nog inte.

Jag ska känna efter terminen ut och sen får vi se om jag hittar på något annat till våren :)

För mig känns det som typiskt för den lite orutinerade ridläraren, man gör det svårt genom att slänga in tusen avancerade övningar, istället för genom att vara noga med det enkla. En övning vi gör ibland på framridningen t ex är att göra kontrollerade övergångar, typ halt-skritt-trav-galopp 15 steg-trav-halt-trav-galopp 10 steg-trav-skritt-galopp 5 steg. Första steget i övningen är ju helt enkelt att lyckas göra halt på en gång utan skrittsteg emellan, att få exakt 15 galoppsprång och inte 16 eller 14 osv. När det funkar, så är nästa utmaning att lyckas göra serien utan att hästen tappar eftergift eller bjudning eller ändrar sin form, och att sen själv kunna sitta snyggt under tiden.

Så det är en övning med rätt hög svårighetsgrad, tycker jag, även om den egentligen inte innehåller något svårare än vad man kan hitta i LD.

Ja så kan det nog vara. Den typen av övning som du pratar om är super för både häst och ryttare tycker jag. Jag jobbar alltid mycket med flkus på geubder när jag rider självständigt då jag inte ser vitaen med att gå vidare fören det vdrkligen sitter. Det är precis såna saker jag saknar på ridskolan jag är nu. Att gå tillbaka och stämma av grunderna på VARJE lektion ordentligt och bara göra de lite svårare övningarna då och då. Visst jobbar vi med övergångar men då lite mer fritt och bara under framridningen. Det läggs enligt mig för mycket fokus på fel saker och jag tror att alla i gruppen skulle tjäna på att jobba på ett annat sätt.

Jag tog bara ett exempel... det var principen jag var ute efter inget annat. :angel:

Sen tror jag nog att jag skrev fel också.. menade ju öppna, då kan det räcka med bog in. ;)

*kl*

I dag var ingenting roligt. Jag har, sedan jag började om med ridningen, sagt att det ska vara roligt, jag ska se det positiva i varje lektion och jag ska inte lägga några andra krav på mig själv än att det ska vara lustfyllt och hästen ska se nöjd ut med tillvaron. I dag fanns inget av det där. Favoriten är fortfarande skadad och jag fick den andra hästen, som inte är min typ. Han hade gått hopplektion inne och var ganska taggad och lite blockerad. Innerskänkel betydde bara galopp. Han är stel som ett mindre stålverk i bogen och ger ingen ärlig eftergift. Han skyddar sig med att gå uppåt och bli hoppig. Jag nådde aldrig fram till honom. Trots mycket skänkelvikningar och börjda spår fick jag honom aldrig lösgjord för innerskänkeln och fick honom inte heller fram till bettet.

Japp, LA1 om några veckor då. Känns lättare att bygga en månraket. Kommer dessutom att missa några av lektionerna innan dess då jag reser väldigt mycket i jobbet just nu. Nu ska jag djupanalysera mig själv och lägga upp en plan för nästa tillfälle, när det nu blir.

Oj, det låter inte som ett optimalt upplägg inför tävling! Vilken häst är det tänkt att du ska tävla, den du red igår?

Blir inte favoriten friskt är den den jag red i onsdags som gäller. Inser att jag bara kommer att kunna rida honom ytterligare EN gång om jag inte lyckas byta bort mina lektioner mot några någon dag när jag är hemma. Ska se om jag kan få in en privatlektion också, det skulle behövas för att hitta knapparna på honom. Jag har analyserat läget och fick påminna mig själv om att känslan i slutet av första lektionen när jag red honom var riktigt bra, där hade jag honom i ett bra utgångsläge. Inte alls som "katastrofen" i förra dagen.

Formen i onsdags var verkligen inte LA-mässig, tur att jag har sådan distans till mig själv att jag kan bjuda åskådarna och tävlingsledningen på årets kalkonrunda utan att det egentligen bekommer mig. Bara jag känner att vi gör det bästa av dagen (kanske ber om att få rida en lägre klass i stället med tanke på omständigheterna).

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 743
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka