Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Hoppgruppen är egentligen en privatlektionsgrupp, men vi får låna ridskolehästar också. Förut var jag ensam om att låna ridskolehäst och kunde då rida samma häst några gånger.

Nu är det fler som behöver ridskolehästar så vi turas om, fast just nu har jag ridit samma de senaste gånger, men jag gillar att byta också så man får prova lite olika utmaningar då hästarna kan olika saker. Favoriten i hoppning är stallets tryggaste hopphäst en knaubstruber på 164 i manken. Han passar mig perfekt med tanke på min längd.
Känner mig lite stor på de hästar som är under 160.

Jag gillar att prova olika hästar så man kan hitta något man gillar och kommer överens med. :)

Ibland, jag vill t ex ha den stabila hästen (Platon), men då en annan också vill ha honom så får jag nöja mig med den känsliga damen (Gracja), sen om några gånger kan vi nog byta. :)

Ingen av oss i gruppen är omöjlig och den hästen jag egentligen vill prova har troligen en hovböld. :/

Gårdagen blev lite av ett antiklimax, favoriten hade markerat lite fram förra veckan så han hade stått i några dagar. Hade gått rent när de sprungit med honom på förmiddagen i går, men efter värmningen som var stel, spänd och hoppig så började han slappna av och då kom hältan fram igen, Nu blir det vet besök och förmodligen längre tids vila :(

Lektionen blev lite konstig då jag fick springa in och byta häst efter värmningen. Fick ta en som jag red en del förra hösten när han var ny, men det var inte riktigt samma häst som då. Tog så klart ett tag innan jag började hitta knapparna och då var lektionen slut. Får ändå nöja mig med att jag fick honom dit jag ville inne slutet. Jag kommer förmodligen att få ta honom fler gånger framöver om inte favoriten blir bra. Han känns så liten, islandshästen på 138 som jag red i tisdags känns större. Denna är en späd arabkorsning på närmare 167 skulle jag tro men det känns mer som att rida finlemmad ponny.

Ibland, jag vill t ex ha den stabila hästen (Platon), men då en annan också vill ha honom så får jag nöja mig med den känsliga damen (Gracja), sen om några gånger kan vi nog byta. :)

Ingen av oss i gruppen är omöjlig och den hästen jag egentligen vill prova har troligen en hovböld. :/

I min grupp så tror jag ingen vill ha någon annans häst på det sättet, man känner ju sin egen och har hittat knapparna, och vill hinna träna med den så mycket som möjligt inför tävlingarna - rida en annan häst kan kanske vara kul, men då har man ju missat ett träningstillfälle med "sin" häst. En gång i veckan är ju ändå rätt lite att rida en häst, jämfört med privatryttarna man tävlar mot som rider sin häst kanske 5-6 dagar i veckan.

Folk är ju olika också, man gillar inte samma sorts hästar, och alla hästar har sina för- och nackdelar. Även på vanliga lektioner så tycker jag det är ovanligt att har samma favoriter - tur är väl det, iofs. ;)

Sen håller jag med om att man kan bli nyfiken på andra hästar, och undra hur de känns att rida - man skulle behöva rida mer egentligen, så man hann rida fler hästar!

Gårdagen blev lite av ett antiklimax, favoriten hade markerat lite fram förra veckan så han hade stått i några dagar. Hade gått rent när de sprungit med honom på förmiddagen i går, men efter värmningen som var stel, spänd och hoppig så började han slappna av och då kom hältan fram igen, Nu blir det vet besök och förmodligen längre tids vila :(

Lektionen blev lite konstig då jag fick springa in och byta häst efter värmningen. Fick ta en som jag red en del förra hösten när han var ny, men det var inte riktigt samma häst som då. Tog så klart ett tag innan jag började hitta knapparna och då var lektionen slut. Får ändå nöja mig med att jag fick honom dit jag ville inne slutet. Jag kommer förmodligen att få ta honom fler gånger framöver om inte favoriten blir bra. Han känns så liten, islandshästen på 138 som jag red i tisdags känns större. Denna är en späd arabkorsning på närmare 167 skulle jag tro men det känns mer som att rida finlemmad ponny.

Vad snopet, både att favoriten blev halt igen, och att få byta häst sådär mitt i lektionen, alltid svårt att hinna ikapp då, tycker jag.

Vet du vad det är för hälta, förhoppningsvis inget allvarligt problem?

Vår hoppgrupp tränar vi bara hoppning, inte för att tävla förstås. :)

Så då spelar det ingen roll om man har samma häst eller får byta mellan varven. Oftast rider vi samma häst två gånger innan vi byter numera, fast idag blir det nog tredje gången jag har samma häst. För mig själv gillar jag att rida olika hästar för att lära mig olika hästar, att bara rida en och samma då lär jag mig hoppa på den men inte hur man hoppar med andra osv. Hänger du med i hur jag menar?

Med andra ord för mig som inte ska tävla med någon häst så vill jag lära mig själv hur jag kan rida olika hästar och få dom att t ex hoppa osv.
Det är det jag tycker är en fördel med ridskola att man får rida så många olika knappar och mitt mål är att bli en duktig ryttare som kan rida nästan vilken häst som helst typ. :up:

Jo, det är nog mer att jag tycker det tar ganska lång tid att lära mig hur jag ska rida en enskild häst för att den ska hoppa bra. Hästarna förändras ju också med åren, med min förra häst, t ex, när jag började rida honom så var han väldigt orutinerad, och rätt spänd. Så då behövde jag lära mig hur jag skulle göra för att stötta honom, och fokusera på att hålla en jämn rytm eftersom han gärna drog iväg lite mellan hindren, samtidigt som han behövde hållas hyfsat lösgjord för att inte tappa ryggen över hindren. Efter ett par år så slutade han springa, och blev säkrare på vad han skulle göra, då blev fokus istället att få ökad precision, och att lägga honom rätt. Nu det sista året har jag jobbat på att få galoppen rundare, kortare och mer energisk, och att lära mig hur jag gör för att stötta och aktivera, utan att det blir för mycket. Så även fast jag ridit honom minst en gång per vecka i fem år, så hade vi fortfarande saker att jobba på, och jag hade saker att lära för att få honom att gå bättre.

Jag håller absolut med om att det är nyttigt och roligt att lära sig rida olika hästar, det är mer att det tar sån tid att lära sig ens en enda häst så att man kan rida den hyfsat, tycker jag. Min nya häst har jag ridit två gånger i veckan sen terminen startade, och nu börjar jag litegrann hitta några knappar, men det kommer ju åtminstone ta den här terminen innan jag har fattat någorlunda, och säkert ett par år innan jag lär mig hur jag ska göra för att verkligen utnyttja hennes kapacitet.

Jag vill gärna lära mig rida många olika hästar, men jag tycker att man hinner ju inte det när man bara rider två gånger i veckan, eftersom det tar rätt lång tid innan man lärt sig en häst.

OMG! Läste precis mitt förra inlägg
"får rida så många olika knappar och mitt mål.." :rofl: :rofl:

Skulle ju stått hästar och inte knappar. :rofl:

Klart det tar tid innan man hittar dom, den ena jag rider hoppar som bäst i slutet av lektionen när han blivit varm i kroppen t ex. Sen är det säkert olika för olika ryttare och hästar hur snabbt man hittar varandra osv och framför allt vad för mål man har med att hitta varandra också. :)

Hm, har man inte alltid samma mål? En lydig häst, som hoppar energiskt men avspänt, där man kan rida en bana med jämn rytm, komma rätt på hindren, själv vara följsam, och ha hittat den galopp där hästen hoppar bäst. Sen kommer man iofs nästan aldrig ända fram, men det är ju en annan femma...

Vad snopet, både att favoriten blev halt igen, och att få byta häst sådär mitt i lektionen, alltid svårt att hinna ikapp då, tycker jag.

Vet du vad det är för hälta, förhoppningsvis inget allvarligt problem?

Ja, lektionen blev helt upp och ned av hästbytet.

Förhoppningsvis är det bara en vrickning eller något liknande, dock är jag lite rädd att det kommer från hans bakdel, han har haft tendenser att kunna tappa bakbenen ibland, han har behandlats för snedhet och har under sommaren ridits i syfte att stärka upp honom. Nu var hältan fram så det kan ju i värsta fall vara en belastningsskada uppkommen genom avlastning av bakdelen.

Vad som än händer är jag otroligt glad att jag har haft förmånen att rida honom men det kanske är en utopi att ha kvar honom på ridskolan dels om han inte visar sig hålla, men även om han blir frisk då han har en rätt lång väg att vandra för att bli en ridskolehäst som fungerar i de flesta ridgrupper.

Vissa vill verkligen att hästen ska gå på tygeln typ medan någon annan nöjer sig med att få en bra rytm. ;)

kl

Hopplektionen igår avklarad, hade den känsliga damen igen.

hck4.jpg

Vi värmde i skritt själva och sen när vi värmde upp i trav hade hon lagt ner 2,3,4 och 8 till travbommar, så vi red som i en oändlig åtta över dom. Ridlärarens nisch är evighetsövningar. Så vi värmde i trav utan stigbyglar med skritt övergång mellan 3 och 4. Sedan la hon upp 2:an till ett kryss och vi skulle fatta högergalopp efter 8 (vi kom uppifrån då) och sen hoppa 2:an, sen bytte vi varv och fattade vänstergalopp efter 3:an och hoppade 7:an.

Sedan fick vi värma upp på linjerna 3,4 och 5,6, om jag inte missminner mig var det 4-5 galoppsprång mellan 3:an och 4:an och 6 galoppsprång mellan 5 och 6.

Sen var det dags att hoppa hela banan som skissen visar, ska tilläggas att det var samma bana som det var när jag hoppade Pay & Jumpen. :)

Första gången gick bra och vi hade en bra rytm, hade mycket att tänka på att försöka landa i rätt galopp, så jag glömde bort det ridläraren sa att man bromsar in i svängen och laddar ur den för att få hästen på bakbenen.

Andra gången jag red den så lyckades jag att få med det i huvudet också och det gick kanonbra. Alla var nöjda efter lektionen och det är roligt när alla har lyckats.

Höjden på banan var mellan 60-70cm.

Nu blir det 4 veckor innan nästa hopplektion för mig, då jag reser till Irland på jaktresa när nästa träning äger rum. :P

Fast först ska två vanliga ridlektioner äga rum och ett ridläger. Ska bli så kul. :D

Åh, vad roligt med jaktresa, det verkar galet kul.

Lustigt med kurvorna, min ridlärare brukar säga precis tvärtom, att det är viktigt att hålla igång galoppen i svängarna, så att det inte blir broms och gas, utan en jämn galopp. Så man ska vare sig bromsa in eller gasa iväg i kurvorna, utan hålla rytmen. Det kanske är olika skolor helt enkelt.

Det kommer bli galet kul också, längtar redan. :D
Förra året var jag bara där på terrängläger, vilket också var jättekul --> youtube.

Ja, jag tror nog att det finns olika lärdomar. Det vi fick lära oss igår var att vi ska använda samma princip som rallyförare kommer till en kurva. Fast man ska inte bromsa så mycket, bara så att hästen man får hästen på bakdelen och ta hjälp av slutet av kurvan för att få hästen på lite extra fart via bakdelen. Kanske lät lite galet i text, men på lektionen var det solklart. :rofl:

Jag tror jag förstår hur du menar, men om jag gjorde så på mina lektioner skulle nog min tränare säga åt mig att hålla ett jämnare tempo, så att det inte blev så mycket av och på.:)

Det är inte så mycket av och på som det kanske låter. Var mer som halvhalter för att då hästen att lyssna. Fast det är klart beror lite på hästen också, är det en pigg häst som självmant gärna ökar lite får man lov att hjälpa till att hitta rätt tempo förstås. Alltid lär man sig något nytt och huvudsak är att det fungerar. :)

Vet en annan tjej jag prata med som hade fått lära sig att det tempot man har in i en kurva skulle man också ha ut ur den.

Nu blir jag bara lite nyfiken, hur gammal är din ridlärare?

50 år gammal tror jag. Hurså?

Har man en häst som drar iväg skulle vi nog också ta en förhållning, däremot inte gasa ur kurvan. Hästen jag rider nu kan bli lite stark, så då får jag ta en del förhållningar, men målet är fortfarande en jämn rytm.

Senast ändrad:

Tänkte mest om åldern skiljde mycket på dem att de var olika lärdomar bakom utlärningen. Min ena är runt den åldern också, så de har nog bara lärt sig olika tror jag. :)

Jag tror du missförstår mig lite, det handlar bara om små halvhalter och de märks knappt. ;)

kl

Hade ridlektion och fick rida den här goingen, Camillo:
e462bdc0850d11e28b4622000a9e2975_7.jpg

Ett mynt trillade ner igår under lektionen också. Kan fortfarande inte sitta ner i traven och när jag försöker får jag ont i knäna och tappar stigbyglarna.
Men nu vet jag hur jag ska rida för att få hästarna att gå på tyglarna och inser varför jag inte fått det till att funka tidigare. Jag har inte haft något stöd utan mina armar fjädrar med, så nu i helgen blir det gummiband och försöka hitta känslan så jag vet ännu tydligare vad jag letar efter.

Fick Camillo att gå på tygeln i skritt när jag konstant tänkte vart jag hade mina armbågar och använde benen.

Vi hade dressyr och vi gjorde skänkelvikningar i skritt och trav längs långsidorna med nosen mot väggen. Hästarna tyckte det var asjobbigt, speciellt när det inte gick att komma undan arbetet. För mig gick det bäst i skritten då traven blev i otakt och konstig när han försöka komma undan arbetet blandat med att jag inte kunde sitta ner helt, så blev det helfel. Fick dock till några steg och är nöjd med det.

Till helgen ska jag ha Camillo på mini-ridlägret och då blir det hårdkörning. Vi ska visst rida ett dressyrpass barbacka och ha massa träningar för oss ryttare också. :eek:
Men det ska ändå bli grymt kul och jag längtar redan. :D

Kl

Måste bara skriva av mig lite. Hade världens dip igår och red så dåligt att jag bara ville gråta på vägen hem!

Red en häst som inte kommit så långt i sin utbildning och dessutom är ganska svårriden. Vi började med att värma upp ordentligt i alla gångarter och skulle sen jobba med skolorna på volt.
Övningen gick ut på att vi började med att rida öppna på voltspåret för att sen ställa om och rida förvänd sluta.
Tekniskt svårt som det är och helt omöjligt på den hästen jag satt på.

Igår var andra gången jag red honom den här terminen och innan det har jag bara ridit honom nångång när han var helt ny vilket gör att jag inte har hittat alla knappar. Han var helt tom igår och jag kände redan från början att jag inte hade honom ordentligt mellan hand och skänkel. Han är liksom lite lealös och det kändes som att jag inte fick någon styr på honom över huvudtaget. Han svarade inte ordentligt på skänkeln mer än att springa iväg lite fortare och varje gång jag försökte fånga upp energin lite i handen så kortade han bara upp sig i halsen och energin dog. Att försöka få ett stöd var omöjligt. När jag försökte runda honom lite runt innerskänkeln så bara vek han ihop sig som en fällkniv, ttterbogen stack iväg och han svarade inte på ytterhjälperna över huvudtaget.
Tom, kort och slingrig som en orm.

Att då försöka rida öppnor och slutor på volten när jag knappt kan runda honom vanligt på voltspåret kändes helt omöjligt. Jag fick bara sitta och parera alla kroppsdelar som försvann hit och dit och tillslut var det som att jag tappade styrseln i min egen kropp och började rida riktig kalleanka ridning :(

Vi jobbade sen en ganska mycket i förvändgalopp åt båda hållen och först då började han komma loss och bli lite mer på hjälperna men då var lektionen nästan slut.

Det är det som är så frustrerande med ridskolan. Hade jag ridit själv så hade jag jobbat med tempoväxlingar och övergångar i alla gångarter, försökt få igång en ärlig bjudning genom kroppen och inte ens funderat på skolor så länge han är sådär "tom" .
Men på ridskolan så gör man ju det som lektionen går ut på oavsett vad just den hästen man sitter på skulle behöva och vilken form man själv är i och då blir det inte riktigt bra ridning tycker jag.
Jag brukar ibland skita i en övning om jag känner att det verkligen inte fungerar men då får man ju ändå bara trava runt runt där för att inte vara ivägen för de andra tills övningen är klar.

Känner inte heller att jag fick några direkt konstruktiva råd av ridläraren och ju sämre jag red ju mindre sa hon till mig.
I slutet av varje lektion brukar hon alltid kommentera varje ryttare om hur dagens lektion gick, men igår pratade hon en snutt med alla utom mig. Det brukar betyda att man ridit skitdåligt mot vad man brukar göra. Men det är ju just då jag vill ha tips på hur jag ska göra nästa gång !
:(
Funderar på att byta ridskola till någon av de mindre privata där man kan rida i grupper på typ Max fyra så att man kan få lite mer individuell hjälp när allt kör ihop sig. Annars kommer jag aldrig lära mig rida på riktigt känns det som :cautious:

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 746
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
678
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka