Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Hoppar in i tråden, hoppas det inte gör något. :)

Är det bara jag som rider lektioner på två olika ställen samtidigt? Kanske låter lite knasigt (och dyrt!) men jag får ut mycket från båda ställena. Jag har inte ens ridit ett helt år ännu, jag började i oktober 2012 med lektioner en gång i veckan på ridskola nr 1. Hamnade i en vuxengrupp där vissa var lite längre hunna än mig, som knappt kunde styra hästen. Utvecklades långsamt (men ändå rätt snabbt), och anser nu att jag rider helt ok med tanke på min korta ridvana. Hästarna jag rider på ridskola nr 1 började gå i form självmant då och då efter ca 8 månaders ridning, vilket gjorde mig säkrare på mig själv i alla tre gångarter. Har de senaste fyra-fem veckorna fått använda halsförlängare på den häst jag rider mest, för att hjälpa mig korta galoppen, och senast jag red honom satte ridläraren (till min stora förvåning!) gramantyglar i handen på mig för första gången i mitt liv. Jag anser inte att jag är redo att hantera ett extra par tyglar ännu, och det blev väldigt mycket för mig att tänka på. Men hästen gick ju fint, i alla fall, nu önskar jag bara att jag kunde åstadkomma samma sak utan extra tyglar... Ni kanske har listat ut att läraren på ridskola nr 1 är en (regionalt framgångsrik) dressyrryttare som fortfarande tävlar aktivt.

I september började jag även ta lektioner vid ett annat stall, då jag (åtminstone nu i början) fick möjlighet att rida utan att behöva betala med pengar. Här fick jag en smärre chock! Rätt annorlunda tankesätt med ridningen jämfört med ridskola nr 1, privatlektioner dessutom (2 ryttare), vilket innebar att jag får mycket mer feedback än jag är van vid hos ridskola nr 1, där vi ändå är 4 stycken som håller på samtidigt. På ridskola nr 2 såg ridläraren genast mina brister: balans, stabilitet, bestämdhet, ryck och drag i tyglarna m.m, och hon påpekade det genast. Så på ridskola nr 2 jobbar jag på sånt som många andra kanske gjorde i 10-års åldern, till exempel rider utan stigbyglar (fast i alla tre gångarter, det gör man väl kanske inte som 10-åring, eller?), övar balansen i fältsits (som jag över huvud taget inte behärskar utan att hålla i manen) och lär mig att styra med benen och sitsen, i stället för händerna.

Två helt olika ställen alltså, med olika synsätt på ridning. Om jag var tvungen att välja skulle jag välja bort ridskola nr 1, men det valet hoppas jag att jag inte behöver göra inom någon snar framtid, för som sagt anser jag att jag får ut väldigt mycket av att rida på två så pass olika ställen. I morgon har jag lektion på ridskola nr 2, förhoppningsvis får jag rida det gamla P.R.E-stoet, som jag brukar. Wish me luck! :)

Veckans lektion var teori, ridläraren tyckte att vår grupp behövde lite utmaningar så vi ska rida LA 1 vid klubbtävlingarna i slutet av oktober, kittlande spännande och lite nervdarrande. Vi fick välja häst som vi ska rida fram till tävlingen och min absoluta favorit är ingen annan i gruppens favorit (de vet inte vad de går miste om) så jag fick honom.

Mitt problem är hans sadel, hoppas att jag kan få lägga vantarna på någon av klubbens få dressyrsadlar. I dagsläget har han en Stubben Sigfried, den absolut värsta sadeln som jag vet. Min sits blir hemsk i den när jag försöker att länga lädren lite och dessutom är de stenhårda, jag har en rätt stor svanskota så jag brukar vara justerad i några dagar efter ridningen.

Vad nyttigt att ha det så!
Hade du inte ridit alls innan du började? Duktigt av dig att komma så långt så fort isåfall. Känns det inte som skallen blir fullstoppad av ny kunskap tillslut? Och hur har det varit med träningsvärken? ^^

Vad jag minns så red vi mycket utan stigbyglar i den åldern, i alla gångarter. Barbackahoppning var också ett regelbundet inslag. Men jag tror att jag har den ridläraren att tacka för att jag har så bra sits nuförtiden utan att behöva tänka på det.

Vad roligt att få lite utmaning :) Och ännu roligare att få rida sin favorit! Vad är det som gör att du gillar honom och andra inte gör det?

Det där med sadlar ja, det pratas så mycket om att sadeln ska passa hästen men ryttaren bryr man sig aldrig om. Den jag sitter och rider i nu är också hemsk, den tippar fram hela bäckenet så att jag liksom svankar och "putar" med rumpan. Ridläraren är på mig om det där men även om jag sätter mig rätt så puttar sadeln iväg mig igen...
Min mor(som inte vet särskilt mycket om hästar)tyckte att jag väl kunde be ridskolan att köpa en ny sadel eller bara byta med nån av dom andra hästarna :D

Vad nyttigt att ha det så!
Hade du inte ridit alls innan du började? Duktigt av dig att komma så långt så fort isåfall. Känns det inte som skallen blir fullstoppad av ny kunskap tillslut? Och hur har det varit med träningsvärken? ^^

Vad jag minns så red vi mycket utan stigbyglar i den åldern, i alla gångarter. Barbackahoppning var också ett regelbundet inslag. Men jag tror att jag har den ridläraren att tacka för att jag har så bra sits nuförtiden utan att behöva tänka på det.

Ja alltså, jag hade ju suttit på hästar innan. Jag hade "åkt häst" så att säga, aldrig ridit på riktigt, d.v.s aldrig haft en lektion, men det var väldigt sällan jag ens åkte häst, eftersom jag inte kände folk som hade hästar under min uppväxt. Men jo, man får ju massa nya intryck varje gång, alltid något nytt man tänker "oj, det där måste jag komma ihåg att tänka på!" så ibland kan det kännas att det blir lite mycket på en gång kanske. Haha, ooh ljuva träningsvärk! ;) Det har blivit liiite bättre med tiden, men jag får alltid ont på insidan av låren, och ibland i hela låren om jag jobbat riktigt ordentligt. Hade också väldigt ont i armarna på den tiden när jag hade dragkamp med min stackars ridskolehäst på ridskola nr 1, innan jag fattade att det inte hjälpte ett dugg att sitta och dra som en dåre...

Dagens lektion gick inget vidare, tyvärr. Fick rida P.R.E-stoet, men vi hade såna problem med galoppen idag. Inget stämde. Fattningarna gick väl sådär ibland, men sen kom vi inte mer än 5-6 steg innan hon saktade av igen. Självklart mitt fel, eftersom jag omedvetet sitter och rycker i tyglarna (jag försöker verkligen att inte göra det, men det verkar vara någon dålig vana som sitter djupt för mig) och det känsliga stoet tror ju givetvis att jag vill att hon ska sakta av när jag rycker i misstag, även om jag skänklar samtidigt. Hon gjorde lite som hon ville idag, drog iväg till höger istället för att fatta galopp ibland o.s.v. Det positiva var i alla fall att hon tydligt visar mig när jag gör fel. När jag rycker i tyglarna i galoppen gör hon ett litet bocksprång för att visa att hon inte gillar det jag gör. Ridläraren sa att det helt klart var hästen som bestämde idag, inte jag, och det märkte jag ju tydligt, haha. Problemet var bara att jag inte riktigt visste hur jag skulle få henne att lyssna när hon väl bestämt sig för att jag var en mes som hon inte behövde lyssna på. Jag har liksom ingen lust att daska till med spöt hela tiden, jag vill få fram ett samarbete på ett bättre sätt än så..

KL

Red lektion nr 2.
Pratade med ridläraren före lektionen agn mål med gruppen :) Det är så att hon ville checka abv oss i början, att vi kunde korta och länga osv. Helt ok! Jag red för mig en ny bekantskap, en mycket trevlig fuxdam, Samantha Fux :rofl: först galoppbommar på böjt spår, sen en studs, bom, räcke, räcke, räcke, bom, sen en båge med plank och räcke. Vidare byggdes det på till en bana, höger galopp, in från B, volt tillbaka planket ut mot hörnet, förbi C vidare mot studsen längs med E-långsidan, ner till B igen, volt tillbaka mot räcke mot hörnet och förbi A. Höjd 85-90 cm.
Samantha hoppar mycket bra, har tävlat 120 men inte igång med hoppningen. Men egna sista häst, mitt hjärtas häst, var en fuxbrutta, så jag är lite svag för dem :love: Samanta är nu mest dressyrriden numera så hon måste fås att lyfta blicken och inse att det står hinder på banan.
Är himla nöjd med rytmen och följsamheten som "still going strong" :)

kl
1237791_628098520554331_415569400_n.jpg

Idag var det Pay & Jump med Old Generation Cup. Jag red på Gracja, det känsliga skäckstoet med hjärtat i pannan och vi hoppade 70cm och blev felfri och var då med i utlottningen av pokalen till Old Generation Cupen.

Hon kändes riktigt bra, ungefär lika bra som den senaste hoppträningen jag hade henne.
Jag är super nöjd, ska nog ha henne på torsdag på hoppträningen igen, vill verkligen hitta hennes knappar och få henne att gå ännu bättre. :D

Grattis, vad roligt! :)

Av ren nyfikenhet, hur uttalar man det där namnet? Med sche-ljud? Eller Grajka?
Jag har träffat på en häst med ett annat namn men liknande stavning där inte ens ägaren visste säkert hur det var tänkt att uttalas så det fick bli lite som det ville ^^

Helt OT:
Jag är super pirrig för igår blev det klart att jag kommer få låna "hem" min gamla medryttarhäst att ha nästan som min egen :) En 4 årig korsningsvalack(halvblod/tinker)som mest gått och skrotat i hagen sen han blev inriden. Massa energi, arbetslust och åsikter i den lilla hästen, det blir himla spännande :D :nailbiting: Men roligt förstås! Jag drömmer ju om egen unghäst nån dag så det här blir bra träning.

Ja, det var roligt, speciellt med tanke på att förra gången jag hade henne på samma höjd på en tävling vägra hon så jag nästan flög av och nästan vägra ut sig, så det kändes extra skönt att vi var felfria den här gången.

Ärligt är jag inte helt säker på hur man uttalar det, själv brukar jag säga Grasja, fast ägaren säger Gratja, hon kallas Greta för att någon inte kunde uttala hennes namn. Jag ska fråga min polska vän hur man egentligen ska uttala det då det är ett polskt namn. :)

Nu taggar jag inför ridlektionen ikväll, kommer bli extra kul då jag gick från behovsanställd till en provanställning idag. :D

Oh, va roligt att få en häst att pyssla om, jag är säker att du löser det alldeles utmärkt. :up:

Snygg comeback! ;)
Jag skulle också vilja uttala det som du, alltså med sche-ljud i mitten. Brukar vara roligt när man får veta hur det ska uttalas och inser att man sagt helt fel ^^

Ja det ska bli riktigt roligt, dåligt med stallplatser dock så det blev inte den ultimata lösningen tyvärr. Stallet är bra och hagarna ganska stora men jag hade föredragit att det låg lite närmare. Som det blev nu kommer jag ha drygt 6 km till stallet vilket känns lite småsegt eftersom jag inte har körkort och ofta måste dit 2 gånger om dagen... Men lite obehag får man väl ta.
Hästen är snäll och trevlig, en smula bortskämd och rejält tittig men så har han ju inte varit igång på länge heller så jag hoppas att regelbunden motion får honom att koppla av lite.
Ägaren är väldigt bra att ha och göra med och hemskt snäll som ger mig den här möjligheten. Jag betalar bara stallhyra och kostnad för strö+grovfoder, allt annat står hon för.

Vad roligt att få lite utmaning :) Och ännu roligare att få rida sin favorit! Vad är det som gör att du gillar honom och andra inte gör det?

D

Helt ärligt så är det nog så att inte många andra i min grupp som fått chansen att rida honom. Jag har varit så lyrisk efter varje gång jag har haft honom att jag fått honom en gång till :o Han kom till ridskolan i mitten av förra terminen och är ganska ung och grön så det blev nogt lite så att eftersom att jag trivdes så bra och red honom tillfredställande så har jag fått fortsatt förtroende att rida honom.

Vad gulligt med sadlarna, javisst vi kan ju bara ta en annan :D

Uttalar säkert det redan fel som det är.

Fick henne idag på lektionen och det gick inte alls bra. Börja med att hon va irriterad i boxen antingen av flugor eller att jag borsta henne, så hon bet mig i huvudet när jag borsta hennes framben, så jag fick "bita" tillbaka.
Sen när jag skulle sitta upp stack någon en kniv rakt i ryggen så det gjorde svinont. Sträckte troligtvis någonting, så det var lögn att rida normalt idag. Hjälpte inte heller att vi red utan stigbyglar och massa skänkelvikningar hit och dit. Fick sitta lite framåtlutad för att det inte skulle göra så ont, så ridningen gick inte alls bra.

Gjorde så ont emellanåt att jag kände tårar i ögonen, men jag vill inte slänga pengarna i sjön och jag inbillade mig först att det skulle bli bättre när jag blev varm, jo tjena. Nå väl, lyckades väl sådär idag, åkte mer häst än red för jag orkade inte rida med en rygg som inte var med på noterna. :/

Låter ändå som ett rätt bra alternativ och 6km är ingenting, jag har cyklat över milen för att ta mig till och från ett stall en gång i tiden. är det bara bra väg som man lär sig så kommer det gå väldigt fort för när man är vid t ex den böjen så har man si och så långt kvar. :)

Låter som du rider väldigt mycket på ridskolan, eller har jag missuppfattat? :)

*kl*

Hemma efter min andra lektion. Fick samma trevliga häst denna gången!
Fick mycket beröm för min hand och att jag är duktig med att ge många bra eftergifter. Är skönt att höra från en tränare! :)

Jag menade, låter som du rider oftare än en gång i veckan på ridskolan :)

Ja, rider varje måndag (vanlig ridskolelektion) och sen varannan torsdag (hopplektion). :)

Ibland kan det blir någon gång extra om hästarna behöver motioneras osv. Till vintern ska vi tolka in några av hästarna förutsatt att det blir snö förstås. ^^

Hur funkar era hopplektioner, har ni samma häst alltid, eller olika?

Börjar komma underfund lite med nya hopphästen nu, i måndags hoppade vi en liten bana på min vanliga lektion, och det var nog bästa hopprundan hittills, lugnt och fint. Men det tar nog ett tag tills vi kan göra samma sak på tävlingshöjd. ;)

"Gamla" hopphästen, som håller på att sättas igång efter en skada, verkar än så länge ha repat sig, han är riktigt fin att rida nu! Får se om han håller när han ska börja gå lektion, men hoppas så klart, det är en så himla fin häst, bästa dressyrhästen vi haft tror jag. Om han fortfarande är fräsch om en månad ska vi vara med på en dressyrclinic på ridskolan tillsammans, hoppas på det, för jag vet inte riktigt vilken annan häst jag törs rida i ett sånt sammanhang. Nya hopphästen har ju inte riktigt sina talanger på dressyrsidan, åtminstone inte med mig på ryggen. :cautious:

Ja verkligen.

Mitt problem med ridning är inte kunskap utan rädsla och därigenom dåligt självförtroende.
Så dessa två lektionerna har varit superbra för mig även om dom kunskapsmässigt ligger på en lägre nivå än mig.
Men känns otroligt skönt att kunna koncentrera sig på att på arbeta med sits och avslappning istället för att lära sig massa nya saker. :)

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 746
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
678
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka