Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

kl

Känner mig jättenöjd med dagens hopplektion med Gracja.
Förra gången var jag ur form och hon vägrade så mitt självförtroende dök i bott och hamna i en ond cirkel att jag inte kan. Idag fanns nervositeten att hon kan stanna, men hon vägrade inte en enda gång, inte ens när vi hoppa en lite bredare oxer med helvita bommar och vattenmatta under. Kändes bra att jag börjar hitta formen igen.

Behöver fortfarande hitta ett sätt att slappna av i traven och inte spänna mig så när jag rider utan stigbyglar. :)

Får jag va med här? :)

Jag har precis kommit hem från höstens första hopplektion. Blandad kompott kan man säga.
Det började inte så bra då jag har träningsvärken från helvetet. Red tre ganska hårda dressyrpass i förrigår, cantrade en av galopphästarna jag brukar rida igår (första gången jag gör det på en månad så tre km i jockeyläder känns!) och för att toppa lite så invigde jag mina nya ridstövlar idag :/

Smärtan av stövlarna + träningsvärken blandat med en häst som var ungefär lika medgörlig och mjuk som ett träd var väll inte den bästa kombon.
Efter en halvtimmes katastrofal uppvärmning började trädet äntligen ge med sig och benen hade domnat bort av smärtan typ så då gick det lite bättre :)

Idag var det lydnad och gymnastik hoppning. Travbommar, studs och lite hinder på bågar där vi började i trav över bommar, rullade över i galopp över några småhinder på böjt spår, ner i trav igen, trestuds, fem språng till oxer och sen en mjuk båge till ett litet plank. Det gick så bra! Hästen hoppade som en Gud och vi fick inte ett enda dåligt språng, så kul!

Har aldrig ridit den hästen förr men har sett att han har rejält med kapacitet. Tyvärr är han väldigt het och blir lätt spänd och stark vilket gör att många blir osäkra och håller för mycket i honom så att han får dåliga språng. Men idag fick vi verkligen till det och jag är lite småtförälskad i denna fina häst :love:

Längtar så mycket till nästa lektion nu, men vet inte vad jag ska göra med dom där jäkla stövlarna? Hur länge ska dom va så här hemska egentligen? Skavsår på fötterna och blåmärken på insidan av knäna fick jag idag :(

Klart du får vara med, eller det antar jag. Så tolkade i alla fall jag TS. :P

Dina stövlar kommer troligen va så hemska tills du ridit/gått in dem. När jag hade köpt mina fick jag ta pauser mellan användandet så skavsåren fick en chans att läka och sen på det igen. Blåmärkerna kommer nog försvinna när kroppen blivit mer tålig, jag fick en massa blåmärken när jag börja på mitt jobb på benen av pennor, men nu har benen vant sig och inga blåmärken. :D

Lycka till!

kl

Behöver fortfarande hitta ett sätt att slappna av i traven och inte spänna mig så när jag rider utan stigbyglar. :)

Jag hade problem med traven på min egen ridhäst, han blev jättespänd och "trippig" bara jag störde honom det allra minsta vilket ledde till att jag var så rädd för att störa honom att jag spände mig för att sitta alldeles stilla. Och när jag blev spänd blev han spänd och så var det igång. Ond cirkel minst sagt.
En fantastisk tränare hjälpte oss ur det med ett väldigt enkel tips-strunta i det! Han menade på att eftersom hästen reagerade på mig så var det jag som måste börja med att slappna av, han rådde mig att tänka på vad som helst utom att hästen skulle trava avslappnat. Njuta av naturen, planera morgondagen, schemat på jobbet eller räkna hur många människor jag kände med ett visst namn. Funkade klockrent, efter en månads ridning för den tränaren travade vi lugnt och balaserat både på banan och i skogen. Kanske det går att överföra till dig på något vis?

KL

Överlevde tisdagens hopplektion(markarbete), men bra gick det då rakt inte. Jag gick in med strålande självförtroende efter förra lektionen då det gick så strålande men inte hjälpte det.
Den stora bruna kändes seg redan när jag satt upp, försökte väcka henne med lite tempoväxlingar under uppvärmningen men hon var verkligen inte på humör. Har tidigare ridit med ett dressyrspö då jag inte har ork nog att använda skänklarna fullt ut och då har hon lyssnat fint på en "dutt" bakom skänkeln men nu fick jag bara en svansvift till svar.
Vi red bommar på volterna och cavaletti på mittvolten i trav och galopp, ett par gånger fick vi till det så att det kändes okej, inte bra men okej. I övrigt var det katastrof, vi kom för nära, för snett, snubbel och knas hela vägen.
Jag kände mig som "mormors lilla kråka"("än slank hon hit, än slank hon dit...")trots att jag kämpade för att åtminstone rida med lite balans... :(
Fick avbryta allra sista övningen för jag hade så ont i vaderna, idag har jag ännu vrålont i höger vad som krampar direkt om jag spänner muskeln. Ajje! Och inte värt det...

För mig kvittar det vilken häst jag rider typ då det grundar sig i en omedveten rädsla som hänger kvar som ett spöke. Jag försöker slappna av och hitta känslan att jag faktiskt sitter kvar på hästen utan att ramla av. Min nuvarande ridlärare och jag själv ska köra stenhårt med detta. Jag spänner mig tydligen i knäna och jag försöker slappna av, men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för knäna vill inte slappna av fast jag "säger det till dem".
Vi får se vad som händer på måndag, vet att några andra i gruppen sa att jag red mycket bättre efter att ha ridit fram utan stigbyglar och sen rida med stigbyglar, men vi får se vart det tar vägen. Som sagt svårt att strunta i när det är på ett omedveten plan som jag ändå är lite halvt om halvt medveten om, låter kanske luddigt? :/

Tror jag förstår vad du menar. Jobbigt med sånna grejer som man kommer på sig med att göra eller vara rädd för först när man är borta från situationen och kan slappna av.
Men det låter som en väldigt engagerad ridlärare du har iaf!

Ja, jag är ett steg i rätt riktning då jag är medveten om problemet och jag inbillar mig att det kommer bli bättre den dagen jag skaffar en egen häst, som jag litar på och kan känna mig trygg och då våga slappna av.
Det går säkert på ridskolehästarna också men det tar tid och då man inte får rida samma häst hela terminen så blir det till att börja om på ruta ett när man byter häst.

Ja, hon är toppen. Ska på ett litet mini-ridläger (bootcamp) med henne och hon kommer köra som sjutton med oss, sist jag var på ett sånt ridläger så var jag helt slutkörd, hahaha.

Prova att öva när ni skrittar fram, så att du åtminstone vet hur du ska göra för att sitta rätt. Då blir det mycket lättare sen, för då vet du hur ska göra för att slappna av och sitta rätt, och kan göra det på kommando, så att säga. Sen får man påminna sig själv hela tiden, tills man vant in det nya sättet att sitta.

Finns det ingen ridskolehäst du litar på? I så fall skulle jag nog också försöka jobba lite med rädslan, kanske be att få rida samma häst ett tag?

Själv är jag riktigt nöjd, har just bytt häst efter att ha haft samma häst i fem år, och har haft väldigt svårt att hitta knapparna på min nya, som är extremt olik min gamla på alla plan. Så jag har fått lägga om min ridning väldigt mycket, men nu känns det äntligen som att jag är på rätt väg! Nya hästen är knepig och stretig i munnen, medan gamla behövdes aktiveras och ridas ihop mycket, så nu behöver jag lära mig att vara mer passiv i ridningen, och använda handen så lite som möjligt.

Jag har inga problem i varken skritten eller galoppen. Problemen kommer så fort vi börjar trava. :/
Även om jag påminner mig själv så går det inte, rädslan sitter där omedvetet.

Har jättesvårt att hitta balansen i avsaktningen från galopp till trav och rider helst lätt några steg tills jag känner att det känns ok. Studsar omkring på ryggen annars å kniper väl omedvetet med knäna så jag inte ska studsa omkring.

Jodå, jag litar på dom, men gillar ej traven och vissa av dom har stora steg och några mindre osv. Det är lättare att sitta på dom som har kort steg, fast det är ingen utmaning för min rädsla och jag vill hitta den där känslan att kunna sitta ner i traven och känna en pampig storstegad häst under utan att vara rädd att jag ska tappa balansen.

Har du egen häst?

Nej, nej, jag rider på ridskola. Men jag rider i en tävlingsgrupp, så vi byter häst väldigt sällan.

Man har samma häst hela tiden, och så tävlar man den. Vi har en sån grupp för hoppning och en för dressyr, jag rider i hoppgruppen. Sen rider man i en vanlig grupp också.

Kl
Ska rida terminens första ridlektion imorgon :eek:
Har inte ridit i grupp på många år och inte ridit regelbundet på nästan lika många. Sen har jag aldrig varit på ridskolan och kommer komma dit i gamla ridbyxor, gummistövlar och måste låna ridhjälm (har ridkläder men inte i denna landsende), gummistövlar hade väll känns ok om man var 7, inte när man rider i vuxengrupp, men vafan :p Alla är dock säkert riktigt stylish och så kommer jag som en luffare...

Hoppas på en snäll häst iaf, dör lite om jag får en seg eller sur sak.

Senast ändrad:

Red min första ridlektion på på över 10 år i torsdags! Det var såå himla underbart att få komma igång igen! Red tidigare från det att jag var 7 år tills jag var 14-15, är nu 26 och åren däremellan kan jag bara minnas att jag suttit på en häst en enda gång, möjligtvis två? Har verkligen saknat det, det är väl så att en gång hästtjej, alltid hästtjej! ;) Kommer längta ihjäl mig varje vecka, är ju synd det bara är lektion en gång i veckan..... :P

Kl
Ska rida terminens första ridlektion imorgon :eek:
Har inte ridit i grupp på många år och inte ridit regelbundet på nästan lika många. Sen har jag aldrig varit på ridskolan och kommer komma dit i gamla ridbyxor, gummistövlar och måste låna ridhjälm (har ridkläder men inte i denna landsende), gummistövlar hade väll känns ok om man var 7, inte när man rider i vuxengrupp, men vafan :p Alla är dock säkert riktigt stylish och så kommer jag som en luffare...

Hoppas på en snäll häst iaf, dör lite om jag får en seg eller sur sak.

Men du, det var precis samma för mig förra veckan, lånade syrrans gamla ridkläder och hade inga skor heller för hennes var alldeles för stora, och först tänkte hag herregud men sen tänkte jag "so what" :P Iofs bor jag på ett litet ställe och jag tror att det kanske inte är så viktigt för folk att vara väldigt stylish i stallet här ;)

Senast ändrad:

Jag ska rida min första lektion på år och dar på en helt (för mig) okänd ridskola nu ikväll!
Är dönervös nu! :p
Är inte så orolig om hästen går lektionen innan men om den inte gör det, hur ska man hitta hästen och dess grejor? :p
Haha...

Tänka sig vilka konstiga saker man kan vara nervös för. :p

Utrustning till mig själv har jag då jag hade egen häst fram till ett år sen då jag även red sist.

Jag ska rida min första lektion på år och dar på en helt (för mig) okänd ridskola nu ikväll!
Är dönervös nu! :p
Är inte så orolig om hästen går lektionen innan men om den inte gör det, hur ska man hitta hästen och dess grejor? :p
Haha...

Tänka sig vilka konstiga saker man kan vara nervös för. :p

Utrustning till mig själv har jag då jag hade egen häst fram till ett år sen då jag även red sist.

Man hakar tag i nån som ser ut att känna sig hemma, talar om att man är ny och frågar vem man ska prata med :)

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 744
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka