Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Kl

Hopplektion igår :) Men jag måste ta ett snack med ridläraren ang mål med hoppgruppen... Red iaf en jättetrevlig häst, Fanta.
Terrängkurs idag : Ska rida en annan trevlig häst, Chicko :)

*KL

Hade markarbete med Ninya på lektionen i torsdags. Ninya får varken gå med på hopp- eller markarbeteslektioner i vanliga fall sedan 4 år tillbaka då det mer eller mindre slår slint i hennes huvud när hinder är inblandade. Jag skuttar småhinder på egen hand ibland och då sköter hon sig väldigt bra (för att vara hon iaf). Men på lektioner blir hon klart mer taggad - förra året fick jag prova ha henne en markarbeteslektion och då blev hon en katapultmaskin efter några varv då vi galopperat över bommar på marken och jag flög av himla snabbt... Sedan fick vi skritta resten av lektionen, hon bockade när vi provade trava :angel:

Men i våras sa jag att jag kan tänka mig ha markarbete med Ninya igen. Och i torsdags blev det alltså dags. Hon var mer eller mindre klockren hela lektionen och jag var så himla nöjd :love: Hon taggade igång efter att vi galopperat över bommar på snett igenom-linjer, men skötte sig ändå superbra och lyssnade på mig ändå! :) När vi skrittade ut efter lektionen blev de tre första hästarna LIVRÄDDA för ett plötsligt uppdykande rådjur på vägen, alla vände sig om på bakbenen för att sticka hem - Där de möter Ninya som står stilla och spetsar öronen när jag stannar henne :rofl: :love:

Vi har haft samma fenomen på vår ridskolan också, det där du beskriver med ponnierna osv. Den ena ponnyn har börjat bli riktigt duktig och kan nu gå barnlektioner osv, den andra är fortfarande för grön och omusklad. Vi får se vart tiden lider.

Inte kul när det blir så dock och bra ridskolehästar växer tyvärr inte på träd för en billig peng. :/

Fast vart står det att du var livrädd? Såg bara att det stod att du va dönervös eller är det kanske samma sak i dina ögon? :confused:

Hur som helst, vad är det som du är dönervös/livrädd för? Själva hoppningen eller att hästen brallar? *nyfiken*

Ja, det är synd, för när det köps in b- och c-ponnyer som sen måste gå med vuxna/duktiga ponnyryttare så är vi ju fortfarande ponnylösa på de lektioner där de egentligen behövs.

Jag förstår att mycket sitter i pengar också, men enligt min åsikt bör man hålla sig ifrån hästhandlare, speciellt när det visat sig gång på gång att vi bara får fel material, och istället försöka ta sig ut på turne och provrida och köpa hästar mer privat.
Jag är medveten om att det är krångligt att genomföra bara sådär, men lite pusslande kan det ju vara värt för att få bra ridskolehästar.

Kl

Hopplektion igår :) Men jag måste ta ett snack med ridläraren ang mål med hoppgruppen... Red iaf en jättetrevlig häst, Fanta.
Terrängkurs idag : Ska rida en annan trevlig häst, Chicko :)

Vad är det du är tveksam om med hoppgruppen?

*kl*

Min hoppehäst, som jag ridit varje vecka i fem år, har hoppat färdigt efter en skada i våras, så nu har jag fått en ny häst. Alltid svårt att byta häst när man vant sig vid och gillar den man hade innan, honom känner jag ju utan och innan, och det är ovant att rida en ny häst som jag inte alls känner på samma sätt, och inte vet hur jag ska rida. Det som är frustrerande är att den nya på många sätt är otroligt okomplicerad att hoppa, hon är stensäker på hinder, tvekar aldrig, har lätt för sig och klarar hindrena med lätthet, och dessutom är otroligt hinderklok och löser problemet själv ifall man kommer fel. Det enda man behöver göra är i princip att styra, men ändå går det inget vidare, hon blir stark efter hindrena och drar iväg, så jag behöver evigheter på mig för att få oss i balans igen efter varje språng. Det är ju uppenbart en riktigt fin häst jag fått, och då är det frustrerande att jag inte lyckas låta henne komma till sin rätt bättre.

De hästarna som kommit från hästhandlare till vår ridskola har varit bra egentligen, om man hade haft tålamodet att jobba med dem. En va tänkt att bli handikapphäst, men det går inte bara från början utan kommer ta minst ett år och efter ett halvår ger de upp och byter så de får börja om på ruta ett med en annan häst igen..

Vi hade dock tur att några frivilligt ställde upp och åkte iväg själva och provred en häst och sen tipsade ägaren. Den hästen är också lite grön men alla kan rida henne och det är en liten häst.

Vad är det du är tveksam om med hoppgruppen?

*kl*

Den kändes som hoppgrupp i form av "lär dig hoppa", inte som när jag red i hoppgrupp förr i tiden, för de som har hoppat en del och vill tex tävla ridskolans hästar i hoppning, normal hinderhöjd på träningarna på 90-110 cm.
I fredags hoppade vi EN linje med 3 hinder med helt relaterade avstånd upp till 60 cm :eek:
Jag har ändå tävlat 130, har inga sådana ambitioner idag, men 60 är uppvärmning i min värld..

Hoppträningen på lördagen var för den andra ridläraren, med 3 juniorer och jag. Mycket roligare övningar, avstånd och höjder!

Fast det är ju skillnad på hästhandlare och hästhandlare också. Vi har köpt typ 90% av våra av samma hästhandlare. Vi har köpt av honom i typ 15 år och han vet vad vi vill ha, men även han säger att det är svårare att hitta bra hästar nu än förut. Nu får vi vänta längre efter beställning än förut. Han har även 3 mån. Bytesrätt (kan gå längre också) där han fritt kommer med annan häst om det inte funkar. Som ni är inne på bara, säger han också, att många verkar tro att man typ köper en färdig lektionshäst. Vi räknar med att det tar 2-3 år innan en häst är helt inkörd i verksamheten. Då är de oftast 5-7 år och grundridna när de kommer. Nu sista åren har vi dock fått svenska hästar som redan tävlat lite och så. Verkar svårare att hitta de där bra, billiga, trevliga importerna.

Vi har samma upplägg hos oss, en hästhandlare vi har haft sen urminnes tider ungefär, med bytesrätt om det inte verkar fungera. Har på senare år även fått in ett par ackordshästar vilket har funkat riktigt bra.

Nu är jag inte aktivt ridande på lektionerna längre och berörs därmed inte på samma sätt, men jag tycker dock att vi har haft för många av de där "småttingarna" som är grundridna och knappt mycket mer. Det ger jättemycket för många, men när de som har kommit en bra bit på vägen mestadels får utbilda istället för att sitta på hästar som kan lära dom lite mer, så är det tråkigt. Dressyren är en sak, men sen några år så tycker jag att hoppningen bara har gått utför, dels pga lite otur med skador, dels då det är många unga, outbildade hästar och en hel del gamlingar och alltför få stora hästar (vi har fått en stor ökning av längre och större ryttare, och en hel del karlar) som gör att det måste pusslas lite mer än nödvändigt, vilket går ut över vissa elevgrupper mer än andra.

Min ridskola har köpt hästar från samma hästhandlare också (med bytesrätt) och jag vet att de byter hästar ibland och han är bara glad för det också för om hästarna inte passade vår ridskola så har de blivit lite utbildade under tiden de var hos oss, vilket blir en liten förtjänst för handlarens del.
Samtidigt vet han precis vad ägaren till ridskolan vill ha och försöker ta hem hästar som passar till det, men det är som du säger, det tar tid att hitta en häst/ponny som passar.

Jag misstänker att ägaren till ridskolan är i stort behov av hästar och blir då lite otålig och inte orkar lägga ner tiden som krävs då hästarna egentligen behövs på stört typ.. :/

Det är ju just det, vi behöver inte fler ponnyer som är 4-5år, måste ridas till och mjukstartas in i verksamheten. Såna har vi gott om, tyvärr.
Vi behöver 9-12 åriga hästar som är åtminstone på LB-nivå i dressyr, gärna mer och gärna tävlade.

Jag säger inte att alla hästhandlare är dåliga, men "vår" hästhandlare har inget bra material till vår verksamhet.
Ändå fortsätter det komma och gå hästar därifrån.

Ackordhästar har vi några stycken och de har varit och är jättebra, men de kostar alldeles för mycket.

Senast ändrad:

Vad är ackordhästar för något? Aldrig hört talas om det innan. :confused:

Ska bli spännande och se vilken häst jag får på lektionen någon av de gröna nya eller någon av de andra. :P

Oj, det låter ju inget vidare. Tävlar de nåt då? För hoppgrupp skulle jag nog tolka som du, träning på tävlingshöjder med sikte på tävling. Det var inte lite mjukstart för att hästarna inte är igång helt än efter betet då? Man kan ju ha bra, teknisk träning även på låga höjder.

Det är en helt nyskapad grupp. Och visst kan man ha givande övningar på låga höjder, men med endast den övningen så blev lektionen ganska fattigt :(

Dagen därpå hade vi ju kurs med andra ridläraren, en timme på fm och en timme efter lunch. På fm tre övningar som slogs ihop till en bana, upp till 1m. På em ute på gräs, med typ terränghinder, med bla en smal spets på ca 90 cm.

Så, nä, hästarna är igång. Jag missade ju första lektionen, hästarna har gått lektion sedan första veckan i augusti.

Men jag måste ta ett snack med ridläraren ang mål med hoppgruppen...

Gör gärna det o berätta sedan. Jag har inte hört något själv men ligger lågt, vi har ju ändå bara varit "vår" grupp 2 gånger.

Den kändes som hoppgrupp i form av "lär dig hoppa", inte som när jag red i hoppgrupp förr i tiden, för de som har hoppat en del och vill tex tävla ridskolans hästar i hoppning, normal hinderhöjd på träningarna på 90-110 cm.

På ett sätt är det väl det? Vi har nyss börjat o vi har ett spectra på 2 år till 30 års ridvana i gruppen. Jag vet dock inte hur länge du har ridit o vet heller inte därför om spectrat är större.

Jag har tyvärr drabbats av hopprädsla o sitter i gruppen med ambition att komma över den.

Ja, det låter ju mer som "för dig som tycker hoppning verkar kul och vill hoppa mer", snarare än "för dig som satsar seriöst på tävling". Är det en nystartad grupp finns kanske inte tävlingstraditionen riktigt på ridskolan, eller tillräckligt många duktiga hoppryttare för att fylla en grupp? Det tar ju tid att få upp ryttare på tillräcklig nivå, om det inte funnits nån sån grupp tidigare, sen ska man ha hästar som är tillräckligt bra - oftast är det ju nåt man får bygga successivt.

I hoppgruppen jag rider i skulle man inte kunna rida om man bara ridit i två år på ridskola, man förväntas ändå kunna hoppa en bana på 90 cm med en snäll häst utan att det blir katastrof.

kl

Då hade vi ridlektion igår, jag fick en stor bred skimmel som heter Quiet Silver, men kallas Silva, då det fanns en annan häst som heter bara Silver i stallet innan henne.

Hon var väldigt känslig och grön, väldigt pigg också och i skritt och galopp var vi överens, men inte i traven. Då kändes hon som en spänd fiolsträng och jag har en gammal rädsla förknippad med trav gjorde inte det hela bättre, så hamnade i en ond cirkel (där jag höll i tygeln för hårt och då travade hon fortare..) som jag försökte ta mig ur.

I galoppen var hon riktigt fin, fick nere henne på tygeln några steg och det kändes verkligen härligt. Sen skulle vi hoppa och då ville hon "dyka" med huvudet och då fick jag hjälpa till och sätta henne på bakbenen och få upp huvudet så hon ser hindret och jisses vilken fart det blev på henne när hon fatta att vi skulle hoppa.

Resultatet blev att ridläraren sa att det var min bästa hopplektion hon sett mig på och att det brukar va vanligt att folk är rädda när det går för fort i galoppen, men att jag är tvärtom, alltså rädd för snabb trav, och slutligen att jag själv var rätt mör i kroppen (träningsvärk :P), samt att jag hittat en ny favorit häst, som jag kanske kan övervinna min rädsla för traven på. :up:

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 743
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka