Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Ja, det kändes lite märkligt om jag får henne någon mer gång ska jag be någon fota, för jag vill veta hur det såg ut. Vet att en sa att det syntes att jag var lite i det längsta laget.

Jag frågade ridläraren och hon hade mer gått på min vikt typ (inga hästar halta), då det är många i grupperna efter mig som är både långa och tunga. Men jag tror inte jag får henne nästa gång, för då har vi den andra ridläraren och hon har själv sagt att hon inte sätter mig på ponnyerna, då hon själv är lika lång som mig och kan relatera.

Längtar redan till måndag. :D

kl

Första ridlektionen idag :) Blev trav utan stigbyglar HELA lektionen! Jag är aningens mör just nu....
Men jag är jäkligt stolt över mig själv att jag lyckades någorlunda iallafall, jag har annars jättesvårt att sitta ner i traven så det var bra att vi verkligen nötte in det hela lektionen, kändes skitkonstigt sen att ta stigbyglarna igen :D

Sen galloperade jag utan stigbyglar för första gången också, utan problem :up:

Oj, det där var pang på hör jag. Första lektionen utan stigbyglar.. då hade jag dött, hahaha.

Jag har också svårt att sitta ner i traven, mitt mål är att försöka lyckas med denna konst den här terminen eller året. :)

Kul när det känns bra, längtar tills jag också kan känna så igen. :D

Har hästarna inte vilat i sommar? Stackars hästar i så fall att börja direkt med trav utan stigbyglar?!
Vi börjar inte sitta ner i trav några längre bitar förrän typ fjärde veckan. Bara lättridning första två. Skulle börja gråta om någon satt ner på våra första veckan. Men har dom varit igång är det ju inge konstigt. :)

Hästarna rids allting igång efter sommarbetet innan ridskolan startar, så det är inte bara pang på. :)

Senast ändrad:

Men hur kan ni sitta ner på dem direkt vid terminsstarten? Har de inte vilat i sommar? Stackars pållarnas ryggar. :(

kl

Idag slapp jag den lilla C-ponnyn Cizzi, idag blev det vad jag trodde var en D-ponny, men nu säger de att det var en C-ponny det med - Dunia.

954885_616173151746868_1050076887_n.jpg

Jag kände mig inte jättestor på henne, men jag var inte liten heller. Hon som hade tittat förra gången jag red sa att det såg mycket bättre ut när jag red på Dunia än Cizzi.

På programmet idag stod det en ruter äss övning med bakdelsvändingar och en stor volt med lite övergångar och flytta ut. Gick sådär för mig, saknar muskler och orkade inte hela tiden, det är sjukt vad man tappar bara över en sommar. :/

kl

I torsdag hade jag terminens första hopplektion. Fick den lilla känsliga studsbolls damen - Gracja.

554372_413954675302051_1361772563_n.jpg

Lektionen i sig gick inge vidare, märkte av att jag inte var helt igång och orkade inte rida. Konsekvenserna av att inte ha ridit på hela sommaren.
Då hon är en känslig häst och jag antingen gjorde någon liten mini-miss så vägra hon ett par gånger fast hon egentligen skulle ha hoppat. Så mitt självförtroende dalade rätt rejält och tyckte jag var urkass som inte ens kunde rida ordentligt längre.

537637_413491778681674_685713105_n.jpg

Jag vet med mig själv att jag har en ribba som jag brukar sätta på perfekt och när jag inte uppnår det målet blir jag deppig och nedstämd och tycker att jag suger.
Hade även svårt att sitta ner i traven pga en gammal rädsla som spökar. Red barbacka på en travare en gång som travade iväg i travar-trav och jag blev rädd och kastade mig av istället för att åka av. Sen dess har jag haft svårt för att sitta ner i traven, men jag försöker arbeta bort det men det går trögt.

Bilderna är gamla de är från maj 2012 - en hoppträning som gick kanon och jag hoppade mitt då högsta hinder på hela 95cm banhoppningshinder (oxer).
Efter att jag var på Irland och hade hoppat terränghinder på 110cm så upptäckte jag att banhinder som knappt är 70cm kändes rangliga och lite läskiga. Men fick lära mig ett bra knep där borta på Irland hur jag skulle göra när något såg ut att vara läskigt och det funkar förvånansvärt bra. :up:

Jag har startat terminen med att hyra Ninya varje dag under en vecka och dessutom fått henne mina två första lektioner. Höll minst sagt på att avlida av träningsvärk efter några dagar men den har lagt sig nu. Ninya är grymt fräsch för att vara direkt efter sommarbete och inte riktigt lika fet som hon brukar efter betet.

Toppenstart hittills på terminen. Förälskad i hästen :D :love: Både egna passen och lektionerna har känts riktigt bra överlag. Och ridläraren undrade om jag inte skulle prova LA :eek: (anmäld till ridskolans sommarcup som är dressyr och hopptävling). Vilket jag inte känner mig alls klar för, men det var ju roligt att höra ändå.

En perfekt träning skulle vi kanske kunna prestera ett godkänt LA-program, men defintivt inte i tävlingssammanhang :p

Oh spännande, ni kan inte rida nån LA Pay & Ride först och se hur det går. En träningstävling är inte så seriös (alltså placeringar och dylikt) och kanske du inte känner så stora krav på dig själv? Lycka till. :up:

Ninya blir lite av ett monster när hon åker transport och hyperspänd på tävlingsplats, så jag håller mig på ridskolan. Min ridlärare är utbildad domare (så det känns ändå som att man får seriös bedömning) och hemma på ridskolan blir det en lagom mittemellan hemma/tävling-atmosfär så man inte tappar Ninya helt heller. Senaste åren har hon varit ute på riktig tävling vid ett tillfälle (med någon duktigare!) och fick 49% och 54% i LC och LB, folk har även flugit av på ridskolan på dressyrtävling när hon varit lite överspänd/taggad :o

KL

Smyger in här som ny ridskoleryttare och hoppas det går bra :)
Red min första lektion på 10 år förra tisdagen, riktigt roligt men aj aj aj... Träningsvärken är ju fruktansvärd! Jag har ännu ont och imorgon är det dags för lektion igen :nailbiting: :D
Och så råkade jag visst svara på en medryttar-annons igår :angel: Så ikväll ska jag iväg och provrida en halvblods koloss på 170 cm... Nu tar jag väl i så jag spricker...

Oh spännande. :D
Vi får hoppas det går lika bra ikväll då.

Va kul med medryttarhäst, hoppas det är något som passar dig.

Det blev ingen medryttarhäst. Hästen var alldeles underbar men ägaren var för krånglig för min smak.
En typ av benskydd till varenda aktivitet, hundra olika täcken(inkl. ridtäcken, skrittäcken, ländtäcken), fyra olika träns med olika bett osv. Kändes som att jag aldrig skulle kunna komma ihåg vad som ska användas när och kratsar man hovarna med fel hovkrats blir det ett himla liv, ungefär...

Men ikväll är det lektion igen :bump: Taggad och pirrig och jätteglad!

Fler som rider ikväll?

Oh, va tråkigt när det är så. Jag har aldrig förstått principen med att ha så många olika saker till hästen. Räcker det inte med kanske två par, ett som man tränar hemma med och ett som är lite finare och man har på tävlingar? :confused:

Nåväl.

Jag red igår. Hade en liten C/D-ponny igen, samma som förra gången. Den här lektionen fick vi rida utan stigbyglar och vi var uppdelade i två grupper och red små fyrkanter istället för volter vid A och C. Alltså en kvadratisk fyrkant och vid varje hörn skulle vi göra bakdelsvändingar. Riktigt givande lektion och jag hade träningsvärk i ljumsken efteråt och även konstaterade att jag har mycket att lära mig när det gäller att komma över rädslan att sitta ner i traven utan att vara orolig att jag ska åka av.

Nästa gång är det förberedande hoppning och jag längtar redan. :D

KL

Här ansluter jag mig gärna!

Jag är väl en s.k återfallsryttare :) Red i 11-12års åldern tills det tog stopp då föräldrarna inte hade råd med ridavgiften...hängde i stallet ändå ganska länge men lessnade tillslut, jag ville ju rida..

Sen har det blivit några sporadiska privatlektioner då och då och någon turridning men i år bestämde jag mig för att börja rida igen! Har nu innan terminen tagit två privatlektioner *crashcourse* för att komma in i det något så när :) Nu är terminen igång, började egentligen förra veckan men då var jag bortrest så imorgon har jag min första riktiga ridlektion och jag är både exalterad och nervös!!:D:bump:

Kul! Då får du säkert en riktigt snäll och stadig häst, det brukar man få som "ny i klubben".

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 743
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
674
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka