Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

*kl
kan bjuda på en av dem få bilderna som blev ok från dagens lektion på ridskolan :)
En helt ny häst för mig och sitta på. och finns fortfarande mycket för mig att öva på. men jämnför man med hur det var för några år sedan så har det ändå hänt grejer.

945691_10151499627898042_980179245_n.jpg

kommer ev några filmklipp sedan

Första gången jag satt på hästen och första gången han var uppe på denna utebana.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151499636838042
fel sittben jag vet.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151499641973042

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151499713418042

och sadeln placerade mig i stolsits.

Filmerna från den lektionen.

Väntar just nu med spänning på att mailet från ridskolan ska dyka upp så jag får veta vad de blir för ridgrupp och ridtid i höst :)

*kl*

Jag gör nog en retur i höst, gav ju upp efter jul för ett halvår sedan, men har precis fått veta att jag har fått plats i min gamla ridgrupp igen efter sommaren. Jag tar nog platsen och försöker ett halvår till, så får vi se hur det går... Det är ett jättehärligt gäng och jag har saknat dem.

-kl-

Och jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
Å ena sidan vill jag gärna rida kvar i den gruppen jag rider i nu, för det är världens härligaste gäng!
Samtidigt som:
Jag tycker mig stå stilla / backa i min ridning.
Jag inte är intresserad av att hoppa några höjder. Jag hoppar gärna 50-60cm, men iochmed att gruppen avancerar så blir ju hinderhöjderna högre.
Jag börjar tappa sugen på ridskolehästarna.

Jag vet fan inte vad som har hänt, jag tycker att jag bara backar och backar och backar i min ridning. Jag kan fan ingenting snart, och jag är mer eller mindre gråtfärdig varje lektion.
Jag har länge varit hopprädd, så till en grad att jag knappt ville trava över upphöjda bommar. Nu har det ordnat till sig så pass att jag kan hoppa och till och med känna att det är kul, med höjder på 50-60 cm. Ingen tvingar mig att hoppa högre, ibland väljer jag till och med själv att göra det, men det känns ju som att jag bromsar hela min ridgrupp för att jag är feg och inte vill hoppa högt liksom.

Och ridskolehästarna.
Ja, egentligen är det inget större fel på någon av dom, de flesta är väldigt bra ridskolehästar.
Men jag har ingen favorit som jag trivs extra bra att rida. Jag hade en, men den hästen får jag rida jämt, jämt, jämt och han är svår och tung och man får noll och ingenting gratis och nä, jag har liksom tappat sugen att rida den hästen.
Helst skulle jag vilja byta ridskola helt, få lite nya intryck, nya ideer och rida nya hästar, men den enda ridskolan inom rimligt avstånd är mest rida runt runt, hoppa hinder men inte så mycket dressyrarbete. ( Åtminstone har jag fått den uppfattningen. )

Vad gör man?
Jag vill inte sluta rida, men hur gör man när det bästa man vet liksom suger glädjen ur en?

Har du besökt den andra ridskolan? Kan bara säga att det tog 20 (!) år för mig att våga ta steget att byta ridskola och det känns helt rätt! Det tog så lång tid för att jag hade hört så mycket skitsnack om den ridskolan jag rider på nu. Antingen hade ridskolan blivit bättre eller så var ryktena helt felaktiga. Superviktigt att bilda sin egen uppfattning!

Jag bytte för att jag också hade tappat sugen men med nya hästar och ny ridlärare känns allt jättekul igen. :D

Råkade snubbla in i denna tråden :o, men det med att du bromsar hela din grupp pga att du inte vill hoppa några höjder är helt fel! Du rider i en grupp men tränaren ska se till varje enskild elevs behov, länge sedan jag red på ridskola men då var det inga problem att jag och en annan hade 1m och högre medans resten höll sig på 70-80.
Lika lite problem är det när jag hoppar 90-1m hos tränaren samtidigt som 2 tränar på 150 höjder och en annan har en 4åring = inga större serier. Hinder går att sänka och det är lika mycket ridning på 30 cm som på 130cm. Det ska inte finnas ngt problem helt enkelt, du är där för att lära dig och man lär sig lika mycket på mindre hinder som högre.

Jag slutade på ridskolan för att jag skaffade egen häst och kände mig fast i ridningen, men man har mycket lättare att fastna med egen häst som man harvar runt på :p och dyrare med träningar XD.

Prata med din tränare om vad du vill, h#n är nog ingen tankeläsare även om man ofta kan tro det :p

Ja, jag har ridit där ett antal gånger. Ridläger och privatlektioner.
Dock för några år sedan, då jag var lite yngre och inte hopprädd.
Passade perfekt då eftersom det enda vi ville då var att hoppa.

Nu för tiden vill jag utvecklas i dressyr men fortfarande hoppa lite grann på en låg nivå.

Så det är inget alternativ att byta till den ridskolan i dagsläget, och någon annan ridskola inom rimligt avstånd finns inte.

Senast ändrad:

Nej, jag vet ju innerst inne att det inte är några problem, ofta gör vi ju sådana övningar där man kan ha markbommar/30cm hinder/80cm hinder med bara små ändringar, just för att det ska passa alla någorlunda.

Jag skulle gärna ha en egen häst, men det är inte troligt att jag skaffar förrän tidigast om något år.

Jag skulle gärna prata med min tränare, men jag vet ju knappt själv vad det är jag vill, så jag räknar inte med att hon ska veta.

*kl*

Själv ska jag lägga av så jag överlämnar denna tråd i era händer :)
Lycka till på alla lektioner i höst!

Sommarlov nu, men de drar igång igen v.33, hoppas att det blir måndag som det varit innan. Skulle visst ändras om lite inför hösten. :)

Kl*
Fått veta ridtiden till hösten.
Samma dag och tid som senast men en kategori högre o annan ridlärare om det inte ändras :)
Tur att jag har bästa medryttarhästen och rida två dagar i veckan :) så till hösten blir d två-tre ridpass i veckan :)

*kl

Passar på att dyka in i tråden under sommaruppehållen för att fråga vad ni är beredda att betala för en ridlektion med ett fåtal elever i gruppen, inriktad på "eran gren" (dvs hopp el dressyr etc) med hästar som kanske överlag är mer välutbildade och känsliga än ridskolehästar vanligtvis är. Hur mkt är möjligheten att hästarna inte går många lektioner i veckan, möjlighet att tävla och rida samma häst regelbundet, värt pengamässigt?

:)

Jag rider i en sån grupp du beskriver, och betalar 300 per lektion ungefär, villkoret är dessutom att man rider en lektion till i veckan. Jag tror det är svårt att ta ut så väldigt mycket mer, åtminstone i Stockholm, för det blir ridräkningar på uppåt 25000 per år, och sen kommer tävlingskostnaderna ovanpå det. Även om det är attraktivt att få rida i en sån grupp och få tävla, så är det ändå rätt stor omsättning i gruppen, mycket för att det faktiskt blir rätt dyrt, särskilt eftersom de flesta som har tiden och ambitionsnivån att satsa på tävling är yngre, och då kan det vara svårt att få ihop pengarna i längden.

*kl

På måndag 18:15 drar mina lektioner igång igen, ska bli så kul att få komma tillbaka upp på hästryggen efter uppehåll. :D

Då var första lektionen gjord och jag hade ungefär den här minen när jag såg vilket häst ridläraren hade satt mig på: O_o
En liten C-ponny!! Till saken hör att jag är närmare 180cm lång (men har inga problem med vikten), och ponnyn var i minsta laget, skänklade mycket luft.

Det märktes att det var första lektionen efter betet, då hästarna var både pigga och lite slöa. Det var första gången jag red denna lilla ponny dam - Cizzi.
Vi hade en blandad övning där vi gjorde skänkelvikningar och red över bommar som låg längs medellinjen.
Vi höll oss bara till skritt och trav då två hästar i gruppen hade en tendens till att tycka det är livet att få sätta igång igen.

Jag är ändå rätt nöjd med lektionen med tanke på att jag inte ridit på hela sommaren. Man får lov att ta det för vad det är. :)

Har era lektioner satt igång än?

Japp, våra lektioner började idag, så idag blev det en timmes skritt-tur ut i skogen på denna fröken.

1173666_10151623690228042_1393713508_n.jpg

Samma ridtid som förra året, dock högre kategori och annan ridlärare och nya folk, eller ja jag vet vilka dem är, men inte samma folk som från förra terminen :)

Oj, det låter verkligen inte som lämplig storlek på häst för dig. Jag är 165, och rider inte gärna C-ponny eftersom jag känner mig alldeles för stor, skänkeln hamnar helt fel, så det måste ju verkligen blivit märkligt för dig som är mycket längre. Fick du någon förklaring till det olämpliga hästvalet, har ni många halta hästar just nu eller så?

Högre kategori? Vad innebär det?

kopierat från ridskolans hemsida:
"Grupperna är indelade i kategorier H1-H5, H1 är nybörjare. Kategorierna är vårt sätt att försöka få så jämna grupper som möjligt och underlättar för dig som vill rida igen eller rida reserv i lämplig grupp."

Dvs innebär lite andra övningar, lite svårare saker man tränar på osv.
och att man uppfyllt kraven för att komma upp i den kategorin.
Dock har jag iofs ridit ersättare i flera grupper i den katergorin utan problem tidigare :) så får se vad den här terminen har och erbjuda :)

Aha, jag vet att vår kategori inte stämmer. Den säger J3 (J:et står för junior och siffran svårighetsgraden, så ju högre siffra desto bättre typ, så är tanken i alla fall) men min ridlärare anpassar allt individuellt och kräver mer av oss som kan lite mer, vilket gör det roligt att rida i en grupp med blandad kompott. :)

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 741
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
674
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka