Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Igår var det däremot dags igen =/ Spyfärdig och livrädd. Hoppade min sköthäst som inte hoppat på typ.. 1 och en halv månad. = Jättelajbans tyckte han. Inte jag. Ush, han blir så stor när han spänner upp sig (175 i vanliga fall)
men men, satt kvar iaf.

Har haft en svacka på senaste, så har inte orkat skriva nånting för jag har bara blivit grinfärdig då jag tänkt tillbaka på det.

Förra cavaletti/hopplektionerna fick jag rida ställets största och klumpigaste dressyrhäst. Vilket gick skit så det bara stänkte på väggarna. Jag grinade och var förbannad och vägrade hoppa nånting mer då vi inte ens kunde trassla oss över ett kryss utan att slå oss halvt fördärvade.

Efter det fick jag rida två dressyrlektioner på ett gammalt dressyrsto som vi fått låna av en privatperson. Vilken pärla den hästen är! Två fantastiska lektioner och jag började känna att det faktiskt kunde vara roligt att rida.

Efter det var det dags för cavaletti och hopplektion igen. Fasade för att jag skulle få samma häst som sist, men jag fick favorithästen! :love: Cavaletti/markarbeteslektionen gick OK, när jag red som folk så gick hästen som folk, men när jag slappade så slappade hästen. Osäkerheten från förra hopplektionen satt kvar, blir jag osäker blir jag passiv och så blir det pannkaka. Blev bättre på slutet av lektionen då det blev lite höjd på hindren och jag var tvungen att rida, för annars stannar hästen.
På hopplektionen veckan efter bara klickade det. Fin aktivitet i bakbenen, uppmärksam och lydig häst, kanonfina språng, ryttaren red som hon skulle! Det var bara så jävla rätt.

Förra veckan var det dressyr igen, fick stallets fd nordistravare. Känslig som bara sjutton för vikten, så där fick jag verkligen koncentrera mig för att vi inte skulle sladda runt ridhuset med ett ben i varje hörn. Så jäkla nyttigt.
Ska rida honom ikväll igen, och hoppas att det går än bättre än förra veckan.

Dressyr ikväll som sagt var, fick rida nordisen igen.
Ikväll hade jag dock huvudet på skaft och nallade en dressyrsadel och red i, och vilken skillnad det blev! Dels låg den mycket bättre på hästen än hans vanliga allroundsadel, och dels fick jag mycket bättre sits och kunde verkligen komma ner i sadeln och RIDA.

Nyttig lektion med fokus på skänkelvikningar, både på volt och på rakt spår. Red på en "8-volt, där första diagonalen gick ut på att rida "trappan" och andra diagonalen gick ut på att rida tempoväxlingar och att inte krocka med de som kom i "trappan". ;-)
Bara jag var kvick och vaktade ytterbogen så gick det riktigt bra, men hästen i fråga är snabb som en jäkla vessla och mot slutet tappade jag både bogar och bakben lite varstans, men jag är jäkligt nöjd ändå.

Markarbete ikväll.
Galoppbommar på volt och på rakt spår.
4 galoppbommar på stora A-volten och meningen var att vi skulle hålla jämnt tempo och ha jämna galoppsprång mellan bommarna, och kunna variera antalet galoppsprång mellan bommarna utan att rida för långt ut/in på bommarna.

Jag hade ett rejält sto som älskar att hoppa men som inte får göra det så ofta pga en gammal skada. Kan bli extremt stark och bara flänga iväg om man inte rider ihop henne och är ständigt konsekvent med att hon inte får öka som hon vill. För tillfället rids hon dessutom på hack.
Jag har inte ridit hästen på säkert två år, och såg framför mig katastrof och blodvite, men både i skritten och traven gick hon som en klocka. Stadig i formen, svarade lätt och snabbt på tempoväxlingar fram och tillbaka.
I galoppen gick hon nästan lika trevligt, svarade bra på tempoväxlingar framåt, sämre tillbaka, men det ordnade vi till rätt snart, och hon blev lika fin som i traven.
Galoppbommarna på volten fick vi jobba några varv innan vi hittade ett jämnt tempo, det blev lite för roligt där en stund, men tillslut behövde jag bara tänka öka/minska så gjorde vi det.

Jag är så SJUKT JÄVLA NÖJD med kvällens ridlektion. Jag kan knappt vänta till nästa vecka, då vi ska hoppa!

blev filmad lite på måndagens dressyrlektion på ridskolan.
mörkblå tröja, lite silver detaljer och mörblå/silverfärgad hjälm på brun häst och uppkavlade ärmar på tröjan.

Är van och rida lite mindre hästar som är ungefär 160 och inte med så mkt gång, så en större utmaning med en häst på ca 170 och rör sig lite mer.

https://www.facebook.com/photo.php?v...6378041&type=3

https://www.facebook.com/photo.php?v...6378041&type=3

och en printscreenad bild från filmen.
317488_10151432817523042_1564426568_n.jpg

Materiealet är inte tillgängligt :(

*kl*

Själv red jag min sköthäst på lektionen i tisdags. Denna gång dressyr.
Övningen gick ut på att göra skänkelvikning in på diagonalen ca. 7m innanför spåret, rakrikta, fatta förvänd galopp, bryta av och skänkelvikning ut på motsatt diagonal.

Vicke var jättefin! Lugn och taktfast, "rätt" galopp varje gång. Lite problem med skänkelvikning undan högerskänkel som han inte riktigt tar samt att han slår sig fri i övergången galopp-trav då jag har för svaga ben. Men men :)

*KL

Vi hade äntligen dressyrclearround på min ridskola förra lördagen. Längtat länge eftersom det så sällan är dressyrtävlingar/CR, men däremot hoppning himla ofta men den är jag ju inte med på ;) Så jag red LB:1 på Ninya :)

Jag var svinnervös som vanligt men det släppte när jag började rida. Framridningen funkade ganska bra, men när jag väl red programmet kändes det inte vidare bra, Var inte ritkigt nöjd med ett enda moment och framför allt var känslan betydligt sämre än den ofta är/kan vara - så jag var besviken (på migsjälv, absolut inte Ninya såklart!). Blev chockad när jag fick veta att procenten blev 66,55%, nytt rekord för mig :eek: Nu i efterhand när jag kollat på ritten några gånger har jag dock lugnat ner mig över min dåliga ridning, trav- och skrittdelen är trots allt helt okej för att vara i "tävlings"-situation.

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=4JrzuaX_jF4
(Ja, Ninya är mycket medveten om hur hela programmet går utantill och förvandlas gärna till en pigg giraff inför galoppdiagonaler :rofl: )

Enda jag tänkte på är dina ben. Du drar upp hälen och knät hamnar nästan utanför sadeln.
Tänk lååååånga ben ;)

Hennes sadel sabbar min sits rätt mycket :banghead: Men håller med om att det syns att benen är mer spända än jag bara kan skylla på det för, mer spända än de brukar vara tror/hoppas jag. Skavsåren underlättade inte heller att sitta ordentligt :rofl::crazy:

*kl
Fick rida samma häst som i måndags, men gick inte lika bra idag, men hade ju en bra måndag förra veckan med tre lektioner som gick bra.
Fick inte lika bra flyt idag, hästen var ngt stelare idag och jag själv ( :banghead: ) var inte på topp..
Men gillar och rida denna häst, trots att hon kan agera surpuppa osv.

På onsdag blir det ännu en lektion så får se vad det blir för häst då :)
Och i helgen ska jag ut till medryttarhästen (red honom förra året till augusti, sen flyttade han lite för långt bort, och nu flyttar han närmre :) ) så blir åtminståne två dagars ridning i veckan nu :) så får hoppas jag bli bättre och bättre.

Hoppning ikväll.
Samma rejäla tant som förra gången och ikväll var det banhoppning på schemat! För alla andra utom för oss. Eftersom vi har en gammal skada vi dras med och inte vill riskera nånting så fick vi lov att hålla oss på lite lämpligare höjder och lite färre språng.
Våran utmaning blev istället:
1. Kunna galoppera framåt och inte på stället samtidigt som vi bockar. Gick tillslut, men tant blev alldeles till sig när hon insåg att hon skulle få vara med på en hopplektion, så vad gör man? Man skrattar och låter tant hållas.
2. Kunna ha ett lugnt, samlat tempo före och efter hindren. Gick sådär. Före hindren gick okej, men då tant tar i och hoppar som om hindret vore 110 ( och inte 40cm som det verkligen var ) så hängde jag inte riktigt med där i språnget och då blev det som det blev ett par gånger. Fullt ös - medvetslös!

Jag har en sån behaglig känsla av lycka i kroppen. Visst är det roligt att hoppa när det går bra, men att hoppa på en häst som denna tant, som så tydligt visar att det är ren och skär lycka för henne att få skutta över 40cm hinder. Den känslan är nästan bättre än allt annat.

*kl
Världens finaste häst fick somna in nu imorse pga skada som inte blev bättre :cry:
I nio år har han alltid funnits där och betytt allt för mig <3 :love:
Hur ska det någonsin kännas normalt och åka till ridskolan igen, har ju alltid haft som rutin att gå och hälsa på dig det första jag gör och borsta lite. Men nu kommer rutinerna behövas ändras och stallet kommer aldrig vara sig likt utan dig ♥ vila i frid världens bästa häst

264522_10151448267088042_677081292_n.jpg

229758_10151448254828042_709617093_n.jpg

931328_10151448254923042_1015137615_n.jpg

315925_10151448255178042_1584149231_n.jpg

262457_10151448255548042_933208143_n.jpg

164214_10151448256103042_829748091_n.jpg

Vet hur det känns :( Våran gamla trotjänare fick somna in i höstas. 23år gammal, stått på ridskolan sedan han var 3.

*kl*

I fredags var de hoppspecial.
Vickevire hade stått tre dagar och vi skulle va utomhus.. Jippie.. NOT!
men till min stora förvåning fick jag rida för tammesatan varje steg, han var galet laidback.
Gjorde en serie. Räcke, bom, räcke, två bommar, räcke, en bom, räcke.
6m mellan räckena och bommarna på 3m. Gymnastik och rytm.
Vicke skötte sig utmärkt!

Varit på träning hela helgen, inte tränat själv men varit fotograf. Kom hem igår och skulle rida, då är han halt igen :(

Ridlektion igår igen.
Uteritt stod det på schemat. Inte riktigt vad jag hade lust med, men fick tänka att det var för hästarnas skull.
Fick rida samma tant som på hoppningen, då min ridlärare tyckte att vi passade bra ihop och att jag faktiskt orkar rida ihop henne så hon inte bara flåspringer runt överallt och ingenstans.

För en annan som har medryttarhäst som jag rider ut på 1-3 ggr i veckan är inte uteritt på ridlektionen nånting jag vill göra egentligen, men som sagt, man får tänka att det är för hästarnas skull så dom får se nånting annat än bara ridhuset.
Nu har vi dessutom fått ridförbud på den enda slingan som är någorlunda rolig att rida på, så det som gällde igår var upp i skogen, upp för en backe och sen skritt samma väg tillbaka.

Jag börjar bli dödligt less på alla griniga och bittra travmänniskor vi har runt ridskolan. De låter sina hästar trava i full fart förbi ridande ekipage och om ridhästen blir rädd och börjar dansa då är det fortfarande ryttaren som förstör för travekipaget. Jäkla pulvermänniskor.
Vad fan hände med att visa varandra lite hänsyn?

Höger galopp, en usväng på en oxer. Vänstersväng tillbaka på ett räcke, högersväng, lång sträcka oxer, vänstersväng räcke tre galoppsprång räcke.

Fina fina vire! Han var så duktig! VI hade sjuka problem med vänstergaloppen men vi hoppade 90cm fristående hinder, duktig Vivack! Och duktig matte som tordes!
:laugh:

*kl
kan bjuda på en av dem få bilderna som blev ok från dagens lektion på ridskolan :)
En helt ny häst för mig och sitta på. och finns fortfarande mycket för mig att öva på. men jämnför man med hur det var för några år sedan så har det ändå hänt grejer.

945691_10151499627898042_980179245_n.jpg

kommer ev några filmklipp sedan

*kl
Har bara lite printscreens från film och bjuda på från kvällslägret som jag var på, på ridskolan 17/6-20/6.

1001471_10151522549293042_598962497_n.jpg

1014323_10151522549288042_2037502986_n.jpg

1012789_10151522549218042_2067826627_n.jpg

179775_10151522549283042_884076797_n.jpg

1013401_10151522549263042_1225901140_n.jpg
[/QUOTE]

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 741
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
674
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30