Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Usch, att vara i en svacka är verkligen inte kul.
Men ofta för mig är det så att är jag i en svacka, när jag väl kommer ur den, då har jag utvecklats något enormt. Att det känns som man står stilla, kan ingenting ett tag, sen plötsligt släpper det och man går framåt!
Det gäller bara att kämpa på så ska du se att du kommer ur svackan :)

Poisonous: Så härligt att hoppningen gick så bra! Har själv börjat hitta förtjusningen med att hoppa, ju högre just bättre :D

Munken:
Skittråkigt med svackor Men man får tänka på det som att alla får dem och från botten finns bara en väg - uppåt!
Nya tag bara

Tack för peppningen!
:bow::bow::bow:

Faktiskt, trots min svacka så gick det hyfsat igår!:bump: Vi hade lydnadsövningar och tränade på att centrera volter runt en kon i galopp, rysligt svårt men till sist gick det och hästen hittade till och med samling och blem till sist som ett gummiband! Riktigt cool känsla :)

Ser du :) Det kan inte hålla i sig för alltid svackorna :)

Jag red inte i tisdags.. Det rasade från taket och jag känner min häst.. Inget jag tänker utsätta mig för med dålig rygg :D

-kl-

Igår red jag favorithästen på uppvisning/träning för en duktig dressyrtränare.

Och det har nog aldrig gått så in i helsikes jäkla bra att rida nån gång!

Normalt är "min" häst lat, tung i handen och inte speciellt flashig att se på, men igår var det som att han vaknade upp och ville att publiken skulle titta på honom.
Först red vi övergångar trav-skritt-trav, gick hur bra som helst!
Sen skulle vi visa framdelsvändning, vilket jag hatar, för vi kan inte göra såna. Men igår bara klickade det till och vi gjorde en nästan perfekt vändning på första försöket :love:
I galoppen dog jag lite. Hästen gjorde klockrena fattningar från skritt, gick i stadig form med bra aktivitet i bakdelen och det bara flöt på. Till och med tränaren blev lite paff över hur fin galoppen var. Så paff att hon tyckte att vi skulle rida en serpentinbåge i galopp.
Första försöket gick inget vidare, det blev galoppombyte och bensprattel och slängtrav.
Andra försöket gick jättebra, i balans och och lagom tempo, utan byte och bensprattel.

Hela jag bara sken som en sol och var så himla lycklig för att jag fick sitta på en så fin häst :love: Åh, vad jag kommer leva länge på denna träning.

Va roligt! :banana:

Vi är på G i denna tråd nu :)
Själv red jag hoppspecial på min stora kille igår.
Travade bommar först och sedan en fem och en halva snett igenom fyra galoppsprång på bruten linje till en oxer, galoppera genom kortsidan och vända upp på tre galoppbommar och en oxer snett igenom, bruten linje fyra galoppsprång och räcke.
Alla avstånd satt klockrent, jag kunde rida på både fyra och fem språng från fem och en halvan ner till oxern.
Gick jag på fyra så brallade lillemna iväg och gick jag på fem blev det lite med sansat. Haha.
Men han var så fin! Hoppade med rygg, var lättmanövrerad mellan hindren, lyssnade.
:love:

*KL

Vi hade hoppning på lektionen i torsdags, jag tycker det är himla obehagligt att hoppa...

Jag fick ridlärarens dotters mycket pigga men jätteduktiga tävlingsponny på lektionen. Och även om jag var himla nervös inför varje gång det var min tur så gick det himla bra för att vara jag och ponnyn var helt underbar. Visserligen VÄLDIGT pigg, men grymt säker på hinder och lyssnade bra. Slutade med att hoppa kort bana på hela 70 cm och det var rent av ganska roligt. Fick dessutom en hel del beröm för att jag fick det att se lugnt ut trots att det var just den ponnyn jag satt på :D

Den ponnyn är helt amazing. Vi borde ha fler sådana på våran ridskola, eller i världen i allmänhet :love:

I tisdags red jag samma häst som förra gången. Gick väl lite sådär, men nya, stela stövlar och allt:D Uppvärmningen gick inte särskilt bra, hästen har en tendens att "frysa fast" vilket hon gjorde nu också. Sen skulle vi hoppa en bana med småhinder (ca 50 cm) och då blir klumpiga jag osäker då hästen stannar och kastar sig framför det första hindret. När vi väl kommit över så drar hon järnet och blir omöjlig att styra, så det gick inte alls bra:(

Andra gången la ridläraren upp hindren lite och då bestämde jag mig att nu j**lar SKA det gå, och hon hoppade jättefint och felfritt:bump:

Kl

Efter att jag trillade av förra söndagen har jag varit lite spänd inför att galoppera igen. Men idag, första ridlektionen sedan avfallet, gick galoppen super och jag hoppade t.o.m bana. Så nöjd och hästen var så snäll :love:

Visst är det underbart när man är "back on track" igen om man känner att det bara kan bli bättre! Kul att du fick det monent! :)

Jag är ganska ny ridskoleryttare, red på ridskola när jag var liten, började när jag var 6, sen slutade jag av någon anledning, (kommer ihåg att jag frös så jävligt om fötterna^^), vi hade hästar på min gård så red väl hemma mycket, men sen började jag igen runt 12års åldern och red på ridskola till jag blev 17-18, sen blev det min utgift att betala och det hade jag inte råd med så det blev till att bli medryttare istället, men i höstas började på ridskola igen, bästa jag någonsin gjort på länge! ^^

Vi hoppade i tisdags, och alla ggr jag har hoppat på de tidigare ridskolorna så "skriker" de om hur viktigt det är med eftergift! Men min nya lärare blir tokig på det!! Vi hoppar väl runt 70-80 kanske, och han tjatar som en tok om att vi ska ha låga händer och inte fara fram med händerna, låga händer kan jag förstå, har sett många i mina dar som rider an mot hinder i lätt sits och slappa tyglar, inte direkt så man ramar in en häst mot ett hinder, men jag vet inte, jag kände mig som en nybörjare! :crazy:

I min erfarenhet är det så att barn lär man att i princip hålla i öronen för att dom inte ska rycka hästarna i munnen.
Ju äldre man blir desto mer fingertoppskänsla.
Hästarna ska inte behöva ha helt fullång tygel över hindren.
Min t.ex hoppar rundare om jag möter munnen i språnget för med hans långa hals så blir sprången lätt flacka och långa istället för runda och höga :)

Ja det är väl så! Jag var typiskt sådan elev som höll om öronen :p
Men med åren har jag lärt mig hur det faktiskt går till och hur viktigt det är!
Hoppning är ju min favorit gren! ^^

Red en lite knepig häst som är ganska grön inom hoppningen och är duktig på helikopterhopp! Jag är rätt duktig att tänka för mycket mellan hinderena och "hetsar" upp mig själv, men till slutet tog jag mig tid i stället att tänka på att rakrikta henne mot hindret ordentligt och titta på väggen efter hindret och gav henne skänkeln när hon skulle hoppa av! Hon lär sig snabbt! Men det var inte lätt! Väldigt känslig och fin häst! :)

Ja, helt klart :D

Får se om det blir någon ridlektion denna vecka, rider vanligtvis på helgen, men på lördag ska jag tillbaka till Sverige igen. Men jag hoppas att jag lyckas boka in en ridlektion i alla fall under min ledighet. :)

kl

Trodde aldrig jag skulle skriva i den här tråden, men mycket kan förändras! :D

Jag är just precis nu påväg till min första lektion på ridskola på 9 år. Red när jag var 6-11 på ridskola 2 dagar/vecka (+ ridning utanför ridskola 1-2 dagar i veckan) men slutade där efter en olycka och skaffade foderhäst + egen häst. Har de 3 senaste åren bara hjälpt andra med deras hästar 1-4 gg/v (medryttare) men efter flytt till Göteborg är jag mer eller mindre hästlös.

Är SÅ nervös! Hur gör man på ridskola? Hur klär man sig? Gaah!! Har fått några riktigt dåliga vanor (vadå rak i ryggen och titta långt fram? :angel:) då jag varit tränarlös i 2 år och saknar speglar i ridhuset. Kommer bli slaktad ikväll... :D

Jag återkommer till denna tråden om jag överlever kvällens förnedring :banana::angel:

De kommer gå jättebra!

Min lilleman vilar sig tydligen i form.
Red igår och det var lattjolajbanlåda för han hade stått i en vecka.
Idag däremot, rund och mjuk i formen, gjorde det han skulle utan problem, matte satt rakt.
Ja, fin häst helt enkelt :)

Hur gick det?! :)

Igår blev det ny häst för min del, red honom några ggr i höstas och tyckte inte han var så värst kul då.. STOR kille med stora steg!

Men han var mycket arbetsvillig igår och jag kände mig mycket nöjd, min lärare sa också att han tyckte det gick bra och när man får höra sånt av honom i slutet av lektionen så ska man känna sig nöjd ^^

Men slut var man efter! Hua! :p

Vi hade teori i tisdags, lite allt möjligt:bump:

Idag red jag ut i skogen. Gick bra och hästen gick jättefint fast han brukar ha svårt att hitta formen.

På tisdag ska jag rida ett nervvrak till ponny:devil: Önska mig lycka till:D

Och igår när de va dags för hoppspec. så är båda senorna jämntjocka och bubbliga.
Förhoppningsvis en allergireaktion på något.. :(
Så fick rida lilla indianponnyn istället. Det var skoj, hon har förbättrats enormt mycket.
Vi travhoppade kryss i båda varv och sen en trekombination med ett galoppsprång mellan varje. Hon var duktig även om vi inte hoppade så högt :)

Jag fick inte nervvraket:D Jag ska rida henne nästa vecka istället.

Jag red min favorithäst(ponny), nämligen Atlas! (Tidigare nämnd som herr Bock:p) Vi hade bomövningar och tränade skänkelvikning. Gick bra!

På söndag ska jag starta en Pay n' Jump med honom, TAGGA!!! Jag som annars är lite hopprädd...:crazy: Jaja, jag får väl tänka positivt!

Hade hoppning idag, och fick då stallets surkärring, men hon var förvånansvärt snäll med mig. Har lidit av hopprädsla i 1½ år nu (har ridit i 11 och har väl aldrig tyckt om att hoppa, men det senaste åren har jag utan anledning varit riktigt rädd) och bara senaste månaden vågat hoppa hästar som inte är mina superstadiga älsklingar (de hopppar verkligen på allt och gör det snyggt också). Den här damen brukar normalt vara väldigt tjurig vid hoppning, samt att hon inte bjuder riktigt ärligt så det blir nästan halt innan hindret - och så ett enormt hopp. Blev ju inte bättre av att vi skulle rida slalom över tre hinder som stod på snedden över medellinjen, med 5-6 galoppsprång emellan, så man måste vända rätt tvärt men behålla bjudningen för att komma över.

Allra första hoppen gick väl si så där, men sen satte jag av i full galopp på en raksträcka och red ihop henne i kortkortkort galopp innan hörnet och sen bjöd hon superfint. Vägen mellan hindren var förvånansvärt bra, i rätt galopp och allt, men över hindrena hade det kunnat vara bättre :P Trots det så kändes hon ganska stadig, så nu finns det ännu en häst jag vågar hoppa på!

I slutet fick vi rätt mycket tid att trava av hästarna på, och jäklar vad hon gcik fint. Hon satte verkligen bakbenen under sig och jag kunde öka och minska traven lite hur som helst, och nacken var i jämnhöjd med manken. Är först och främst dressyrryttare (pga rädslan), men jag ahr märkt att jag rider hästarna mycket bättre när det är hoppning. Är det så för er andra också?

Hej gänget!
Hur går det för er?
Själv är jag i högform och allt har känts okomplicerat på senaste. Ridit många olika typer av hästar och olika hästar varje gång.
Hoppade en häst i fredags som jag aldrig suttit på tidigare och jag var inte ens rädd. Det var en stor känsla!

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 741
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
674
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30