Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Ja, verkligen!

Det tror jag med, de två ggr jag ridit där nu innan terminsstart har jag fått en väldigt trygg (lite bekväm..) och förlåtande jättesöt Fjorddam:) Så henne kanske jag kommer ha ett tag till. Får se imorn!

kl

Förra lektionen hade vi teori eller vi gjorde upp en planering för terminen. Vi har en ny instruktör nu så hon ville veta vad vi har gjort, vad vi kan, vad vi vill gör osv.
Känns skitbra! Vi bestämde bla att vi ska få rida samma häst 4 gånger och då kommer vi ha dressyr/markarbete tre gånger och sen hoppning den 4:e. Tycker det är ett bra upplägg speciellt då jag är lite osäker när det kommer till hoppning så då känns det skönt att man har en häst som man har ridit ett par gånger innan.

Är grymt taggad för den här terminen! :banana:

Hej, får man hoppa med här? :)

Ska rida första lektionen som inskriven lektionsryttare nu på fredag :banana:
Har haft egen häst i många år, även jobbat flera år i försäljningsstall så det har inte varit ett lätt alternativ att börja på ridskola men här finns det perfekta upplägget för mig. Det är en hoppgrupp och man rider varannan vecka, alldeles perfekt. Jag har funderat på hoppgrupper förut men då ska man rida ordinarie lektion oxå och det har jag inte haft lust till.
Jag är även ponnymamma så jag flänger runt mycket med min dotter på 9 år och hennes ponny, som jag är helkär i. Världens bästa ponny :love: En pensionerad ridskoleponny.

kl

åh va roligt att fler har hittat hit nu. :)
Gillar när det blir lite liv i luckan och få fler perspektiv att se ur. Längtar redan till nästa måndag. :D

-kl-

Red tredje lektionen för terminen ikväll.
Lite besviken faktiskt, då vi planerat uteritt och skulle prova på de små stockhindren som är alldeles nybyggda.

Min instruktör vet att jag är hopprädd och bara "kan" rida ett fåtal hästar när det kommer till hoppning, och så sätter hon mig på det vingligaste och osäkraste som finns och tror att jag tänker hoppa.
"Du tycker ju om den hästen?"
Jo, jag tycker om hästen, i dressyren ja! Som om det inte räcker med att jag tycker det är halväckligt ens på en snäll och stadig häst liksom.

Funderar mer och mer på att byta till en ren dressyrgrupp, men samtidigt vill jag ju gärna jobba med markbommar och små hinder.
Jävla dilemman hela tiden. Fan att man aldrig får vara nöjd.

Kl

Idag var då första riktiga grupplektionen för mig på minst 12år! Det blev en uteritt men gruppen, superskoj! Kändes så härligt att se ut över hagarna och se rådjur från hästryggen :love:
Det vart inte så mkt lektion men jag försökte tänka på sitsen och skänklarna. Känns så härligt att komma igång :D

Hoppspecial i fredags.
Jag var dönervös! Hade blivit en förväxling med foder så min har ätit havre en vecka, en månads hoppvila och stått två dagar. Kuuuul ;)
På uppvärmningen var han i det närmaste slö och seg. Väldigt fin i formen dock!

Så skulle vi börja hoppa, en annan rider före mig och då jag vänder upp ser Vivack att vi ska hoppa och flyger rätt upp i luften och krumbuktar sig xD Jag grälar lite på honom och lägger en volt och försöker igen.
Tokfort gick det! Tre studsar med 3m emellan.
Efteråt blev det lite brall.
Och så höll det på. Haha lillvännen.

Så skulle vi hoppa tre oxrar, sex meter emellan.
Jag hade missuppfattat ridläraren så jag travade in, fick lite långt till andra så fick trycka på varpå lilleman exploderade ^^
Vi skulle visst galoppera in.

Så överlag gick det bra, han var lugnare än väntat iaf.
Det är ju kul när hästen brallar och är glad efter hoppsprång, det är väl inget att gräla på den för det!
Bättre att klappa om den och fnissa lite och bara rida på! :D :cool:

Kvadratiskt låter svårt! Och jobbigt :D Och utan stigbyglar :o

Kul med hoppning! Det ska vi ägna oss åt nästa lektion också, jag bävar redan... Efter 7 år med min egen häst som aldrig stannade utan bara flöt genom banan oavsett hur högt det var eller hur fel han kom så känns alla andra hästar som dom ska tvärnita när som helst... Och då vågar jag inte driva för jag förväntar mig ju ett stopp=hästen känner att jag inte är riktigt säker på att vi faktiskt ska över=stopp. Ond cirkel...

Jag njöt av min lektion i tisdags, orkade rida med liiite mer energi och hittade ett par knappar på den stora bruna. Konstaterade att om jag bara tittar framåt istället för att glo ner på hästen så gör det jätteskillnad i min ridning. Trodde för ett par sekunder på slutet att hon tänkte sätta sig på rumpan eller nåt, det kändes verkligen som det. Men fick ett glatt tillrop från ridläraren att "dääär fick du bak vikten och hade riktig samling, kände du det? Fint!"
Jaha ja, är det så det känns :o
Och sen fick jag beröm för min sits, jag som tycker det känns mest som jag flaxar runt mellan stolsits och att sitta som en potatissäck :D

Men ehm... jag har ju mest ridit min egen häst de sista åren, i min egen sköna sadel och har nu fått ett problem... Den stora bruna har rejäl galopp och hennes sadel är nog inte skapt för kroppar som mina... Det blir som en skavande rörelse mot övre delen av ja... ehm, "fiffi", det gör så himla ont flera dagar efteråt med små blåsor och svullet och eländigt :( Någon som har nåt tips? Jag kan ju inte gärna ändra på varenda sadel...

Vad tråkigt när det blir så fel. Ridläraren menade säker bara väl men hade inte tänkt längre än att du brukar gilla den hästen. Vågade du hoppa ändå? Eller löste det sig så du slapp?

Finns det ingen grupp med fler som föredrar att ta det lugnt med hoppningen?
Enligt uppgift ser det ut så i min grupp, alla är mer eller mindre fega när det kommer till hoppning. Så på sina "hopplektioner" kör dom markarbete istället med ett fåtal hinder som aldrig är högre än att hästarna kan kliva över.
Nu har jag ju inte haft hopplektion med dom ännu men jag hoppas att det stämmer som det är sagt, jag vill inte upp på några höjder alls den här terminen...

Det skulle ju vara tråkigt om du måste undvika det helt när du ju faktiskt vill utvecklas förbi rädslan/obehaget.

Finns det fler ridskolor där du bor?
Antingen byter du ridskola, eller så byter du till en dressyrgrupp och åker sedan någonstans på en ridkurs och få hjälp med hoppningen.
Men först tar du dig ett allvarligt snack med ridläraren, att göra dig otrygg är inte acceptabelt och det är inget servicetänk i det utan snarare dålig service. Visst ska man ha utmaningar, men först måste man vara trygg i det man gör innan man slängs åt en utmaning. Bättre att hon utmanar dig på en lugnare och stadigare häst!

Kvadratiskt låter svårt! Och jobbigt :D Och utan stigbyglar :o

Kul med hoppning! Det ska vi ägna oss åt nästa lektion också, jag bävar redan... Efter 7 år med min egen häst som aldrig stannade utan bara flöt genom banan oavsett hur högt det var eller hur fel han kom så känns alla andra hästar som dom ska tvärnita när som helst... Och då vågar jag inte driva för jag förväntar mig ju ett stopp=hästen känner att jag inte är riktigt säker på att vi faktiskt ska över=stopp. Ond cirkel...

Jag njöt av min lektion i tisdags, orkade rida med liiite mer energi och hittade ett par knappar på den stora bruna. Konstaterade att om jag bara tittar framåt istället för att glo ner på hästen så gör det jätteskillnad i min ridning. Trodde för ett par sekunder på slutet att hon tänkte sätta sig på rumpan eller nåt, det kändes verkligen som det. Men fick ett glatt tillrop från ridläraren att "dääär fick du bak vikten och hade riktig samling, kände du det? Fint!"
Jaha ja, är det så det känns :o
Och sen fick jag beröm för min sits, jag som tycker det känns mest som jag flaxar runt mellan stolsits och att sitta som en potatissäck :D

Men ehm... jag har ju mest ridit min egen häst de sista åren, i min egen sköna sadel och har nu fått ett problem... Den stora bruna har rejäl galopp och hennes sadel är nog inte skapt för kroppar som mina... Det blir som en skavande rörelse mot övre delen av ja... ehm, "fiffi", det gör så himla ont flera dagar efteråt med små blåsor och svullet och eländigt :( Någon som har nåt tips? Jag kan ju inte gärna ändra på varenda sadel...

Har en väninna med samma problem, hon måste ha speciella trosor, hennes favoriter är ifrån märket Candida har jag för mig de heter, lite tjockare. Sen har hon vaselin "i" :D

Det är inte speciellt svårt, det gäller att göra halvhalter, ställa och forma hästen och då vi gjorde bakdelsvändingar vid varje hörn så rider man en rak linje, gör en kvarts bakdelsvändning och rider på en rak linje osv.

Det kommer säkert gå jättebra, personligen gillar jag att rida hästar som stannar också för det påminner mig om att det inte bara är till att åka med utan att rida istället. Har en dam som jag troligen kommer få rida nästa torsdag som är super känslig, så minsta fel du gör så stannar hon. Kan vara att du håller i tygeln för hårt eller "hoppar av" före henne osv men när hon väl hoppar då är livet kul.

Jag skulle säga rid med och känn på hur det känns och utgå därefter därifrån. :)
KUl när det går bra, själv har jag inte lyckats samla ihop en häst riktigt, har inte riktigt orken tyvärr.

Tackar, ska köpa mig ett par och prova. Har inget vaselin men mitt helorganiska superekologiska bodybutter kan nog funka med. Får hoppas på förbättring, det förstör ju glädjen när man vet att det kommer göra ont som fasen flera dagar....

Rida samlat på rakt spår tycker jag är ursvårt. Man tappar liksom samling och takt och hela hästen faller isär för mig...

Jag kan nog inte ta på mig så mycket av äran för den där samlingen, den stora bruna är väldigt förlåtande och samarbetsvillig har jag insett. Hon gör inget om jag inte gör rätt, men så fort det blir minsta lilla rätt så bjuder hon verkligen till med allt hon har. Börjar gilla den damen, det klickade till lite där igår :)

Och jag håller helt med dig att det är nyttigt att få rida hästar som inte sköter allt själva. Det är ju just det jag är bortskämd med, min goding gjorde ju allt jobb själv jag behövde bara styra och följa med. Därav osäkerheten på andra hästar där jag faktiskt måste delta aktivt för att få till det. Känns väldigt skoj att få sitta på olika hästar, kul utmaning att lära sig hitta knappar och samarbeta med olika individer!

Vad tråkigt när det blir så fel. Ridläraren menade säker bara väl men hade inte tänkt längre än att du brukar gilla den hästen. Vågade du hoppa ändå? Eller löste det sig så du slapp?

Finns det ingen grupp med fler som föredrar att ta det lugnt med hoppningen?
Enligt uppgift ser det ut så i min grupp, alla är mer eller mindre fega när det kommer till hoppning. Så på sina "hopplektioner" kör dom markarbete istället med ett fåtal hinder som aldrig är högre än att hästarna kan kliva över.
Nu har jag ju inte haft hopplektion med dom ännu men jag hoppas att det stämmer som det är sagt, jag vill inte upp på några höjder alls den här terminen...

Det skulle ju vara tråkigt om du måste undvika det helt när du ju faktiskt vill utvecklas förbi rädslan/obehaget.

Jag tror det är en kombination av att vi egentligen behöver fler hästar till verksamheten och som sagt att jag brukar gilla att rida den hästen på marken.
Ridskolan tappade en lånehäst i sommar, två är halta sen sommarbetet och en ny häst håller på att skolas in, men den stackaren kan man ju inte kasta in på två-tre pass i rad det första man gör liksom.

Nu löste det sig så att jag och en annan tjej i gruppen gick tillbaka till utebanan och red dressyr för oss själva.

Jag håller på att kolla upp hur det ser ut med andra grupper, jag väntar svar från kansliet som har koll på det där.

Finns det fler ridskolor där du bor?
Antingen byter du ridskola, eller så byter du till en dressyrgrupp och åker sedan någonstans på en ridkurs och få hjälp med hoppningen.
Men först tar du dig ett allvarligt snack med ridläraren, att göra dig otrygg är inte acceptabelt och det är inget servicetänk i det utan snarare dålig service. Visst ska man ha utmaningar, men först måste man vara trygg i det man gör innan man slängs åt en utmaning. Bättre att hon utmanar dig på en lugnare och stadigare häst!

Jo, det finns en ridskola till, men det är inget alternativ att rida där.

Oj vilken otur med hästar! Låter som dom får ligga i lite för att hitta lösningar... Antingen får dom väl snabba på med att ta in ersättare för "försvunna" och skadade hästar eller ge er elever pengar tillbaka, rabatt eller lektioner till godo... Ni betalar ju faktiskt för en tjänst och ska inte behöva påverkas negativt för att ridskolan inte kan tillhandahålla denna tjänst...
Även om ridskolan förstås inte kan hjälpa att det blivit som det blivit.

Rida samlat på rakt spår tycker jag är ursvårt. Man tappar liksom samling och takt och hela hästen faller isär för mig...

Jag kan nog inte ta på mig så mycket av äran för den där samlingen, den stora bruna är väldigt förlåtande och samarbetsvillig har jag insett. Hon gör inget om jag inte gör rätt, men så fort det blir minsta lilla rätt så bjuder hon verkligen till med allt hon har. Börjar gilla den damen, det klickade till lite där igår :)

Och jag håller helt med dig att det är nyttigt att få rida hästar som inte sköter allt själva. Det är ju just det jag är bortskämd med, min goding gjorde ju allt jobb själv jag behövde bara styra och följa med. Därav osäkerheten på andra hästar där jag faktiskt måste delta aktivt för att få till det. Känns väldigt skoj att få sitta på olika hästar, kul utmaning att lära sig hitta knappar och samarbeta med olika individer!

Jo det är svårt när man inte har stöd från väggen, det ska erkännas. Fast otroligt lärorikt.

Åh en sådan häst måste va underbar att rida, vi har ingen sådan på ridskolan vad jag känner till, de som finns får du rida ner på tygeln, de ger inget gratis.
Bra utmaning det också förstås.

Så bortskämd var jag också ett tag, men nu har jag fått rida den där känsliga skäcken och då glömmer jag inte bort att det bara är att "åka" häst. :P

Jag tror det är en kombination av att vi egentligen behöver fler hästar till verksamheten och som sagt att jag brukar gilla att rida den hästen på marken.
Ridskolan tappade en lånehäst i sommar, två är halta sen sommarbetet och en ny häst håller på att skolas in, men den stackaren kan man ju inte kasta in på två-tre pass i rad det första man gör liksom.

Nu löste det sig så att jag och en annan tjej i gruppen gick tillbaka till utebanan och red dressyr för oss själva.

Jag håller på att kolla upp hur det ser ut med andra grupper, jag väntar svar från kansliet som har koll på det där.

Jag känner igen det där, min ridskola har haft samma otur. Fast i vårt fall har det varit både hästar som blivit gamla och inte orkar gå i ridskolan mer. Sen har det varit många som varit skadade uppe på allt elände.

Sen när de köpte ny häst har de fått byta flera gånger för att den inte passat in tyvärr.
Nu hoppas jag att det håller i sig och att hästarna håller sig friska.

Det är ju kul när hästen brallar och är glad efter hoppsprång, det är väl inget att gräla på den för det!
Bättre att klappa om den och fnissa lite och bara rida på! :D :cool:

Fast om du hade läst så hade du förstått att jag är livrädd....

Nåja, spelar ingen roll nu, jag har ju lagt av.

Jo, vi har haft lite otur med hästar på senare tid och samtidigt en del felköp.
Småponnyer som köps in för att gå barnlektioner, men som är för svårridna och därmed får gå på vuxenlektioner.
Unga/outbildade ponnyer som måste utbildas = gå på vuxenlektioner/bara duktiga ponnyryttare.

Vi letar hela tiden efter passande verksamhetshästar, ibland blir det felköp och det är inte alltid så enkelt att bli av med felköpen heller, och det blir en ond cirkel.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 743
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka