Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kl
Ska rida terminens första ridlektion imorgon
Har inte ridit i grupp på många år och inte ridit regelbundet på nästan lika många. Sen har jag aldrig varit på ridskolan och kommer komma dit i gamla ridbyxor, gummistövlar och måste låna ridhjälm (har ridkläder men inte i denna landsende), gummistövlar hade väll känns ok om man var 7, inte när man rider i vuxengrupp, men vafan Alla är dock säkert riktigt stylish och så kommer jag som en luffare...
Man har samma häst hela tiden, och så tävlar man den. Vi har en sån grupp för hoppning och en för dressyr, jag rider i hoppgruppen. Sen rider man i en vanlig grupp också.
All annan tid när du inte sitter i sadeln. Är du spänd o stressad i ditt vanliga läge eller bara när du rider? Kan yoga vara en hjälp?
Är inte så orolig om hästen går lektionen innan men om den inte gör det, hur ska man hitta hästen och dess grejor?
Haha...
Tänka sig vilka konstiga saker man kan vara nervös för.
Utrustning till mig själv har jag då jag hade egen häst fram till ett år sen då jag även red sist.
Kl
Ska rida terminens första ridlektion imorgon
Har inte ridit i grupp på många år och inte ridit regelbundet på nästan lika många. Sen har jag aldrig varit på ridskolan och kommer komma dit i gamla ridbyxor, gummistövlar och måste låna ridhjälm (har ridkläder men inte i denna landsende), gummistövlar hade väll känns ok om man var 7, inte när man rider i vuxengrupp, men vafan Alla är dock säkert riktigt stylish och så kommer jag som en luffare...
Hoppas på en snäll häst iaf, dör lite om jag får en seg eller sur sak.
Inte vad jag känner till. Yoga? Är inte så där värst hemma på träningar osv.
Kl
Lektionen gick bra och var en rätt avslappnad klädstil på folk så kände mig inte så dum i mina gamla paltor
Dock hade jag glömt (förträngt?) hur sega och okänsliga ridskolehästar kan vara, tog halva lektionen innan jag hade fått iaf lite sprutt på kusen. Lite skillnad från hästen jag hade där man i princip bara behövde tänka vad man ville göra, en aning mer explosiv . Men var en snäll liten häst iaf. Vi är rätt ojämna i gruppen men tror inte det spelar så stor roll, alla kan iaf styra och bromsa (gasen var det lite sådär med )
Vilken träningsvärk jag har idag, lite lätt stel...
Igår var det min tur att rida utan stigbyglar Började genast tänka ut avramlingstekniker för att slippa slå mig alltför mycket men det gick så himlans bra. Till och med bättre än med stigbyglar! Kom ner i sadeln och nådde om hästen på ett helt annat sätt(men jag var väldigt tacksam för den Stora Brunas bekväma trav dock!)
Tränade på att rida hästarna runt innerskänkeln i små volter och öppna längs långsidorna, mycket nyttigt för mig som alltid tappar kontakten på yttersidan.
Och jag(som alltid ridit unghästar och travare)har insett hur underbart det är att sitta på en häst som vet vad jag menar och gör rätt när jag gör rätt! Den Stora Bruna är ju så ärlig också och svarar upp direkt, vi fick till det så himla fint under sista halvan av lektionen
Men det känns lite tråkigt att vissa inte kan rida på lite utan mest "fiser runt" på halvfart... Så fort jag fått bra bjudning, samling och en häst som suger tag och tar stöd på bettet så får vi avbryta eller vända över för att inte rida rakt in nån "segpropp"...
Jag sitter visserligen på den största hästen och får därmed vara beredd på att dom mindre inte tar lika stora kliv, men det blir hopplöst när dom som rider dom små hästarna låter dom gå och jogga i ett tempo som jag själv skulle kunna gå om dom till fots... Vi får liksom inte plats nånstans utan ägnar en tredjedel av tiden till att vända över, volta, leta ny plats, ibland tvärstanna när någon vänder in för nära... När vi kommit in på spåret tar det en halv långsida så är vi ikapp nästa lilla häst och så får vi börja om igen...
Jag tycker bra om mina "ridkamrater" men jag kan inte låta bli att bli lite irriterad... Varför rider man lektion om man ändå bara vill hasa runt på halvlånga tyglar?
På tal om nått helt annat, så längtar jag till söndag då det är Pay & Jump/Old Generation. Är man över 25år och rider felfritt är man med i utlottningen av en vandringspokal. Jag ska rida den skänkeldöda Knaubstraber valacken Platon och hoppa 80cm, såvida inte ridläraren sätter mig på en annan häst, då lektionshästarna bara får gå en gång och det är flera som önskat samma häst och Platon är den som är tryggast att hoppa med.
Kl
Lektionen gick bra och var en rätt avslappnad klädstil på folk så kände mig inte så dum i mina gamla paltor
Dock hade jag glömt (förträngt?) hur sega och okänsliga ridskolehästar kan vara, tog halva lektionen innan jag hade fått iaf lite sprutt på kusen. Lite skillnad från hästen jag hade där man i princip bara behövde tänka vad man ville göra, en aning mer explosiv . Men var en snäll liten häst iaf. Vi är rätt ojämna i gruppen men tror inte det spelar så stor roll, alla kan iaf styra och bromsa (gasen var det lite sådär med )
Vilken träningsvärk jag har idag, lite lätt stel...
Men varför, å varför, betala massa pengar för lektioner när man bara sitter helt passiv på en häst som har näsan i backen och håller på att somna?
Och att man inte ens märker att det konstant bildas en lång kö bakom en och då tänker att "jag borde nog rida på i ett lite friskare tempo"...
.
....
För övrigt är det en riktigt bra ridlärare måste jag säga. Jag ligger enligt henne lite före övriga gruppen kunskapsmässigt i ridningen och hon var orolig att jag skulle få långtråkigt. Inte en chans! Även om jag genomför övningen korrekt innan resten så är hon på mig om alla smådetaljer, skänklar som är för rörliga, yttertyglar som glappar, blicken som alltför gärna vill titta ner i hästmanen etc. Underbart! Hur är era lärare?
Oj inte illa, lite kul initiativ med nåt för alla som har lämnat tonåren bakom sig! man känner sig faktiskt lite smått överårig när man pinnar runt bland alla barn och tonåringar.
Vill du väldigt gärna ha just den hästen elelr känns det okej om det blir ett byte? Jag har fått intrycket att du är väldigt säker på hoppning?
Jag tycker det är svårt med spö (sporrar rider jag inte med) när man är på ett nytt ställe. Man vet inte hur mycket man törrs använda det, snacket går så fort. Ex nu sist hade jag eg velat klatsha till lite på baken direkt när hästen inte tog skänkeln för att få lite respons istället för att tjata och skänkla kraftigt, men såg verkligen ingen som använde spöet trots ett i handen och seg häst så "vågade" inte :/
Fö rider man här på ridskolan oftast tydligen samma häst 4ggr och byter sedan. Aldrig varit med om det förr i tiden, då fick man ny häst i prkncip varje pass men kunde såklart önska om man ville rida någon häst oftare än andra, red nog min favorit vartannat pass i snitt (bra när man har udda hästsmak och gillar de ingen annan vill ha )