Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Kl
Ska rida terminens första ridlektion imorgon :eek:
Har inte ridit i grupp på många år och inte ridit regelbundet på nästan lika många. Sen har jag aldrig varit på ridskolan och kommer komma dit i gamla ridbyxor, gummistövlar och måste låna ridhjälm (har ridkläder men inte i denna landsende), gummistövlar hade väll känns ok om man var 7, inte när man rider i vuxengrupp, men vafan :p Alla är dock säkert riktigt stylish och så kommer jag som en luffare...

Så var även min entré på ridskolan. Efter ett tioårigt-uppehåll var inte de där gamla paltorna som legat gömd på vinden så himla stylish. Ridbyxorna var förstora och hade jätterumpa (köpta för 60 kr på Granngårdens utförsäljning), gröna gummistövlar och en vinröd hjälm från nittiotalet där sammeten på skärmen lossnat. Fast jag hade känt mig betydligt dummare om jag hade kommit "uppklädd" över tänderna :)

Hoppas att du får en rolig kväll och att du blir lika biten ridskoleryttare som jag blev!

Hoppar in denna roliga tråd.

Bakgrund - hade egna hästar fram till 2001 då jag började plugga. Sedan kom ett långt uppehåll till 2011 då jag en dag så en lapp om drop in ridning på ridskolan i krokarna där jag bor. Tiden var mogen och jag anmälde mig. Första lektionen visade sig vara hoppning, men hjärtat i halsgropen stammade jag fram att jag nog ändå ville vara med trots min ringrostighet. Det var helt underbart att sitta till häst igen och jag förvånades över att gamla takter satt i, jag var hög i flera dagar efteråt. Sedan fortsatte jag med drop in under våren, fick sedan en tillfällig plats i en dressyrgrupp då min kompis blev gravid. Detta visade sig dock vara en smitta så även jag blev gravid och var borta lite drygt en termin. Sedan fick jag permanent plats i dressyrgruppen (tänk jag som gammal skogs- och hoppryttare, men säger man inte; att när fan blir gammal börjar hon rida dressyr? ;))

Nu är terminen i gång sedan några veckor tillbaka, tyvärr har jag missat en några lektioner pga att jag reser mycket i jobbet. Försöker förklara för mina kollegor att onsdagar är heliga, men i bland går det inte att lösa på andra sätt.

Har haft ynnesten att få min absoluta favorithäst vid nästan varje lektion under våren och inledningen på hösten. En häst som lär mig rida precis enligt min tanke om hur ridning ska kännas.

kl

Då var det måndag igår och ytterligare en ridlektion till ända.
Fick Silva igen, nedan är en bild, (som jag hoppas syns fast hon är mycket vitare nu, bilden är tagen när hon precis kommit).

644586_290141877783933_99970908_n.jpg

Vi hade hoppning och jag tyckte att det gick mycket bättre förra lektionen när vi red för den andra ridläraren, nu red vi för ägaren till ridskolan och fast hon är bra så är hon inte lika militärisk och på som den andra. Vilket jag gillar, för jag behöver någon som tjatar på mig hur jag sitter och vad jag gör för fel alternativt rätt osv.

Jag är ändå nöjd och det är huvudsaken, sen märktes det tydligt att hon fortfarande är väldigt grön i utbildningen, men det är alltid lika intressant att rida sådana hästar.

Man har samma häst hela tiden, och så tävlar man den. Vi har en sån grupp för hoppning och en för dressyr, jag rider i hoppgruppen. Sen rider man i en vanlig grupp också.

Aha, vi har privatlektioner som jag rider i en hoppgrupp, oftast på samma häst.
Enda skillnaden är att vi inte tävlar mer än om det är någon klubbtävling eller liknande. :)

All annan tid när du inte sitter i sadeln. :) Är du spänd o stressad i ditt vanliga läge eller bara när du rider? Kan yoga vara en hjälp?

Inte vad jag känner till. Yoga? Är inte så där värst hemma på träningar osv.

Är inte så orolig om hästen går lektionen innan men om den inte gör det, hur ska man hitta hästen och dess grejor? :p
Haha...

Tänka sig vilka konstiga saker man kan vara nervös för. :p

Utrustning till mig själv har jag då jag hade egen häst fram till ett år sen då jag även red sist.

Fast det borde finnas någon att fråga, för inte är du väl rädd att fråga eller?
I de flesta ridskolor tror jag att det finns någon typ av värd som man kan fråga efter hjälp när inte ridläraren är där och i värsta fall får man fråga de andra i gruppen, som kanske varit där längre.

Tänk på att det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. ;)

Kl
Ska rida terminens första ridlektion imorgon :eek:
Har inte ridit i grupp på många år och inte ridit regelbundet på nästan lika många. Sen har jag aldrig varit på ridskolan och kommer komma dit i gamla ridbyxor, gummistövlar och måste låna ridhjälm (har ridkläder men inte i denna landsende), gummistövlar hade väll känns ok om man var 7, inte när man rider i vuxengrupp, men vafan :p Alla är dock säkert riktigt stylish och så kommer jag som en luffare...

Hoppas på en snäll häst iaf, dör lite om jag får en seg eller sur sak.

Äh, skit i hur du ser ut, huvudsaken är att det går att rida bekvämt, sen när du känner att du kan/vill så kan man uppgradera sig lite. Det har jag gjort, jag är nog vad någon skulle kalla lite "bonnig" än en "snobb". Jag bryr mig inte direkt vad jag har på mig så länge det är bekvämt och fyller sin funktion och skulle någon säga något om det så är det inte deras bekymmer. :P

Inte vad jag känner till. Yoga? Är inte så där värst hemma på träningar osv.

Hemma eller i grupp. Jag går i grupp.

Mig hjälper det att få bukt med stress, spändhet, balans, koordination, styrka, etc, etc. Tycker själv jag har blivit en bättre ryttare efter att jag börjat med det.

Men frågan kvarstår. Du kan ha svarat men jag har helt missat det. ÄR du spänd utanför sadeln, alltså i verkliga livet. Eller är det _bara_ i sadeln du är spänd?

Svarade ju: "inte vad jag känner till" till det där med spänd utanför sadeln och med "inte så där värst hemma" är ett uttryck att man inte vet vad det är, nu vet du det till nästa gång. :)

Kl

Lektionen gick bra och var en rätt avslappnad klädstil på folk så kände mig inte så dum i mina gamla paltor :p
Dock hade jag glömt (förträngt?) hur sega och okänsliga ridskolehästar kan vara, tog halva lektionen innan jag hade fått iaf lite sprutt på kusen. Lite skillnad från hästen jag hade där man i princip bara behövde tänka vad man ville göra, en aning mer explosiv ;). Men var en snäll liten häst iaf. Vi är rätt ojämna i gruppen men tror inte det spelar så stor roll, alla kan iaf styra och bromsa (gasen var det lite sådär med :p)

Vilken träningsvärk jag har idag, lite lätt stel...

Senast ändrad:

Igår var det min tur att rida utan stigbyglar:D Började genast tänka ut avramlingstekniker för att slippa slå mig alltför mycket men det gick så himlans bra. Till och med bättre än med stigbyglar! Kom ner i sadeln och nådde om hästen på ett helt annat sätt(men jag var väldigt tacksam för den Stora Brunas bekväma trav dock!)

Tränade på att rida hästarna runt innerskänkeln i små volter och öppna längs långsidorna, mycket nyttigt för mig som alltid tappar kontakten på yttersidan.
Och jag(som alltid ridit unghästar och travare)har insett hur underbart det är att sitta på en häst som vet vad jag menar och gör rätt när jag gör rätt! Den Stora Bruna är ju så ärlig också och svarar upp direkt, vi fick till det så himla fint under sista halvan av lektionen :banana:
Men det känns lite tråkigt att vissa inte kan rida på lite utan mest "fiser runt" på halvfart... Så fort jag fått bra bjudning, samling och en häst som suger tag och tar stöd på bettet så får vi avbryta eller vända över för att inte rida rakt in nån "segpropp"...
Jag sitter visserligen på den största hästen och får därmed vara beredd på att dom mindre inte tar lika stora kliv, men det blir hopplöst när dom som rider dom små hästarna låter dom gå och jogga i ett tempo som jag själv skulle kunna gå om dom till fots... Vi får liksom inte plats nånstans utan ägnar en tredjedel av tiden till att vända över, volta, leta ny plats, ibland tvärstanna när någon vänder in för nära... När vi kommit in på spåret tar det en halv långsida så är vi ikapp nästa lilla häst och så får vi börja om igen...
Jag tycker bra om mina "ridkamrater" men jag kan inte låta bli att bli lite irriterad... Varför rider man lektion om man ändå bara vill hasa runt på halvlånga tyglar?

Såna ryttare är extremt irriterande, tycker jag, på nivån att jag skulle vara beredd att byta grupp för att slippa dem. Allrahelst om de dessutom inte gitter följa övningen, utan kommer masandes i skritt tvärsöver diagonalen där man försöker galoppera...

Ja, som tur är håller vi oss till samma övning allihop, och vi är lika duktiga på att snurra till det :D Jag kan acceptera att man hör fel, missförstår eller sånt.
Men varför, å varför, betala massa pengar för lektioner när man bara sitter helt passiv på en häst som har näsan i backen och håller på att somna?:meh:
Och att man inte ens märker att det konstant bildas en lång kö bakom en och då tänker att "jag borde nog rida på i ett lite friskare tempo"...

Ridläraren vill byta grupp på mig men det finns inte plats. Och jag vill ju rida lite under min kunskapsnivå för att jag helt enkelt inte har styrkan i kroppen att rida mer avancerat just nu. Men att man rider mindre avancerade övningar med lägra krav på samling tycker jag inte är en ursäkt för att bara sitta och åka häst och vara ivägen för övriga ryttare som faktiskt försöker lära sig något...

Kl

Lektionen gick bra och var en rätt avslappnad klädstil på folk så kände mig inte så dum i mina gamla paltor :p
Dock hade jag glömt (förträngt?) hur sega och okänsliga ridskolehästar kan vara, tog halva lektionen innan jag hade fått iaf lite sprutt på kusen. Lite skillnad från hästen jag hade där man i princip bara behövde tänka vad man ville göra, en aning mer explosiv ;). Men var en snäll liten häst iaf. Vi är rätt ojämna i gruppen men tror inte det spelar så stor roll, alla kan iaf styra och bromsa (gasen var det lite sådär med :p)

Ja, vissa ridskolehästar kan vara lite skänkeldöda. Vi har några på ridskolan och oftast hjälper det med antingen ett spö eller att rida med sporrar. Sen har vi en av det motsatta som man inte ska rida med sporrar för då aktiverar turbon och att dutta ett spö får hästen att flyga iväg, vet inte alls vad kraken varit med om tidigare. :/

Min grupp är också ojämn och jag tror det är svårt att hitta en grupp som är jämn rätt över.. tja min hoppgrupp är rätt jämn, men inte ridskolegruppen. :)

Igår var det min tur att rida utan stigbyglar:D Började genast tänka ut avramlingstekniker för att slippa slå mig alltför mycket men det gick så himlans bra. Till och med bättre än med stigbyglar! Kom ner i sadeln och nådde om hästen på ett helt annat sätt(men jag var väldigt tacksam för den Stora Brunas bekväma trav dock!)

Tränade på att rida hästarna runt innerskänkeln i små volter och öppna längs långsidorna, mycket nyttigt för mig som alltid tappar kontakten på yttersidan.
Och jag(som alltid ridit unghästar och travare)har insett hur underbart det är att sitta på en häst som vet vad jag menar och gör rätt när jag gör rätt! Den Stora Bruna är ju så ärlig också och svarar upp direkt, vi fick till det så himla fint under sista halvan av lektionen :banana:
Men det känns lite tråkigt att vissa inte kan rida på lite utan mest "fiser runt" på halvfart... Så fort jag fått bra bjudning, samling och en häst som suger tag och tar stöd på bettet så får vi avbryta eller vända över för att inte rida rakt in nån "segpropp"...
Jag sitter visserligen på den största hästen och får därmed vara beredd på att dom mindre inte tar lika stora kliv, men det blir hopplöst när dom som rider dom små hästarna låter dom gå och jogga i ett tempo som jag själv skulle kunna gå om dom till fots... Vi får liksom inte plats nånstans utan ägnar en tredjedel av tiden till att vända över, volta, leta ny plats, ibland tvärstanna när någon vänder in för nära... När vi kommit in på spåret tar det en halv långsida så är vi ikapp nästa lilla häst och så får vi börja om igen...
Jag tycker bra om mina "ridkamrater" men jag kan inte låta bli att bli lite irriterad... Varför rider man lektion om man ändå bara vill hasa runt på halvlånga tyglar?

Va roligt, jag sitter och rider också bättre utan stigbyglar konstigt nog, men måste ändå öva på att ha stödet av stigbyglarna också.

Vi hade två stycken i min grupp som inte red "seriöst", den ena har slutat, men en ny har tagit dens plats och inte nog med att hon inte driver fram hästen, hon vågar inte hoppa också, och det tar extra tid av lektionen när hennes häst masar sig fram och inte har någon bjudning.
Tyckte det var lite skönt att hon inte kom på hopplektionen, så vi andra fick hoppa lite, vi som vill och vågar.

Jag vet en lektion när en tjej som egentligen rider i gruppen innan oss, red igen i min grupp. Red en privathäst som ångade på i traven och detta var i samma veva som stona brunstade och ridläraren hade specifikt sagt att ingen skulle rida i närheten av varandra. Vad gör inte den här tjejen då? Jo, hon gör en omkörning av mig som red på ett känsligt sto som kan sparka, och rider förbi och sen in precis framför. Jag blev super irriterad av hennes fräckhet när hon kunde fortsatt innanför spåret några få meter till och det varit riskfritt att rida in på spåret igen.

När jag red på en grön häst som ångade på som tusan så hann typ alla andra göra övningen för jag hade fullt upp med att få hästen att gå lugnt och få plats. Dom gångerna känns det lite surt när jag fick lägga volter för att jag kom för nära och den bakom red förbi så jag fick lägga en ny volt osv..

Inte kul, men jag säger ifrån att "hallå där jag har inte fått göra övningen" om ridläraren säger att vi ska avsluta, så jag åtminstone kan göra den en gång.

Det är rätt skönt att jag sluppit detta på sistone, riktigt jobbigt att hamna i det läget.

På tal om nått helt annat, så längtar jag till söndag då det är Pay & Jump/Old Generation. Är man över 25år och rider felfritt är man med i utlottningen av en vandringspokal. Jag ska rida den skänkeldöda Knaubstraber valacken Platon och hoppa 80cm, såvida inte ridläraren sätter mig på en annan häst, då lektionshästarna bara får gå en gång och det är flera som önskat samma häst och Platon är den som är tryggast att hoppa med. :)

KL
Det verkar vara ett vanligt förekommande fenomen med "segproppar". Kanske har varje ridgrupp sin egen?
Jag tycker egentligen inte illa vara, vill dom lägga tusentals kronor om året på att hasa runt så uppskattar dom väl det... Men när det sätter käppar i hjulet för oss som vill ha valuta för pengarna och faktiskt bryr oss om ifall vi gör övningen korrekt och om hästen verkligen jobbar i en ärlig form, då blir jag lite putt...

Fick reda på sist att vi bara byter häst en gång/termin i vuxengrupperna. Tydligen med syftet att vi verkligen ska jobba ihop oss med just den hästen vi rider nu innan det blir nåt byte. Kunna "hitta knapparna för finliret" som ridläraren uttryckte det. Jag förstår tanken och den kan väl vara god, men jag såg fram emot att få sitta på lite olika hästtyper för att se vad jag egentligen trivs med när det blir dags för egen häst igen.

För övrigt är det en riktigt bra ridlärare måste jag säga. Jag ligger enligt henne lite före övriga gruppen kunskapsmässigt i ridningen och hon var orolig att jag skulle få långtråkigt. Inte en chans! Även om jag genomför övningen korrekt innan resten så är hon på mig om alla smådetaljer, skänklar som är för rörliga, yttertyglar som glappar, blicken som alltför gärna vill titta ner i hästmanen etc. Underbart! Hur är era lärare?

På tal om nått helt annat, så längtar jag till söndag då det är Pay & Jump/Old Generation. Är man över 25år och rider felfritt är man med i utlottningen av en vandringspokal. Jag ska rida den skänkeldöda Knaubstraber valacken Platon och hoppa 80cm, såvida inte ridläraren sätter mig på en annan häst, då lektionshästarna bara får gå en gång och det är flera som önskat samma häst och Platon är den som är tryggast att hoppa med. :)

Oj inte illa, lite kul initiativ med nåt för alla som har lämnat tonåren bakom sig! man känner sig faktiskt lite smått överårig när man pinnar runt bland alla barn och tonåringar.
Vill du väldigt gärna ha just den hästen elelr känns det okej om det blir ett byte? Jag har fått intrycket att du är väldigt säker på hoppning?

Angående att ha samma häst så tycker jag det är kul om man satsar lite mer långsiktigt med hästen, som den hästen jag rider i hoppgruppen, den vet jag att jag kommer kunna ha länge, om vi trivs ihop. Så den hästen ledsnar man ju inte på att rida, för man vet att man kommer rida den åratal framöver, och kommer lära känna varandra bra, så det är ju bara bra om man kan rida den så mycket som möjligt.

På vanliga lektioner, däremot, där man ändå inte satsar på något långsiktigt mål med hästen, så vore det tråkigt att ha samma häst väldigt länge, oftast tar det ju 4-5 gånger tills man börjar hitta knapparna på ett ungefär och har en bra plan för lektionerna, men sen krävs det rätt mycket mer träning innan man verkligen känner varandra. När det gäller en ny tävlingshäst brukar jag räkna med att det tar en termin, minst, innan man har ungefär hum om hur man ska göra. Så då skulle det ju kännas helt meningslöst om man bytte häst hela tiden, då skulle man aldrig komma nånvart eftersom man fick börja om hela tiden. Vi brukar ha 2, max 3 hästar per termin i de vanliga grupperna, det är rätt lagom. Det enda som är synd är att man inte hinner med så många på en termin, så det är ju rätt många hästar man inte ridit på åratal, eller rent av aldrig ridit.

Ja där kan jag se fördelarna, ni ska ju funka som ett team på ett helt annat sätt än vi som "underhållsrider". Men i vår grupp kunde jag tycka att lite tätare byten hade varit bra. Dock är övriga i gruppen nöjda då dom har sina favoriter som dom känner sig trygga med, jag å andra sidan har ju nu bara ridit en häst och även om jag trivs bra med henne hade jag gärna testat ett par till.

Men nu kanske jag får utmaning utanför ridlektionen. Har fått erbjudande om att ha min gamla medryttarhäst på halvfoder fast med så gott som full tillgång till honom. Ägeren hinner inte rida honom alls och tycker det är tråkigt med en så ung häst som bara går i hagen så jag får låna honom mot att jag betalar stallhyra och strö+ev. lektionsavgifter om jag vill rida för tränare. Hemskt sugen då det är en läcker liten häst!:d

Kl

Ja det är svårt att balansera det där, man vill inte komma med allting splitternytt men så vill man inte vara alltför sunkig heller. Skönt att det kändes fint för dig :)
Och den där segheten har jag också kännt på hästen jag rider, dock "vaknar" hon till efter en 20 min när jag blivit sur på henne för att hon maskar och då tar hon hjälperna ganska fint.

Men varför, å varför, betala massa pengar för lektioner när man bara sitter helt passiv på en häst som har näsan i backen och håller på att somna?:meh:
Och att man inte ens märker att det konstant bildas en lång kö bakom en och då tänker att "jag borde nog rida på i ett lite friskare tempo"...
.

De kanske inte kan eller vågar rida på i friskare tempo...
Jag förvånades övermig själv att jag inte stördes av att få volta och vända hela tiden, man får ta det som en extra utmaning. (men lite irriterad blev jag när en svängde in i trav precis framför mig då jag lyckats få till en rätt aktiv kort galopp :banghead:, tvärstopp och sedan börja om, men bromsen satt då bra :p)

Värre är de som har noll koll på hästen. Kommer ihåg förra gången jag red på ridskola som tonåring så var det en häst som drog iväg lite i galoppen varav den livrädda kvinnan drar hästens huvud åt sidan samtidigt som hon lyckas styra rätt på ett annat ekipage så både ekipagen vid kollisionen far omkull och den andra ryttaren får åka ambulans.

Jo jag försöker tänka så, vara lite medmänsklig och se det som en utmaning.
Ibland kokar det bara över lite... Och jag tycker ju så himla bra om personerna så jag bara gnäller lite ^^

Det var inte illa vilka konsekvenser det blev där, hoppas ryttaren(som åkte ambulans)inte fick några bestående men!

Jag tycker det är svårt med spö (sporrar rider jag inte med) när man är på ett nytt ställe. Man vet inte hur mycket man törrs använda det, snacket går så fort. Ex nu sist hade jag eg velat klatsha till lite på baken direkt när hästen inte tog skänkeln för att få lite respons istället för att tjata och skänkla kraftigt, men såg verkligen ingen som använde spöet trots ett i handen och seg häst så "vågade" inte :/

Fö rider man här på ridskolan oftast tydligen samma häst 4ggr och byter sedan. Aldrig varit med om det förr i tiden, då fick man ny häst i prkncip varje pass men kunde såklart önska om man ville rida någon häst oftare än andra, red nog min favorit vartannat pass i snitt (bra när man har udda hästsmak och gillar de ingen annan vill ha :) )

Jo det tycker jag med, man börjar inte första passet med att gå på med spö kanske. Jag "fegade" första två lektionerna sen sa ridläraren själv att hon tyckte jag gott kunde använda spöet när jag inte fick gehör för skänkeln. Så nu vågar jag bli lite "sur" och knacka till ordentligt bakom skänkeln vid behov, vilket oftast bara är ett par gånger sen inser pålle att det inte accepteras att maska ;)
I galoppfattningar och ibland i samlad galopp händer det att jag behöver lägga till spöet bakom skänkeln också helt enkelt för att jag är så trött i benen att jag inte klarar att skänkla ordentligt och det utnyttjar den smarta hästen ^^

(och så förtydliga så att ingen tror jag spöar upp kraken, att "lägga till" spöet bakom skänkeln innebär inte att jag utdelar ett rapp utan petar lite för att göra hästen uppmärksam på att jag faktiskt vill nåt även när skänklarna är alldeles sladdriga)

....
För övrigt är det en riktigt bra ridlärare måste jag säga. Jag ligger enligt henne lite före övriga gruppen kunskapsmässigt i ridningen och hon var orolig att jag skulle få långtråkigt. Inte en chans! Även om jag genomför övningen korrekt innan resten så är hon på mig om alla smådetaljer, skänklar som är för rörliga, yttertyglar som glappar, blicken som alltför gärna vill titta ner i hästmanen etc. Underbart! Hur är era lärare?

Oj inte illa, lite kul initiativ med nåt för alla som har lämnat tonåren bakom sig! man känner sig faktiskt lite smått överårig när man pinnar runt bland alla barn och tonåringar.
Vill du väldigt gärna ha just den hästen elelr känns det okej om det blir ett byte? Jag har fått intrycket att du är väldigt säker på hoppning?

Jag har två ridlärare, på ridskolelektionerna har vi henne jag lär mig mest av 3 gånger, två dressyrpass och ett förberedande hopp. Hon är på oss om minsta lilla och verkligen tjatar på oss tills vi gör rätt och gör vi rätt får vi beröm, hon förklarar så jag förstår varför och hon är lite militärisk, kanske är det de finska blodet i henne.

Sen var 4:e gång när det är hoppning (samt mina hopplektioner) rider vi för hon som äger ridskolan. Hon är bra på sitt sätt och hon kan, men ibland förklarar hon inte varför man ska göra på ett visst sätt utan att man bara ska göra.
På hopplektionerna har hon oftast varit mer på dom som har privathästar och vi som lånar ridskolehästar blir lite bortglömda och får inte samma hjälp som privatryttarna, vilket jag tycker är lite fel då vi betalat samma peng för att då rida och även om jag inte rider på min egna häst så finns det saker som jag som ryttare vill lära mig.

Det roliga med hoppgruppen är att min ridlärare (finskan) rider i samma grupp och ibland kan hon viska saker till mig när ägaren glömmer säga vissa saker, vilket jag verkligen uppskattar och hon är riktigt rolig och vi har en väldigt god stämning i stallet.

helgen v39 ska jag på mini-ridläger för finskan, då blir det fyra stenhårda pass på två dagar. Kommer bli toppen. :D

Ja, den äldsta som är med och hoppar, hon är 70år och är min idol. Jag vill också va så cool som henne när jag blir en gammal tant! :D

Tja, helst vill jag ha honom för det är en säker felfri ritt, men det går även bra med utmaningar. Får jag inte ha honom ligger jag nog i riskzonen att få en känslig häst, som kan vägra om man sitter fel. Har haft henne på mina hopplektioner och vi börjar hitta varandra nu. Sist hoppa vi utan en vägran och hon hade ett bra tempo också.

Säker och säker, vill bli bättre. Blev väl lite botad av min hopprädsla när jag var på Irland på terrängridläger och flög över stock och sten och sen i efterhand fick reda på att höjden låg mellan 100-115 och då hade jag bara hoppat 70cm banor och ett enstaka hinder på 80 och ett på 95 innan.
Ska väl i och för sig erkännas att när jag kom hem efter den veckan tyckte jag att ett 50cm banhoppnings hinder såg skitläskigt ut för att det var så rangligt.

Oj, sorry för långt inlägg, blir att jag babblar på lite, hehe. :P
Jag tycker det är svårt med spö (sporrar rider jag inte med) när man är på ett nytt ställe. Man vet inte hur mycket man törrs använda det, snacket går så fort. Ex nu sist hade jag eg velat klatsha till lite på baken direkt när hästen inte tog skänkeln för att få lite respons istället för att tjata och skänkla kraftigt, men såg verkligen ingen som använde spöet trots ett i handen och seg häst så "vågade" inte :/

Fö rider man här på ridskolan oftast tydligen samma häst 4ggr och byter sedan. Aldrig varit med om det förr i tiden, då fick man ny häst i prkncip varje pass men kunde såklart önska om man ville rida någon häst oftare än andra, red nog min favorit vartannat pass i snitt (bra när man har udda hästsmak och gillar de ingen annan vill ha :) )

Tja, man kan ju alltid börja med spö på halsen eller om man inte har spö, ta tygeln och klatscha till med. Oftast räcker det med en gång. Bry dig inte vad alla andra gör, gör det som du känner måste. Det går inte att fjanta runt, måste till lite jävlar anamma.
Tycker det är dålig stil av dom som snackar skit för att du driver fram en häst och man ska inte bry sig om sådana, för de vågar oftast inte säga ifrån när en häst inte går fram t ex.
Några i min grupp är dåliga på att använda spö och även när ridläraren specifikt säger till dem att använda dom så märks det knappt.
Personligen anser jag att en gång räcker än att sitta och dutta massa gånger så hästen till slut slutar att lyssna.

Tilläggas ska att om jag rider en häst jag aldrig ridit förut rider jag alltid utan spö och sporrar. :)

Vi rider samma häst 2 gånger och ibland fler beroende på om man inte vill byta och någon annan inte vill ha hästen osv.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 746
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
678
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka