Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Kl

Hopplektion igår :banana: Började på en stor mittvolt med bommar vid B och E samt kryss över medellinjen, gick sådär.. Märkte sen att jag hade ojämna läder och satt snett, gick mkt bättre när jag satt rakt :D Fortsatte med att hoppa serpentin för att landa i rätt galopp, vidare med 2 st kombinationer som en kvadrat som togs diagonalt i en 8a. Sen allt som en bana. Träningen gick bara bätte och bätte, slutade med flaggan i topp :) Hade samma trevliga fixa som sist <3

Kl

Måste bara skriva av mig lite. Hade världens dip igår och red så dåligt att jag bara ville gråta på vägen hem!

Red en häst som inte kommit så långt i sin utbildning och dessutom är ganska svårriden. Vi började med att värma upp ordentligt i alla gångarter och skulle sen jobba med skolorna på volt.
Övningen gick ut på att vi började med att rida öppna på voltspåret för att sen ställa om och rida förvänd sluta.
Tekniskt svårt som det är och helt omöjligt på den hästen jag satt på.

Igår var andra gången jag red honom den här terminen och innan det har jag bara ridit honom nångång när han var helt ny vilket gör att jag inte har hittat alla knappar. Han var helt tom igår och jag kände redan från början att jag inte hade honom ordentligt mellan hand och skänkel. Han är liksom lite lealös och det kändes som att jag inte fick någon styr på honom över huvudtaget. Han svarade inte ordentligt på skänkeln mer än att springa iväg lite fortare och varje gång jag försökte fånga upp energin lite i handen så kortade han bara upp sig i halsen och energin dog. Att försöka få ett stöd var omöjligt. När jag försökte runda honom lite runt innerskänkeln så bara vek han ihop sig som en fällkniv, ttterbogen stack iväg och han svarade inte på ytterhjälperna över huvudtaget.
Tom, kort och slingrig som en orm.

Att då försöka rida öppnor och slutor på volten när jag knappt kan runda honom vanligt på voltspåret kändes helt omöjligt. Jag fick bara sitta och parera alla kroppsdelar som försvann hit och dit och tillslut var det som att jag tappade styrseln i min egen kropp och började rida riktig kalleanka ridning :(

Vi jobbade sen en ganska mycket i förvändgalopp åt båda hållen och först då började han komma loss och bli lite mer på hjälperna men då var lektionen nästan slut.

Det är det som är så frustrerande med ridskolan. Hade jag ridit själv så hade jag jobbat med tempoväxlingar och övergångar i alla gångarter, försökt få igång en ärlig bjudning genom kroppen och inte ens funderat på skolor så länge han är sådär "tom" .
Men på ridskolan så gör man ju det som lektionen går ut på oavsett vad just den hästen man sitter på skulle behöva och vilken form man själv är i och då blir det inte riktigt bra ridning tycker jag.
Jag brukar ibland skita i en övning om jag känner att det verkligen inte fungerar men då får man ju ändå bara trava runt runt där för att inte vara ivägen för de andra tills övningen är klar.

Känner inte heller att jag fick några direkt konstruktiva råd av ridläraren och ju sämre jag red ju mindre sa hon till mig.
I slutet av varje lektion brukar hon alltid kommentera varje ryttare om hur dagens lektion gick, men igår pratade hon en snutt med alla utom mig. Det brukar betyda att man ridit skitdåligt mot vad man brukar göra. Men det är ju just då jag vill ha tips på hur jag ska göra nästa gång !
:(
Funderar på att byta ridskola till någon av de mindre privata där man kan rida i grupper på typ Max fyra så att man kan få lite mer individuell hjälp när allt kör ihop sig. Annars kommer jag aldrig lära mig rida på riktigt känns det som :cautious:

Fast där har du en dålig ridlärare isåfall tycker jag.
Du ska kunna ha en öppen dialog med din ridlärare om vart du och hästen står i dagsläget och göra en kompromiss.
T.ex. ett fuxsto på min ridskola kan inte göra övningar som går ut på att man ska fatta galopp på samma ställe varje varv, då flippar det i huvudet som på fuxston's vis.
Då får man istället fatta galopp en halv kortsida efter, ett varv efter, ett trekvarts varv efter och för ridläraren är det helt okej. Dels för att då får hästen ändå jobba och man själv som ryttare får planera mer för att inte va i vägen.

Så på denna häst skulle ni ha kunna kompromissa om att ja fine, övningen som den är funkar inte.
Om han kan gå ställd och böjd i nacken och byta ställning innanför spåret så är det okej, då räcker det där för idag.

Man behöver inte göra det svårt för sig.
Så du ska inte må dåligt över att du gjorde dåligt ifrån dig, det är ridläraren som ska se till att alla får en givande lektion och att det funkar.

Och att hon inte ens pratade med dig efter? Nej fy för den lede, byt ridskola!

Jo men så är det även här, om en övning inte fungerar av olika anledningar så är det klart man slipper. Problemet är att vi är tio elever i min grupp. Med så många hästar i samma ridhus så blir det lätt kaos om alla ska göra individuella övningar. Jag förklarade mitt problem för henne och efter det så fick vi göra de förvända galopperna då hon trodde att det skulle hjälpa mig att komma åt yttersidan.

Jag tycker att min ridlärare är bra. Dock så är kommunikationen lite sådär och jag tror att en stor anledning till det är just att vi är så många. Det går inte att gå in på detaljnivå med alla i alla övningar, det hinns helt enkelt inte med. Det är därför jag tror att en annan ridskola som kan erbjuda träning i mindre grupper kan vara en idé.

Däremot håller jag med om tystnaden efter, det kändes sådär och jag hade gärna velat höra hennes tankar och synpunkter för att ha med mig någonting hem att tänka på till nästa gång.

Sen är jag så att jag vill ha en tränare som verkligen förklarar, en som beskriver i varje steg vad jag ska tänka på, en där man verkligen kan prata om vad som händer, hur det känns, och hur jag kan lösa eventuella problem under hela lektionen. Jag vill nörda in mig i detaljer och det är det jag könner att jag behöver för att komma vidare till nästa steg. Men det är nog svårt att få på en vanlig ridskola. Jag har mest ridit privat på egen häst tidigare och jag tycker att skillnaden är stor! Har bara ridit för två olika ridlärare på ridskola (förutom en på gymnasiet som var hel fantastisk men då var vi en liten grupp som red och hade teori ett par timmar två dar i veckan) men känslan jag har fått är att på ridskola blir det mer generella tips till hela gruppen och sen enbart lite kommentarer då och då under lektionen till varje elev och det är nog svårt att komma ifrån som sagt.

Det finns säkert många av er med andra erfarenheter men så har det sett ut för mig i alla fall.

Fast det låter ju som att ni gör alldeles för svåra övningar? Förvänd sluta och förvänd galopp, det är i mitt tycke övningar som är lämpliga för en häst som går helt stadigt i form i alla gångarter, typ msv-nivå. Ytterst sällan har jag suttit på ridskolehästar och känt att vi varit redo för sånt. Jag gör ju hellre en skänkelvikning på volt jag är nöjd med, än en förvänd sluta som blir pannkaka. Varför ska ni göra så avancerade övningar när ni inte alls är redo för det?

Ju längre jag rider, ju mer förtjust blir jag i enkla övningar, som man kan fila på och göra korrekt, än att lägga på en massa svårigheter som bara förstör. Det roliga är ju just grundridningen, sitter den blir de svåra sakerna enkla sen ändå.

Jag håller med till viss del. Gruppen är en "special" där ryttarna ska rida på allra minst LA nivå mot msv i dressyren så tanken är väll att vi ska iaf vara på väg upp mot msv och därav gör vi lite svårare rörelser som skolor, förvänd galopp och byten. Problemet är dock att många av hästarna inte är på den nivån och inte är tillräckligt loss för det och då blir det gärna pannkaka. Lektionerna är jätte kul och givande om man sitter på någon av de typ fem hästarna som faktiskt är på den nivån (fina hästar som tävlas höga klasser i antingen hoppning el dressyr av ridlärarna och bara går med på vissa lektioner) men det blir onödigt svårt om man rider på någon av de andra vilket alltså hälften av oss gör.
Sen tycker jag iof att man kan rida både förvänd galopp, öppnor och slutor på hästar som inte är på msv nivå men man kan göra det en kortare stund och på ett sätt som inte är lika svårt och låta de som sitter på hästar som verkligen inte är redo göra ex skänkelvikningar istället som du säger istället för att försöka göra något som hästen inte är tillräckligt loss för och skapa ännu mer spänningar. Sen är ju inte alla ryttare (ex jag)helt hemma på vissa av rörelserna och då krävs det ju ännu hellre att man sitter på en häst som faktiskt kan.

Det låter som att jag försvarar allt nu men det gör jag inte. Jag tycker också att många lektioner skulle vara mer givande för alla inblandade med mer basic övningar med mer fokus på sits, inverkan och att få hästen lösgjord innan man ger sig på de svårare rörelserna som bara skulle komma in ibland och som sagt på ett mindre avancerat sätt. Speciellt eftersom vi byter häst så ofta också så man hinner knappt hitta alla knappar på hästen man sitter på innan det är dags för en massa svårigheter.

Jag tror också att ridläraren försöker göra lektionerna lite roligare genom att det händer mycket, men jag vill hellre göra en enkel sak på ett bra sätt en fem svåra saker på ett skit dåligt sätt. Man tappar ju bara självförtroendet så här tycker jag.

Det tar emot då jag Trivs på många sätt men jag ska nog lägga ner den här ridskolan och försöka hitta något annat alternativ.

Ju längre jag rider, ju mer förtjust blir jag i enkla övningar, som man kan fila på och göra korrekt, än att lägga på en massa svårigheter som bara förstör. Det roliga är ju just grundridningen, sitter den blir de svåra sakerna enkla sen ändå.

Hoppsan, nu upprepade jag visst en del av det du sa bara hehe... Hur som helst håller jag helt med :)

Jag saknar ridläraren jag red för på gymnasiet. Hon kunde köra 5 lektioner på raken där vi bara nötte Kyras ABC och red på "fyrkantsvolten" för att lära oss att göra perfekta hörnpasseringar med spikrak häst där i mellan. Nötte grunder tills det verkligen satt. Jag har henne att tacka för otroligt mycket i min ridning och skulle verkligen vilja hitta en sån ridlärare igen... :)

Fast som ridlärare måste man ju kunna engagera och motivera ryttarna utan att göra massa svåra saker. Det är ju hästarna som får lida. Sen är jag nyfiken vilken ridskola i Stockholm som har en hel grupp med msv-ryttare?

Håller med mabuse, reagerar ofta i den här tråden att det verkar ridas alldeles för svåra övningar på många ställen...

Ja, utmaningen är ju att öva på grunderna utan att det blir enformigt och tjatigt, vare sig för häst eller ryttare.

Hej!

Jag vet en sån. Tyvärr brukar många elever sluta i hennes grupper för "dom kommer ingen vart". Sen hamnar dom i grupper där man sågar ner hästen och bara hästen bäjer på nacken är allt bra! Men då har dom iaf "kommit nånstans". :meh:

/Lavinia, som också saknar sin gamla tränare mde Kyras ABC. Jag saknar generellt att rida lektion, har knappt ridit på 2 år pga sjuk häst...:(

Fast nu sa jag inte att vi är en hel grupp med msv ryttare. Jag är definitivt ingen msv ryttare. För att få rida i gruppen är det minimum LA nivå och då är vi ju allt från hyfsade LA ryttare till en del som är bättre än så. Jag skrev också att då är tanken att va på väg upp mot msv genom att nosa på rörelser på den nivån. Sen har ju alla olika lång väg att gå för att nå dit och jag tycker, som jag skrev, att det blir svårt för oss som inte är där än att försöka lära sig på hästar som inte heller är där.

Och det var ju egentligen det som hela mitt klagande gick ut på om ni läser det första inlägget igen, att det inte är kul att försöka sig på avancerade rörelser på en häst som inte är loss för fem öre och som jag inte rider tillräckligt bra och att jag hellre skulle velat gjort något annat som passade oss bättre men det gick inte.

Jag har heller inget emot att öva grunder, det är ju det jag saknar med att rida privat eller för den gamla ridläraren jag pratade om, att verkligen gå in i varje del på detaljnivå och öva på det ordentligt innan man går till nästa steg. Och att få anpassa lektionen lite efter dagsform vilket jag antar är svårt när man har så många med olika behov att ta hänsyn till...

Ja och det är ju en ridlärare som kan det och som är en sån som går in på detalj nivå som jag skulle vilja rida för. Just nu känns det som att jag står still och bara tappar självförtroendet helt. PMa gärna om ni har något tips :)

LA är ju rätt hög nivå för en ridskola, om du med det menar att hela gruppen kan tävla LA med godkända poäng, och att ni har tillräckligt många hästar som är på den nivån också idag. I så fall rider du nog redan på en av de absolut bästa ridskolorna i Stockholm ur dressyrsynpunkt.

Pathofclovers ridskola är duktiga på dressyr, det kanske vore något? Den ligger i norrort. Vet iofs inte om de har en hel grupp med ekipage på MSV/LA-nivå?

Nej alla i hela gruppen skulle kanske inte det. Men jag bla har tävlat LA dressyr på godkända procent på stor häst (och La hopp + msv fält med placeringar på Ponny) Så jag måste väll få räknas som en LA ryttare iaf? Ett par st i gruppen har tidigare tävlat upp till msv dressyr eller 130-140 hoppning på egna hästar men lagt det på hyllan av olika anledningar och senare börjat här för att de ändå inte velat lägga av med hästarna helt. Det är ju LA nivå vi pratar om och inte Grand prix så jag förstår inte riktigt förvåningen? Jag vet inte vad du har för erfarenhet av ridskoleryttare men det här är en grupp med vuxna (de flesta äldre än 30) där många kommer från egen häst men pga karriär, barn och annat lagt ner det. Och Nej alla hästar är inte där, läs inlägget högre upp, det finns ett par st som är det, resten inte.

Hmm jag läste snabbt och kanske läste in mer i det du skrev än du menade. Hur som helst. Ja jag tror att det är en av Stockholms bättre ridskolor och det finns nog ett gäng LA ryttare på många ridskolor. Men men. Jag ville mer ha mindre grupper och mer detaljerad undervisning så det spelar ju inte så stor roll hur duktiga alla andra är. Jag är själv kass jämfört med de duktigaste i min grupp så missförstå mig inte och tro att jag tror att jag är någon super ryttare. Jag är på grundnivå (Max LA) men vill verkligen lära mig något och bli bättre.

Jag tänkte att gruppen var på den nivån nu, alltså att ni kan sadla ut åtta-nio ridskoleekipage när det är dressyrtävling, och rida på 60%+ allihop i LA. Varav hälften är så bra att de kan göra samma sak i msv. Det är väldigt ovanligt såvitt jag vet, men det kanske finns såna ridskolor? Min egen är mer hoppinriktad, så jag har inte riktigt koll på dressyren. Jag vet att när vi är ute och tävlar så är det ovanligt med ridskoleekipage redan i 1,10, och det motsvarar väl inte ens LA i dressyren?

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 746
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
678
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka