Kl
Måste bara skriva av mig lite. Hade världens dip igår och red så dåligt att jag bara ville gråta på vägen hem!
Red en häst som inte kommit så långt i sin utbildning och dessutom är ganska svårriden. Vi började med att värma upp ordentligt i alla gångarter och skulle sen jobba med skolorna på volt.
Övningen gick ut på att vi började med att rida öppna på voltspåret för att sen ställa om och rida förvänd sluta.
Tekniskt svårt som det är och helt omöjligt på den hästen jag satt på.
Igår var andra gången jag red honom den här terminen och innan det har jag bara ridit honom nångång när han var helt ny vilket gör att jag inte har hittat alla knappar. Han var helt tom igår och jag kände redan från början att jag inte hade honom ordentligt mellan hand och skänkel. Han är liksom lite lealös och det kändes som att jag inte fick någon styr på honom över huvudtaget. Han svarade inte ordentligt på skänkeln mer än att springa iväg lite fortare och varje gång jag försökte fånga upp energin lite i handen så kortade han bara upp sig i halsen och energin dog. Att försöka få ett stöd var omöjligt. När jag försökte runda honom lite runt innerskänkeln så bara vek han ihop sig som en fällkniv, ttterbogen stack iväg och han svarade inte på ytterhjälperna över huvudtaget.
Tom, kort och slingrig som en orm.
Att då försöka rida öppnor och slutor på volten när jag knappt kan runda honom vanligt på voltspåret kändes helt omöjligt. Jag fick bara sitta och parera alla kroppsdelar som försvann hit och dit och tillslut var det som att jag tappade styrseln i min egen kropp och började rida riktig kalleanka ridning
Vi jobbade sen en ganska mycket i förvändgalopp åt båda hållen och först då började han komma loss och bli lite mer på hjälperna men då var lektionen nästan slut.
Det är det som är så frustrerande med ridskolan. Hade jag ridit själv så hade jag jobbat med tempoväxlingar och övergångar i alla gångarter, försökt få igång en ärlig bjudning genom kroppen och inte ens funderat på skolor så länge han är sådär "tom" .
Men på ridskolan så gör man ju det som lektionen går ut på oavsett vad just den hästen man sitter på skulle behöva och vilken form man själv är i och då blir det inte riktigt bra ridning tycker jag.
Jag brukar ibland skita i en övning om jag känner att det verkligen inte fungerar men då får man ju ändå bara trava runt runt där för att inte vara ivägen för de andra tills övningen är klar.
Känner inte heller att jag fick några direkt konstruktiva råd av ridläraren och ju sämre jag red ju mindre sa hon till mig.
I slutet av varje lektion brukar hon alltid kommentera varje ryttare om hur dagens lektion gick, men igår pratade hon en snutt med alla utom mig. Det brukar betyda att man ridit skitdåligt mot vad man brukar göra. Men det är ju just då jag vill ha tips på hur jag ska göra nästa gång !
Funderar på att byta ridskola till någon av de mindre privata där man kan rida i grupper på typ Max fyra så att man kan få lite mer individuell hjälp när allt kör ihop sig. Annars kommer jag aldrig lära mig rida på riktigt känns det som