Ridning på annans åker???

Sv: Ridning på annans åker???

2. Allemansrätten går ut på att ge folk tillträde till naturen, men man får inte skada, störa eller förstöra. Om man inte gör detta så får man vistas på en träda liksom på vilken annan mark som helst. Det finns ingen lag som behandlar trädor separat utan det samma gäller som för all annan mark.

Fast hallå, har du fortfarande för dig att mina trädesregler är fel?, det innebär att markägaren bestämmer om det blir en skada eller så förstört att denne inte vill ha ridning där- förstår du fortfarande inte att en träda kan vara träda men även få lov att användas till annat som omöjligt en utomstående kan veta:confused::confused:-alltså ska man alltid fråga!!!

Vad är det som gör trädor så speciellt att man ska behöva fråga just där? Jag efterlyser fortfarande källor till att det är otillåtet att vistas på trädor oavsett på vilket vis. Det är flera här som stenhårt säger att man måste ha tillstånd för att vistas på trädor oavsett omständigheter men ingen har visat på något som stödjer detta påstående.

Bara för att trädor är som annan odlad jordbruksmark och som även under trädesåret kan användas i foderproduktionen-dessutom ska maskiner ut och slå oavsett-med dina argument som blir väldigt besynnerliga skulle man kunna tolka det som jodå, man får rida på vall så länge man inte skadar eller förstör.......jisses.....allemansrätten är inte heller en lag i den bemärkelse det finns lagtext som visar exakt vad som gäller för all mark, man får tänka lite själv och som du resonerar tidigare att markägare ska dela med sig-skaffa, KÖP, egen mark o rid på säger jag då som vi som har mark har gjort.

Men det är ju precis det jag skriver att ridning sliter mer på natren och i det avseendet är det en skillnad. Jag är förundrad över att du kan citera ett stycke påstå att jag har fel och så är andemeningen i våra inlägg den samma. Har jag rätt här så har du rätt och har jag fel har du fel vi skriver samma sak men med olika ord.

Använder man mark till att producera foder så är det ingen träda. Och helt korrekt det finns ingen lagtext som behandlar trädor specifikt därför gäller samma sak på trädor som på all annan mark, att man får vistas där om man inte förstör eller stör. Vill man ha ensamrätt till sin mark rekommenderar jag att flytta till ett annat land där det inte finns allemansrätt, det finns lämder där du får skjuta folk som gör intrång.

Hur du kan få det till att man kan rida på en vall med allemansrätten som stöd är obegripligt.

Och helt korrekt det finns ingen lagtext som behandlar trädor specifikt därför gäller samma sak på trädor som på all annan mark, att man får vistas där om man inte förstör eller stör.

Och ryttare kan förstöra på en träda därför ska ALLTID markägaren tillfrågas , vad är problemet i det?

Vill man ha ensamrätt till sin mark rekommenderar jag att flytta till ett annat land där det inte finns allemansrätt, det finns lämder där du får skjuta folk som gör intrång.

Vem har pratat om ensamrätt???-det gäller ridning på åker o det är en jävla skillnad, nej, skaffa mark själva o se vad det kostar att underhålla, även trädor-att ex tvingas ringvälta pga trampskador är inte gratis.

Hur du kan få det till att man kan rida på en vall med allemansrätten som stöd är obegripligt.

Bara för du inte ser likheten mellan en träda där markägaren kanske tänker ta en skörd-upptrampat o skadat -och vall som också blir upptrampad o skadad.

KL

Alltså jag ger upp, det enda jag ville framföra att allemansrätten gäller och det finns inga specialregler när det gäller trädor i allemansrätten. Om man får rida eller inte beror på omständigheterna. Detta är vad jag sagt hela tiden. I TS fall när man ändå tänkt plöja upp åkern så anser jag det är okej att passera, och även i liknade situationer när det är uppenbart att man inte förstör, men givetvis inte att använda den som ridbana.

PS. allemansrätten gäller även om man vill rida på ett sädesfält, jag tror missförstånden här beror på att vissa fått för sig att när man hänvisar till allemansrätten är allt grönt, men så är inte fallet, den talar om vad man får och inte får göra. Man kan lika gärna hänvisa till allemansrätten och säga att den hindrar en från att rida på en åker eller att plocka en fridlyst blomma.

Senast ändrad:

KL

Alltså jag ger upp, det enda jag ville framföra att allemansrätten gäller och det finns inga specialregler när det gäller trädor i allemansrätten. Om man får rida eller inte beror på omständigheterna. Detta är vad jag sagt hela tiden.

Fast du menar på att ryttaren själv i vissa fall kan avgöra om en träda är lämplig eller inte att rida på- jag hävdar att markägaren ALLTID ska tillfrågas för det är denne som vet- och vad gäller att jag är ute och cyklar vad gäller trädesreglerna....här är ett citat från sidan jag nu länkar till dig så du kan läsa:
Det finns inga begränsningar när det gäller skörd eller bete på träda.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/samansokan2011/dethargallerfortrada.4.510b667f12d3729f91d80009091.html

Väldigt dålig stil av dig att gå ut att hävda att markägare inte behöver tillfrågas vad gäller viss åkermark som här träda.

Senast ändrad:

Man kan lika gärna hänvisa till allemansrätten och säga att den hindrar en från att rida på en åker eller att plocka en fridlyst blomma.

"Inte störa, inte förstöra" heter det ju om allemansrätten, och om man rider på en åker förstör man, och stör både bonden och de ryttare som visar hänsyn.

Du och TS skriver inte om samma sak; du skriver om att passera, TS om folk som använder trädan som ridbana. Om man bara passerar skadar men inte en träda eller vall. Om man däremot rider en längre stund, kanske vid mer än ett tillfälle, är det en annan sak. Jag håller med om att det är ogörligt att fråga varenda markägare om lov när man rider längre turer i naturen, men vill man använda en träda som ridbana bör man fråga.

Men du läs igen (okej du är förlåten tråden är lång :) ). Jag har faktiskt även skrivit, och det mer än en gång, att man inte rimligen kan använda en träda som ridbana . Bara korrigering av rent faktafel.

Delvis KL Jag tänker inte fortsätta diskussionen, jag har sagt mitt, det är meningslöst att fortsätta att älta samma sak om och om igen.

Senast ändrad:

"Inte störa, inte förstöra" heter det ju om allemansrätten, och om man rider på en åker förstör man, och stör både bonden och de ryttare som visar hänsyn.

Du och TS skriver inte om samma sak; du skriver om att passera, TS om folk som använder trädan som ridbana. Om man bara passerar skadar men inte en träda eller vall. Om man däremot rider en längre stund, kanske vid mer än ett tillfälle, är det en annan sak. Jag håller med om att det är ogörligt att fråga varenda markägare om lov när man rider längre turer i naturen, men vill man använda en träda som ridbana bör man fråga.

Så länge man ser till att hästen inte skiter, det inte är blött och att alla skor sitter kvar när man har passerat, så kan det kanske vara ok, även om hovspår och trampskador aldrig är roligt på åkern...Sen bör man inte fråga om man vill använda en träda som ridbana, man ska! Vi använder våra trädor som bete i slutet av sommaren om det är torrt, då räcker inte de vanliga betet och är det då sönerridet av någon dåre...

Man får inte rida på annans åker(PUNKT!!!!) oavsett träda. Det funkar inte så att ngn TYCKER att den åkern inte används. Samma som stubbåkrar.

Om man frågar o visar respekt brukar det sällan vara problem.

Du och TS skriver inte om samma sak; du skriver om att passera, TS om folk som använder trädan som ridbana. Om man bara passerar skadar men inte en träda eller vall.

Och vad är du att bestämma det?-varför skulle inte det kunna bli skador av ett passerande?

Jag håller med om att det är ogörligt att fråga varenda markägare om lov när man rider längre turer i naturen, men vill man använda en träda som ridbana bör man fråga.

Men det är inte det frågan gäller- det är den att man alltid ska fråga om man rider /passerar via åkermark- eller är det så illa -för det är flera som skrivit som du-att när man rider längre turer så ingår också ofta ridning på åkrar för att komma fram dit man vill?

Jag har faktiskt även skrivit, och det mer än en gång, att man inte rimligen kan använda en träda som ridbana . Bara korrigering av rent faktafel.

Fast jag undrar ju varför du tycker att det ingår i allemansrätten att rida över vissa åkrar vid tillfällen som du tycker är passande utan att fråga:confused:.

Som sagt ingen vits att fortsätta denna rundgång, har du inte insett min ståndpunkt vid det här laget så lär du inte fatta om jag upprepar mig. Jag har för övrigt inte get uttryck för åsikten att man får rida över vissa åkrar vid tillfällen man tycker passar, det är en produkt av din fantasi.

Och vad är du att bestämma det?-varför skulle inte det kunna bli skador av ett passerande?
KL: Och jag lägger till: Hur i helskotta kan ryttaren vara så säker på att det är en träda? Och sedan hävdar jag bestämt att åkermark är åkermark oavsett vad som odlas på den, och åkermark får man inte rida på eller "passera över" därmed punkt!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 662
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar