Ridning på annans åker???

Sv: Ridning på annans åker???

Det är ju lite av den springande punkten i diskussionen kan jag tycka. Vissa trädor KAN vara OK att korsa (inte rida regelbundet på), men hur ska man som "icke markägare" alt. olovlig ryttare veta det? Nä, just det - det kan man inte om man inte frågat och fått lov.

Många ryttare tycker att "en äng är en äng och där får man rida". Nej, den ängen kan mycket väl vara en insådd vall som ska hålla många kritter med mat över vintern. Där vill man inte ha korsande spår, hästskor, hästbajs och en gäng ryttare som flera gånger om dagen rider fram och tillbaka.

Varför har hästmänniskor så svårt att respektera en yrkesgrupp (bönder) som de är så beroende av (för att få hästmat)? Hade det inte varit bättre med en portion ödmjukhet istället för att direkt hävda rättigheter, istället för att inse att det faktiskt handlar en del om skydligheter också?

KL: Och jag lägger till: Hur i helskotta kan ryttaren vara så säker på att det är en träda? Och sedan hävdar jag bestämt att åkermark är åkermark oavsett vad som odlas på den, och åkermark får man inte rida på eller "passera över" därmed punkt!

Källa? .....

KL
Jag fick tidigt lära mig att det inte var OK att rida på stallägarens vallar ens med mkt snö- som man ansåg:angel: vara helt lagligt.

han var då bussig att förklara att det blev spår som sedan blev till is om man red upp stigar( det var mkt snö i början av 80-talet). Det ledde då till att isen låg kvar längre o vallen växte ojämnt.

Ang trädor. Finns det så många nu?
Sen EU fick spannmålsunderskott efter flera års ersatt träda( som höjde spannmålspriset:crazy:) odlas väl varenda kartvartmeter

Givetvis källa på det som påstods i inlägget.
----
Och svar på KL: Du menar alltså att allemansrätten inte gäller utan att om markägaren hävdar att den blir störd (likgiltigt om det finns någon som helst grund) så har den laglig rätt att avvisa folk?

Ang trädor. Finns det så många nu?
Sen EU fick spannmålsunderskott efter flera års ersatt träda( som höjde spannmålspriset:crazy:) odlas väl varenda kartvartmeter

Jo, de finns men har minskat.

tabell men ingen är säkert intresserad:http://www.sjv.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik,%20fakta/Arealer/JO10/JO10SM0602/JO10SM0602_tabeller4.htm

Att jämföra med nu:http://www.sjv.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik,%20fakta/Arealer/JO10/JO10SM0602/JO10SM0602_tabeller4.htm

Det är en missuppfattning att trädor inte kan ingå i foderproduktionen, har också givit källa på det för att få bort missuppfattningar som cirkulerat i tråden.

Bara för att markägaren alltid kan hävda att det blir förstört- trampskador eller packskador eller andra skador som försvårar och fördyrar arbete längre fram som ingen utomstående kan gissa sig till- utan att fråga.
Alltså du tycker så. Inte så värst trovärdig källa. Den motiveringen kan man använda på vilken bit mark som helst oavsett var, så motiveringen enligt dig är att allemansrätten inte existerar .

Det är också en väldigt dålig motivering för att man inte ska rida på trädor där man varken stör eller förstör och ägaren inte hävdar det. Som jag sagt hela tiden, det beror på omständigheterna, det finns inget facit.

Senast ändrad:

Alltså du tycker så. Inte så värst trovärdig källa. Den motiveringen kan man använda på vilken bit mark som helst oavsett var, så motiveringen enligt dig är att allemansrätten inte existerar .

Skitsnack, vi diskuterar ridning på åker -inte folk som tar en promenad i skogen- och inte ens i skogen ingår ridning i allemansrätten hursomhelst.

Det är också en väldigt dålig motivering för att man inte ska rida på trädor där man varken stör eller förstör och ägaren inte hävdar det. Som jag sagt hela tiden, det beror på omständigheterna, det finns inget facit.

Men om markägaren inte har problem med ridning på sin träda och ger lov NÄR MAN FRÅGAR- då finns väl ingen som påstått att det finns några hinder för ridning just där, eller, ELLER?????

Och facit finns, man frågar om lov vad gäller åkermark- att som du insinuera att det finns tillfällen,eller speciella åkerbitar där man kan slippa fråga för det finns något som heter allemansrätt - inte undra på det blir problem när vissa har sådana åsikter som du.

Skitsnack, vi diskuterar ridning på åker -inte folk som tar en promenad i skogen- och inte ens i skogen ingår ridning i allemansrätten hursomhelst.
Sedan när finns det en särskild lagstiftning kring allemansrätten och ridning? Jag tror ett problem här är att du inte inser att det i grunden är samma regler. Att man inte stör eller förstör. Kan man avisa ryttare utan sakligt skäl (såsom att de förstör/trampar upp mm) så kan man avisa alla andra, dvs allemansrätten gäller inte.

KL: Jag vet inte om denna länk har varit uppe tidigare, men jag tycker att den svarar på frågorna som ställts i denna tråd. http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf Den visar också sambandet mellan allemansrätten och de lagar och föreskrifter som reglerar vad man får och inte får göra i naturen osv. Åter igen håller sig vissa i denna diskussion till endast ett "regelverk" när flera andra lagar och föreskrifter måste kopplas ihop för att man ska kunna se helheten och betydelsen i allemansrätten. För att kunna göra rätt enligt allemansrätten måste man också gå till miljöbalken och brottsbalken mfl. Man kan inte bara läsa allemansrätten och tro att man kan tolka saker och ting lite som man vill.

Sedan när finns det en särskild lagstiftning kring allemansrätten och ridning? Jag tror ett problem här är att du inte inser att det i grunden är samma regler. Att man inte stör eller förstör. Kan man avisa ryttare utan sakligt skäl (såsom att de förstör/trampar upp mm) så kan man avisa alla andra, dvs allemansrätten gäller inte.

Det finns tillfällen /platser/sträckor där man får gå men inte rida trots man inte med ridningen förstör.

Senast ändrad:

Det vore bra om du kan ge några exempel på omständigheter när man inte skulle behöva fråga om lov vad gäller ridning på träda?

Du får aldrig utan lov rida på plantering eller åker!

Endast stigar o skogsmark + vägar under förutsättning att ingen skada sker.

Allemansrätten gäller inte på åkermark o plantering.
Så enkelt är det.

Enda undantaget är frusen, snötäkt mark.

Nej, den är inte heller automatiskt tillåten.

LIA

Under vegitationsperioden så får du naturligtvis inte rida eller promenera på annans åker/odling.
En helt annan sak är det när marken är tjälad och täkt med snö.

Naturligtvis får du inte göra ett permanent rid eller skidspår men jag ser inte hur du kan skada vare sig gröda eller mark om det ligger ett tjockt snötäcke på tjälad mark och du paserar platsen bara en gång.
Det ä'r ex tillåtet att köra skoter på sådan mark....

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 662
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar