Ridning på annans åker???

Sv: Ridning på annans åker???

Jag har snarare tröttnat på att ge exempel, läs tråden det är väl ingen vits att älta samma sak gång på gång eller?

Jag har snarare tröttnat på att ge exempel, läs tråden det är väl ingen vits att älta samma sak gång på gång eller?

När det gäller andra ägor förbjuder 12 kap. 4 §
passage bara när den medför risk för markskada.
Åkrar mellan sådd och skörd är ett typiskt exempel.

Problemet där är väl att det nära nog är omöjligt för en novis att se om det är insådd eller kveke som spirar på stubbåkern.
Därför är regeln att man inte får rida på annans åker utan lov.

Åkern kan även ha direktsåtts efter skörd .

Så vänta du tills marken är tjälad och snötäkt, då....

Men jag menar att de exemplen inte håller-du får aldrig rida på träda utan att ha lov från markägaren-så vad är det för omständigheter då menar du där jag har fel?

När det gäller andra ägor förbjuder 12 kap. 4 §
passage bara när den medför risk för markskada.
Åkrar mellan sådd och skörd är ett typiskt exempel.

Problemet där är väl att det nära nog är omöjligt för en novis att se om det är insådd eller kveke som spirar på stubbåkern.
Därför är regeln att man inte får rida på annans åker utan lov.

Åkern kan även ha direktsåtts efter skörd .

Så vänta du tills marken är tjälad och snötäkt, då....

Jag håller fullkomligt med att det är svårt att avgöra om det verkligen inte skadar eller inte och har skrivit det flera gånger tidigare. I TS fall är det ett exempel där jag tycker det varit okej att passera (inte att rida regelbundet) och det var på en träda som skulle plöjas upp ändå. I TS fall tror jag dessutom att tjejerna som red där trodde sig ha lov då de fått rida där tidigare och att det snarare rör sig om ett missförstånd.

Jag har svårt att se någon bli dömd för att ha ridit på en markplätt som ska plöjas upp inom kort och ingen här kan påvisa de minsta bevis för att det skulle hänt.

Jag rider för övrigt inte på åkermark om den är snötäckt/tjäle i normala fall om jag inte har lov förstås, det är inte alla som är eniga om att det inte skadar. Jag har gott om ridvägar ändå så det finns ingen anledning att reta upp någon i onödan..

Men jag menar att de exemplen inte håller-du får aldrig rida på träda utan att ha lov från markägaren-så vad är det för omständigheter då menar du där jag har fel?

Och helt plötsligt så hade jag givit exempel, skriv vad du menar istället - tankeläsning är inte min starka sida, men du godtar inte dem. Jag har inget mer att tillägga, vi är oeniga och att dra en vända till med samma argument ger inte något mer eller hur?

Och helt plötsligt så hade jag givit exempel, skriv vad du menar istället - tankeläsning är inte min starka sida, men du godtar inte dem. Jag har inget mer att tillägga, vi är oeniga och att dra en vända till med samma argument ger inte något mer eller hur?

Om jag nu inte hittar dina rätta exempel-och de jag menar mig hitta är fel så kan du faktiskt en gång för alla skriva under vilka omständigheter man kan rida på åker-här träda-utan att fråga om lov, i exemplet ovan att trädat från början var sagt att plöjas vet faktiskt inte ryttarna om då jag förklarat för dig att markägaren under tiden kan ändra sig!! Nå, var har du alla dina exempel du menar??, orkar du inte skriva kan du alltid citera.......dig själv.....

Jo, det kan skada.

LIA

Det enda sättet du kan skada befintlig gröda på ett fält med tjälad mark och ett tjockt snötäcke är om du antingen rider i samma spår ofta eller kör skoter så du packar snön = så att den ligger kvar och resultatet blir en isbränna.

Jag är negativ över huvudtaget till att hästar ska få framföras på samma vilkor som fotgängare. Jag anser att eftersom hästen betraktas som fordon, trafikmässigt sett(den ska framföras på höger sida av vgen i i färdriktning) så ska samma regler gälla som fordon (förövrigt bör det gälla cykeln med)

Men jag är även så ärlig att jag inte blundar för fakta. Det påverkar inte höstvete ett dugg om du rider över en veteåker i januari vid minus 10 grader.
Marken är frusen, vetet befiner sig inte i ett tillväxtstadium utan är djupfryst.

Om jag nu inte hittar dina rätta exempel-och de jag menar mig hitta är fel så kan du faktiskt en gång för alla skriva under vilka omständigheter man kan rida på åker-här träda-utan att fråga om lov, i exemplet ovan att trädat från början var sagt att plöjas vet faktiskt inte ryttarna om då jag förklarat för dig att markägaren under tiden kan ändra sig!! Nå, var har du alla dina exempel du menar??, orkar du inte skriva kan du alltid citera.......dig själv.....

Acceptera att jag inte tänker dra hela diskussionen ett varv till. Jag ville bara korrigera ditt påstående om att jag vägrade ge exempel vilket du nu medger att jag gjort.

till det hela kommer att många åkrar som skördats och bara stubben står kvar har besåtts med olika typer av gräs för att minska kväveläckage.
De befinner sig altså i en vegitationsfas ända fram till tjälen stoppar processen. Alltså förbjudet område att rida på...

Acceptera att jag inte tänker dra hela diskussionen ett varv till. Jag ville bara korrigera ditt påstående om att jag vägrade ge exempel vilket du nu medger att jag gjort.

Ja, du har gett dumma exempel och jag har svarat emot -dina exempel har inte hållt- dina exempel har krävt att man frågat markägaren vilket jag förklarat, du hade ju ex nada koll på vad träda var och hur den kan användas exempelvis, men igen, du kan ju citera de exempel du menar vid omständigheter man kan rida träda utan lov att fråga markägaren först......fast det som klämmer är att du inte KAN- därför håller du på o vägrar svara och menar man ska leta efter sådant...som inte finns.

Att det ska vara så jävla svårt att erkänna att man alltid frågar markägaren när det gäller ridning på åkrar...se neejdå...vid vissa OMSTÄNDIGHETER har man minsann rätt..bla bla för allemansrätten gäller bla bla....

Så träda är nysådd mark, första gången jag hört den definitionen.

Träda är när man avstår från sådd en vegitationsperiod för att effektivt kunna göra en ogräsbekämpning.
En nyskördad åker (stubb) är ingen träda.

Däremot kan man göra en insådd så att man antingen får ett kväveläkageskydd över vintern eller så sår man in för exempelvis en vall kommande säsong.

Därför är principen att du INTE får rida på åker över huvudtaget utan lov om inte marken är tjälad.

Tja åsikterna går isär, även när det gäller att rida på tjäle. Jag tvivlar på att det finns ett facit. Skulle det gå upp i rätten så görs en individuell bedömning, och då är det frågan om man förstört som ska avgöras. Och hur man ska lyckas förstöra om man rider på ett stycke mark man vet ska plöjas upp inom kort är för mig obegripligt.

Jag väntar fortfarande på någon slags bevis för att man inte får rida där man inte stör eller förstör (enstaka gånger som privatperson), jag lär få vänta förgäves för någon sådan dom finns inte vad jag vet.

Senast ändrad:

Så träda är nysådd mark, första gången jag hört den definitionen.

Icke, du kan kalla vilken mark du vill för träda i princip- allt beror på om det kryssas i i SAM-blanketten, en vall kan vara träda-du kan ändå beta o slå- du kan så i havre men ändra till träda om du måste ha marken till något eller bara ex om sådden misslyckas-svartträda, isått med fånggröda-låta växa ogräs.....

Tja åsikterna går isär, även när det gäller att rida på tjäle. Jag tvivlar på att det finns ett facit. Skulle det gå upp i rätten så görs en individuell bedömning, och då är det frågan om man förstört som ska avgöras. Och hur man ska lyckas förstöra om man rider på ett stycke mark man vet ska plöjas upp inom kort är för mig obegripligt.

Jag väntar fortfarande på någon slags bevis för att man inte får rida där man inte stör eller förstör (enstaka gånger som privatperson), jag lär få vänta förgäves för någon sådan dom finns inte vad jag vet.

Du ser vad du bedömmer som en "stubbåker" och tar beslutet att eftersom åkern ändå ska plöjas upp så gör det inget att jag rider här.

Men i själva verket är det en nysådd åker där brodden inte syns än.
= du ställer till med skada.

Kan du se skillnad mellan en stubbbearbetad åker o en direktsådd?

Därför är regeln att du inte får rida på uppodlad mark o planteringar före det att marken är tjälad. Allemansrätten gäller inte där!

Det är ju samma sak som om jag skulle ta in en främmande häst i din hage...den gör ju ingen skada men....

Icke, du kan kalla vilken mark du vill för träda i princip- allt beror på om det kryssas i i SAM-blanketten, en vall kan vara träda-du kan ändå beta o slå- du kan så i havre men ändra till träda om du måste ha marken till något eller bara ex om sådden misslyckas-svartträda, isått med fånggröda-låta växa ogräs.....

uj så många fackutryck...det köper hon aldrig;)
Info från naturvårdsverket:

Inte störa och inte förstöra
För att inte störa och inte förstöra får du inte ta dig fram här:

Tomt, närmast bostadshus. De som bor nära naturen har rätt att känna sig ostörda i sitt hem. När du är ute och orienterar eller geocachar får du inte gå eller springa över deras tomt. Begreppet tomt i de här sammanhangen är området närmast bostadshuset. Det är risken att störa som avgör hur nära du kan passera ett hus.
Plantering, oavsett risken för skada på mark eller växtlighet.
Om det är risk för att skada mark eller växtlighet är det naturligt inte tillåtet att ta sig fram där. Med tanke på skaderisken får nog en skogsplantering med späda plantor betraktas som förbjudet område.
Åkrar med växande gröda den tid på året när det finns risk för att grödan kan ta skada. När marken är frusen och snötäckt är det inget som hindrar att du går eller åker skidor över åkermark.

Så samma vilkor torde gälla hästhovar.....

Märk väl det står inte skadas utan risk för skada.
Så därför är det INTE tillåtet att rida på åkermark efter tjälossningen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 662
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar