Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har snarare tröttnat på att ge exempel, läs tråden det är väl ingen vits att älta samma sak gång på gång eller?
Jag har snarare tröttnat på att ge exempel, läs tråden det är väl ingen vits att älta samma sak gång på gång eller?
När det gäller andra ägor förbjuder 12 kap. 4 §
passage bara när den medför risk för markskada.
Åkrar mellan sådd och skörd är ett typiskt exempel.
Problemet där är väl att det nära nog är omöjligt för en novis att se om det är insådd eller kveke som spirar på stubbåkern.
Därför är regeln att man inte får rida på annans åker utan lov.
Åkern kan även ha direktsåtts efter skörd .
Så vänta du tills marken är tjälad och snötäkt, då....
Men jag menar att de exemplen inte håller-du får aldrig rida på träda utan att ha lov från markägaren-så vad är det för omständigheter då menar du där jag har fel?
Och helt plötsligt så hade jag givit exempel, skriv vad du menar istället - tankeläsning är inte min starka sida, men du godtar inte dem. Jag har inget mer att tillägga, vi är oeniga och att dra en vända till med samma argument ger inte något mer eller hur?
Jo, det kan skada.
LIA
Om jag nu inte hittar dina rätta exempel-och de jag menar mig hitta är fel så kan du faktiskt en gång för alla skriva under vilka omständigheter man kan rida på åker-här träda-utan att fråga om lov, i exemplet ovan att trädat från början var sagt att plöjas vet faktiskt inte ryttarna om då jag förklarat för dig att markägaren under tiden kan ändra sig!! Nå, var har du alla dina exempel du menar??, orkar du inte skriva kan du alltid citera.......dig själv.....
Acceptera att jag inte tänker dra hela diskussionen ett varv till. Jag ville bara korrigera ditt påstående om att jag vägrade ge exempel vilket du nu medger att jag gjort.
Sedan när blev stubbåkrar som man sått in gräs på trädor?
Sedan när blev stubbåkrar som man sått in gräs på trädor?
Så träda är nysådd mark, första gången jag hört den definitionen.
Så träda är nysådd mark, första gången jag hört den definitionen.
Tja åsikterna går isär, även när det gäller att rida på tjäle. Jag tvivlar på att det finns ett facit. Skulle det gå upp i rätten så görs en individuell bedömning, och då är det frågan om man förstört som ska avgöras. Och hur man ska lyckas förstöra om man rider på ett stycke mark man vet ska plöjas upp inom kort är för mig obegripligt.
Jag väntar fortfarande på någon slags bevis för att man inte får rida där man inte stör eller förstör (enstaka gånger som privatperson), jag lär få vänta förgäves för någon sådan dom finns inte vad jag vet.
Icke, du kan kalla vilken mark du vill för träda i princip- allt beror på om det kryssas i i SAM-blanketten, en vall kan vara träda-du kan ändå beta o slå- du kan så i havre men ändra till träda om du måste ha marken till något eller bara ex om sådden misslyckas-svartträda, isått med fånggröda-låta växa ogräs.....