Ridning på annans åker???

Sv: Ridning på annans åker???

Det drabbar mig lika lite som den crossåkare som bröt båda nyckelbenen här uppe i skogen för ngr år sedan. Han fick skylla sig själv.

Så du menar att jag inte får utnyttja min fastighet och min rätt att övningskjuta bara för att ngr snorungar bryter mot lagen?

Hade ju inte en aaaning om de var där, där ska ju ingen vara utan att fråga mig det är ju odlad mark.....:D

Exakt, det är aldrig okej att avsiktligt skada/döda folk om man nu inte gör det i självförsvar.

det är väl ganska intressant hur? Andra kanske vill ta del av tips och trick för att veta hur man ser skillnad?

För övrigt så gör hästhovar ganska mycket mer skada än skidåkare eller fotgängare på frusen mark!

Exakt, det är aldrig okej att avsiktligt skada/döda folk om man nu inte gör det i självförsvar.

Jag har ett par gasolkanoner som vi har för gässen om försommrarna.
Skulle det dyka upp snorungar med hästar på mina åkrar så kör vi dem på hösten med.

Och jag tar inte ansvar för andra människors agerande.

Bryter jag mot lagen i samband med att en av snorungarna bryter nacken, ja då åker jag dit.
Men för vad.
Jag har rätt att avlossa mitt gevär på min fastighet så länge jag tillser att ingen träffas av direkt eller indirekt skott (inte alltid, vilket frikännande av tjejen som skjöt en skidåkare förra året bevisar.Hon blev frikand)
Jag skjuter bort från gärdet alltså kan inte snorungarna träffas. Är de så inkapabla att hålla sina kreatur så har de inte ute med dem att göra:rofl:

Senast ändrad:

Du får det hänsyn av mig som du visar mig. Så enkelt är det. Om du rider in på min åker utan att fråga så talar du klart och tydligt om att skiter i vad jag anser om det och om det skadar min inkomst. Ska jag då uppvisa något annat.

En trevlig salut och saken är klar....

Vi kan ju ta det i paritet med varandra...lite hovtramp på din mark mot att någon bryter nacken och avlider i värsta fall p.g.a. ditt agerande. Som jag nämnde...det säger mer om dig...

Vi kan ju ta det i paritet med varandra...lite hovtramp på din mark mot att någon bryter nacken och avlider i värsta fall p.g.a. ditt agerande. Som jag nämnde...det säger mer om dig...

Ja det säger, att som du behandlar, blir du behandlad av mig.

Rider på mina gärden utan att visa hänsyn genom att fråga innan så visar jag samma hänsynslöshet genaom att bara kolla i den farliga sektorn när jag avlossar mitt gevär.

Hela konfliktsituationen löses upp i inte om du har så mycket hyfs i kroppen att du frågar innan du ger dig ut på områden där inte allemansrätten gäller.

Om sedan ryttaren bryter nacken av sig för att han/hon varit så korkad att han/hon gett sig ut att rida på åkermark utan lov..

Vill man sedan att jag ska betala skadestånd eller straffas så måste man först ställa i bevis att jag brutit mot lagen.:cool:

Svaret läses= -Vet inte hur jag ska svara alltså...

Ungefär som i sandlådan.
- Jag törs visst gå upp och kissa själv...men jag vill inte...därför kissade jag i byxorna..:banana::rofl:

Jag har redan dragit det en vända och tänker inte diskutera det en gång till.

Vi drar igång maskiner titt som tätt här på gården. Kompressorer, vedkapor etc etc.
Är jag skyldig att springa runt och kolla om det finns ngr snorungar till hästs varje gång?
Glöm det.
Jag kollar så inga ungar eller djur befinner sig i maskinens arbetsområde sen drar jag igång speleverket.

Jaja, vill du inte läsa tråden du diskuterar i.... ingen nyhet förstås. Det är som vanligt, att du inte har koll vad du svarar på.

Jaja, vill du inte läsa tråden du diskuterar i.... ingen nyhet förstås. Det är som vanligt, att du inte har koll vad du svarar på.

istället för att komma med en massa undanflykter...vore det inte enklare att förklara för den dumma pöbeln?

Fast...jag kan,men jag vill inte är ju lite av ditt signum:rofl:

Nej du ingen bestämmer om något är förstört. Det är eventuell skada som avgör om något är förstört. Inte fan kan man få ersättning för skador som bara finns i fantasin.

Jodå, den som brukar marken bestämmer om ridningen förstör- alltså ridning på åker kan alltid förstöra om marken ska användas till något som den som rider inte har en aning om- vad är det du inte förstår????

Men jag har läst och det finns inget som är skrivit av dig som håller vad gäller ge sig ut på åker här träda utan att fråga ...som sagt, dina exempel o ffa kunskap om åkermark är faktiskt ganska dåliga.

Och fortfarande...hur kan du veta säkert utan att fråga brukaren.......??????

Men där kan du fortfarande inte svara-bara gissar o tror.

Men läs tråden...jag har ju redan svarar. För mig är ämnet utagerat, det är totalt ointressant hur man vet bara man vet och hur man kan veta har jag redan svarat och det finns säkert fler sätt. Vad är du egentligen ute efter...vad finner du för glädje i att älta ett totalt ovidkommande ämne gång på gång. Alltså, kom med något nytt, eller acceptera att jag inte gitter svara på samma frågor gång på gång.

Och du nästan hela tråden är full av gissningar och vad folk tror, det mesta om inte allt du skriver hör faktiskt hit. Det finns väl lite vägledning och domar hur man ska tolka allemansrätten och utformningen är ganska vag. Mig veterligt finns det inga domar som rör trädor och explicit och än mindre som rör hur man får reda på om det är riskfritt att rida där eller inte.

Så ja vi gissar, tror, försöker tolka material som finns och antar allihop i de allra flesta fall, även du.

Ja förutom landsbygdsbo som tar bössan och jagar bort folk.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 316
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 662
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar