Ridning på annans åker???

Sv: Ridning på annans åker???

Du har absolut rätten på din sida. Det är absolut förbjudet att rida på åkermark. Har precis kollat omkring detta med Länsstyrelsen eftersom jag hade problem med att folk red in i min hage och använde den som ridbana. :mad::devil: Kan upplysa om att det också var absolut förbjudet.;)

Det vore olyckligt om markägare bara kan utestänga folk hur som helst, har man privilegiet att äga mark så har man också skyldighet att följa lagstiftningen.

Kallar du det att utestänga folk hursomhelst om ryttare inte under några omständigheter får rida på åkermark??

Och följa vilken lagstiftning?

Angående att rida på träda (som per definition inte ska användas som till skörd/bete etc innevarande år, i så fall är det ingen träda) måste vi förmodligen vänta på en prejudicerande dom huruvida det är okej att passera på den eller inte och allemansrätten ger inget klart besked. Varken du eller jag har facit och troligen beror det som jag skrivit tidigare på omständigheterna om det är okej eller inte.

Men det är du som har fel och jag som har rätt-bara det att du nu skriver att det inte är träda om man kan ta skörd/bete innevarande år visar att du inte har koll-du får göra vad du vill med träda som markägare i princip utom att låta det växa igen med sly.

Så jag hävdar att alla markägare till trädor kan hävda att det blir förstört- de kanske vill beta senare, eller ta en skörd och då kan de tycka det inte är önskvärt med trampskador, inte ens önskvärt med packskador.

Markägaren bestämmer-helt och hållet- åkermark o ridning där ingår INTE i allemansrätten.

Kallar du det att utestänga folk hursomhelst om ryttare inte under några omständigheter får rida på åkermark??

Och följa vilken lagstiftning?

Om man har livlig fantasi så kan man säker tolka det så. Annars rekommenderar jag att du läser igen så förstår du att jag gör ett allmänt uttalande om allemansrätten och att utestänga folk.

Tagga ner, hur många gånger ska jag skriva att man inte får rida på odlad mark för att du ska inse att jag menar det?

Men det är du som har fel och jag som har rätt-bara det att du nu skriver att det inte är träda om man kan ta skörd/bete innevarande år visar att du inte har koll-du får göra vad du vill med träda som markägare i princip utom att låta det växa igen med sly.

Så jag hävdar att alla markägare till trädor kan hävda att det blir förstört- de kanske vill beta senare, eller ta en skörd och då kan de tycka det inte är önskvärt med trampskador, inte ens önskvärt med packskador.

Markägaren bestämmer-helt och hållet- åkermark o ridning där ingår INTE i allemansrätten.

Jag säger att om man får rida på en träda beror på omständigheterna men det är knepigt att avgöra om det är okej, du menar att du menar att man absolut inte får rida under några omständigheter. Hur vore det om du tar fram något bevis, en dom eller liknade, som entydigt säger att det är förbjudet att passera en träda oavsett status och även om man passerar någon enstaka enstaka gång och är säker på att det inte skadar. Om du inte kan prestera detta så undrar då jag hur du kan veta så bestämt.

Och du, mark ligger inte i träda om man brukar den, eller menar du verkligen att man kan förbereda marken för bete/skörd ha den som betesmark/så den och påstå att den ligger i träda? När det gäller träda så är det per definition mark som vilar. Nej du är allt du som är ute och cyklar.

Givetvis kan markägaren hävda att det förstör, han kan hävda att man förstör om man betraktar marken på avstånd i kikare, men om det förstör beror ju på om det verkligen förstör eller inte eller hur? Faktum är att man kan påstå vad som helst helt utan att det finsn något som helst belägg.

kl

Jag har faktiskt kollat runt lite och jag tyder det nog som att man kan säga att man får rida på träda. Därmed inte sagt att man bör göra det innan man frågat, men om man ska gå efter allemansrätten så får man rida på träda om man inte förstör den (som med allt annat i naturen). Allemansrätten är svårtolkad men en mark som ligger i träda är inte odlad mark. Dvs det finns inga grödor som man kan förstöra. Men precis som jag skrivit innan så är det bäst att fråga så brukar det mesta lösa sig:)

Visst är en träda odlad mark om än i vila just då. Jag påstår att alla åkrar är odlad mark om jordbruket inte är nerlagt och ingen längre lyfter bidrag för marken utan det håller på växa igen.

Ingen ridning är tillåten på odlad mark utan markägarens tillstånd, om det kunde gå in i ärthjärnorna hos fler ryttare skulle det inte bli så mycket konflikter.

Jag tror faktiskt inte att du har rätt angående trädan, det är ingen vall eller odlad gröda som förstörs när man beträder den. Söker man på olika sidor om träda och allemansrätten får man upp ganska många resultat på att det faktiskt kan tolkas vara tillåtet. Reglerna om bidrag ang träda har för övrigt ändrats.

Hade ryttare kunnat låta bli att kalla andra ryttare för ärthjärnor så hade hästvärlden definitivt varit en trevligare plats.

eJuridik.comHomeAllemansrätten – en unik rättighet
Postad av Fredrik Lundahl den 18 Maj 2011
Allemansrätten är unik rättighet. Allemansrätten innebär att man får gå i naturen utan att fråga den som äger marken om lov samt plocka bär, svamp och blommor som inte är fridlysta.

Allemansrätten innebär också att man får tälta någon natt utan att inhämta tillstånd från markägaren.

Allemansrätten förutsätter att vi tar vårt ansvar. Vi får inte skräpa ner, bryta kvistar eller på annat sätt fördärva naturen.

Lagstiftningen kring allemansrätten är lite komplicerad. I grunden handlar det om att det som inte är förbjudet är tillåtet. Det finns ingen lag som förbjuder någon att gå i en skog. Men det finns lagstiftning som förbjuder att gå över annans tomt.

Det finns två allmänna formuleringar om allemansrätten i svensk lagstiftning.

Miljöbalken 7 kap 1 §:
”Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den.”
Regeringsformen 2 kap 15 § 4 st:
”Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten ….”
Dessa två lagar ger ingen vägledning om allemansrätten. För att hitta svaret om vad som är tillåtet och inte tillåtet bör man i första hand utgå ifrån brottsbalken (BrB).
Begränsning av allemansrätten
BrB 12 kap 4 §
”Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter.”

Denna lagparagraf är själva grunden för allemansrätten. Den säger att man inte får gå över ägor som tomt, plantering eller över annan äga som kan skadas därav. Som jag skrev inledningsvis så är allt tillåtet som inte uttryckligen förbjudet. Det är förbjudet att gå på mark som är tomt, plantering eller annan äga.

•Tomt är marken runt en bostad, såväl ett hus som fritidshus. Vanligtvis är en tomt inhägnad eller har en trädgård som utgör naturlig gräns för tomten. Om det inte finns någon naturlig gräns så kan man utgå ifrån att närmare än cirka 20 meter får man inte gå.
•Plantering avses intensivt brukade områden som har en begränsat omfång som, parker, rabatter och plantskolor och liknade.
•Annan äga som kan ta skada därav, denna formulering avser åkermark och nyplanterad skog. Åkermark som ligger i träda får beträdas eftersom den normalt sätt inte tar skada. En åker som är sådd tar skada av att allmänheten går över sådan mark och det är inte tillåtet.

Här har vi en tolkning t.ex.

Ingen ridning är tillåten på odlad mark utan markägarens tillstånd, om det kunde gå in i ärthjärnorna hos fler ryttare skulle det inte bli så mycket konflikter.

Amen för detta :bow:

Lobelia, hur ska du kunna veta att marken ligger i träda om du inte har pratat med markägaren?

Fråga ALLTID först, så undviker man konflikter!

Okej jag ska väl svar på frågan för så där en femtielfte gången är det någon förutom jag som faktiskt läser tråden innan jag ställer frågor så att jag inte frågar något som besvarats flera gånger innan? Jag har gång på gång sagt att det kan vara svårt att avgöra, ibland är det faktiskt ganska enkelt medan det ibland är direkt omöjligt och sedan kan man faktiskt ha fått upplysningen från ägaren själv.

Frågeställningen var dock "får man rida på min träda som ska plöjas upp till hösten". Det var rätt uppenbart att det är frågan om en träda eller hur? Fast du kanske inte läste första inlägget heller?

Ursäkta tonen men jag börjar bli trött på att svara på samma fråga gång på gång.

Nja, frågan var väl om det är OK att rida på någon annans åker utan att fråga markägaren om lov? Felet är att många tror att det ingår i allemansrätten att tex rida på stubbåkrar. Detta trodde jag också när jag bodde i stan och hade häst. Senare fick jag lära mig att det finns något som heter insådd och att det är omöjligt att avgöra själv (utan att fråga markägaren) om man förstör eller inte. Själv har jag råkat ut för folk som rider och tränar sina hundar (de satte ut en massa pinnar på åkern som jag INTE vill ha i mina ensilagebollar) på min vallodling "för att allemansrätten gäller".

Mångar ryttare verkar inte begripa vad som gäller. Detta retar upp många bönder och det slår i sin tur tillbaka på ryttare som kollektiv. Därför propagerar jag för att man alltid ska fråga markägaren om lov innan man ger sig ut på något som skulle kunna vara en åker.

Helt rätt, man ska alltid fråga markägaren. Men sen finns det markägare som är sura och griniga och tolkar allemansrätten på sitt sätt. Då tycker jag att man får träffas med en tredje part för att reda ut vad som egentligen gäller.

Det bästa är naturligtvis att alltid ha en dialog med markägarna då brukar det mesta lösa sig. När jag ser ryttare som rider förbi brukar jag gå fram och förklara var det finns ställen de kan rida på på vår mark. Då brukar de bli jätteglada över att fått ytterligare ridmöjligheter. Dessutom har vi på våra mark lämnat en 3 m bred gräsremsa utmed hagarna bredvid en 70-väg så att ryttare slipper rida på vägen.

Det är två saker som diskuteras i denna tråd, dels vad som är hyfs och vett och dels vad som är allemansrätten. Det bästa är om man inte behöver dra det "lagvägen". Man kan få rätt men det skapar samtidigt dålig stämning.

Mångar ryttare verkar inte begripa vad som gäller. Detta retar upp många bönder och det slår i sin tur tillbaka på ryttare som kollektiv. Därför propagerar jag för att man alltid ska fråga markägaren om lov innan man ger sig ut på något som skulle kunna vara en åker.

De begriper säkert, men skiter fullständigt i det..vilket straffar oss andra.

Igår hade vi ryttare på stallets betesmark som red omkring. När vi kom ut ur stallet för att ta in hästarna vände de försynt om och tassade iväg, tyvärr var de för långt borta annars hade jag delat ut en redig utskällning..
Man förstod direkt att de tänkt "om ingen ser oss gör det inget" :mad:

De vet att de inte får rida där då det är ett av byns sommarbeten, ganska stort och välkänt.Det är vallar som brukas, underhålls och sås in.
Jag mfl ska ha våra hästar där i sommar och betalar för ett fint och bra underhållet bete. Så det är ju inte konstigt att man blir förbannad..inte konstigt att bönderna blir förbannade då heller, oavsett om marken råkar ligga i träda eller inte. Det stör och man vet att det kostar pengar att underhålla och kanske mer pengar om marken blir skadad.

Det är två saker som diskuteras i denna tråd, dels vad som är hyfs och vett och dels vad som är allemansrätten. Det bästa är om man inte behöver dra det "lagvägen". Man kan få rätt men det skapar samtidigt dålig stämning.

:bow:

Tycker alla borde tänka på detta när man rider/vars man rider.
Det finns de som är urbota less på oss ryttare och ibland så förstår jag varför..I synnerhet när det kommer till att bara tänka rättigheter och aldrig tänka respekt och hänsyn.

Jo frågan kanske var mer preciserad än vad jag skrev. Frågan rörde om man får lov att rida och inte hur man avgör om det är en träda, det var det jag syftade på.

Huvudregeln i allemansrätten är att man får röra sig i naturen utan att fråga om lov. Fråga om lov bör man göra om man vill ha tillträde utöver vad allemansrätten medger och tänker man rida regelbundet är det bra för grannsämjan. Poängen med allemansrätten är att man inte behöver fråga om lov utan har rätt att vistas i naturen.

*Kl*

Ang trädor, så finns något som heter "mångfaldsträda" vilken bör betraktas som odlad mark.

Någon nämnde i tråden risken för att via spillning få in flyghavre i en åker. Man kan ju lägga till annat otrevligt som via spillning eller hovar kan föras in på andras ägor. Någon som ser det som ett potentiellt problem?

LIA

kl

Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte jag känner någon bonde som har störts av att någon ridit lite på en träda. Har vi haft mark i träda så har vi inte brytt oss så mycket om att folk ridit på den. Man får ju välja sina strider. Det är sällan man ska göra något annat med trädan mer än att plöja upp den.

Jag har förståelse för bönderna men även för ryttarna. Det är ju lätt som ryttare att fråga om man lite mer regelbundet får rida på en viss träda, men att bara passera över en träda kan man väl få göra.

I ts fall (om vi ska återgå till det) hade jag blivit lite sur om ryttarna red regelbundet på trädan utan att fråga, det tycker jag att man ska göra. Men om någon är ute på en längre tur och passerar trädan tycker jag att det är okej. Dock inte om de passerar trädan varje dag. Hade någon svarat mig med snorkiga hänvisningar till allemansrätten hade jag blivit irriterad och plöjt upp trädan meddetsamma. För jag tolkar inte allemansrätten så att man får göra något regelbundet på en viss plats, typ tälta eller rida. Så i ts fall hade jag pratat med ryttarna och sagt att det var okej att de rider på trädan men nästa gång kan de ju fråga först. Det är inte alls smart att göra sig ovän med markägare, allemansrätten eller inte.

Och du, mark ligger inte i träda om man brukar den, eller menar du verkligen att man kan förbereda marken för bete/skörd ha den som betesmark/så den och påstå att den ligger i träda? När det gäller träda så är det per definition mark som vilar. Nej du är allt du som är ute och cyklar.

Nej, jag har inte fel och jag tror rätt säkert att jag har mer koll på trädesregler än vad du har, man kan ha mark som träda o beta på hösten om man vill så, alltså vill man kanske inte ha tramp innan- man kan ha träda o slå för skörd på hösten- alltså vill man inte ha tramp utan de som rider ska fråga först så de säkert vet.

Man får ha svartträda, man får rida hur mycket som helst på sin egen träda om man bestämmer sig för det och man får låta andra rida-även turridning-hur mycket som helst-men det är bara man som markägare som bestämmer.

Nja, frågan var väl om det är OK att rida på någon annans åker utan att fråga markägaren om lov? Felet är att många tror att det ingår i allemansrätten att tex rida på stubbåkrar. Detta trodde jag också när jag bodde i stan och hade häst.

Helt rätt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 662
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar