Sv: Ridhus VS. fina hagar
jag har inte tävlingsambitioner men jag tränar ändå varje vecka.
jag har inte tävlingsambitioner men jag tränar ändå varje vecka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tyvärr finns det värre väder än blåst och regn.
Tex kyla utan snö. Frusen ridbana som därmed är oridbar och isiga vägar som endast går att skritta på. Ovanpå det kanske du inte har skog utan endast platta grusvägar. Då går det inte att träna eller rida ordentligt.
Ang traila så har inte alla möjlighet att ha egen dragbil + transport och att köra till ridhus varje vecka.
Jag är jättenöjd med min stallplats men på vissa punkter, tex hagen kunde den vara bättre. Men den har andra fördelar som både jag OCH min häst mår bra av.
Förklara MYCKET, mycket tydligt för mig hur en häst som gör följande rent fysiskt kan stå i sin box och ha tråkigt 20 h/dag:
Hage 4 h
Skrittmaskin 1 h
Ridning 1 h
Ompysslande ½ h
Äta 6 h
Nu vill jag på ett trevligt och sansat, men pedagogist sätt ha det MYCKET tydligt förklarat för mig hur en häst som exemplet ovan kan stå i sin box 20 timmar om dagen!
Så du menar att hästar som är ute minst 12h/dag aldrig bara står och hänger i hagen? De rör på sig konstant bara för att de mår så bra utav det?För min del handlar det inte om att hästen fysiskt står i sin box, utan om att den inte får röra sig tillräckligt. I ditt exempel får hästen 6h rörelse och 18h stillastående per dygn (om vi nu väljer att inte räkna med den tid hästen står och äter/hänger i hagen, vilket är den med stor marginal största delen av hagtiden om hagen och hagkompisarna inte kan aktivera hästen på ena eller andra sättet).
Varför travar du av och skrittar av hästen? För att slagprodukterna ska transporteras bort. Ingen häst jag någonsin träffat på, inklusive de som går i hage 16 h/dag där mina hästar står har stretchat sig själva i hagen/skrittat i hagen så de inte får/minskar slagprodukter och träningsvärk.18h när hästen alltså bara står stilla. Och vad är då problemet med stillastående i stall? Jag kan ta några av de argument jag tänker på:
* För det första orsakar rörelse ett ökad cirkulation och blodgenomflöde genom muskler vilket i sin tur behövs för att musker ska kunna utvecklas optimalt, transportera bort restprodukter och så vidare. Tänk dig själv hur träningsvärk och annan stelhet känns när du precis kommit upp ur sängen på morgonen respektive när du rört på dig lite.
Ingen av mina hästar är svullna i benen på morgonen efter att ha stått i boxen 16 h.* För det andra är hästen begåvad med elastiska putor i hovarna. Den har som uppgift, förutom att dämpa stötar, att agera som "extrahjärta" åt hästen och hjälper till med blodflödet och lymfatransport i hästens långa ben. Det är därför mycket vanligt att uppstallade hästar får lite svullna ben och gallor - de får inte röra sig tillräckligt mycket för att hovmekanismen ska kunna hjälpa till att transportera bort lymfa ur benen och förbättra blodgenomströmmningen. Något som många hästägare försöker "bota" genom att linda hästen med stallbandage. Dålig hornkvalitet är inte heller en helt ovanlig biverkning till att vi skor våra hästar och låter dem stå i stallet under många timmar (hovarna försörjs inte tillräckligt med näring på grund av hämmad hovmekanism).
Jag har inte unghästar. Sen är hästar vanedjur. Det går att lära dem massor med saker, tex koppla av i sin box. Får hästar sitt dagliga stimulans behov uppfylt har de inget behov av att leva som sina förfäder. Utan tillräckligt med mat, skydd, vetrinär, trygghet.* För det tredje har vi ju den mentala biten. 4h hagvistelse med hästkompisar ger ju inte hästen särskilt mycket socialt umgänge med sina artfränder även om den kan se dem genom boxgaller. Hästen är ett flockdjur och behöver få umgås med en välfungerande flock . Detta argument är väger extra tungt när det gäller unga hästar.
Återigen, ingen av mina hästar har problem med luftrören, andningen och dylikt.* För det fjärde har vi då hälsoaspekten. Även det mest välventilerade stall har betydligt mer damm, allergener, fukt och ammoniakgaser i luften än luften utomhus har. En häst som står inne i stallet 18h andas in dubbelt så mycket sådat än en som står inne 9h.
Ja du kan ju ringa och fråga Zlatan om han tränar 12 h/dag. Undersökning som säkert går att hitta om man söker ordentligt visar att de som tränar mer än 6 h/dag enbart bryter ner sin kropp. Så ja dom aktiverar sig troligen mer än 12 h/dag.Sen kan man ju sitta och klura lite på hur bra våra elitidrottare egentligen skulle vara och hur skadedrabbade de skulle bli om de varje dag hade sovit 8h, legat i soffan och glott på TV 10 timmar, gått runt, runt lite omotiverat i en idrottshall i 1h, tränat 1h (varav kanske 20-40min effektivt) och stått ute i trädgården och klurat på om de ska orka kratta gräsmattan eller inte i fyra timmar....
Din häst står still 18h/dygn. Det är inte nyttigt för en häst som är skapt för att röra sig näst intill dygnet runt.
Jag skulle inte under några omständigheter utsätta min häst för det, om han inte var skadad vill säga.
MVH Russin8
Det vore intressant att höra några pedagogiska och vänliga argument till vilka reella fördelar hästen får av att stå i ett stall med 3-4h utegång och tillgång till ridhus!
Så du menar att hästar som är ute minst 12h/dag aldrig bara står och hänger i hagen? De rör på sig konstant bara för att de mår så bra utav det?
Varför travar du av och skrittar av hästen? För att slagprodukterna ska transporteras bort. Ingen häst jag någonsin träffat på, inklusive de som går i hage 16 h/dag där mina hästar står har stretchat sig själva i hagen/skrittat i hagen så de inte får/minskar slagprodukter och träningsvärk.
Ingen av mina hästar är svullna i benen på morgonen efter att ha stått i boxen 16 h.
Jag har inte unghästar. Sen är hästar vanedjur. Det går att lära dem massor med saker, tex koppla av i sin box. Får hästar sitt dagliga stimulans behov uppfylt har de inget behov av att leva som sina förfäder. Utan tillräckligt med mat, skydd, vetrinär, trygghet.
Återigen, ingen av mina hästar har problem med luftrören, andningen och dylikt.
Ja du kan ju ringa och fråga Zlatan om han tränar 12 h/dag. Undersökning som säkert går att hitta om man söker ordentligt visar att de som tränar mer än 6 h/dag enbart bryter ner sin kropp. Så ja dom aktiverar sig troligen mer än 12 h/dag.
Ordentlig träning-stimulans.
Tid för återhämtning.
Tryghet.
Rutiner.
De behöver inte använda sin energi till att stå emot vädret utan kan bygga muskler, slappna av.
Men du kommer säkert tycka att dessa argument är värdelösa och dåliga men precis som Russin8 är du välkommen till mig och visa hur dåligt mina hästar mår och hur synd det är om dem som är välmusklade, blanka, harmoniska. Och alltid kommer när man ropar på dem i hagen även om de bara varit ute i en timme.
min häst mår bra att att tränas, han skulle tycka att det var helt hemskt att stå ute i en lerig hage 15 timmar om dagen bara för att, särskitl under vintertid när det är kolsvart.