Ridhus VS. fina hagar

Sv: Ridhus VS. fina hagar

Tyvärr finns det värre väder än blåst och regn.
Tex kyla utan snö. Frusen ridbana som därmed är oridbar och isiga vägar som endast går att skritta på. Ovanpå det kanske du inte har skog utan endast platta grusvägar. Då går det inte att träna eller rida ordentligt.

Ang traila så har inte alla möjlighet att ha egen dragbil + transport och att köra till ridhus varje vecka.

Jag är jättenöjd med min stallplats men på vissa punkter, tex hagen kunde den vara bättre. Men den har andra fördelar som både jag OCH min häst mår bra av.

Nä, som sagt så får man ju själv prioritera efter eget huvud och de förutsättningar man har. Vill man t.ex. ha hästen i stan så har man inte så mycket att välja på. Vill man rida regelbundet för någon viss tränare och saknar möjlighet att transportera hästen är man också rätt bunden. Hur man sen prioriterar och vilka målsättningar som är viktigast för en själv och ens häst är ju upp till en själv.

Dock anser jag att det går underhålla en ridbana så den inte fryser mer än under en mycket begränsad period under vintern (säg ett par veckor) häromkring, och i Göteborg känns det som man ska ha otur om det ska frysa alls om den är dränerad och man bearbetar den regelbundet. Och åtminstone i de geografiska områden jag har erfarenhet av under vintertid (Skövde, Göteborg, Kramfors) så går det fint att rida alla tre gångarter ute i terrängen genom i princip hela vintern om man inte har hiskelig otur med vädret - förutsatt att det finns lämplig ridterräng i omgivningen till stallet, naturligtvis.

Jag har tränat hästar på msv nivå i hoppning under ett gäng år med bara ett ridhuspass i veckan, och det var ytterst få dagar sammanlagt jag fick resignera till att bara skritta ut på grund av ishalka och stenhårt i backen. Och den uppåt begränsande faktorn tävlingsmässigt var inte brist på ridhus. Men då hade jag å andra sidan väl förspänt med både välpreparerad ridbana och gott om yta att rida ut på.

Står man mellan det hypotetiska valet "stall med bra hagar men utan ridmöjligheter" och "stall med nästan ingen utevistelse men goda ridmöjligheter" tror jag de flesta ryttare väljer det senare alternativet. Men sällan är ju världen svart eller vit, och skulle man ändå stå mellan två nästan så svart-vita alternativ så är kanske bästa alternativet att hitta ett tredje stall som är ett mellanting?

svarar Jaba...

man klarar sig utan ridhus.,.MEN vill man hålla igång o träna (ex om man vill tävla en del osv) så finns alternativ och traila till ridhus...men många ggr kan det va busväder, skitväg-lag..saker som påverkar att det är FARLIGT att dra trailer.
(det välte en trailer med häst här senast för ett par dars sen och dom fick skära loss trailerna för att få ut hästen) och dessa oplåtliga vägar kan va i flera månader. Det är ytterst svårt att kunna hålla igång då och en del hästar mår inte bra av att inte få arbeta, dom blir understimluerade..speciellt om dom är vana att regelbundet hållas igång aktivt. Trots stora hagar så är det många hästar som inte springer i hagarna...Dom kan Samla energi och blir överladdade av att inte röra sig mkt. Har man tillgång till fält, så brukar det lösa sig ganska bra ändå då man många ggr kan jobba av hästarna på dessa. Värre är det för dom som kanske bara har en rak väg att rida på varje dag, o inget annat.

Förklara MYCKET, mycket tydligt för mig hur en häst som gör följande rent fysiskt kan stå i sin box och ha tråkigt 20 h/dag:

Hage 4 h
Skrittmaskin 1 h
Ridning 1 h
Ompysslande ½ h
Äta 6 h

Nu vill jag på ett trevligt och sansat, men pedagogist sätt ha det MYCKET tydligt förklarat för mig hur en häst som exemplet ovan kan stå i sin box 20 timmar om dagen!

För min del handlar det inte om att hästen fysiskt står i sin box, utan om att den inte får röra sig tillräckligt. I ditt exempel får hästen 6h rörelse och 18h stillastående per dygn (om vi nu väljer att inte räkna med den tid hästen står och äter/hänger i hagen, vilket är den med stor marginal största delen av hagtiden om hagen och hagkompisarna inte kan aktivera hästen på ena eller andra sättet).

18h när hästen alltså bara står stilla. Och vad är då problemet med stillastående i stall? Jag kan ta några av de argument jag tänker på:

* För det första orsakar rörelse ett ökad cirkulation och blodgenomflöde genom muskler vilket i sin tur behövs för att musker ska kunna utvecklas optimalt, transportera bort restprodukter och så vidare. Tänk dig själv hur träningsvärk och annan stelhet känns när du precis kommit upp ur sängen på morgonen respektive när du rört på dig lite.

* För det andra är hästen begåvad med elastiska putor i hovarna. Den har som uppgift, förutom att dämpa stötar, att agera som "extrahjärta" åt hästen och hjälper till med blodflödet och lymfatransport i hästens långa ben. Det är därför mycket vanligt att uppstallade hästar får lite svullna ben och gallor - de får inte röra sig tillräckligt mycket för att hovmekanismen ska kunna hjälpa till att transportera bort lymfa ur benen och förbättra blodgenomströmmningen. Något som många hästägare försöker "bota" genom att linda hästen med stallbandage. Dålig hornkvalitet är inte heller en helt ovanlig biverkning till att vi skor våra hästar och låter dem stå i stallet under många timmar (hovarna försörjs inte tillräckligt med näring på grund av hämmad hovmekanism).

* För det tredje har vi ju den mentala biten. 4h hagvistelse med hästkompisar ger ju inte hästen särskilt mycket socialt umgänge med sina artfränder även om den kan se dem genom boxgaller. Hästen är ett flockdjur och behöver få umgås med en välfungerande flock . Detta argument är väger extra tungt när det gäller unga hästar.

* För det fjärde har vi då hälsoaspekten. Även det mest välventilerade stall har betydligt mer damm, allergener, fukt och ammoniakgaser i luften än luften utomhus har. En häst som står inne i stallet 18h andas in dubbelt så mycket sådat än en som står inne 9h.

Sen kan man ju sitta och klura lite på hur bra våra elitidrottare egentligen skulle vara och hur skadedrabbade de skulle bli om de varje dag hade sovit 8h, legat i soffan och glott på TV 10 timmar, gått runt, runt lite omotiverat i en idrottshall i 1h, tränat 1h (varav kanske 20-40min effektivt) och stått ute i trädgården och klurat på om de ska orka kratta gräsmattan eller inte i fyra timmar.... :angel:

Det är aldrig så enkelt att ge ett råd. Men jag ser det så att det beror helt på hur ridmöjligheterna är där det inte finns ridhus, underlag, vägar osv och min erfarenhet är att du måste kunna köra in hästen ca 1 g per vecka till ridhus för träning vintertid. Körkort, bil och transport är alltså viktigt. Funkar detta så kan man stå på landet utan ridhus och ändå hålla hyfsad tävlingskondition. Annars hade jag valt stallet med ridhuset, men det beror ju också på om man ser att hästen direkt otrivs eller inte mår bra, då är man ju kanske tvungen i alla fall.

Det vore intressant att höra några pedagogiska och vänliga argument till vilka reella fördelar hästen får av att stå i ett stall med 3-4h utegång och tillgång till ridhus!

För min del handlar det inte om att hästen fysiskt står i sin box, utan om att den inte får röra sig tillräckligt. I ditt exempel får hästen 6h rörelse och 18h stillastående per dygn (om vi nu väljer att inte räkna med den tid hästen står och äter/hänger i hagen, vilket är den med stor marginal största delen av hagtiden om hagen och hagkompisarna inte kan aktivera hästen på ena eller andra sättet).
Så du menar att hästar som är ute minst 12h/dag aldrig bara står och hänger i hagen? De rör på sig konstant bara för att de mår så bra utav det?

18h när hästen alltså bara står stilla. Och vad är då problemet med stillastående i stall? Jag kan ta några av de argument jag tänker på:

* För det första orsakar rörelse ett ökad cirkulation och blodgenomflöde genom muskler vilket i sin tur behövs för att musker ska kunna utvecklas optimalt, transportera bort restprodukter och så vidare. Tänk dig själv hur träningsvärk och annan stelhet känns när du precis kommit upp ur sängen på morgonen respektive när du rört på dig lite.
Varför travar du av och skrittar av hästen? För att slagprodukterna ska transporteras bort. Ingen häst jag någonsin träffat på, inklusive de som går i hage 16 h/dag där mina hästar står har stretchat sig själva i hagen/skrittat i hagen så de inte får/minskar slagprodukter och träningsvärk.

* För det andra är hästen begåvad med elastiska putor i hovarna. Den har som uppgift, förutom att dämpa stötar, att agera som "extrahjärta" åt hästen och hjälper till med blodflödet och lymfatransport i hästens långa ben. Det är därför mycket vanligt att uppstallade hästar får lite svullna ben och gallor - de får inte röra sig tillräckligt mycket för att hovmekanismen ska kunna hjälpa till att transportera bort lymfa ur benen och förbättra blodgenomströmmningen. Något som många hästägare försöker "bota" genom att linda hästen med stallbandage. Dålig hornkvalitet är inte heller en helt ovanlig biverkning till att vi skor våra hästar och låter dem stå i stallet under många timmar (hovarna försörjs inte tillräckligt med näring på grund av hämmad hovmekanism).
Ingen av mina hästar är svullna i benen på morgonen efter att ha stått i boxen 16 h.

* För det tredje har vi ju den mentala biten. 4h hagvistelse med hästkompisar ger ju inte hästen särskilt mycket socialt umgänge med sina artfränder även om den kan se dem genom boxgaller. Hästen är ett flockdjur och behöver få umgås med en välfungerande flock . Detta argument är väger extra tungt när det gäller unga hästar.
Jag har inte unghästar. Sen är hästar vanedjur. Det går att lära dem massor med saker, tex koppla av i sin box. Får hästar sitt dagliga stimulans behov uppfylt har de inget behov av att leva som sina förfäder. Utan tillräckligt med mat, skydd, vetrinär, trygghet.

* För det fjärde har vi då hälsoaspekten. Även det mest välventilerade stall har betydligt mer damm, allergener, fukt och ammoniakgaser i luften än luften utomhus har. En häst som står inne i stallet 18h andas in dubbelt så mycket sådat än en som står inne 9h.
Återigen, ingen av mina hästar har problem med luftrören, andningen och dylikt.

Sen kan man ju sitta och klura lite på hur bra våra elitidrottare egentligen skulle vara och hur skadedrabbade de skulle bli om de varje dag hade sovit 8h, legat i soffan och glott på TV 10 timmar, gått runt, runt lite omotiverat i en idrottshall i 1h, tränat 1h (varav kanske 20-40min effektivt) och stått ute i trädgården och klurat på om de ska orka kratta gräsmattan eller inte i fyra timmar.... :angel:
Ja du kan ju ringa och fråga Zlatan om han tränar 12 h/dag. Undersökning som säkert går att hitta om man söker ordentligt visar att de som tränar mer än 6 h/dag enbart bryter ner sin kropp. Så ja dom aktiverar sig troligen mer än 12 h/dag.

Senast ändrad:

Din häst står still 18h/dygn. Det är inte nyttigt för en häst som är skapt för att röra sig näst intill dygnet runt.

Jag skulle inte under några omständigheter utsätta min häst för det, om han inte var skadad vill säga.

MVH Russin8

Hästar är gjorda för att skritta 3 mil om dagen, det är en j-la skillnad.
En häst som rids i en timme i ridhus rör på sig ca:
Skritt 10 min á 1km
Trav 10 min á 2 km
Galopp 10 min á 3,5 km
Trav 10 min á 2 km
Galopp 10 min á 3 km
Skritt 10 min á 1 km

Summa: 12½ km

Dessutom får de mer blodgenomströmning/mer stimulans vid trav/ galopp än vid skritt. Sen får hästarna göra olika övningar som stimulerar hjärnan än mer än bara lös trav/ galopp rak fram.

Då kan man ta 12½*2, Summa 25 km.

Går de sedan i skrittmaskin 40 min blir det 4 km till.

Räknar man sedan på hagvistelsen kanske 2 km på 4 h.

Då blir den totala rörelsen på en dag motsvarande 3,1 mil i skritt, alltså fullt tillräckligt.

MEN du är så välkommen hem till mig och visa de vetrinärmedicinska felen mina hästar lider av eftersom de går i hage 4-5½ h/dag.:bow:

Det vore intressant att höra några pedagogiska och vänliga argument till vilka reella fördelar hästen får av att stå i ett stall med 3-4h utegång och tillgång till ridhus!

Ordentlig träning-stimulans.
Tid för återhämtning.
Tryghet.
Rutiner.
De behöver inte använda sin energi till att stå emot vädret utan kan bygga muskler, slappna av.

Men du kommer säkert tycka att dessa argument är värdelösa och dåliga men precis som Russin8 är du välkommen till mig och visa hur dåligt mina hästar mår och hur synd det är om dem som är välmusklade, blanka, harmoniska. Och alltid kommer när man ropar på dem i hagen även om de bara varit ute i en timme.

Jag skulle utan tvekan ta stallet med ridhus. Sedan kanske du kan flytta hästen någon annanstans någon månad/månader på sommaren där den kan få gå i finare hagar?

min häst mår bra att att tränas, han skulle tycka att det var helt hemskt att stå ute i en lerig hage 15 timmar om dagen bara för att, särskitl under vintertid när det är kolsvart. men det beror helt på vad man har för häst osv. Men jag tycker att det är elakt att hästen ska stå ute länge för att de är utedjur, min häst är klippt och inte någon vildhäst, han mår super och går bara ute några timmar nu på vintern och så, på sommarne däremot får han gå ute längre och i stora fina hagar 1-2 månader. Men annars tränas han aktivt och trivs med det istället för att stå och hänga i lera och ösregn hela dagarna. Usch nej!

Jag har inga tvivel av att hästar som står i hagen 4 timmar om dagen kan må bra.
Dock tror jag att dem skulle kunna må bättre med mer utevistelse!
Hästar är bygga för att röra sig kontinuerligt under hela dygnet,
så att jämföra med 1 timmes ridning och skrittmaskin går inte!
För trots att man vänjer hästen att stå inne 18 timmar under dygnet
är hästen fortfarande en häst med behov som bör uppfyllas på bästa sätt,
trots att den tävlas, tränas eller bara hobbyrids.
Men vad vet jag, jag kanske bara är ung och dum:p

Nu har det dykt upp ett annat alternativ. Och om det blir som planerat så flyttar vi nästa vecka!

Detta stället är närmare hemma, 10 minuters GÅNGväg ungefär. Finns varken ridhus eller paddock. Men långa dagar i stora fina hagar med många kompisar. Dessutom bra ridvägar runt omkring och fri tillgång på ensilage i hagen. Även mycket billigare än där vi står nu + betydligt billigare då jag slipper bensinkostnaderna. (Även om priset inte spelar sådär stor roll så är det ändå en fördel!!) Jag kommer sakna ridhuset jättemycket men vad jag förstår av alla inlägg här så ska det gå rätt bra att klara sig utan!

Så du menar att hästar som är ute minst 12h/dag aldrig bara står och hänger i hagen? De rör på sig konstant bara för att de mår så bra utav det?

Självklart står de och hänger/äter större delen av de där 12h. Skillnaden är att de rör sig kontinuerligt, de skrittar inte 3mil i sträck och sen står stilla och hänger resten av tiden.

Varför travar du av och skrittar av hästen? För att slagprodukterna ska transporteras bort. Ingen häst jag någonsin träffat på, inklusive de som går i hage 16 h/dag där mina hästar står har stretchat sig själva i hagen/skrittat i hagen så de inte får/minskar slagprodukter och träningsvärk.

Att trava/skritta av ordentligt är absolut en bra början som hjälper hästen att bli av med slaggprodukter. Skrittmaskiner fyller också en sådan funktion. En annan metod är grundlig massage. I välutrustade stall hittar man även hästsolarier som skall öka blodcirkulationen. Alla mina hästar (som går ute så mycket som möjligt, dock fortfarande installade nattetid) rör sig kontinuerligt i hagen, det är inte heller ovanligt att de sträcker på sig, rullar sig och kliar varandra. Allt detta är rörelse som ökar cirkulation och blodgenomströmning vilket hjälper kroppen att bygga upp muskler och minska slaggprodukter.

Ingen av mina hästar är svullna i benen på morgonen efter att ha stått i boxen 16 h.

Det tycker jag låter jättebra. Det är dock fortfarande ett mycket vanligt och välkänt fenomen att uppstallade hästar blir galliga och/eller svullna i benen när de blir uppstallade - om de inte lindas med stallindor - även om just dina inte verkar ha det problemet.

Jag har inte unghästar. Sen är hästar vanedjur. Det går att lära dem massor med saker, tex koppla av i sin box. Får hästar sitt dagliga stimulans behov uppfylt har de inget behov av att leva som sina förfäder. Utan tillräckligt med mat, skydd, vetrinär, trygghet.

Hästen är byggd för att leva på ett visst sätt, både fysiskt och mentalt. Vi kan sedan anpassa och forma hästen efter de behov och önskemål vi har. Men man måste tänka sig för och göra noggranna avväganden när man tvingar in hästen i våra liv. Vissa av hästens naturliga behov kan man ersätta lätt. Exempelvis kan vi ge hästen bara ett par kilo pellets om dagen som helt och fullt ger hästens hela näringsbehov. Men så gör vi ju inte, för vi vet ju att hästen är byggd för att äta 18h/dygn, och den skulle bli både fysiskt och psykiskt sjuk om den bara fick ett par kilo pellets att äta per dag, därför ger vi alltid grovfoder som basfoder och kompletterar med andra fodersorter om grovfodrets värden inte matchar hästens behov som vi pytsar ut till hästen så ofta som möjligt under dagen. FAST det är tungt som s*tan att kasta upp höbalarna på loftet varje sommar. Att försöka kanalisera hästens hela rörelse- och stimuleringsbehov till en timmes träning, en timmes skrittmaskin och fyra timmar hage (där även hästens hela sociala behov skall mättas) är verkligen en balansgång. På vissa hästar kan det säkert fungera medan det vore katastrof för andra.

Återigen, ingen av mina hästar har problem med luftrören, andningen och dylikt.

Återigen - jättebra! Men det betyder ju inte att det inte är sant att luften i ett stall är sämre än utomhusluft. Så länge hästen inte visar några symptom är det kanske inget man behöver bry sig så himla mycket om - många stall har ju "tillräckligt bra" luft - men jag räknar fortfarande det som en anledning till att jag inte skulle stalla in mina hästar mer än jag anser vara nödvändigt.

Ja du kan ju ringa och fråga Zlatan om han tränar 12 h/dag. Undersökning som säkert går att hitta om man söker ordentligt visar att de som tränar mer än 6 h/dag enbart bryter ner sin kropp. Så ja dom aktiverar sig troligen mer än 12 h/dag.

Ser du ingen skillnad mellan att "träna" och "röra på sig"?

Ordentlig träning-stimulans.

Något som inte är förbehållet en häst som står installad och rids i ridhus. Jag skulle snarare drista mig till att säga att hästar i hage och som rids ute totalt sett får mer stimulans. Träningsmässigt ligger det nog ungefär på samma nivå.

Tid för återhämtning.

Som vi fastslog tidigare står hästen och vilar/sover även utomhus.

Vad har man för hage/hästflock om hästen är tryggare i sin box än ute i hagen tillsammans med sin flock?

Återigen ett argument som inte på något sätt är knutet till uppstallning. Även lösdriftsstallar har (förhoppningsvis goda) rutiner. Däremot kan jag köpa att det är mycket enklare/effektivare att fodra individuella givor flera gånger/dag när hästarna står inne, liksom det finns enklare/billigare system om man vill fodra med automatfodrare för att slippa ge sig ut i stallet lika ofta som man vill fodra. Det är också enklare att räkna mycket exakt på vad hästen stoppar i sig, men det är det ju (tyvärr) få hästägare som kan/vill/orkar/tycker sig ha råd.

De behöver inte använda sin energi till att stå emot vädret utan kan bygga muskler, slappna av.

Lämpligen anpassar man foder mängden så att hästens energibehov täcks, annars är man ju ingen vidare hästägare. Att slappna av bör inte heller vara ett problem för haghästar. De bör ju ha skydd för vind och nederbörd. Står de och fryser 12h är ju något fel.

Men du kommer säkert tycka att dessa argument är värdelösa och dåliga men precis som Russin8 är du välkommen till mig och visa hur dåligt mina hästar mår och hur synd det är om dem som är välmusklade, blanka, harmoniska. Och alltid kommer när man ropar på dem i hagen även om de bara varit ute i en timme.

Jag förbehåller mig rätten att argumentera och diskutera. Mina argument är ingen anklagan om djurplågeri, vilket du verkar tro. Jag är fullt medveten om att det finns individer som kan må prima både fysiskt och psykiskt även om de är installade 18h, går i frimärksstor hage 4h och tränas två pass om dagen. Det är inte det jag diskuterar. Det finns hundar som mår bra trots att de kånkas runt i en handväska 12h/dag, bara får äta feta matrester, är inlindade i diverse möjliga och omöjliga "hundkläder" och aldrig har blivit vaccinerade. Det jag försöker diskutera är hur bra denna typ av hästhållning är ur hästens perspektiv - rent generellt. Vad är bra, vad är dåligt, behöver vi tänka efter och göra något bättre?

min häst mår bra att att tränas, han skulle tycka att det var helt hemskt att stå ute i en lerig hage 15 timmar om dagen bara för att, särskitl under vintertid när det är kolsvart.

Nä, ingen häst gillar nog att stå ute i en lerig hage i 15 timmar. Det är därför man vill ha bra hagar så att hästen trivs. Att det är 'kolsvart' bekommer nog inte hästen det minsta, det är en mänsklig värdering vi prackar på dem, de har jättebra mörkersyn. Men självklart ska inte hästen bli genomvåt och frysa, det är inte ok. En häst med bra hage (med skydd) och som tillåtits sätta päls (eller har lämpligt täcke) blir dock inte genomvåt och och fryser av att gå ute 15 timmar om det inte är extremväder.

*kl*

Jag står i ett litet stall med stor kuperad hage där min häst är 12-14 timmar/dygn. Vi har ingen ridbana på gården, dock en liten vi får rida på som ligger 15 min skritt bort. bra ridvägar, mkt skog och endel fält vi får nyttja. Helt okej när det är bra i marken tycker jag. När det är fruset och hårt/isgata däremot... ojojoj vad jag hellre skulle stått på ett stall med "okej" hagar och ridhus då!
Inte frimärken men en hyfsat stor platt hage 8 h per dag och ridhus, absolut!
På hårt och halt underlag vågar hästarna ändå inte röra sig i hagarna, de stapplar runt och samlar massor av energi både av stillaståendet och kylan. Sen när man tar ut dem och skrittar i mitten på en hård grusväg är de så pigga att de inte vet vart de ska ta vägen, hoppar och studsar och tittar inte vart de sätter fötterna. Stor risk för halka /omkullgående. Känns rätt nervigt att rida under såna förhållanden. Så kanske man vill träna och hålla igång också, wiie roligt med en häst som bara kan skrittas mellan träningarna och inte rör sig i hagen trots att den är jättestor och den får vara ute i den hela dagen. Kanonkula när man väl låter den gå lite. Sen är det inte alla hästägare som äger en transport/kan köra häst i släp och ta sig regelbundet till ridhus.
Även om man har transport lockar inte halt och dåligt väglag till transport av häst, känns livsfarligt ibland...

Sådär har jag och min häst det just nu. Nu håller det visserligen på att smälta undan så då blir det ju bättre!
Men under såna här förhållanden tror jag min häst hade mått BÄTTRE av att vara ute mellan 8-15, kommit in och ätit i lugn och ro, och sen fått köra ett ordentligt pass i ridhuset på eftermiddagen där man inte behöver stappla runt eller vara rädd för att halka.
Då är hästen ändå inte i boxen hela eftermiddagen utan kanske är klar vid 19. Rider man inte hästen under såna förhållanden kan jag tycka att det är fel, men en häst som hålls igång, varför skulle det vara dålig hästhållning?

Frimärkshagar är ju väldigt tråkiga, och inget jag skulle ställa min häst i.. jag vill heller inte att hon går ensam, och 4 h/dygn ute-nej. Men det där med att så lång utevistelse som möjligt alltid är bäst köper jag inte, det handlar om kvaliten på både utevistelsen och resten av tillvaron.

Nu smälter det som sagt undan och snart blir det iaf mjukt i marken... men då är det ändå blåst, mörker, lera, regn och annan jävelskap som tar emot både för mig och hästen.
Om det var 5- och snö hela vintern, då skulle jag inte klaga.
men sånt väder som det varit majoriteten av den här vintern... eeuuuw.
Jag skulle kunna hugga av ena armen för ett ridhus just nu.
Eller nej, då kan jag ju inte rida :p

Senast ändrad:

Jag kan inte annat än :bow: till dig och dina inlägg. Du skriver allt det jag tänker men inte kan formulera i skrift. Jag skulle vilja ha din argumentations teknik, och förmågan att få det på pränt. Så ännu en gång :bow: till dig!
Sen håller jag även med dig fullt ut.

MVH Russin8

:bow: Även jag är glad att någon orkar skriva ner mina tankar!

Något som jag tycker är konstigt är att det verkar finnas så få stall där man har BÅDE ridhus OCH ordentliga hagar med mycket utevistelse i flock. Det verkar nästan vara standard att bra ridanläggningar har tråkiga frimärkshagar med en häst i varje...

Är det för att de ofta ligger centralt där marken är för dyr, är det för att det är det enda som efterfrågas, eller vad är det som styr?

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 245
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka