Ridhus VS. fina hagar

Sv: Ridhus VS. fina hagar

Efterfrågan verkar faktiskt liten! För egen del löste jag det genom att köpa egen gård med ridhus och tillräckligt med mark. Än så länge har vi "bara" lång utevistelse vintertid och rejält sommarbete maj/juni-okt ungefär. Nästa vinter ska vi ha lösdrift.

Vi gjorde ett försök att hyra ut stallplats, men de flesta som nappade var varken intresserade av ridhuset eller utevistelsen, de ville stå här för att det var nära hemifrån :smirk:

(Nu har vi bestämt oss för att INTE ta emot några inackorderngar längre, så detta ska absolut inte ses som en annons)

Tala om det för min häst som ställer sig vid grinden efter 3½ timme i hagen och väntar där tills hon får gå in. Oavsätt väder och hagtid.

Hon har alltid varit ute mer än 4 timmar men endå alltid stått vid grínden efter max 4 timmar. Ja jag har mätat tiden otaliga gånger.

Hon går i en gräshage med träd ca 2.000 kvm.

Har hon mat i sin hage då?

Det där har jag faktiskt aldrig tänkt på, men nu när ni säger det så visst stämmer det att större anläggningar ofta har små hagar.

När jag funderar på orsaker så kommer man ju att tänka på att ofta finns det varken rum eller pengar att hyra/köpa 50-100ha mark bara för att det finns många hästar. Folk är kanske inte villiga att betala en extra tusenlapp bara för att hagen är större??

Om någon skulle göra det så blir in och utsläpp jobbigt eftersom det blir rätt långt till vissa hagar.

På anläggningar byts ju hästarna rätt ofta ut, folk flyttar, nya flyttar in.. Det kan bli rätt jobbigt att reda ut vilka hästar som ska/kan gå tilsammans osv.

Vad tycker hästägrana? Vissa tycker antagligen att det är bekvämt att hästen går ensam och nära stallet då risken för skador är mindre..

Detta är nu bara några funderingar till varför det ofta ser ut som det gör..

Jo det är ju så, mark och personal kostar och är det stor omsättning på hästar så ökar ju skaderisken med alla ihopsläpp...

Men även på våran lilla anläggning, med våra egna tre hästar som inte byts ut och endast 1-2 inackorderade, så var det några som var intresserade av att stå här pga ridhuset som frågade om det verkligen inte gick att få en egen liten hage till sin häst :smirk:

Jag tycker att du ska läsa mitt inlägg igen, för uppenbart har du inte gjort det när du svarar. Sen kan du återkomma med svar. Det som du nu svarat på tyder på en stor okunskap och en oförmåga att ta åt sig skrivet ord...

MVH Russin8

Kan du vara snäll och PM:a mig när du ridit GP i valfri gren av dressyr och hoppning internationellt på en häst som går ute dygnet runt? ÄR välslimmad och mår optimalt bra?

Vad menar du med det här svaret:confused:. Menar du att man inte kan tävla på en häst som får gå i hagen?
Bara undrar...

MVH Russin8

då lär väl min häst få hjärtfel då för han går int emånga meter i hagen...;)

Sitter du och tittar hela tiden på din häst när den är i hagen?
Om du ser den hela tiden den är i hagen så går den antingen väldigt kort stund i hagen eller så har du väldigt mycket tid till övers...

MVH Russin8

Stallägaren som är mammaledig har hästen (som går ute ca 12-13 timmar/dygn) ytterom köksfönstret, och nej hon ser den inte varje sekund, men jag har väldigt svårt att tro att han varje gång hon tittar bort rusar omkring så mycket han hinner för att ställa sig i samma lilla ruta precis innan hon igen kastar en blick genom fönstret..;)

Såklart får han ryck ibland och leker med hagkompisen, men jag tror verkligen inte han hade haft nån som helst skillnad ifall han stod inne 6 timmar eller 12..

Men även på våran lilla anläggning, med våra egna tre hästar som inte byts ut och endast 1-2 inackorderade, så var det några som var intresserade av att stå här pga ridhuset som frågade om det verkligen inte gick att få en egen liten hage till sin häst :smirk:

Jag kan tro det:smirk: Vissa är lite som hönsmammor:angel:

Jag har stått inför samma val som du, fast tvärtom. Stod i ett stall med mkt utevistelse, stora fina hagar och sund hästhållning. Paddock fanns ca 10 min bort, fast obelyst. Ridhus fanns 20 min skritt bort, ibland lektioner men oftast ledigt. Sen blev jag erbjuden plats i det stall där både min hopp- och dressyrtränare hade sina hästar, små fyrkantshagar mellan 9-15 men med ridhus på gården. Jag flyttade dit och ångrar mig än idag bittert. ridhuset var ballt några veckor, men sen var det så hemskt att inte kunna rida ut ordentligt, att behöva rida på 90-väg för att komma till skogen, att bara ha hårda grusvägar att rida på.

Så i ditt fall hade jag flyttat, och kunde jag vrida tillbaka tiden i mitt eget fall hade jag inte flyttat

Knapplån.

Har läst igenom hela tråden nu, och måste säga några saker.

Jag personligen tycker det är härligt att majoriteten av alla i tråden förespråkar mycket utevistelse och är medvetna om hur hästen som biologisk varelse fungerar, och lite tragikomiskt att de som tycker 3-4 timmar är tillräckligt tycker att "jo men MIN häst är inte så..."

Hela grejen är att hästar är hästar hur man än vrider på det, den relativt korta tid vi sysslat med avel av högpresterande varmblod (som de flesta som håller hästarna inlåsta har) är inte tillräckligt för att ändra hästens biologiska behov, evolutionen är en långsam process. Alltså behöver hästens kropp stora ytor och mycket grovfoder för att må bra, fysiskt och pyskiskt. Att de fungerar under andra förhållanden, med 3 timmars utgång, eller ingen utgång, beror på att de inte har något val. De är vanedjur, och vänjer sig vid det de har, men att de inte sparkar sönder stallet innebär inte att de mår bra. De som håller hästar så i tråden, tex quigley och långnos, försvarar självklart den hästhållningen, vad skulle de annars göra? Säga att "jo, jag vet att det är dåligt men jag gör det ändå?" Klart de tror att det är bra, eftersom hästarna vänjer sig.

Jag har träffat måååånga hästar i många olika konstellationer, ridit allt från treåringar där timmen i ridhuset var den enda stimulansen till kallblod på lösdrift och kan konstatera att alla har anpassat sig efter rådande förhållanden. Att få en "stallhäst" att uppskatta hagen är lätt, att låsa in en utegångshäst betydligt svårare, bara det säger ju något. Allt det där med att hästarna inte gillar mörker, att regn är så förfärligt osv är något människan kokar ihop, vi måste akta oss för att föra över våra känslor till hästarna. Hästar ser i mörker, hästar är designade för att tåla regn, det finns täcken och klippmaskiner till hästar om man vill rida vintertid.

Ägaren är skyldig att ge sin häst ett bra liv. Okej att allt inte är svart eller vitt, ibland kanske man måste välja ett stall med mellanmycket hagvistelse ett tag av olika anledningar, men det där med frimärkshage i 2 timmar och sen ridning är aldrig okej i mina ögon. (Förutom vid skada så) Tror det är ett symptom på att de gamla hästkarlarna börjar dö ut och tävlingsryttaren med graman och ingen hage är det nya idealet. Kanske är jag lite cynisk, men jag blir så ledsen i hjärtat av sättet en del håller hästar på.

Vad menar du med det här svaret:confused:. Menar du att man inte kan tävla på en häst som får gå i hagen?
Bara undrar...

MVH Russin8

Läs det igen. Jag bad henne att medela mig när hon ridit GP på en häst som ÅRET RUNT går ute DYGNET RUNT. Inget annat.

Anser du att det är en omöjlighet? Sen är det väl inte så att man måste ha dom ute dygnet runt året runt?

Sen hur många hästar går på den nivån?

Tror inte att någon av de som i den här tråden tycker att det är ok med 4h hagvistelse tävlar på den nivån.

MVH Russin8

Hela grejen är att hästar är hästar hur man än vrider på det, den relativt korta tid vi sysslat med avel av högpresterande varmblod (som de flesta som håller hästarna inlåsta har) är inte tillräckligt för att ändra hästens biologiska behov, evolutionen är en långsam process.

...

Allt det där med att hästarna inte gillar mörker, att regn är så förfärligt osv är något människan kokar ihop, vi måste akta oss för att föra över våra känslor till hästarna. Hästar ser i mörker, hästar är designade för att tåla regn, det finns täcken och klippmaskiner till hästar om man vill rida vintertid.

Jag håller ju med dig i stort, men jag har två synpunkter på ovanstående. De allra flesta som håller hästar uppstallade med 16h+ stillastående sysslar inte alls med högpresterande varmblod. Det är det bara ett fåtal som gör. Tävlings-/ridhäst är ju inte synomymt med högpresterande, man måste upp en bit i klasserna för att den prestation man kräver av hästen ska innebära att det inte går att kombinera detta med ett 'normalt hästliv' - vilket då är min andra synpunkt. Verkligt högpresterande hästar, så som exempelvis ridskolehästar eller GP-hästar, måste man även ta hänsyn till hästens prestationskrav, resor och så vidare förutom dess grundbehov. En sådan häst klarar i allmänhet inte leva ett 'vildhästliv' rakt av av på grund av deras stora fysiska och psykiska påfrestningar. En sådan häst har alltså fler och något förändrade krav. Men då kräver det ju extra hänsyn och eftertanke av dessa hästägare, och de behöver regelbundet ställa sig frågan: "Finns det något jag kan göra för att göra min hästs liv mer värdigt (även om den går och harvar med okunniga människor 4h/dag i samma gamla dammiga ridhus och trots bristen på hagmark)?", och vara extra uppmärksamma på hästens status fysiskt och psykiskt.

Anser du att det är en omöjlighet? Sen är det väl inte så att man måste ha dom ute dygnet runt året runt?

Sen hur många hästar går på den nivån?

Tror inte att någon av de som i den här tråden tycker att det är ok med 4h hagvistelse tävlar på den nivån.

MVH Russin8

Det sa jag aldrig.

Endel.

Nej men om man tränar sina hästar för att komma dit, är det då fel att man behandlar dem som hästar som redan är på den nivån?

Läs det igen. Jag bad henne att medela mig när hon ridit GP på en häst som ÅRET RUNT går ute DYGNET RUNT. Inget annat.

Du menar att bara för att extremt högpresterande hästar (som alltså har andra behov än en vanlig tävlingshäst/ridhäst på de nivåer som är absolut vanligast) är mycket svåra att hålla på ett vettigt sätt i en ordinär lösdriftmiljö så är det helt ok att alla hästar är installade 16h+ (naturligtvis även om hästägarna inte har lust/tid/råd att kosta på sina hästar samma extra skötsel som GP-hästarna generellt får), eller hur ska jag tolka ditt argument?

Eftersom active stable-konceptet är något som blir allt större hos tävlingsmänniskor där ute i Europa borde det innebära att även GP-hästarna har ett behov av att vara just hästar vid sidan av sin karriär som tävlingsredskap.

Du menar att bara för att extremt högpresterande hästar (som alltså har andra behov än en vanlig tävlingshäst/ridhäst på de nivåer som är absolut vanligast) är mycket svåra att hålla på ett vettigt sätt i en ordinär lösdriftmiljö så är det helt ok att alla hästar är installade 16h+ (naturligtvis även om hästägarna inte har lust/tid/råd att kosta på sina hästar samma extra skötsel som GP-hästarna generellt får), eller hur ska jag tolka ditt argument?

Eftersom active stable-konceptet är något som blir allt större hos tävlingsmänniskor där ute i Europa borde det innebära att även GP-hästarna har ett behov av att vara just hästar vid sidan av sin karriär som tävlingsredskap.

Nej det är inte ok att okunninga människor håller hästar på ett dåligt sätt. Det har jag inte skrivit. JAg ville dock veta om det finns någon GP häst som går ute dygnet runt året runt.

Ja men active stable är inte samma sak som lösdrift vad jag vet, är jag fel informerad rätta mig gärna. Men att låta hästarna få utlopp för sina naturliga behov och ha dem ute dygnet runt annser inte jag vara samma sak.

Ja men active stable är inte samma sak som lösdrift vad jag vet, är jag fel informerad rätta mig gärna. Men att låta hästarna få utlopp för sina naturliga behov och ha dem ute dygnet runt annser inte jag vara samma sak.

Och så vitt jag vet är det heller ingen som argumenterat om att hästar måste gå ute dygnet runt, utan bara att hästägare bör ta ansvar för att försöka ge sina hästar utlopp för sina naturliga behov så långt som bara är möjligt. Att låta en normalpresterande häst stå uppstallad 16h+ varje dag är ju inte att låta den få utlopp för sina naturliga behov. Måste man av någon anledning ändå ha hästen uppstallad under sådana omständigheter måste man ju tänka till och regelbundet försöka se över om det finns något man kan göra bättre för hästen. Det är det JAG snackar om, och det jag uppfattar att Russin8 mfl också menar.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 245
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat