Sv: Ridhus VS. fina hagar
Knapplån.
Har läst igenom hela tråden nu, och måste säga några saker.
Jag personligen tycker det är härligt att majoriteten av alla i tråden förespråkar mycket utevistelse och är medvetna om hur hästen som biologisk varelse fungerar, och lite tragikomiskt att de som tycker 3-4 timmar är tillräckligt tycker att "jo men MIN häst är inte så..."
Hela grejen är att hästar är hästar hur man än vrider på det, den relativt korta tid vi sysslat med avel av högpresterande varmblod (som de flesta som håller hästarna inlåsta har) är inte tillräckligt för att ändra hästens biologiska behov, evolutionen är en långsam process. Alltså behöver hästens kropp stora ytor och mycket grovfoder för att må bra, fysiskt och pyskiskt. Att de fungerar under andra förhållanden, med 3 timmars utgång, eller ingen utgång, beror på att de inte har något val. De är vanedjur, och vänjer sig vid det de har, men att de inte sparkar sönder stallet innebär inte att de mår bra. De som håller hästar så i tråden, tex quigley och långnos, försvarar självklart den hästhållningen, vad skulle de annars göra? Säga att "jo, jag vet att det är dåligt men jag gör det ändå?" Klart de tror att det är bra, eftersom hästarna vänjer sig.
Jag har träffat måååånga hästar i många olika konstellationer, ridit allt från treåringar där timmen i ridhuset var den enda stimulansen till kallblod på lösdrift och kan konstatera att alla har anpassat sig efter rådande förhållanden. Att få en "stallhäst" att uppskatta hagen är lätt, att låsa in en utegångshäst betydligt svårare, bara det säger ju något. Allt det där med att hästarna inte gillar mörker, att regn är så förfärligt osv är något människan kokar ihop, vi måste akta oss för att föra över våra känslor till hästarna. Hästar ser i mörker, hästar är designade för att tåla regn, det finns täcken och klippmaskiner till hästar om man vill rida vintertid.
Ägaren är skyldig att ge sin häst ett bra liv. Okej att allt inte är svart eller vitt, ibland kanske man måste välja ett stall med mellanmycket hagvistelse ett tag av olika anledningar, men det där med frimärkshage i 2 timmar och sen ridning är aldrig okej i mina ögon. (Förutom vid skada så) Tror det är ett symptom på att de gamla hästkarlarna börjar dö ut och tävlingsryttaren med graman och ingen hage är det nya idealet. Kanske är jag lite cynisk, men jag blir så ledsen i hjärtat av sättet en del håller hästar på.