Ridhus VS. fina hagar

Sv: Ridhus VS. fina hagar

det vet ju inte du! hennes häst kanske mår bäst av att ridas ordentligt.

En häst kan knappast må bättre av ridningen än ordentlig utevistelse!! Det där är något som vi människor hittar på för att döva vårat samvete.. Betänk att de faktiskt inte är riddjur från början. Det är vi människor som gjort dem tll det!

Självklart ska du välja stallet med bra utevistelse i ordentliga, fina hagar! Ingen tvekan om saken..

Hästarna måste väl få bra foder oavsätt vad de annvänds till? Mängden beror på individen.

Det är ju precis det jag menar. Hästen behöver få rätt foder för sina behov, det är nog alla i hästvärlden helt överens om. Att hästen behöver tillräcklig socialt umgänge, stimulans och rörelse utifrån sitt behov utöver den träning de får verkar inte lika självklart. Varför då? Varför är det självklart att ge foder utifrån den prestationsnivå den befinner sig på, men ok att tillgodose övriga behov på samma sätt som en häst på en helt annan prestationsnivå behöver? Jag gissar att det beror på att det är enklare att se att en mager häst behöver få mer foder än det är att se att en häst som t.ex. lätt vrickar sig, slitit ut sina leder i förtid, lätt blir stressad/avtrubbad, sparkar efter andra hästar eller bygger muskler långsamt kan ha sin orsak i att vissa fysiska eller psykiska behov inte tillgodoses.

Senast ändrad:

Ja men active stable är inte samma sak som lösdrift vad jag vet, är jag fel informerad rätta mig gärna. Men att låta hästarna få utlopp för sina naturliga behov och ha dem ute dygnet runt annser inte jag vara samma sak.

Glömde svara på detta. Nej, active stable är inte som ett traditionellt lösdriftstall, men beroende på hur det är utformat så finns det många likheter. Men grejen med ett active stable är att det på ett mycket bättre sätt en ett traditionellt stall hjälper till att tillgodose hästens naturliga behov.

Här har du en svensk variant med stor lösdriftbetoning: http://www.hastfolk.se/2007-05/0705-1_Active_Stable.htm

Att låta en normalpresterande häst stå uppstallad 16h+ varje dag är ju inte att låta den få utlopp för sina naturliga behov. Måste man av någon anledning ändå ha hästen uppstallad under sådana omständigheter måste man ju tänka till och regelbundet försöka se över om det finns något man kan göra bättre för hästen. Det är det JAG snackar om, och det jag uppfattar att Russin8 mfl också menar.

Jag tror du missförstod mig också.
Jag undrade varför hästarna mår dåligt av att stå i box 18h/dag.
Du svarade.
Jag svarade osv.

Men jag har aldrig skrivit att alla låg och normalpresterande hästar i sverige ska stå i box minst 16 för då mår de som bäst. Jag pratade om hästar i ordentlig träning. Som rids svettiga minst 4 dar i veckan, och arbetar med rätt muskler. Tävlas på minst msv nivå osv.

Det är därför jag reagerade så på att du först skriver att hästarna (alla som jag uppfattade det) mår dåligt av den behandlingen. Sen skriver du att endel säkert kan må bra endå. Det förstod jag inte.

Vill du en dock fortsätta debatten visst kan vi göra det, men påstå inte att mina hästar mår fysiskt dåligt och sen bli förvånad att jag reagerar.

För mig är utevistelse och hagar viktigast, den går ALLTId först.
Jag hade tveklöst flyttat!

Glömde svara på detta. Nej, active stable är inte som ett traditionellt lösdriftstall, men beroende på hur det är utformat så finns det många likheter. Men grejen med ett active stable är att det på ett mycket bättre sätt en ett traditionellt stall hjälper till att tillgodose hästens naturliga behov.

Här har du en svensk variant med stor lösdriftbetoning: http://www.hastfolk.se/2007-05/0705-1_Active_Stable.htm

Den var intressant. Det kan säker fungera mycket bra.

Är hästarna dessutom vana vid det sen de var unghästar borde det inte vara några problem.

Men vad händer om hästbeståndet hela tiden förändras? Det vet säkert inte du men nu spekulerar jag bara.

Om man blandar valacker, ston och unghästar?

Och att ha samma hage året runt? Borde det dessutom inte vara en störe hagen än den på ritningen?

Skulle ha flyttat från ridskolan. För hästens skull om inte annat.
Man klarar sej faktiskt väldigt bra om man har ridbana o bra ridvägar. Man kan ju åka till ridhus dom dagarna man vill rida där.
Är ju väldigt smidigt med ridhus men jag skulle ha dåligt samvete för hästens skull om det va så dåliga hagar.

En häst kan knappast må bättre av ridningen än ordentlig utevistelse!! Det där är något som vi människor hittar på för att döva vårat samvete.. Betänk att de faktiskt inte är riddjur från början. Det är vi människor som gjort dem tll det!

Självklart ska du välja stallet med bra utevistelse i ordentliga, fina hagar! Ingen tvekan om saken..

nej men hur länge sen var de vildhästar då?? dagens hästar är ju avlae för ridning på ett helt annat sätt. Det ultimata skulle ju va både fina hagar och ridhus/bra träningsmöjligheter men det har tyvärr inte jag hittat ännu...

:DTycker helt klart du ska välja hagarna. Iallafall skulle jag gjort det.
Visst kan jag sakna ridhus ibland men för mig funkar det verkligen jättebra med bara ridbana och korall! Sen finns det ju hagar att rida i också! Sen har vi 2 ridhus nära som jag kan rida till på sommaren. På vintern tar vi transporten!

Det är vi människor som tagit hästarna från deras vilda liv.
Själv tycker att vi är skyldiga hästarna mycket utevistelse och frihet!

Dock vore ju drömstallet: stora härliga hagar, ridhus, ridbana, korall, stor härlig skog med massor av ridvägar, mycket utevistelse.
Men man kan inte få allt så ibland måste man ju välja.

Senast ändrad av en moderator:

Jag räknar det nog inte som högpresterande med definitionen att den rids svettig 4 ggr/vecka. De högpresterande hästar jag varit i kontakt med får generellt två ridpass om dagen under högsäsong. Med två ridpass per dag, massage, skrittmaskin och några timmar i hage plus mycket resande med mycket nya platser och hästar har man förhoppningsvis lyckats fylla hästens behov av rörelse och stimulans, men man bör fortfarande hålla hästen under uppsikt just eftersom man inte erbjuder hästen ett naturligt liv.

Jag kan och vill inte påstå att dina hästar mår dåligt psykiskt eller fysiskt för jag vet inget mer om dem och ditt stall än det du sagt. Har heller inte något intresse av att påstå något sådant. Vad jag säger är att den typen av hästhållning med mycket stillastående i box lämnar mycket att önska ur hästperspektiv. Hur du kompenserar för detta vet jag inget om.

Det finns många olika utformningar av active stables. Den jag länkade till var bara en variant. Men generellt gäller att hästen får mer kontroll över sitt eget liv. Den får äta och dricka lite när den vill samtidigt som man kan ha benkoll på vad den får i sig. Den får röra sig mycket (vatten-, grovfoder- och kraftfoderstationerna är oftast placerade i olika ställen så hästen rör sig regelbundet mellan dem). De har också fritt val att vara inne och sova en stund och gå ut i hagen och röra på sig. Hur många och stora enheter och hur många hästar man har i varje enhet varierar dock.

Angående hagstorlek så ser du längst ned på teckningen att det finns en beteshage sammankopplad med active stable-enheten. Jag tror att hästarna i det här fallet är bara i den hårdgjorda sandhagen under vintern och får tillgång till beteshagen då det finns bete. Men även sådant finns det ju olika utformningar på beroende på hur mycket mark och hästar man har. :)

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 245
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat