Ridhus VS. fina hagar

Sv: Ridhus VS. fina hagar

Självklart, jag vore jätteglad om det alternativet fanns men i dagsläget gör det inte det för tex mig. Det är så otroligt mycket som ska stämma i ett stall, tyvärr har jag inte funnit det optimala stallet (förutom i gbg).

Det vore intressant att höra några pedagogiska och vänliga argument till vilka reella fördelar hästen får av att stå i ett stall med 3-4h utegång och tillgång till ridhus!

Min häst har iofs mer utevistelse + bete sommartid men jag svarar ändå. Min häst behöver ordentlig träning för att hålla sin kropp fräsch. Ett tydligt exempel är att hon i sämre kondition direkt börjar trampa av sig skor. Då hon har dåliga fötter skapar det dels ett problem runt hoven men även med följdreaktioner i kroppen. När hon är igång behövs inte ens boots, hon är inte i närheten av att trampa av sig skor. ett litet exempel från mig som dock förespråkar mycket utevistelse men har förståelse för att man inte kan få allt här i världen.

Nä, ingen häst gillar nog att stå ute i en lerig hage i 15 timmar. Det är därför man vill ha bra hagar så att hästen trivs. Att det är 'kolsvart' bekommer nog inte hästen det minsta, det är en mänsklig värdering vi prackar på dem, de har jättebra mörkersyn. Men självklart ska inte hästen bli genomvåt och frysa, det är inte ok. En häst med bra hage (med skydd) och som tillåtits sätta päls (eller har lämpligt täcke) blir dock inte genomvåt och och fryser av att gå ute 15 timmar om det inte är extremväder.

Hur ska man kunna träna en häst med päls:confused::confused:

Helt klart måste man göra skillnad mellan skogsmullehästar och tävlingshästar!

Helt klart måste man göra skillnad mellan skogsmullehästar och tävlingshästar!

Nu läste du nog lite snabbt. Jag föreslog i texten att man sätter på ett lämpligt täcke om hästen inte kan få ha sin vinterpäls kvar. Självklart är det skillnad på skötsel för tävlingshästar, skogsmullehästar och avelsston. Det är också skillnad på en häst som tävlar lite LA hoppning varannan vecka och en högpresterande Grand Prix-häst. Men i grunden är de alla hästar med samma grundbehov. Medan man kanske väljer att sysslesätta/stimulera en Grand Prix häst genom att låta den stå i ett sk "active stable", använda skrittmaskin, låta den bli regelbundet masserad och/eller solariebehandlad och få dubbla ridpass per dag så kan en "skogsmullehäst" utan problem sysselsätta sig själv i hagen.

Att man däremot låter sin häst stå stilla i en vanlig box i 16-24h varje dygn med ursäkten att det är en tävlingshäst tycker jag dock är ganska sorgligt, för då statuerar man ju rätt tydligt att hästen inte är inte är intressant så som häst utan bara som ett tävlingsredskap. Om man däremot av en eller annan anledning är tvungen att låta hästen stå stallad på detta vis medan man samtidigt är medveten om problematiken är man i en lite annan situation. Dels är man mer vaken för att tidigt upptäcka eventuella problem som kan uppstå på grund av understimulering/för lite rörelse/miljöproblem för att försöka hinna mota Olle i grind, och dels är man högst troligen mer eller mindre aktivt sökande efter sätt att underlätta för hästen att kunna få sina behov tillgodosedda trots det stora intrång man gör i hästens hästliv.

Hej,

Jag har haft samma problem, men flyttade hästen till stall med bättre hagar. Har varit utan ridhus i ca 3 år nu, liten ridbana men det räcker för oss. På vintern rider vi på fält, det går bra det också!
Jag tror knappast hästen blir lyckligare med ridhus, så är det bara :)
Mvh
Mimmi

Man sätter sadeln på ryggen och hoppar på :)
Min pojke har rätt mycket päls och tränar 1 timme om dagen. Mycket pauser för att inte svettas, men så tränar jag på sommaren ocskå.

Min dam flyttade från angarns träningscamp...
(över 30 hästar, småhagar, stress, snabbjobb och harvning av bana, många men korta stunder i mellanstor platt nerbetad hage) :(

...-Till "mitt" stall;
(6 hästar, 6 ponnyer, stora kuperade hagar samt sommarbete, belyst ridbana med sand/träflis blandning som är mjuk 97% av året.:smirk:

Hon är ute 7 timmar som minst och 9 timmar som mest, nu på vintern, tillsammans med två kompisar. Hon får alltså vara ute från att solen går upp, till att den går ner. Och det anser jag räcker bra. Hon visar inga tecken på stress eller uttråkning. Och har blivit en helt annan häst sedan flytten.
Min 7åriga lillasyster kan alltså rida mitt 4åriga follblodssto, (som gått löp) utan problem. :banana:

Jag kan garantera en positiv förändring i din hästs humör och välfinnande om du flyttar till det andra stallet.

*kl*
Jag anser att det beror helt på vad man har för häst och vad man använder den till. Min häst är inte trafiksäker och går inte att rida ut på själv. Ett krav för mig är ridhus annars funkar det inte. Om hästen får gå ute 7 timmar så är det ok om hästen trivs med det. Självklart föredrar jag mer utevistelse men när man är inackorderad så kan man inte få allt.

Något som inte är förbehållet en häst som står installad och rids i ridhus. Jag skulle snarare drista mig till att säga att hästar i hage och som rids ute totalt sett får mer stimulans. Träningsmässigt ligger det nog ungefär på samma nivå.

Ska vi slå vad. Min ena som har ett väldigt rörelse(läs sysselsättning/träningsbehov) är väldigt mycket lugnare och tryggare när han går ute 4-5 timmar och rids ordentligt, än när han vilar/rids lite lätt och går ute 10 timmar. Jag har testat. Vila men gå i hage fungerar inte som stimulans lika bra som träning. De andra i vårat stall är likadana, ju mer de tränas oavsätt hur länge de är i hagen mår bättre rent psykist än när de vilar och går längre i hagen. Jag har tillochmed sett de som slutar ha beteende störningar när de tränas men går ute lite jämfört med när de vilade och hade lång hagvistelse.

Som vi fastslog tidigare står hästen och vilar/sover även utomhus.

Långt ifrån alla. Att de står ihopkurade mot vinden/regnet innebär inte att de kan bygga upp sin kropp för att de vilar sig.

Vad har man för hage/hästflock om hästen är tryggare i sin box än ute i hagen tillsammans med sin flock?

Det handlar inte om att den ska vara tryggare i boxen än i hagen men en häst som är i en för hästen trygg och avslappnad miljö när den är i sin box mår bra. Och har då inget psykist problem med att stå i boxen 18 timmar/dag.

Återigen ett argument som inte på något sätt är knutet till uppstallning. Även lösdriftsstallar har (förhoppningsvis goda) rutiner. Däremot kan jag köpa att det är mycket enklare/effektivare att fodra individuella givor flera gånger/dag när hästarna står inne, liksom det finns enklare/billigare system om man vill fodra med automatfodrare för att slippa ge sig ut i stallet lika ofta som man vill fodra. Det är också enklare att räkna mycket exakt på vad hästen stoppar i sig, men det är det ju (tyvärr) få hästägare som kan/vill/orkar/tycker sig ha råd.

Jo det är det faktiskt. För har man inte fungerande rutiner är ingen hästhållning bra. Hästar är vanedjur vilket du håll med om tidigare. Vane djur behöver goda vanor. Alltså är det enligt min mening fullt relevant i disskusionen.

Samt att de flesta tävlingshästar på högre nivå har uträknade foderstater exakt anpassade efter individen. Det ingår i en seriös satsning.

Lämpligen anpassar man foder mängden så att hästens energibehov täcks, annars är man ju ingen vidare hästägare. Att slappna av bör inte heller vara ett problem för haghästar. De bör ju ha skydd för vind och nederbörd. Står de och fryser 12h är ju något fel.

Så att de flesta hästar som går ute väldigt mycket med bra mat är extremt feta stör inte din bild det minsta? Hur snällt är det att kräva en tävlingsprestation av någon med fetma?

Så du menar att de ska ha tex ligghall om de är ute 12h/dag? Men om hästen har ett ställe att stå på i hagen som inte är utomhus för att den behöver skydda sig mot väder och vind kan den lika gärna stå i sin box.

Jag förbehåller mig rätten att argumentera och diskutera. Mina argument är ingen anklagan om djurplågeri, vilket du verkar tro. Jag är fullt medveten om att det finns individer som kan må prima både fysiskt och psykiskt även om de är installade 18h, går i frimärksstor hage 4h och tränas två pass om dagen. Det är inte det jag diskuterar. Det finns hundar som mår bra trots att de kånkas runt i en handväska 12h/dag, bara får äta feta matrester, är inlindade i diverse möjliga och omöjliga "hundkläder" och aldrig har blivit vaccinerade. Det jag försöker diskutera är hur bra denna typ av hästhållning är ur hästens perspektiv - rent generellt. Vad är bra, vad är dåligt, behöver vi tänka efter och göra något bättre?

Jaså. I ditt första svar till mig (inlägg 84) drog du flera argument till varför hästar som stod i box 18h/dag inte mådde bra både fysiskt och psykist. Men nu säger du att de visst KAN må bra.

Att jämföra tränings/tävlings individer med Paris Hilton hundar var faktiskt väldigt förolempande. Men är det din åsikt så har du säker källor till det.

kl

Hästar är lika olika som vi människor och man måste utgå från hästens personlighet då man väljer hur man vill stalla upp den, hur länge den är utomhus och huruvida man är i behov av ridhus eller inte!

Tycker det är lite onödigt att dra alla hästar över en kam och säga att alla hästar mår dåligt om de inte får gå i hagen x antal timmar.

Om hag vistelsen inte fungerar som stimulans är det inte bra hagar. En bra hage ska ge hästen möjlighet att röra sig och ha syssel sättning.
Det finns inte en chans att en häst som får vara ute mycket skulle må sämre än en som står i en box 18h/dygn.
Trygga hästar som går i en bra flock kan koppla av och sova. Det är så att i en flock hästar vilar några medans någon håller vakt. Så fungera hästar.
Varför skulle hästar som går ute mycket vara feta? Vi har en tävlings häst som går ute dygnet runt (har problem med luftrören) och han är inte speciellt fet:smirk:.
Skillnaden på en ligg hall och en box är att hästen kan välja att gå in och ställa sig och sedan gå ut när den vill, den möjligheten tas bort när den stängs in i en box. Vilket säger sig själv:angel:. Vilket ger hästen möjlighet att få sitt rörelse behov tillfredställt.

MVH Russin8

Själv klart är hästar individer men det finns inte en enda häst som rent fysiskt mår bra av att stå still i 18h/dygn. Deras anatomi kräver att dom får röra sig, hjärtat får jobba mycket hårdare när dom står still. Läs gärna moirans inlägg, väldigt lärorika.

MVH Russin8

Abslout stället med fina hagar även om ett ridhus är ett ++++. Finns det fina ridvägar fungerar det jättebra att träna utomhus.

Om hag vistelsen inte fungerar som stimulans är det inte bra hagar. En bra hage ska ge hästen möjlighet att röra sig och ha syssel sättning.
Men snälla människa. Jag pratar om stora kuperade hagar med gott om "sysselsättning". Men alla hästar får inte sitt stimulans behov uppfyllt av att stå och glo i en hage!

Det finns inte en chans att en häst som får vara ute mycket skulle må sämre än en som står i en box 18h/dygn.
Det finns det visst. Jag kan ta tusen exempel men det ända du skulle säga då var att det var nåt fel på de som har hästarna. Det borde inte vara så egentligen bla bla bla. Jag har hört det förut och kommer få höra det igen men det gör inte att det är sant.

Trygga hästar som går i en bra flock kan koppla av och sova. Det är så att i en flock hästar vilar några medans någon håller vakt. Så fungera hästar.
Och om hästarna i fråga skadar sig första dagen i hagen så de får boxvila i flera månader då? Sen går ute en dag, vips boxvila igen. Är det en bra lösning enligt dig. Att inte anpassa sig till de individer som är avlade för att vara högpresterande inte bara gå över stäppen i jakten på tillräckligt mycke mat för att överleva dagen?

Varför skulle hästar som går ute mycket vara feta? Vi har en tävlings häst som går ute dygnet runt (har problem med luftrören) och han är inte speciellt fet:smirk:.
För att får de fri tillgång på mat för att täka energibehoven för hård träning och överlevnad i regninga/blåsiga/naturliga miljöer blir de feta. Testa så får du se.

Skillnaden på en ligg hall och en box är att hästen kan välja att gå in och ställa sig och sedan gå ut när den vill, den möjligheten tas bort när den stängs in i en box. Vilket säger sig själv:angel:. Vilket ger hästen möjlighet att få sitt rörelse behov tillfredställt.

MVH Russin8

Men om de ändå bara står i ligghallen kan de lika gärna stå i en box.

Sen är inte hästar så intelligenta att de vet att de har ett rörelse behov. Hästar kan inte tänka så långt. Tror du mig inte ring SLU.

Senast ändrad:

då lär väl min häst få hjärtfel då för han går int emånga meter i hagen...;)

Men snälla människa. Jag pratar om stora kuperade hagar med gott om "sysselsättning". Men alla hästar får inte sitt stimulans behov uppfyllt av att stå och glo i en hage!
Och det får dem genom att stå och glo i en box??
Vem säger att man inte kan rida en häst precis lika hårt oavsett om den står i hage 20 /dagen h eller om den står i box 20 h/dagen.

Och om hästarna i fråga skadar sig första dagen i hagen så de får boxvila i flera månader då? Sen går ute en dag, vips boxvila igen. Är det en bra lösning enligt dig. Att inte anpassa sig till de individer som är avlade för att vara högpresterande inte bara gå över stäppen i jakten på tillräckligt mycke mat för att överleva dagen?
Bara för att en häst är högpresterande kan man inte stänga in den i en box och linda in den i bomull.
Hästar kan skada sig överallt och på de mest underliga ställena, inte
bara i hagen. Ska man låta bli att rida och transportera hästar bara för att dem kan skada sig?
Undra vad våra indrottsstjärnor skulle säga om deras tränare
låste in dem i ett rum den tiden de inte tränade?

För att får de fri tillgång på mat för att täka energibehoven för hård träning och överlevnad i regninga/blåsiga/naturliga miljöer blir de feta. Testa så får du se.
Min är inte fet, kom gärna och se efter med egna ögon ;)
Vet flera med mig som har sina "högpresterande" ponnyer ute dygnet
runt på sommarn(har inte ens stall under sommaren) och många timmarn utevistelse på vintern. Dessa tävlar MsvB-MsvA, ska vi slå vad om att dem är feta?
Och om det regnar/blåser får man väll som hästägare se till att dem
inte fryser genom att sätta på dem ett täcke som
passar, ställa dem i en hage med naturligt skydd eller bygga ett skydd.

Men om de ändå bara står i ligghallen kan de lika gärna stå i en box.
Sen är inte hästar så intelligenta att de vet att de har ett rörelse behov. Hästar kan inte tänka så långt. Tror du mig inte ring SLU.
Tycker att du ska läsa Russin8 inlägg igen
Men hästar som står i ligghall har alltid möjlighet att gå ut när dem vill, vilket en häst i box INTE kan göra!
I ligghall har dem dessutom oftast sällskap av andra hästar vilket dem inte har
i en box.
Visst har inte hästar samma tänkande som oss, men nu pratar vi om behov.
Ett behov är ingenting som har med tänkandet att göra, utan någonting som man måste göra oavsett vad man vill eller inte.

Vem säger att man inte kan rida en häst precis lika hårt oavsett om den står i hage 20 /dagen h eller om den står i box 20 h/dagen.

Bara för att en häst är högpresterande kan man inte stänga in den i en box och linda in den i bomull.

Kan du vara snäll och PM:a mig när du ridit GP i valfri gren av dressyr och hoppning internationellt på en häst som går ute dygnet runt? ÄR välslimmad och mår optimalt bra?

Du argumenterar inte särskilt sakligt och läser inlägg som fan läser bibeln, men jag gör ett till försök att svara dig ändå, inte så mycket för din skull som för andra som kan tänkas läsa.

Ska vi slå vad. Min ena som har ett väldigt rörelse(läs sysselsättning/träningsbehov) är väldigt mycket lugnare och tryggare när han går ute 4-5 timmar och rids ordentligt, än när han vilar/rids lite lätt och går ute 10 timmar. Jag har testat. Vila men gå i hage fungerar inte som stimulans lika bra som träning. De andra i vårat stall är likadana, ju mer de tränas oavsätt hur länge de är i hagen mår bättre rent psykist än när de vilar och går längre i hagen. Jag har tillochmed sett de som slutar ha beteende störningar när de tränas men går ute lite jämfört med när de vilade och hade lång hagvistelse.

Är det inte lite snett att jämföra en häst som tränas och en häst som vilar? Återkom när du har testat att ha hästen ute 10 timmar och rider den ordentligt med för detta avpassad foderstat och gjort en jämförelse.

Långt ifrån alla. Att de står ihopkurade mot vinden/regnet innebär inte att de kan bygga upp sin kropp för att de vilar sig.

Hästar med skydd för väder och vind i hagen behöver inte stå ihopkurade. Mina hästar sover både stående och liggande i hagen. Om det skulle vara extremväder så tar jag in dem tidigt den dagen, men bara för att det är dåligt väder ibland behöver de inte vara inne jämt...

Det handlar inte om att den ska vara tryggare i boxen än i hagen men en häst som är i en för hästen trygg och avslappnad miljö när den är i sin box mår bra. Och har då inget psykist problem med att stå i boxen 18 timmar/dag.

Det vore intressant med seriös forskning som stöder teorin att hästar som står stilla 18h/dag eller mer generellt mår bättre eller åtminstone lika bra som hästar med 8-9h stalltid. Som sagt, flera hästar kan säkert må bra trots att de står uppstallade större delen av dygnet. Men knappast bästa alternativet ur en psykiskt synvinkel (om vi nu inte pratar extremfall av något slag).

Jo det är det faktiskt. För har man inte fungerande rutiner är ingen hästhållning bra. Hästar är vanedjur vilket du håll med om tidigare. Vane djur behöver goda vanor. Alltså är det enligt min mening fullt relevant i disskusionen.

Läste du vad jag skrev? Fungerande rutiner kan man ha även när man har haggående hästar, precis lika bra som de man har i stall där hästarna står inne absurdt mycket. Det är alltså inte ett hållbart argument till varför man måste ha hästarna instängda.

Samt att de flesta tävlingshästar på högre nivå har uträknade foderstater exakt anpassade efter individen. Det ingår i en seriös satsning.

Ja, det skrev jag ju också i mitt inlägg, vilket du kanske missade. jag kan också citera mig själv angående detta:
moiran skrev:
Självklart är det skillnad på skötsel för tävlingshästar, skogsmullehästar och avelsston. Det är också skillnad på en häst som tävlar lite LA hoppning varannan vecka och en högpresterande Grand Prix-häst. Men i grunden är de alla hästar med samma grundbehov. Medan man kanske väljer att sysslesätta/stimulera en Grand Prix häst genom att låta den stå i ett sk "active stable", använda skrittmaskin, låta den bli regelbundet masserad och/eller solariebehandlad och få dubbla ridpass per dag så kan en "skogsmullehäst" utan problem sysselsätta sig själv i hagen.

Att man däremot låter sin häst stå stilla i en vanlig box i 16-24h varje dygn med ursäkten att det är en tävlingshäst tycker jag dock är ganska sorgligt, för då statuerar man ju rätt tydligt att hästen inte är inte är intressant så som häst utan bara som ett tävlingsredskap. Om man däremot av en eller annan anledning är tvungen att låta hästen stå stallad på detta vis medan man samtidigt är medveten om problematiken är man i en lite annan situation. Dels är man mer vaken för att tidigt upptäcka eventuella problem som kan uppstå på grund av understimulering/för lite rörelse/miljöproblem för att försöka hinna mota Olle i grind, och dels är man högst troligen mer eller mindre aktivt sökande efter sätt att underlätta för hästen att kunna få sina behov tillgodosedda trots det stora intrång man gör i hästens hästliv.

Det vore även intressant att få statistik på hur många av alla de tusentals hästar som står 16h+ i stall som har exakt uträknade foderstater (inklusive fullt analyserade fodermedel) och hur många som fodras "på känsla", "på rekommendation" eller "enligt standardtabeller".

Så att de flesta hästar som går ute väldigt mycket med bra mat är extremt feta stör inte din bild det minsta? Hur snällt är det att kräva en tävlingsprestation av någon med fetma?

Nu tar du ju i så att det nästan blir patetiskt, dessutom emotsäger du dig själv. Förra inlägget sa du att hästar som går ute gör av all sin energi på att hålla sig varma, nu är de plötsligt extremt feta? Hästar som hålls i stall och som fodras felaktigt blir också extremt feta. Surprice! :idea: Menar du verkligen att du tror att hästar blir feta av att vara utomhus??

Jag har haft hästar som gått SM i fälttävlan och samtidigt varit ute dygnet runt under säsongen. De har varit i topptrim, välmusklade och inte haft ett uns fetma på kroppen. TROTS bra foder! Har inte haft några betänkligheter om att kräva tävlingsprestationer av dem eftersom de varit tränade för det.

Så du menar att de ska ha tex ligghall om de är ute 12h/dag? Men om hästen har ett ställe att stå på i hagen som inte är utomhus för att den behöver skydda sig mot väder och vind kan den lika gärna stå i sin box.

Nej. Har den ett vindskydd eller lagom tät skog att gå in i när den har lust så kan den fortfarande gå ut och gå en sväng runt hagen precis när den vill. Den har dessutom hela tiden sällskap av sin flock som den kan socialisera med. I boxen är det svårt att komma åt att klia polaren lite i pälsen. PLUS det faktum att det verkligen inte är så att det är sånt väder som hästarna behöver få skydd från alla dagar alla timmar...

Jaså. I ditt första svar till mig (inlägg 84) drog du flera argument till varför hästar som stod i box 18h/dag inte mådde bra både fysiskt och psykist. Men nu säger du att de visst KAN må bra.

Tycker du att de påståendena är motsägelsefulla? Argumenten är ju fakta, inte något som jag tycker. Men precis som det finns russ som kan gå på grönbete utan att få fång så finns det hästar som tål att stå uppstallade.

Att jämföra tränings/tävlings individer med Paris Hilton hundar var faktiskt väldigt förolempande. Men är det din åsikt så har du säker källor till det.

På vilket sätt är det förolämpande att jämföra en häst som som tvingas in i ett liv den inte är byggd för för att vi människor ska kunna utöva våra favoritintressen och en hund som tvingas in i ett liv den inte är byggd för för att människor tycker det ser så sött ut? Och vad är det för källor jag behöver för att få ha åsikten att vi måste tänka oss in i hästens situation som häst och inte bara utifrån våra ramar och krav, och försöka se vad vi kan göra bättre för våra hästar.

:bow: Även jag är glad att någon orkar skriva ner mina tankar!

Något som jag tycker är konstigt är att det verkar finnas så få stall där man har BÅDE ridhus OCH ordentliga hagar med mycket utevistelse i flock. Det verkar nästan vara standard att bra ridanläggningar har tråkiga frimärkshagar med en häst i varje...

Är det för att de ofta ligger centralt där marken är för dyr, är det för att det är det enda som efterfrågas, eller vad är det som styr?

Det har har jag funderat pa mycket! Har i 5 ars tid letat efter det perfekta stallet, men det verkar inte finnas. Varfor ar det en san motsagelse, att ha ridhus OCH hastarna ute i fina hagar fran morgon till kvall? Med tillgang till ho i hagen? Eller, ve o fasa, kanske tom pa losdrift?
Jag skulle verkligen kunna tanka mig att ha ett par mil till stallet om det innebar fina hagar o ridhus. Men, jag far val fortsatta leta. Just nu har jag nan halvdan kompromiss; supernara mellanstor stad, halvtrakiga vinterhagar men OK, ute 10 timmar vintertid, fina beteshagar maj-september, ridbana med underlag som funkar nar vadret ar bra, bra ridvagar.
Verkar som att man far ta tag i det sjalv! Men fragan ar som sagt om efterfraga finns? Ar det sa uppdelat att man antingen vill rida i ridhus eller ha en naturligt bra tillvaro for sin hast? Har sa svart att tro det, men det kanske ar sa?

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 245
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat