Ridhus VS. fina hagar

Sv: Ridhus VS. fina hagar

God hästhållnig är att ha hästen i hagen mer än 3-4h/dag.
Det är alldeles för lite för vilken häst som helst.

Tala om det för min häst som ställer sig vid grinden efter 3½ timme i hagen och väntar där tills hon får gå in. Oavsätt väder och hagtid.

Hon har alltid varit ute mer än 4 timmar men endå alltid stått vid grínden efter max 4 timmar. Ja jag har mätat tiden otaliga gånger.

Hon går i en gräshage med träd ca 2.000 kvm.

Där håller jag inte med dig alls. 3-4h i hage betyder inte att hästen står i box 21h/dygn...... Jag har aldrig påstått att hästen uppskattar 3 ridhus men jag anser att min häst mår alldeles utmärkt och att jag har en god hästhållning. Jag uppskattar ridhus och de andra fördelar jag räknade upp :)

Men vet du inte att det inte spelar någon roll hur hästen ser ut eller beter sig. Är den inte ute minst 12h/dag mår den inte bra. Det är så. Alla hästar fungerar så.:angel:

Glömde det...... Många misshandlade hästar måste det finnas i det här landet;)

Nä det är bättre vi låter dom stå inne 20h/dag. Sen låter vi dom gå i skritt maskin sen rider vi i ridhuset.... För i hagen har dom ju inget att göra, blir leriga och kan, ve och fasa, göra illa sig...

Sen tycker vi det är jätte konstigt att dom inte håller:cool:

MVH Russin8

Men jag sa just att dom inte står inne 20h/dag....... Och vem har sagt att dom inte håller?
Förtydligande om min hästs vardag:
06.30 frukost-hö
07.30 ut i hage med kompisen
ca12.00 in från hagen
12.30 lunch-hö
ngn gång mellan 15 och 17 motion i ridhus eller ute (här i Skåne kan man rida ute fortfarande:)
16.00 hö och kraftfoder
ca 18.00 rykt, pyssel ev skrittmaskin
20.00 kvällshö
Han trivs som sagt utmärkt med detta och jag har inga planer på att flytta:)

Nä det är bättre vi låter dom stå inne 20h/dag. Sen låter vi dom gå i skritt maskin sen rider vi i ridhuset.... För i hagen har dom ju inget att göra, blir leriga och kan, ve och fasa, göra illa sig...

Sen tycker vi det är jätte konstigt att dom inte håller:cool:

MVH Russin8

Förklara MYCKET, mycket tydligt för mig hur en häst som gör följande rent fysiskt kan stå i sin box och ha tråkigt 20 h/dag:

Hage 4 h
Skrittmaskin 1 h
Ridning 1 h
Ompysslande ½ h
Äta 6 h

Nu vill jag på ett trevligt och sansat, men pedagogist sätt ha det MYCKET tydligt förklarat för mig hur en häst som exemplet ovan kan stå i sin box 20 timmar om dagen!

Glömde det...... Många misshandlade hästar måste det finnas i det här landet;)

Ja a. Otaligt många. Speciellt dina och mina!:banana:

*host*host*
För alla som hatar oss som inte har hästarna ute 12 h/dag så var jag ironisk här ovan.

Min häst går ute 8-13 i riktigt stor och fin hage med 5 andra hästar.
Och verkar inte må dåligt över det. Ridhuset använder vi i princip varje dag nu. Ute i skogen är det som sagt stenhårt. Min häst måste ridas iaf 5 dgr/v för att vara igång. Dvs inte skrittas 4 dgr och åka till ridhus 2 dgr.

Jag värdesätter det jag har nu, mer än lång utevistelse i små leriga hagar.

I ditt fall hade jag resonerat såhär:
antingen stå kvar på ridskolan tills det blir varmare (mjukt i marken) och sen flyttat. Inte för att jag hade haft någon nytta av lösdriften, men "en liten lerig hage" låter inte så kul. Å andra sidan kanske det finns möjlighet att prepara hagen, eller öppna den mot en annan och att hästarna går två och två. (Om den går ensam nu.)

Förmodligen hade jag försökt hitta något helt annat, ett stall med bättre hagar, men med skrittavstånd till ridhus.

Hej på er!
Kan inte bestämma mig så jag vill gärna höra hur ni skulle resonera..

Har en boxplats för tillfället på en ridskola där min häst får vara ute i en liten lerig hage ca 8-15 på dagarna, ibland mindre, det är maxtiden. Men det finns upplyst paddock och RIDHUS.. Ridhuset är i mina egoögon guld värt. MEN nu har jag blivit erbjuden en annan boxplats, något närmare hemma men ändå en halvmil bort. Där finns tillgång till lösdrift och långa dagar i en större finare hage + sommarhage. Där finns en paddock men den är dock lite mindre och för tillfället inte upplyst, däremot finns det gott om fina ridvägar runt omkring.

Nackdelar med flytten: Inget ridhus, mer jobb (nästintill helack där jag står nu, endast mockning och iordningställande av foder som man gör själv) och inget ridhus...

Fördelar med flytten: Större finare hage, längre dagar i hagen + tillgång till lösdrift.

Hur skulle ni gjort? Priset skulle bli ungefär detsamma.

jag hade valt det stall där fodringar ingår samt att fodringarna sköts och hästarna får mat på rätt tider!

stora hagar är ju en fördel...men å andra sidan så är det jobbigt o traila till ridhus hela tiden också.

min häst har det perfekt, han går i en stor sommarhage (även på vintern) ute från morgon till em/kväll och 5 min skritt till typ 2 ridhus och 4 paddockar.

LÖSDRIFTEN!

VEM ställer in sin häst mellan 15.00 och 08.00 i en box? Idioti. Box - ok - men då ska hästen få vara ute minst 12h/dygn.

Din häst har 24 timmar på sitt dygn som alla andra. Det viktigaste av allt i val av stallplats är att se till att den har de bra dessa 24 timmar och inte bara står och väntar, är uttråkad eller liknande. Du är där kanske 3-4 timmar/dag. Tänk på de övriga 20 timmarna/dag som hästen faktiskt spenderar där. Möjlighet till lösdrift är det bästa du kan ha.

Trotts att jag är tävlingsryttare eller snarare var så valde jag bra hagar, mycket utevistelse och bra ridvägar framför ridhus. Främst med tanke på hästarna.
Visst kan man hålla igång tävlingshästar under vinterna utan ridhus. Det gorde jag.
Den som påstår något annat ska inte ha häst. Det kanske inte är så konstigt att ridning ses som en snobbsport av många fortfarande.

Min fråga till er tävlingsryttare som är "tvugna" att ha ridhus för att hålla igång hästarna: HUr fan tror ni travtränarna gör under vintern? Inget tak på varken rakbana, skogsväg eller travbana där inte.

:bow::bow::bow:

Kan bara instämma!
Det går faktiskt att rida ute trots att det är 25-30 minus oxå, (och då menar jag mer än bara skritt...)
Finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. :D
Kan återigen ta ett exempel jag haft uppe i en annan tråd: En av vårt lands toppryttare i dressyr på sin tid (tror det var Ulla Håkansson) red nästan uteslutande sina hästar i skog och mark, åkte till ridhus enbart för att träna för tränare...

Säger inte att hästar som bara får 4-5 timmars hagvistelse/dag mår dåligt, däremot tror jag att de skulle må både fysiskt och psykiskt bättre om de fick mer utevistelse (hästars kroppar är gjorda för att vara i rörelse större delen av dygnet, och det säger sig väl själv att muskler, senor och leder mår bättre om de får röra på sig...)

Din häst står still 18h/dygn. Det är inte nyttigt för en häst som är skapt för att röra sig näst intill dygnet runt.

Jag skulle inte under några omständigheter utsätta min häst för det, om han inte var skadad vill säga.

MVH Russin8

Är ju bara att inse att alla hästar är olika! Min pålle är en imp och fram till 5 års ålder hade hon i princip aldrig gått ute i hagen pga markbrist i Holland, idag är hon 12 och går ute mellan 7 och 14, och är KÄRNFRISK, aldrig varit skadad eller sjuk på något sätt. Är en tävlingshäst som går 140 klasser och utan ridhus hade jag aldrig kunnat hålla i gång henne. Skulle inte vilja riskera att rida ut i halkan nu, för ja trots brodd så spänner hon sig eftersom hon är rädd för att halka, då kan man inte göra mer än skritta ut, det räcker inte för min häst! Som tur är har vi ridhuset, det går faktiskt att variera träningen väldigt mycket i ridhus också!

Jag skulle stannat kvar i stallet med små hagar men ridhus tills vädret är bättre, då skulle jag börja leta nytt stall med större hagar!

Asså jag kan väll inte riktigt tycka att det är dålig hästhållning för att en häst går ute mellan 8-15 nu på vintern...

Min häst går ut vid halv åtta å kommer in mellan 14-17 beroende på väder. Längre då det blir ljusare ute, kan dock inte styra detta helt själv då de andra tar in sina hästar relativit tidigt. Hon går tyvärr i en tråkig lerhage, å vi letar andra platser, men det är inte så lätt alla gånger att få det att gå ihop. De flesta ställena här har dåligt med hagar..men hade vi flyttat hade vi fått flytta såpass långt bort att jag inte hade haft möjlighet till ridhus... å eftersom min amma är ensamstående å vi har en bil som inte alltid går så kan hon inte köra till ridhus, vilket medför att jag skulle få träna oregelbundet. Det är klart att man alltid gör ett val å jag kan hålla med om att detta inte är det optimala...letar efter annan boxplats men vill gärna kunna träna, annars känns det liksom onödigt. Men jag tror inte att min häst mår så dåligt av detta, självklart så hade hon väll mått bättre i större hagar å längre utevistelse.

Jag tycker inte att utevistelse är oviktigt, jag är väldigt mån om att hon ska få komma ut. Hon går på ett litet bete på sommaren så då får hon iaf vara ute ordentligt..

utan att tvecka skulle jag ha stått kvar på ridskolan. just för ridhusets skull

Jag har haft tävlingshästar, och skulle alla gånger välja stall med bra hagar och mycket utevistelse framför ridhus - även om jag skulle satsa på tävling. Jag anser att man får hållbarare och harmoniskare hästar om de får röra sig så mycket som möjligt så som de är byggda att göra. Att låta min häst stå i en tio galoppsprång lång lerpöl skulle göra ont i själen.

I princip det enda man inte kan göra utomhus vintertid när det är mörkt och man inte har upplyst ridbana är ju att hoppa (och flårida, men det har man ju sällan som mål ändå), och för en mogen tävlingshäst upplever åtminstone jag att det räcker gott att ta sig till ridhus en gång i veckan för ett hoppass (och sen ev tävling på helgen). Har man upplyst ridbana som är väl skött kan man oftast förlägga gymnastikhoppning till denna större delen av vintern (åtminstone här nere) - ibland hela vintern - och då minskar ju behovet av ridhus ytterligare. Är det total snöstorm så kan man lägga en vilodag den dagen. Regn och blåst kommer man undan ganska bra om man ger sig ut i skogen.

Självklart gör varje människa sin egen bedömning av sina och sin hästs behov och prioriterar efter eget huvud, men jag har svårt att tänka mig att en timmes ridning, sju timmar i en lerpöl och 16 timmar i en box tillgodoser en hästs rörelse- och sysselsättningsbehov.

Tyvärr finns det värre väder än blåst och regn.
Tex kyla utan snö. Frusen ridbana som därmed är oridbar och isiga vägar som endast går att skritta på. Ovanpå det kanske du inte har skog utan endast platta grusvägar. Då går det inte att träna eller rida ordentligt.

Ang traila så har inte alla möjlighet att ha egen dragbil + transport och att köra till ridhus varje vecka.

Jag är jättenöjd med min stallplats men på vissa punkter, tex hagen kunde den vara bättre. Men den har andra fördelar som både jag OCH min häst mår bra av.

LÖSDRIFTEN!

VEM ställer in sin häst mellan 15.00 och 08.00 i en box? Idioti. Box - ok - men då ska hästen få vara ute minst 12h/dygn.

Din häst har 24 timmar på sitt dygn som alla andra. Det viktigaste av allt i val av stallplats är att se till att den har de bra dessa 24 timmar och inte bara står och väntar, är uttråkad eller liknande. Du är där kanske 3-4 timmar/dag. Tänk på de övriga 20 timmarna/dag som hästen faktiskt spenderar där. Möjlighet till lösdrift är det bästa du kan ha.

Hur räknar du då?
24 timmar - 7 timmar i hagen= 17 timmar.
17 - 3,5 timme omskötsel = 13,5 timmar.
13,5 - 5 timmar ätning = 8,5 timme kvar
8,5 tim - 3 timmars REMsömn = 5 timmar

Så ja, jag erkänner min häst har nog ca 5 timmar per dygn när hon inte gör nåt.

Tyvärr finns det värre väder än blåst
Ang traila så har inte alla möjlighet att ha egen dragbil + transport och att köra till ridhus varje vecka.

De med tävlingsambitioner har antagligen både trailer och bra dragbil ;)

För övrigt:
Jag har alltid kunnat hålla igång min ponny i tävlingsform under vintern utan ridhus.
Eftersom jag inte är vuxen eller har jobb har vi fått ställa oss på
stall som tillåter mammas ekonomi. Men som sagt, trotts det har jag
alltid hållit igång vilket inkluderar ridning utomhus fastän det är minus och hårt i marken.
Skulle jag få välja skulle jag dock vilja stå så att jag har tillgång till ridhus eftersom det skulle göra ridningen lite lättare, men då måste det finnas fina hagar med lång(dvs MINST 8 h ute vintertid).

Jag hade flyttat. Nu är jag ingen tävlingsryttare så jag vet inte om det behövs ridhus eller ej. Men på det viset jag har häst är det viktigt att hästarna får ha vettiga hagar och lång utevistelse.

Hade en gång ett gäng hästar här, som enligt ägaren, ville komma in redan på em. Men jag ville inte krångla och ta in andras hästar tidigare så dom fick vara ute. Det visade sig att bara dom fick sitt hö vid samma tid som vanligt, fast ute, så var dom nöjda. Nu har dom att pyssla med i våra hagar så det spelar såklart också in. Hade det varit små lerpölar ser jag ingen anledning att ha dom ute. RIsken är väl bara stor att de fryser och blir stela.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 245
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka