Ridhus VS. fina hagar

Sv: Ridhus VS. fina hagar

Jag har haft tävlingshästar, och skulle alla gånger välja stall med bra hagar och mycket utevistelse framför ridhus - även om jag skulle satsa på tävling. Jag anser att man får hållbarare och harmoniskare hästar om de får röra sig så mycket som möjligt så som de är byggda att göra. Att låta min häst stå i en tio galoppsprång lång lerpöl skulle göra ont i själen.

I princip det enda man inte kan göra utomhus vintertid när det är mörkt och man inte har upplyst ridbana är ju att hoppa (och flårida, men det har man ju sällan som mål ändå), och för en mogen tävlingshäst upplever åtminstone jag att det räcker gott att ta sig till ridhus en gång i veckan för ett hoppass (och sen ev tävling på helgen). Har man upplyst ridbana som är väl skött kan man oftast förlägga gymnastikhoppning till denna större delen av vintern (åtminstone här nere) - ibland hela vintern - och då minskar ju behovet av ridhus ytterligare. Är det total snöstorm så kan man lägga en vilodag den dagen. Regn och blåst kommer man undan ganska bra om man ger sig ut i skogen.

Självklart gör varje människa sin egen bedömning av sina och sin hästs behov och prioriterar efter eget huvud, men jag har svårt att tänka mig att en timmes ridning, sju timmar i en lerpöl och 16 timmar i en box tillgodoser en hästs rörelse- och sysselsättningsbehov.

det är ju inte mörkret och dåligt väder det handlar om, utan att det är stenhårt i marken...

Jag hade valt den med fina hagar, eftersom jag inte behöver hålla igång nån pga tävling. Är det så att du tävlar o tränar mkt så kanske stå kvar, tycker dock 7 timmar i hagen är lite i minsta laget.

*KL*

Helt klart hade jag valt bort ridhus till förmån för hagarna. Har själv testat båda alternativen, och trots att jag stod på anläggning där jag inte ens behövde gå ut för att komma till ridhuset (ihopbyggt) så utnyttjade jag ridhus MAX 1 gång/vecka (även vintertid), och då hade jag ändå mina hästar i full tävlingskondition... För mig (och mina hästar) är det mkt viktigare med bra hagar och mkt utevistelse än ridhus!! (hästarna var ute ca 11-12 timmar/dag)

Ridhus kan man, som någon redan nämnt, åka till för att träna, det är svårare att transportera hästen till bra hagar. (Och har man tävlingsambitioner så antar jag att hästen inte är något problem att transportera...)

Hej på er!
Kan inte bestämma mig så jag vill gärna höra hur ni skulle resonera..

Har en boxplats för tillfället på en ridskola där min häst får vara ute i en liten lerig hage ca 8-15 på dagarna, ibland mindre, det är maxtiden. Men det finns upplyst paddock och RIDHUS.. Ridhuset är i mina egoögon guld värt. MEN nu har jag blivit erbjuden en annan boxplats, något närmare hemma men ändå en halvmil bort. Där finns tillgång till lösdrift och långa dagar i en större finare hage + sommarhage. Där finns en paddock men den är dock lite mindre och för tillfället inte upplyst, däremot finns det gott om fina ridvägar runt omkring.

Nackdelar med flytten: Inget ridhus, mer jobb (nästintill helack där jag står nu, endast mockning och iordningställande av foder som man gör själv) och inget ridhus...

Fördelar med flytten: Större finare hage, längre dagar i hagen + tillgång till lösdrift.

Hur skulle ni gjort? Priset skulle bli ungefär detsamma.

Enkelt. Hagen är ju till för hästen. Hästen kan inte välja vart den ska bo. Ridhuset är till för människor. Klart jag skulle vilja ha hästen i en stor hage. Skulle inte vilja ha mina i små rutor.

Jag har nästan aldrig ridit i ett ridhus ändå så jag skulle välja stallet med de bra hagarna.
Tror inte det är bra för hästens kropp eller psyke att inte kunna röra sig ordentligt på bra underlag.

Jag skulle ha valt alternativ 3 - både ridhus och bra hagar! Finns det ingen möjlighet att ordna det skulle jag prioriterat hagarna.

Hej på er!
Kan inte bestämma mig så jag vill gärna höra hur ni skulle resonera..

Nackdelar med flytten: Inget ridhus, mer jobb (nästintill helack där jag står nu, endast mockning och iordningställande av foder som man gör själv) och inget ridhus...

Fördelar med flytten: Större finare hage, längre dagar i hagen + tillgång till lösdrift.

Hur skulle ni gjort? Priset skulle bli ungefär detsamma.

Jag skulle nu när det helt plötsligt blev vinter igen = hårt i backen, blåsigt och snöigt stått kvar på ridskolan med ridhus. Varit noga med att rida minst 6 dagar i veckan och försökt flytta hästen när det blir ljusare igen och mjukt i backen.

Jag skulle välja att flytta!
Man får faktiskt helt andra perspektiv av vädret när man alltid ska ut i det :angel:
Och jag uppfattar hästarna mkt mer positiva och framåt av att få vara ute så mkt! :)

:bump:Hej! Jag har själv haft min häst uppstallad på en ridskola,men nu flyttat till ett mindre stall också utan ridhus.Det funkar jättebra!;)
Min häst blev gladare och mer possitiv efter flytten. Att få vara ute i hagen längre på dagarna är mycket värt!

Trotts att jag är tävlingsryttare eller snarare var så valde jag bra hagar, mycket utevistelse och bra ridvägar framför ridhus. Främst med tanke på hästarna.
Visst kan man hålla igång tävlingshästar under vinterna utan ridhus. Det gorde jag.
Den som påstår något annat ska inte ha häst. Det kanske inte är så konstigt att ridning ses som en snobbsport av många fortfarande.

Min fråga till er tävlingsryttare som är "tvugna" att ha ridhus för att hålla igång hästarna: HUr fan tror ni travtränarna gör under vintern? Inget tak på varken rakbana, skogsväg eller travbana där inte.

Min fråga till er tävlingsryttare som är "tvugna" att ha ridhus för att hålla igång hästarna: HUr fan tror ni travtränarna gör under vintern? Inget tak på varken rakbana, skogsväg eller travbana där inte.

Du har aldrig hört talas om sandvägar? Som det räcker att en 50cm bred sträcka i mitten av vägen är ridbar. Som dessutom hålls mjuka med maskiner.

Jag hade valt ridhus, åtminstone under den här årstiden. Om hästen har annan stimulans och rids ordentligt så räcker hagtiden ändå. Min häst går just nu i hage ca 3-4h/dag då vi har för många hästar på för få hagar. Stallet har dock andra fördelar som överväger - 3 ridhus, galoppbana, hovslagare och vet. på plats 3 dagar/v, full service och skrittmaskin. Min häst är pigg, glad, blank, välmusklad och mår toppen.

Självklart önskar jag ett par timmar till i hage men inte till varje pris så länge hästen mår bra. Jag känner för övrigt massor av hästar som inte vill vara ute 12h/dag. Ibland har jag märkt en tendens att mäta hästens "välbefinnande" i antalet hag-timmar. Den som har sin häst ute mest vinner..... God hästhållning är mkt mer än så

God hästhållnig är att ha hästen i hagen mer än 3-4h/dag.
Det är alldeles för lite för vilken häst som helst.

Varför skulle hästen se det som en fördel med 3 ridhus?
Det är fördelar för människan inte hästen. Det du beskriver är jätte bra för människan men inet det bästa för hästen.

MVH Russin8

Där håller jag inte med dig alls. 3-4h i hage betyder inte att hästen står i box 21h/dygn...... Jag har aldrig påstått att hästen uppskattar 3 ridhus men jag anser att min häst mår alldeles utmärkt och att jag har en god hästhållning. Jag uppskattar ridhus och de andra fördelar jag räknade upp :)

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 245
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka