Ridhus VS. fina hagar

Sv: Ridhus VS. fina hagar

Utan tvekan det stallet som har bäst hagar och längre utevistelse. Att resonera att man som människa vill ha det bekvämare på bekostnad av hästen tycker jag är fel.

Hästarna får stå ut med så mycket av oss människor ändå, så en sån liten detalj att dom får gå ute minst 12h per dygn tycker jag är själv klart.

MVH
Russin8

LUGNT stallet med ridhus, min häst står på ett stall med ridhus, dåliga hagar dock men kan ändå röra sig hyffsat, står ute mellan ca 8-14, hon mår jättebra utav det.
Det är en häst som måste ridas ordentligt och skulle inte må bra utav att bara rida ett par dagar í veckan o ev få stå pga vädret, eller bara rida ut osv. Men det beror ju på hästen. Skulle jag haft en häst som krävde mkt hagvisstelse och klarade att stå vissa perioder skulle jag valt det andra :p
Jag skulle aldrig klara av att rida utan ridhus på spec vintern då min häst har mkt nerv och inte går att rida seriöst ute i skogen.
Skulle min häst stå i ett stall utan ridhus hade det alltså betytt mindre ridning, eftersom man måste anpassa sig efter vädret typ, hon hade definitivt blivit uttråkad av att inte blivit ordentligt riden regelbundet, även med mkt hagvistelse. Men man måste ju tänka på hästen också, vissa passar bra så andra passar bättre med längre tid i hagen och så. =)

Senast ändrad:

håller med dig! mina hästar äter sin frukost från 7-9.30, sen borstas och pysslas dom med och så rider jag den ena, dvs att den som rids oftast inte kommer ut för vid 12-13 och sen går dom ute tills 19. då är det jättemörkt och dom vill komma in och äta kvällsmat.
men man kanske skulle låta bli att rida och borsta så hästarna kunne vara ute några timmar extra? :cool:

tycker absolut inte hagtiden är nåt problem, dom flesta rider ju på eftermiddagen så det är knappast så att hästen bara står i boxen och gör ingenting från 15... däremot låter det ju inte så trevligt om hagarna är jättesmå och leriga!
jag har stora fina hagar med gräs i hela året....

Varför tror du att man måste låta hästen stå långa perioder bara för att man inte har ridhus, det finns pannlampor...

Sen kan det ju vara så att din häst måste ridas mycket bara för att den får gå för lite i hagen. Om jag skulle ställa in min häst så mycket så skulle jag oxå få problem med att han måste ridas mycket.

Det är viktigt för hästen att kunna röra sig i många timmar om dagen i frihet...

MVH Russin8

Jag sa aldrig att du sagt det, men var beredd på att det nog skulle komma några sådana kommentarer..

Lånar tråden lite.:p

Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig.

Men hur skulle ni se till prisskillanden på två liknade stall med samma bekvämligheter innvändigt. Ligger inärheten av varandra eftr samma väg (busslinje).

Skillnaden är att ena har ridhus men alla fodringar går på schema.
Det andra ingår alla fodringar, in/ut alla dagar i veckan. Samt större finare hagar. Dock lika mycket utevistelse.

KAn 4 fodringar 7 dagar i veckan gemföras med tillgång till ett ridhus?

jag har det problmet nu, jättefin anläöggning men usla hagar, så jag väljer att flytta till ett annat stall, de har viusserligen oxzå ridhus. Inte lika lyxigt som det förra men det duger absolut.

Varför tror du att man måste låta hästen stå långa perioder bara för att man inte har ridhus, det finns pannlampor...

Sen kan det ju vara så att din häst måste ridas mycket bara för att den får gå för lite i hagen. Om jag skulle ställa in min häst så mycket så skulle jag oxå få problem med att han måste ridas mycket.

Det är viktigt för hästen att kunna röra sig i många timmar om dagen i frihet...

MVH Russin8

Jag skulle inte klara av att stå i ett stall utan ridhus då varken jag eller hästen gillar att rida i spöregn, snö eller massa blåst som det faktiskt är rätt ofta. Desutom så blir ridbanan hård på vintern, därför går det inte att hålla igång lika bra?
och nej, har stått på stall med STORA hagar med MKT hagvistelse,och hon var likadan då. Hon behöver motion. Springer inte i hagen osv..oavsett strl på hage, men hon KAN springa i hagen om hon vill.....
Desutom skulle både jag och hästen tappa lusten att rida HELT om vi i peridoder bara kunde rida ut i mörket med pannlampa, nää ridhus äger :bow:

Jag skulle valt stallet med bra hagar, utan tvekan!
Som ryttare måste man dock anstränga sig själv lite mer, men det är det värt :)

Lånar tråden lite.:p

Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig.

Men hur skulle ni se till prisskillanden på två liknade stall med samma bekvämligheter innvändigt. Ligger inärheten av varandra eftr samma väg (busslinje).

Skillnaden är att ena har ridhus men alla fodringar går på schema.
Det andra ingår alla fodringar, in/ut alla dagar i veckan. Samt större finare hagar. Dock lika mycket utevistelse.

KAn 4 fodringar 7 dagar i veckan gemföras med tillgång till ett ridhus?

Ja, det tycker jag absolut! Det är ju en tjänst som man så att säga köper på samma satt som manköper sig tillgång till ridhus på det andra stället. Att inte behöva ha fodringar och ut/insläpp kanske t o m gör att man sparar in den tid det tar att åka tillridhus?

Det är för din bekvämlighet som du vill ha ridhus, om hästen fick välja skulle den hellre välja ordentligt med hagvistelse än ridhus.

MVH Russin8

Jag skulle valt stallet med fina hagar men inget ridhus..

I vårt stall är det kaos om hästarna inte är inne 15.30, alla 18 pållarna springer som galningar i hagarna och vill in. Dom går ut vid 9 tiden i stora gräshagar men alla vill in vid 15. Vi har ridhus och belyst utebana, rider i ridhus när vi måste och när vi tränar annars ute. Har jobbat hos flera tävlingsryttare där inga hästar gick i hage, inget att rekommendera men så är det på många ställen. Min tävlings häst är ute 9-15.30 sen är det mat, ridning och pyssel. Han hade nog inte kunnat gå ute mer för då hade jag inte hunnit rida.

det vet ju inte du! hennes häst kanske mår bäst av att ridas ordentligt.

jag har inget ridhus och det är jättejättesvårt att hålla igång hästen på vintern. har saltat spåret+en volt på banan annars skulle det inte gå att rida mer än i skritt. och det räcker inte om man ska kunne tävla, det säger ju sig själv.

min häst är mkt gladare och mer harmonisk om han tränas ordentligt, och det är han nog inte ensam om...

Själv klart mår hästar bra när dom får röra på sig. Men detta att man inte kan hålla igång en häst bara för att det är vinter tycker jag fel. Om man kan åka till ett ridhus en eller två gånger i veckan så kan man visst hålla gång en häst och tävla fast det är vinter. Och hela saken var om man måste välja på bra hagar eller ridhus! och då menar jag att det, för mig, inte är något val. Hästar ska gå så mycket som möjligt i hage. Det är , åter igen för mig, viktigare än ett ridhus som gynnar människan mest!

MVH Russin8

Är du ego stannar du såklart!
Tänker du i första hand på din vän,så flyttar du!
Det går bra att ha naturen som" ridhus"också!
Finns som bekant inget dåligt väder,bara dåliga kläder...

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 245
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka